وظایف طراح مد

فهرست عناوین

در دنیای امروزه ما طراحان مد از جایگاه ویژه ای برخوردارند، و بسیاری از افراد نیز به این شاخه از دنیای فشن و مد علاقه مند هستند. در این مقاله از تصویرگران پویا اندیش، به بررسی وظایف و همچنین خصوصیات یک طراح مد می پردازیم، تا طراحان لباس مبتدی که به طراحی مد علاقه مند هستند، بتوانند با بینش و آگاهی بیشتری تصمیم گیری کنند.

طراح مد چه کسی است؟

بینش واستعداد طراحان مد، ۲فاکتور مهم برای طراحان مد است، زیرا این ۲ فاکتور بر روی ظاهر افراد بسیار تأثیر گذار است. البته این بینش طراحان مد،به نحوی تحت تأثیرمواردی همچون فرهنگ ها و هنجار های محیط پیرامون آن ها است.
طراحان مد علاقه زیادی به روندهای مد دارند، بنابراین به طراحی های متفاوت می پردازند و سعی می کنند تمام ترندهای مد را در جزییات طراحی های خود به کار ببرند.
کار طراحان مد فقط محدود به طراحی لباس نیست، بلکه می توان بینش و استعداد آن ها را در سایر اکسسوری های دنیای فشن نیز مشاهده کرد، به گونه ای که گاهی میلیون ها اکسسوری و جزییات لباس که توسط آن ها طراحی شده است به مرحله تولید راه پیدا می کنند.
طراحان مد از راه های مختلفی طرح های خود را به نمایش می گذارند، ازجمله این روش ها،می توان فشن شوها و نمایشگاه های مختلف، فروشگاه ها و بوتیک ها را نام برد، که از طریق آن ها، طراحان مد،طرح های خود را به بازار عرضه می کنند. برخی از طراحان مد،  برای ترویج نام خود و هویت تجاری خود، نامشان را بر روی اتیکت های لباس درج می کنند.که این روش در بین طراحان مد مشهور بسیار رواج دارد.

طراح مد چه کاری انجام می دهد؟

به طور کلی، طراحان مد به ایجاد و خلق مدل ها و سبک های مختلف لباس در زمینه های مختلف می پردازند. از جمله این زمینه ها می توان به طراحی انواع لباس های زنانه، مردانه، بچگانه، ورزشی، بارداری، لباس زیر، لباس های رسمی، لباس های کژوال، عینک، کیف، کفش و سایر اکسسوری ها  و لوازم جانبی در دنیای مد و لباس اشاره کرد.
جالب است بدانید که طراحان مد، همیشه هم مطرح نیستند و گاهی در سطح گمنام برای برندهای مطرح مختلف کار می کنند یا حتی در گوشه ای از جهان و برای منطقه ای خاص به طراحی مد می پردازند.
با گسترش تکنولوژی در زمینه طراحی مد، بسیاری از طراحان مد برای اینکه در طراحی لباس های سفارشی خود حداکثر تناسب را رعایت کنند، از فناوری اسکن فرم بدن استفاده می کنند، همچنین استفاده از فناوری هایی مانند وصل کردن پارچه ها، بدون استفاده از درز و تنها با کمک دکمه، نوع دیگری از فناوری است که طراحان مد از آن استفاده می کنند.
 می توان گفت که پیشرفت تکنولوژی، به مانند شکل گیری چرخ خیاطی در گذشته، می تواند چهره مد را دگرگون کند و باعث ایجاد خط تولیدهای شگفت انگیز شود، البته باید در نظر داشت که این پیشرفت تکنولوژی و استفاده از ابزارهای جدید، علاوه بر ایجاد مدهای جدید، بسیار کاربردی نیز هستند.

روند طراحی مد گاهی ماه ها طول می کشد؛ زیرا از ایدۀ ابتدایی برای طراحی تا تولید نهایی، مراحل مختلفی را شامل می شود.
اولین قدم یک طراح مد، تحقیق و بررسی روندهای مد و به دنبال آن، پیش بینی روندهای آتی در طراحی مد است. تحقیق و بررسی روندها را می توان به ۲ صورت انجام داد، یک طراح مد می تواند خود، تمام مراحل تحقیق را طی کند یا اینکه از گزارش های تدوین شده توسط گروه های تجاری در صنعت مد، استفاده کند.
گزارش ها از ترند مد در دنیای فشن، اطلاعاتی ازجمله آینده مد، که در بردارنده سبک، رنگ و نوع پارچه محبوب در فصل خاصی است را در اختیار طراحان مد می گذارد.
علاوه بر طراحان مد، تولیدکنندگان پارچه نیز از این گزارشات برای طراحی پارچه ها و الگوها استفاده می کنند، و به این طریق به طراحان مد و تولیدکنندگان کمک می کنند تا بهترین طرح ها را به بازار ارائه دهند.

 بیشتر طراحان مبتدی و در برخی موارد حرفه ای، از طراحی های دستی برای ارائه ایده خود کمک می گیرند؛ اما اغلب طراحان به وسیله نرم افزار CAD، به طراحی و تجسم ایده های خود می پردازند.
نرم افزار CAD، این امکان را به طراحان مد و طراحان لباس می دهد تا طرح های خود را به صورت مجازی در رنگ های متنوع در کوتاه ترین زمان ارائه دهند.

دومین قدم یک طراح مد، این است که مدل طراحی شده خود را حتی در ابعاد کوچک تولید کند، تا از طریق این نمونه دوخته شده، طراح مد بتواند آن را در بدن انسان عینی سازی کند. شما می توانید از یک خیاط حرفه ای یا کارگاه های خیاطی مختلف برای ایجاد و دوخت طرح نمونه خود کمک بگیرید.
یک طراح مد، باید کنترل و بررسی مداوم در صنعت مد داشته باشد تا از کوچک ترین تغییر در ترندها با خبر باشد به همین منظور معمولا طراحان مد از یک دستیار استفاده می کنند.

آیا شما مناسب شغل طراحی مد هستید؟(خصوصیات شخصیتی طراحان مد)

 بیشتر طراحان مد روحیه هنری دارند، و به راحتی می توانند خلاق باشند و با نگاه به اطراف خود و ترکیب احساسات با آن ها به طرح های جالبی دست یابند.
از جمله  خصوصیات آن ها می توان به مبتکر بودن، ماجراجو بودن، برونگرا و پر انرژی بودن، با اعتماد به نفس و خوش بین بودن اشاره کرد. اگر شما هم دارای این خصوصیات هستید می توانید به راحتی شغل طراحی مد را انتخاب کنید.
همچنین شما می توانید از طریق آزمون های مختلف شخصیت شناسی به شخصیت خود پی ببرید تا بتوانید به راحتی شغل آینده خود را انتخاب کنید.

طراحان مد در کجا مشغول به کار می شوند؟

طراحان مد معمولا با تولید کنندگان و عمده فروشان در صنعت مد و لباس همکاری دارند؛ اما برخی از آن ها نیز که دارای سطح بالاتر و حرفه ای تر هستند، به صورت آزاد و برای خود کار می کنند، آن ها  به انواع طراحی های سفارشی می پردازند و از این طریق، کسب سود می کنند. شیوه کار طراحان آزاد هم به این گونه است که برای طراحی های خود قرارداد می بندند و باید طی قرارداد و متناسب با برنامه و مهلت مشتری، طرح خود را ارائه دهند.
همچنین بسیاری از طراحان معروف به تولید طرح های خود می پردازند و فروشگاه های خاص خود را احداث می کنند.
برخی از طراحان مد نیز که در زمینه طراحی صحنه و لباس فعالیت می کنند، برای بازیگران تئاتر و فیلم های مختلف به طراحی می پردازند.این طراحان نیز مانند سایر طراحان لباس فعالیت می کنند و تنها تفاوت آن ها با سایر طراحان مد و لباس در این است که باید با توجه به پروژه های مختلف به تحقیقات گسترده، حتی در زمان های مختلف بپردازند.


نکته:

در نظر داشته باشید که اگر فردی خلاق و ایده پرداز هستید و به دنبال شغلی پردرآمد و همیشگی می گردید، طراحی لباس، انتخابی بی نظیر و هوشمندانه است و می تواند شما را به درآمد بسیار قابل توجه و چشمگیری برساند؛ اما به یاد داشته باشید برای آموختن این حرفه باید اصولی بیاموزید و آموزشگاه معتبری را انتخاب کنید تا با تمام ریزه کاری های این هنر آشنا شوید.


سخن آخر

طراحی مد و لباس یکی از مشاغل پر طرفدار در ایران و جهان است. سعی کردیم در این مقاله به بررسی، تعریف، خصوصیات و شیوه های کاری طراحان مد بپردازیم تا از این طریق بتوانیم به افرادی که مشتاق این زمینه شغلی هستند، حداکثر آگاهی را انتفال دهیم.

 این پست را به اشتراک بگذارید

5/5 - (15 امتیاز)

تهیه شده توسط گروه تحقیقاتی طراحی لباس آموزشگاه پویااندیش

نوع آموزش ✅ عکس + فیلم
گروه تحقیقاتی : ✅ تیم طراحی لباس پویااندیش
نحوه یادگیری ✅ گام به گام و کاربردی
درجه بندی محتوا ⭐⭐⭐⭐⭐
نمایش ویدیو درباره بهترین آموزشگاه طراحی لباس
اساتید آموزشگاه بهترین اساتید مجرب طراحی لباس
نحوه برگزاری کلاس حضوری یا آنلاین
سطح کلاس گام به گام و ویژه بازار کار
نوع مدارک معتبر و قابل ترجمه
یادگیری با تضمین
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *