تکنیک های نقاشی روی لباس

فهرست عناوین

از نقاشی روی لباس و نقاشی روی پارچه چه می دانید؟ پوشاک، رنگ، طرح و مدل آن، از تاریخی به بعد، برای افراد جامعه اهمیت پیدا کرد و رفته رفته به دغدغه اشراف تبدیل شد؛ تا جایی که امروزه یکی از صنایع بزرگ، مهم و قدرتمند جهان به شمار می آید و افراد بسیاری در این حوزه مشغول به کار هستند. یکی از المان های مهم در تولید لباس، طراحی لباس است که قسمت های متفاوتی دارد. در این مقاله از تصویرگران پویااندیش، به نکات مهم نقاشی روی لباس، که خود هنری منحصر است، می پردازیم! با ما همراه باشید.

برترین نکات و تکنیک ها در نقاشی روی لباس

همۀ ما دلمان می خواهد لباسی به تن کنیم که آن را دوست داریم و از طرح آن لذت می بریم. گاهی طرح هایی مد نظرمان هست که در بازار به چشممان نمی خورد. باید به شما این خبر خوش را بدهیم که اصلا ناراحت این موضوع نباشید، چراکه با آموختن تکنیکی به نام نقاشی روی پارچه، به راحتی می توانید طرح دلخواهتان را خلق کنید! بله، رنگ آمیزی پارچه را امتحان کنید و بدانید که کار دشوار و پیچیده ای نیست و تنها نیاز به مقداری خلاقیت دارد و در انتها، شاهد لباسی کاملا منحصر به خودتان خواهید بود!
پارچه ها به معنای واقعی، بهترین بوم برای ایجاد طرح و نقشی چشمگیر روی آن هستند. یادتان باشید هنگامی که روی پارچه، به صورت اصولی نقاشی کردید و ریزه کاری ها را آموختید، هنرمند و طراح پارچه خواهید بود و اگر عاشق این هنر باشید، رفته رفته از خلق آثارتان، شگفت زده خواهید شد!

 
نکاتی مهم و ابتدایی در نقاشی روی پارچه

چگونه بهترین نتیجه را در نقاشی روی پارچه بگیریم؟
–    قسمتی را که می خواهید روی آن نقاشی بکشید، به درستی تنظیم کنید؛
–    ابزار مناسب کار داشته باشید؛
–    پارچه های مناسب خریداری کنید؛
–    با استنسیل های ساده یا تکنیک های چاپ شروع کنید؛
–    تجربه های گوناگونی داشته باشید و ایده پردازی کنید.

تنظیم قسمتی که می خواهید روی آن نقاشی کنید

در ابتدا، مهم ترین قدم برای نقاشی روی پارچه، ایجاد یک سطح صاف بدون حرکت و لغزش است. بسته به محیطی که در آن کار می کنید، می توانید یک میز یا سطح صاف را انتخاب کنید.  اگر هم به اندازۀ کافی خوش شانس هستید و یک اتاق کار دارید و می توانید در آن مستقر شوید، باید بگوییم که حتما با خیال آسوده تری کارهایتان را انجام خواهید داد. یادتان باشد که همیشه تکه پارچه هایی داشته باشید تا هر کاری را که می خواهید انجام دهید، پیش از آن روی آن ها امتحان کنید. دستورالعمل های مربوط به رنگی را که خریداری کرده اید، به دقت بخوانید و این مواد را روی تکه پارچه های اضافه نیز امتحان کنید.

قسمت مورد نظر برای نقاشی را با پلاستیک بپوشانید تا با رنگ ناخواسته کثیف نشود. آب، قلم مو، پالت رنگ و پارچه در دسترس تان باشد. در نظر داشته باشید که تکنیک های مختلف، ممکن است به ظروف مختلفی نیاز داشته باشد.
پس از آماده شدن پارچه، یک تکه مقوا را با پلاستیک بپوشانید و در لباس یا زیر پارچه مورد نظر قرار دهید تا رنگ به طرف دیگر لباس نفوذ نکند.

ابزارهای مناسب برای نقاشی روی پارچه

به طور کلی ، نقاشی و هر هنری که با رنگ آمیزی گره می خورد، به این ابزارهای مناسب نیاز دارد. نقاشی روی پارچه و لباس هم همین طور است و به ابزار مناسب خود نیاز دارد؛ برای مثال:

قلم مو برای نقاشی روی پارچه

برای نقاشی روی پارچه می توان از قلم موهای متفاوتی استفاده کرد. خرید یک بسته قلم موی نرم در اندازه های متفاوت می تواند نیازهای شما را کاملا برآورده کند. یادتان باشد پس از استفاده، قلم مو را به خوبی بشویید تا عمرشان طولانی شود. از قلم موی سر گرد کوچک برای کشیدن جزئیات و از قلم موی  سر گرد بزرگ برای پر کردن آن جزئیات بهره ببرید.

بهترین رنگ برای نقاشی روی لباس

بهترین رنگ برای استفاده در رنگ آمیزی پارچه، رنگ اکریلیک یا رنگ پارچه است. این رنگ در برابر شست و شو مقاوم است.


جلوه های رنگ

اینکه آیا می خواهید رنگ هایتان مات یا شفاف باشد را در نظر بگیرید. آبی که به نسبت 1 به 5  به رنگ اضافه می کنید، اثر رنگ آبرنگی ایجاد می کند.. برای رنگهای تیره، به رنگ های مات خیلی بیشتری نیاز دارید. هنگامی که شروع به نقاشی پارچه می کنید، مجموعه ای از رنگ های مختلف را بخرید.

رنگ های لازم برای نقاشی روی لباس

هنگام انتخاب رنگ های خود، رنگ های اصلی قرمز، آبی و زرد را در اولویت خرید قرار دهید، همچنین، سیاه و سفید را نیز در کیت اصلی خود قرار دهید.
از رنگ های اولیه خود برای ایجاد رنگ های ثانویه و از سیاه و سفید برای ایجاد سایه ها استفاده کنید. از شیشه های مختلف برای نگهداری رنگ اضافه خود استفاده کنید تا اصراف نشود.


چک کردن رنگ

چک کردن رنگ، به معنای میزان رنگ دهی روی پارچه است تا در شستن رنگ ندهد.


کدام رنگ برای پارچه بهتر است؟

انتخاب پارچه برای نقاشی

انتخاب پارچه های نخی یا الیاف طبیعی، بسیار مهم است. ابریشم و پارچه های دیگر هم هرچند قابل رنگ آمیزی است، دشوار است؛ اما برای پارچه های اکسسوری مناسب است. در نظر داشته باشید قبل از رنگ آمیزی روی پارچه یا لباس، حتما آن را بشویید، سپس اتو کنید و روی سطح صاف آن، نقاشی کنید. نکتۀ مهم اینکه هنگام رنگ آمیزی، کار با رنگ های روشن یا پارچه های سفید، راحت تر است.
روسری های آماده ، کوسن ها، پرده ها، تی شرت ها، آویزهای دیواری، ملحفه ها، روبالشتی ها و لباس ها، همه گزینه هایی عالی برای نقاشی هستند.

حلقه های قلاب دوزی

حلقه های گلدوزی برای نقاشی کردن مناطق کوچک تر بسیار کارآمد هستند. پارچه را محکم کنید و طرح های ظریف ذهنتان را به آسانی روی آن نقاشی کنید. برای مناطق بزرگ تر می توانید نقاشی را انجام دهید، اجازه دهید خشک شود و پس از آن، مناطق کوچک تر را رنگ آمیزی کنید. این نکتۀ مهم را در نظر داشته باشید که اگر در نقاشی مهارت ندارید، از طرح های ساده یا شابلون استفاده کنید.


نقاشی با اسپری

یک بطری اسپری را با رنگ پارچه پر کنید. قبل از شروع به اسپری کردن، یک شابلون به پارچه خود وصل کنید؛ همچنین می توانید یک جسم روی پارچه قرار دهید و پس زمینه را اسپری کنید تا یک تصویر شبح  ایجاد شود.

مهر زنی

از تمبرها می توان برای ایجاد الگوها و تکرارها استفاده کرد. تمبرها را می توان از طریق فروشگاه خریداری یا خودتان آن را خلق کنید.  


نقاشی روی پارچه با روش انگشتی

انگشتان کارایی شگفت انگیزی برای ایجاد رنگ دارند. انگشتان می توانند رنگ را با شیوه ها و شکل های متفاوت روی پارچه ایجاد کنند. این روش برای سرگرمی کودکان در تعطیلات، فوق العاده است.

نقاشی پارچه با آبرنگ

پارچه را قبل از رنگ آمیزی مرطوب کنید. در این روش، كنترل رنگ کردن دشوار و احتمال ادغام رنگ ها بسیار زیاد است. این روش برای ایجاد طرح هایی ظریف با جلوه ای ساده، بسیار مناسب است؛ مانند ایجاد طرح روی روسری.

نقاشی روی پارچه با استنسیل

الگوهای استنسیل برای ایجاد طرح های متفاوت و افرادی که نقاش خوبی نیستند، راهی بسیار عالی و کاربردی است. نقاشی پاششی، اسفنجی، توده ای و نقطه ای، به راحتی در این روش انجام شدنی است.  


نقاشی روی پارچه با نمک

پاشیدن نمک روی رنگ مرطوب، باعث خشک شدن رنگ با شکلی متفاوت می شود. پس از خشک شدن رنگ، نمک را با مسواک کمتر کنید و از جلوه های مختلف آن لذت می برید.

سخن آخر

در این مقاله سعی کردیم راه های متفاوت طرح زدن روی پارچه را برایتان بازگو کنیم تا خود دست به خلق آثاری منحصر به خودتان بزنید و از پوشیدن آن لذت ببرید.  

 این پست را به اشتراک بگذارید

5/5 - (16 امتیاز)

تهیه شده توسط گروه تحقیقاتی طراحی لباس آموزشگاه پویااندیش

نوع آموزش ✅ عکس + فیلم
گروه تحقیقاتی : ✅ تیم طراحی لباس پویااندیش
نحوه یادگیری ✅ گام به گام و کاربردی
درجه بندی محتوا ⭐⭐⭐⭐⭐
نمایش ویدیو درباره بهترین آموزشگاه طراحی لباس
اساتید آموزشگاه بهترین اساتید مجرب طراحی لباس
نحوه برگزاری کلاس حضوری یا آنلاین
سطح کلاس گام به گام و ویژه بازار کار
نوع مدارک معتبر و قابل ترجمه
یادگیری با تضمین
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *