مهارت طراحی مد با نگاه به آینده

فهرست عناوین

با آنکه هنر و خلاقیت، ۲ عنصر مهم در طراحی مد به شمار می آیند، به تنهایی برای دنیای امروز و آینده طراحی مد کافی نیستند. با پیشرفت فناوری، به ویژه در حیطۀ مد، طراحان مد نیز از ابزارهای تکنولوژی برای پیشبرد فعالیت های خود استفاده می کنند تا بتوانند طرح ها و کارهای خارق العاده ای را خلق کنند.


طراحان مد، چه برای یک قسمت کوچک، چه برای بخش های بزرگ و گسترده ای از دنیای مد فعالیت کنند، به دنبال ایجاد و خلق طرح های مبتکرانه هستند و این رمز موفقیت در دنیای مد است؛ بنابراین شما هم اگر می خواهید همچون طراحان معروف، مانند کوکوشنل یا رالف لورن باشید، باید علاوه بر این خلاقیت، چارچوب ها را بشکنید و جهت ارتقاء هنر و مهارت خود در این دنیای بی انتها، گسترده و پر رقابت، تلاش کنید.
در این مقاله از تصویرگران پویااندیش قصد داریم با بررسی مسئولیت های طراح لباس و مد، به مهارت های مهم طراحی مد که برای آینده یک طراحِ موفق نیاز است، بپردازیم. با ما همراه باشید!

مسئولیت های اصلی طراح مد و لباس

یکی از موارد مهم که از یک طراح مد قابل، انتظار می رود این است که علاوه بر طراحی لباس بتواند در زمینه طراحی سایر اکسسوری های مرتبط با لباس و مد نیز قدرت خلاقیت و پیشروی داشته باشد.
توانایی شناسایی روندها، ایجاد شبح ها، انتخاب رنگ ها، طراحی پارچه ها و انواع چاپ ها، از جمله مهارت ها و مسئولیت های مهم یک طراح مد است.

وظایف اصلی طراح لباس

۱-ایجاد طرح های خلاقانه به صورت دستی یا با کمک نرم افزار CAD
۲-ارتباط با تولیدکنندگان پارچه و حتی تولید پارچه و همگامی با روند مد در خصوص رنگ ها و چاپ ها در پارچه
۳-تطبیق و هماهنگی طرح ها جهت تولید انبوه در دنیای مد
۴-گسترش همکاری با تیم های تولید و همچنین خریداران
۵-تعامل با مدیران فروش، جهت تبادل اطلاعات و ایده پردازی
۶-شناسایی و تقسیم بندی بازار بر اساس معیارهایی چون سن، جنسیت و وضعیت اقتصادی -اجتماعی

 ویژگی های شخصیتی یک طراح  مد موفق

 گذشت زمان به طراحان مد کمک خواهد کرد تا مهارت های فنی خود را افزایش دهند. علاوه بر مهارت های فنی، ویژگی های شخصیتی نیز که هم به صورت ذاتی هستند و هم به صورت آموزشی، شانس تبدیل شدن به یک طراح موفق را بیشتر می کنند؛ از جمله این ویژگی های شخصیتی به شرح زیر هستند:

۱-اعتماد به نفس

پذیرفته نشدن از سمت دیگران در هر شغل و فعالیتی وجود دارد و در صنعت مد نیز به دلیل محیط کاری سخت، این پذیرفته نشدن زیاد است؛ بنابراین یک طراح مد برای ارائه پروژه های خود به خرده فروشان، تولیدکنندگان و خریداران طرح ها، باید از اعتماد به نفس بالایی برخوردار باشد. یک طراح مد باید در نظر داشته باشد که مدام در یک صحنه مسابقه است و برای رسیدن به موفقیت و شهرت، علاوه بر زمان و تلاش، به قدرت اعتماد به نفس نیز احتیاج دارد.

۲-استقامت

 برای تبدیل شدن به یک طراح موفق، نیاز به ثبات قدم و استقامت در مسیر است؛ بنابراین، صبور باشید و از مشکلات نهراسید.

۳-ویژگی های شخصیت

 به عنوان یک طراح لباس، برخورداری از قدرت کاریزماتیک و قدرت نفوذ، از جمله خصوصیات اخلاقی است که در برابر مشتری بسیار به کارتان می آید. بیان این موضوع به این معنی نیست که این خصیصه لزوما نشان دهندۀ خوب و حرفه ای بودن شماست، بلکه به این معناست که برای تبلیغات و رساندن پیام طرح های خود، به این خصوصیات اخلاقی احتیاج دارید. شما می توانید ویژگی های متفاوتی را در دوره های مختلف و برخورد با افراد مختلف تجربه کنید و بیاموزید و بدین صورت، به یک طراح موفق تبدیل شوید.

آیا برای تبدیل شدن به یک طراح مد نیاز به مدرک تحصیلی و دانشگاهی  است؟

درست است که جهت طراحی های خارق العاده، خلاقیت و استعداد برای طراحان مد بسیار ضروری است؛ اما باید بدانید که داشتن مدرک تحصیلی مرتبط، بسیار توصیه می شود! آموزش های آکادمیک در زمینه مد، طراحان مد را به دانش کافی در مورد صنعت و سایر دانش های مورد نیاز مجهز می کند. البته نکتۀ حائز اهمیت اینکه، تنها راه یک طراح ماهر شدن، دانشگاه نیست؛ بلکه موسسه های معتبر که مدرک معتبر اعطا می کنند و سرفصل های آموزشی را به وسیلۀ ماهرترین اساتید تدریس می کنند نیز راه دیگری برای رسیدن به این مهارت پولساز است. پویااندیش با داشتن برترین اساتید، راه را برای دانشجویان هموار کرده است؛ البته اگر این دانش با تجربه از طریق کارآموزی در پروژه های مختلف همراه شود، در تبدیل شدن یک طراح مد به یک طراح مد موفق، کمک فراوانی خواهد کرد.

۱۰ مهارت برتر و مهم که یک طراح لباس و مد برای داشتن آینده موفق به آن نیاز دارد؟

طراحی مد جدا از اینکه یک هنر به حساب می آید، یک حرفه نیز هست؛ بنابراین آگاه بودن از اصول موفقیت در حرفه یا همان کسب و کار، برای یک طراح مد بسیار لازم و ضروری است.
در ادامه، ۱۰ مهارتی که هر طراح مد باید به آن اشراف داشته باشد برای دنبال کنندگان تصویرگران پویااندیش آورده شده است.


۱-خلاقیت

خلاقیت، سرمایه اصلی یک طراح مد است که برای رسیدن به سطح بالای موفقیت به آن بسیار نیاز دارد. یک طراح مد باید بتواند زمانی که به یک پارچه نگاه می کند، تصویر  لباس خلق شده را برای  خود مجسم سازد. خلاقیت باعث می شودکه یک طراح مد، مدام به ایده هایی برای خلق سبک جدید برسد؛ بنابراین، خلاقیت به عنوان اصلی ترین مهارت یک طراح مد و لباس است.

۲-مهارت های طراحی سه بعدی

با توجه به سرعت تغییر روند مد در دنیای امروزه، یک طراح مد برای همگام شدن با این تغییرات و استفاده از فرصت ها، باید مدت زمان به تصویر کشیدن ایده های خود به یک طرح و ورود این طرح به بازار را سرعت بخشد.  استفاده از طرح های سه بعدی  به کمک نرم افزارهای مختلف در این زمینه، طراحی و توسعه آن را سرعت می بخشد؛ بنابراین یک طراح مد و لباس باید مهارت طراحی سه بعدی را بیاموزد تا مجموعه فعالیت های خود را سرعت بخشد.

۳- مهارت های تصویرسازی و تجسم

هرچه مهارت تصویرسازی و قدرت تجسم یک طراح مد بهتر باشد، در تبدیل کردن ایده های خود به واقعیت بهتر عمل خواهد کرد. این مهارت به طراحان مد کمک خواهد کرد تا قبل از اینکه ایده ها طراحی و تولید شوند، محصول نهایی را ببینند ودرک کنند، چه این ایده پردازی ها و طراحی ها در زمینه محصولات مد زنان باشد و چه در زمینه محصولات مد مردان و کودکان، تصویرسازی و قدرت خلاقیت، به طراح مد کمک خواهد کرد تا اشتباهات و مشکلات خود را به حداقل برساند.

۴-طراحی و ترسیم دیجیتال

ابزارهای دیجیتال مانند فتوشاپ و ایلاستریتور، با قدمت ۲۰ ساله در صنعت مد، جز نرم افزارهایی هستند که به طراحان مد کمک فراوانی در ایجاد تصاویر و طرح های مسطح (دو بعدی) می کنند.
در این طراحی های دیجیتال، طراحان مد می توانند مشخصه های مهم لباس، از جمله نوع الگو، مشخصات اندازه، طرح و سایر جزییات را به خوبی به نمایش بگذارند.
با دیجیتالی شدن صنعت مد، برای طراحان مد ضروری است که به طور کامل بر این مهارت ها و ابزارها تسلط پیدا کنند؛ زیرا بعد از طراحی دو بعدی، طراحی سه بعدی نیاز است.

۵-مهارت های ارتباطی قوی

در دنیای گسترده مد، همکاری و ارتباطات، بسیار تاثیرگذار است. یک طراح مد باید بتواند با خریداران، تامین کنندگان، سایر طراحان و همکاران خود و همچنین اعضای تیم خود، ارتباط مفید و مؤثر برقرار کند.
طراح باید بتواند قبل از شروع یک سبک جدید، طرح ها و ایده های خود را به تیم خود منتقل کند و به سوالات آن ها پاسخ دهد و همچنین برای تولید مناسب طرح خود، با تولیدکنندگان مختلف وارد مذاکره شود؛ بنابراین یک طراح مد، باید مهارت مذاکره با تولیدکنندگان و تامین کنندگان را داشته باشد. مهارت های ارتباطی قوی، یکی از فاکتورهای مهم در بسط و گسترش نام تجاری و همچنین طرح های یک طراح مد است.

۶-قابلیت توانایی انجام چندین کار به طور همزمان

وظایف یک طراح مد، تنها به طراحی  یا انتخاب مواد اولیه تولید و پارچه محدود نمی شود. زمینه های مختلفی همچون تولید، روابط عمومی، تبلیغات، برگزاری ایونت ها و رویدادها، از جمله فعالیت هایی است که یک طراح مد گاهی باید آن ها را همزمان انجام دهد؛ بنابراین توانایی مدیریت همزمان امور برای رسیدن به نتیجه مطلوب، یکی دیگر از خصیصه های مهم برای طراحان مد است.

۷-در نظر گرفتن تاثیرات زیست محیطی و اجتماعی

آلودگی و گرم تر شدن کره زمین، از جمله تبعات صنعت مد است. پرداختن به مد پایدار یا مد اکولوژی، یکی از اقدامات مهم صنعت مد در حفظ و مراقبت از محیط زیست است؛ بنابراین داشتن دانش و توانایی استفاده از استراتژی های مد پایدار، در طراحی و تولید لباس و سایر محصولات صنعت مد، به طراحان مد کمک می کند که همگام با تغییرات صنعت گام بردارند و در عین حال از تاثیرات منفی در محیط زیست جلوگیری کنند.


۸- افزایش مهارت استفاده از شبکه های اجتماعی و اینفلوئنسری

گسترده شدن شبکه های اجتماعی، از جمله اینستاگرام، فیس بوک و پینت ریس، به عنوان یک بستر تجاری و بازاریابی برای فعالان صنعت مد است؛ بنابراین داشتن مهارت کافی در استفاده از این فضا و گسترش همکاری با اینفلوئنسرهای متناسب با این صنعت، یکی دیگر از مهارت هایی است که یک طراح مد باید به خوبی آن را فرا بگیرد.

۹- تحلیل داده های بزرگ

اینترنت این قدرت را به کسب و کار ها و مخصوصا کسب و کارهای فعال در زمینه مد می دهد تا به جمع آوری داده های مختلف از مشتریان خود دست یابند. تجزیه و تحلیل این داده ها و تبدیل آن ها به ایده های جدید، یکی از مهارت های دیگری است که طراحان مد باید از آن برخوردار شوند.

۱۰-توسعه هوش تجاری

شم اقتصادی و هوش تجاری، یکی از موارد مهم جهت ارتقاء فعالیت های یک طراح مد است، همچنین یک طراح مد باید مدیریت امور مالی خود را نیز به عهده داشته باشد. استراتژی قیمت گذاری، بودجه بندی تبلیغات و بازاریابی، موارد دیگری است که یک طراح مد باید از آن آگاهی کامل داشته باشد.
طراحانی که بینش صحیحی از داده های خود در بازار داشته باشند، توانایی درک بهتری از انتظارات مخاطبان و مشتریان خود خواهند داشت. همه این موارد در کنار خلاقیت، بینش تجاری مناسبی را به طراحان مد خواهد داد.


 سخن آخر

در این مقاله از تصویرگران پویااندیش، سعی شد به بررسی مهارت هایی که موجب موفقیت طراحان خواهد شد، پرداخته شود. آشنایی با این مهارت ها با گذراندن دوره های مختلف و همچنین مطالعه کتاب ها و مقالات مختلف امکان پذیر است.

 این پست را به اشتراک بگذارید

5/5 - (16 امتیاز)

تهیه شده توسط گروه تحقیقاتی طراحی لباس آموزشگاه پویااندیش

نوع آموزش ✅ عکس + فیلم
گروه تحقیقاتی : ✅ تیم طراحی لباس پویااندیش
نحوه یادگیری ✅ گام به گام و کاربردی
درجه بندی محتوا ⭐⭐⭐⭐⭐
نمایش ویدیو درباره بهترین آموزشگاه طراحی لباس
اساتید آموزشگاه بهترین اساتید مجرب طراحی لباس
نحوه برگزاری کلاس حضوری یا آنلاین
سطح کلاس گام به گام و ویژه بازار کار
نوع مدارک معتبر و قابل ترجمه
یادگیری با تضمین
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *