طراحی لباس مردان

فهرست عناوین

صنعت مد و پوشاک، دامنۀ گسترده ای دارد و هر حوزه، اصول منحصری را داراست. صنعت پوشاک مردان  نیز از این قاعده مستثنی نیست و دامنۀ گسترده ای از لباس های این جنس را دربرمی گیرد؛ مانند لباس های رسمی، لباس های اداری، لباس های راحتی، لباس های بیرونی، لباس های ورزشی و …، از این رو، بخش عمده ای از خطوط طراحی، تولید و توزیع پوشاک، مربوط به حوزه پوشاک مردان است.
با توجه به گستردگی این بخش از صنعت مد و فشن، طراحان بسیاری به فعالیت در این حوزه علاقمندند. آموزش طراحی لباس مردانه، دارای اصول و قواعدی است که هر یک از طراحان پوشاک مردان باید از آن ها آگاهی داشته باشند. در این مقاله از تصویرگران پویااندیش، با بررسی روند طراحی لباس مردان، به اصول مهم در طراحی مد و لباس مردانه می پردازیم. قدم به قدم با ما همراه باشید!

تاریخچه طراحی مد مردان

تاریخچه مد مردان و توجه طراحان مد به شیک پوشی مردان، به چهار قسمت کلی دسته بندی می شود که در زیر به بررسی اجمالی هر قسمت می پردازیم.

قسمت اول

سال های ۱۷۵۰تا ۱۸۵۰، مربوط به ظهور لباس های مردانه، از جمله پالتو و کت های مخصوص در تاریخ مد اروپا بوده است.

 قسمت دوم

سال های ۱۸۵۰تا ۱۹۱۴، ظهور لباس ها، برگرفته و ملهم از لباس های بالۀ مردانه بوده است.


قسمت سوم

سال های ۱۹۱۴تا۱۹۴۰، زمان ظهور انواع ژاکت ها و جلیقه ها بوده، و این تاریخ، آغاز دوره ای نو در دنیای مد بعد از جنگ جهانی به شمار می آید که آزادی و سرخوشی را در سبک لباس پوشیدن مردان به دنبال داشت.

قسمت چهارم

در  سال های ۱۹۴۰ تا ۱۹۹۰، دوران پس از جنگ جهانی دوم  را می توان ظهور انواع مدها، از جمله سبک های جدید فرانسوی، پیر کاردین و ظهور طراحان مد و لباس مردانه ایتالیایی دانست که تا به امروز نیز ادامه دارد و در حال حاضر، طراحی لباس مردانه به صورت اختصاصی در برندهای معروفی چون جورجیو، آرمانی، رالف لورن، پوهجی یاماموتو و غیره انجام می گیرد.

اصول طراحی مد و لباس مردانه

زمانی که از اصول طراحی مد ولباس مردانه صحبت می کنیم، در واقع به مفاهیم و ترتیب عناصر ساختاری در طراحی می پردازیم.
در طراحی لباس مردانه نیز همچون سایر طراحی ها، یک سری اصول و قوانین وجود دارند که طراح لباس مردانه با رعایت آن ها، همراه با ایده پردازی، می تواند لباس های مردانه ای با ساختار و سبک شکیل به دنیای مد مردانه ارائه دهد.
در ادامه به بررسی ۵ اصل مهم در طراحی لباس مردانه می پردازیم:


۱-تعادل
۲-تناسب
۳-تاکید
۴-ریتم
۵-هماهنگی

۱-تعادل

تعادل، به معنای انتقال حس تعادل فیزیکی است که هنگام مشاهده طرح لباس، با استفاده از عناصر متضاد در ترکیب بندی طرح، به یک ثبات و تعادل بصری منجر می شود. یک لباس متعادل باعث ایجاد هماهنگی نیز می شود. در ادامه به بررسی ۲ نوع طراحی متعادل در طراحی لباس مردانه می پردازیم.

الف) تعادل متقارن:

تعادل متقارن به عنوان یک تعادل استاندارد شناخته شده است، این تعادل زمانی در طراحی لباس اتفاق می افتد که چیدمان عناصر لباس با ترکیب مساوی طراحی شده باشند؛ به عبارتی، در برش افقی و عمودی، کاملا یکسان به نظر برسند.
از جمله مواردی که باعث ایجاد تعادل متقارن در طراحی و دوخت لباس مردانه می شود، می توان به استفاده از سجاف های مستقیم یا راسته اشاره کرد.


ب) تعادل نامتقارن:

در نظر داشته باشید، هرچند تعادل متقارن، دید زیبا و هماهنگی را در چشم خریدار ایجاد می کند، تعادل نامتقارن نیز می تواند زیبایی های منحصر به فردی در طراحی لباس مردانه ایجاد کند. تعادل نامتقارن را یک تعادل خارج از استاندارد یا غیر رسمی می گویند که در چند سال اخیر، طرفداران زیادی را به خود جلب کرده است.
تعادل نامتقارن با ترکیب بندی نامساوی در چیدمان عناصر لباس، طراحی و ایجاد می شود. جالب است بدانید که به وجود آوردن تقارن نامساوی، بسیار سخت تر و پیچیده تر از تقارن نامساوی در طراحی لباس مردانه است که این امر با آموزش طراحی لباس مردانه توسط مدرسان مجرب، بسیار راحت می شود. از جمله نمونه های تقارن نامساوی در طراحی لباس مردانه می توان به یقه ژاکت ها و کت ها که به صورت نامتقارن در کنار هم قرار گرفته اند اشاره کرد.

۲-نسبت

منظور از تناسب در طراحی و آموزش لباس مردانه،  یکپارچگی و ارتباط بین تمامی قطعات لباس، از جمله اندازه ها، میزان بلندی و کوتاهی یا تعداد پیله ها و سجاف ها و غیره است.
زمانی که شروع به طراحی اندام یک انسان می کنید، معمولا از سر به عنوان میزانی برای ترسیم سایر اندام های بدن در نظر می گیرند.
تناسب در طراحی لباس، علاوه بر هماهنگی بین عناصر مختلف، به هماهنگی در رنگ  ها نیز اشاره دارد؛ بنابراین در طراحی لباس مردانه، به رنگ ها نیز توجه کافی داشته باشید.
جالب است بدانید زمانی که اندازه نسبی دو قسمت که در راستای یکدیگرند، اشتباه یا خارج از تعادل به نظر برسد، به اصطلاح گفته می شود که طراحی یا دوخت لباس، خارج از تناسب است.

۳-تاکید

توجه و تاکید بر قسمت هایی از طراحی در طراحی لباس مردانه و برجسته بودن  قسمت هایی همچون یقه ها، دمپای شلوار، اندازه کت و غیره، نسبت به دیگر قسمت ها یا حالت معمول آن را، تاکید، می گویند.
 از جمله تاکیدهای دیگر با استفاده از رنگ، در طراحی و دوخت لباس مردانه عبارت اند از: تاکید بر استفاده از سایه های روشن و تاریک در طراحی لباس مردانه، تاکید بر استفاده از رنگ های مکمل  یا برعکس، کاملا متضاد.

۴- ریتم

ریتم یا هارمونی در طراحی لباس مردانه، به حالتی گفته می شود که احساس تکرار در قسمت های مختلف طراحی را ایجاد کند. ریتم در طراحی لباس، همچون نواختن موسیقی  یا رقص عمل می کند که باعث ایجاد هیجان و سرزندگی در طراحی لباس می شود. این تکرار می تواند به عنوان ابزاری برای هدایت چشم به قسمت های مهم در طراحی شود. از آنجایی که تکرار زیاد نیز باعث ایجاد خستگی در مغز بیننده می شود، توصیه می شود ریتم تکرار را با تغییرات جزیی در هر بار همراه کنید که یکنواختی را از بین ببرد.

۵-هماهنگی

در طراحی لباس مردانه، برای جلوگیری از آشفتگی یا بی روحی طرح، باید بین عوامل تعادل، تناسب، تاکید و ریتم، هماهنگی ایجاد شود که در عین اینکه تنوع دارند، به صورت هماهنگ در کنار یکدیگر قرار بگیرند؛ بنابراین، هماهنگی بین این موارد باعث تکمیل شدن طرح می شود.

بازار کار طراحی لباس مردانه

بی شک، لباس مردانه نیز مانند لباس زنانه، طرفدارهای  بسیاری دارد؛ به گونه ای که ترندهای روز دنیا دنبال می شود و مورد درخواست قرار می گیرد. این صنعت، هرگز صنعت ورشکسته ای نبوده، چراکه همیشه احساس نیاز به این المان برای زندگی، حس می شده و حس می شود؛ به خصوص در جهان امروز که توجه به استایل بسیار افزایش یافته است؛ بنابراین، طراحی لباس از مشاغلی است که بازار داغی دارد و اگر با هوشمندی و خلاقیت همراه شود، بی شک می تواند به شهرتی جهانی و ثروتی هنگفت منجر شود؛ اما بی شک باید اصول و قوانین آن به صورت اصولی و صحیح آموزش دیده شود.

طراحی لباس مردانه را کجا بیاموزیم؟

شاید برایتان سوال باشد که چگونه می توانید به این مهارت دست یابید و  کسب درآمد کنید. یادتان باشد که در هر حرفه ای، آموزش صحیح و اصولی، حرف اول را برای قدم گذاشتن در مسیر موفقیت می زند؛ پس یا باید راه دانشگاه را انتخاب کنید یا مسیر کوتاه تر آموزشگاهی را! اگر موسسه ای را برمی گزینید، حتما سوابق، اعتبار، تجارب و جایگاه خوشنامی آن را مورد بررسی قرار دهید و نزد اساتید برتر آموزش ببینید. این گونه بسیار موفق تر خواهید بود و وقت و هزینه تان را هدر نخواهید داد! همچنین در نظر داشته باشید آموزش در موسسه ای که به شما مدرک معتبر بدهد، بسیار مهم است؛ چراکه برای ورود به بازار کار، بی شک به آن نیاز دارید؛ هرچند برای پا گذاشتن در مسیر رشد و موفقیت، نیاز به صبر، پشتکار و سختکوشی دارید! اگر هدفتان موفقیت و حتی رسیدن به شهرت است، باید سخت در این بازار تلاش کنید و سعی کنید که برند منحصر به فرد خودتان را خلق کنید و به بازار این صنعت وسیع و گسترده ارائه دهید!


سخن آخر

در این مقاله سعی شد با پرداختن به مبانی و اصول مهم در طراحی لباس مردانه، راهنمایی برای علاقه مندان به طراحی لباس مردانه باشیم. در نظر داشته باشید که آموزش طراحی لباس مردانه نیز مانند سایر آموزش های طراحی مد و لباس، برای طراحان مبتدی بسیار لازم است.

 این پست را به اشتراک بگذارید

5/5 - (15 امتیاز)

تهیه شده توسط گروه تحقیقاتی طراحی لباس آموزشگاه پویااندیش

نوع آموزش ✅ عکس + فیلم
گروه تحقیقاتی : ✅ تیم طراحی لباس پویااندیش
نحوه یادگیری ✅ گام به گام و کاربردی
درجه بندی محتوا ⭐⭐⭐⭐⭐
نمایش ویدیو درباره بهترین آموزشگاه طراحی لباس
اساتید آموزشگاه بهترین اساتید مجرب طراحی لباس
نحوه برگزاری کلاس حضوری یا آنلاین
سطح کلاس گام به گام و ویژه بازار کار
نوع مدارک معتبر و قابل ترجمه
یادگیری با تضمین
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *