واقعیت جذاب در مورد مد و لباس

فهرست عناوین

مد چیزی است که مردم یا عاشق آن هستند یا از آن متنفرند! در طول سال ها، استایل های متفاوت مد پا به عرصۀ ظهور می گذارند و بعد هم از صحنۀ دید، محو می شوند و بسیاری از آن ها نیز بعد از گذشت سال ها، به فروشگاه های پوشاک باز می گردند.
در حالی که بعضی افراد به خودشان زحمت پیروی از مد و دنبال کردن آن را نمی دهند؛ برخی دیگر از همراهی با مد و آگاهی از آخرین اخبار روز این صنعت، سیر نمی شوند.
چه از این صنعت متنفر باشید، چه عاشقانه آن را دنبال کنید؛ این 100  حقیقت برایتان جذاب و شگفت انگیز خواهد بود. با تصویرگران پویااندیش همراه باشید تا هر آنچه حقیقت است را با هم مرور کنیم!


1-    در آمریکا هر شخص به طور متوسط، هفت جفت شلوار جین آبی دارد که هر کدام را یکی از روزهای هفته می پوشد.

2-    مردان، دهه هاست که شلوارک کوتاه می پوشند؛ اما زنان، پس از جنگ جهانی دوم اجازه پیدا کردند که در مکان های عمومی شلوارک به پا کنند که یکی از اصلی ترین دلایل آن، کمبود پارچه و دسترسی سخت به آن، در طول جنگ بود؛ بنابراین، شلوارک نسبت به شلوار یا دامن، مقرون به صرفه تر بود.


3-    تی شرت، یکی از محبوب ترین لباس ها در جهان به شمار می رود و سالانه در حدود 2 بیلیون از آن به فروش می رسد.

4-    در زمان های گذشته، در رم ایتالیا، فقط امپراطورها، دادرسان و طبقۀ اشراف اجازه داشتند رنگ بنفش را به تن کنند.


5-    قدیمی ترین المان پوشش بشر، loincloth نام دارد و دومین پوشش قدیمی، دامن است که امروزه نیز همچنان مشهور و محبوب است.
6-    سالانه هزاران مجلۀ مد به فروش می رسد؛ اما جالب است بدانید که اولین مجلۀ مد در آلمان در سال 1586  به فروش رسید!


7-    در حالی که قیمت خیلی چیزها در حال افزایش مستمر بوده و هست، قیمت لباس در حال کاهش است و جالب است بدانید که از سال 1992 تا کنون، 8.5٪ کاهش داشته است.

8-    شلوار جین Levis، یکی از محبوب ترین برندهای شلوار جین به شمار می آید؛ همچنین از مارک های گران است. جالب است بدانید که در سال 1853 ، یک جفت شلوار این برند به قیمت 6 دلار ، معادل گَرد طلا، فروخته شد.


9-    کفش پاشنه بلند، چیز جدیدی در دنیا نیست. در قرن هجدهم نیز این مدل از کفش مد بود؛ به طوری که حتی برای کودکان هم ترند محسوب می شد!


10-    شاید باورتان نشود؛ اما اولین پروژۀ مایکل کورس، طراح مد آمریکایی، طراحی لباس عروس مادر خودش بود. او در آن زمان، فقط 5 سال داشت!

11-      لباس little black dress (LBD) <لباس سیاه کوتاه>، وقتی اولین بار در سال 1926 پدیدار شد، به دلیل کاربردی و ساده بودنش، با ماشین فورد مورد مقایسه قرار می گرفت.

12-    بسیاری از شرکت های تولیدی بر این تلاش هستند که تا جای ممکن، به محیط زیست آسیب نزنند و در این حیطه، اخلاق مدار باشند؛ اما استلا مک کارتنی پا را از این هم فراتر نهاده و کیف هایش را از ذرت و غلات می سازد.  

13-    جالب است بدانید که تا اوایل قرن نوزدهم، برای نمایش لباس های طراحی شده از مدل های لباس استفاده نمی شد و شرکت های مد به جای استفاده از افراد، از عروسک استفاده می کنند.

14-    هری وینستون، طراح گران ترین کفش های جهان بود. طراحی دمپایی های قرمز یاقوتی او، 3 میلیون دلار فروش داشت.


15-    ملکه جوآنای پرتغالی، اولین دامن ژیپون را به تن کرد و دلیل آن، پنهان کردن شرایط حاملگی اش بود.


16-    شاید برایتان جذاب باشد که بدانید اگر امروز به عشق مراکز خرید به گشت و گذار می پردازید، به لطف رومیان باستان است که اولین مرکز خرید را ساختند.


17-    اولین طراحی لوگو در جهان برندینگ، نماد معروف تمساح لاگوست است که در سال 1933 طراحی شد.


18-    هرچند  مدست هاست که برنامه های مد و لباس در پاریس در حال برگزاری است؛ هفته مد نیویورک، اولین بار در سال 1943 آغاز به کار کرد. آمریکایی ها بیش از آنکه بخواهند به تماشای شکوه و عظمت این صنعت فرانسه مشغول باشند، می خواستند موج جدید و متفاوتی را در جهان مد به پا کنند.


19-    جالب است بدانید که در دهۀ 1950، متوسط افراد آمریکایی، 11.5 درصد از درآمد خود را صرف خرید لباس می کردند؛ اما امروزه، تنها حدود 3.5٪ از آن را صرف هزینۀ پوشاک می کنند.


20-    ملکه ویکتوریا، اولین کسی بود که لباس عروسی را با رنگ سفید به تن کرد. جالب است بدانید که تا پیش از آن، رنگ سفید نماد عزاداری و سوگواری بود. البته بدانید که امروزه در چین و برخی کشورها، رنگ سفید هنوز هم نماد عزاداری است.


21-    تا سال 1500 ، کودکان مانند بزرگسالان و با همان استایل لباس می پوشیدند.


22-    در سال 200 ، رومی های کفش های متفاوت را برای پای چپ و راست اختراع کردند.

23-    جالب است بدانید که صنعت مد، یکی از درآمدزاترین صنایع جهان است و افراد حاضر در این کسب و کار، از ثروت زیادی برخوردارند؛ به گونه ای که سالانه بیش از 20 میلیارد دلار از این طریق، کسب درآمد می شود.

24-    جالب است بدانید که در بیش از صد سال گذشته، موهای کوتاه به هیچ عنوان مد نبود و اگر زنی موهای کوتاهی داشت، معنی اش این بود که به همسر خود خیانت کرده است.


25-    در دوران رنسانس، تراشیدن ابروها مد بود.


26-    الیزابت اول به شدت طرفدار کلاه بود و در زمان سلطنت خود، زنانی را که در در روزهای یکشنبه و تعطیلات رسمی، کلاه به سر نمی کردند، جریمه می کرد.
27-    تا قرن هفدهم، مردها لباس زیر نمی پوشیدند.
28-    جالب است بدانید که تاسال 1740 ، مردان هنگام اسب سواری، کفش پاشنه بلند می پوشیدند؛ چراکه تصورشان بر این بود که کفش های پاشنه بلند باعث می شود که بهتر سوارکاری کنند.


29-    شلوار بگی، اولین بار در زندان لس آنجلس توسط زندانی ها پوشیده شد؛ چراکه آن ها اجازه نداشتند کمربند بپوشند.

30-    رنگ لباس عروسی رومیان باستان، زرد بود.


31-    زنان در قرون وسطی رنگ سبز به تن می کردند؛ چراکه رنگ سبز در آن زمان، نشان یاری رسانی و باروری بود!

32-    رنگ آبی لباس افسران پلیس، نماد وفاداری است؛ به همین علت افسران آمریکایی این رنگ را به تن می کنند.


33-    متاسفانه سالانه 7 میلیون تُن مواد و منسوجات، زباله می شوند و با تمام تلاش ها برای رساندن این مواد به چرخۀ بازیافت، تنها 12 درصد از مواد قابل استفاده می شوند.


34-    جالب است بدانید که مرلین مونرو لباسی داشت که با 6000 سنگ روی آن کار شده بود و در سال 1999 در یک حراجی با قیمت 1.26 میلیون دلار به فروش رسید.

35-    شاید  برایتان جالب باشد که بدانید عینک آفتابی چطور مد شد! اولین بار، افراد مشهور، عینک پوشیدند تا در در اجتماع شناخته نشوند و از آن پس، این وسیله به عنوان مد در نظر گرفته شد.


36-    جالب است بدانید که درآمد طراحان مد از متوسط 23 هزار دلار شروع شود و طراحان برجسته تر و حرفه ای تر تا 150 هزار دلار هم کسب درآمد می کنند.


37-    جالب است بدانید که کراوات اولین بار در کراواسی اختراع شد و از محبوب ترین هدایای روز پدر به شمار می آید.


38-    سالانه 232000 نفر در هفته مد نیویورک شرکت می کنند.


39-    چین یکی از بزرگ ترین تولیدکنندگان پنبه است که سالانه نود میلیون یارد از این مواد را وارد صنعت مد می کند.

40-     هفته های مد بزرگ جهان،  در چهار شهر میلان، لندن، پاریس و نیویورک برگزار می شوند.

سخن آخر

در این مقاله به برخی از نکات خواندنی در جهان مد پرداختیم که رازهایی از این صنعت را در طول تاریخ بیان می کند. باید بگوییم که این صنعت سال هاست که ندانسته و دانسته روی پا ایستاده و از  پردرآمدترین صنایع جهان به شمار می آید؛ به عبارتی، ورود به دنیای طراحی لباس و مد، ورود هوشمندانه ای است و اگر می خواهید به کسب درآمد چشمگیری برسید، انتخاب طراحی لباس و مد، بسیار مناسب است.

 این پست را به اشتراک بگذارید

5/5 - (16 امتیاز)

تهیه شده توسط گروه تحقیقاتی طراحی لباس آموزشگاه پویااندیش

نوع آموزش ✅ عکس + فیلم
گروه تحقیقاتی : ✅ تیم طراحی لباس پویااندیش
نحوه یادگیری ✅ گام به گام و کاربردی
درجه بندی محتوا ⭐⭐⭐⭐⭐
نمایش ویدیو درباره بهترین آموزشگاه طراحی لباس
اساتید آموزشگاه بهترین اساتید مجرب طراحی لباس
نحوه برگزاری کلاس حضوری یا آنلاین
سطح کلاس گام به گام و ویژه بازار کار
نوع مدارک معتبر و قابل ترجمه
یادگیری با تضمین
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *