نقاشی روی پارچه، هنری خلاقانه و بسیار دلنشین است که حس پر انرژی و خوبی را در افراد جاری می سازد. هنر، به هر شکلی، می تواند شگفت انگیز و تاثیرگذار باشد! نقاشی روی پارچه ، از آن دست مهارت هایی است که علاوه بر اینکه به ما اجازه می دهد لباس هایی با طراح دلخواه و منحصر به فرد خودمان بپوشیم، به درآمد چشمگیری نیز برسیم؛ به عبارتی وارد بازار کار این دنیای بزرگ شویم. در این مقاله از تصویرگران پویااندیش با نکات مهمی در خصوص نقاشی روی پارچه آشنا خواهید شد. با ما همراه باشید!

اولین قدم برای نقاشی روی پارچه

اولین قدم برای نقاشی روی پارچه، داشتن ابزار مناسب و کاربردی است؛ چراکه باید به بهترین و ظریف ترین صورت ممکن این هنر را پیاده سازی کنید و از آن لذت ببرید. نیاز نیست از وسایل خیلی گران استفاده کنید؛ اما کاربردی ترین موارد را انتخاب کنید. در ابتدا می توانید با 3 رنگ اصلی رنگ پارچه ای، از قبیل قرمز، آبی و زرد و یک یا دو قلم موی مناسب < سایز کوچک و سایز بزرگ> شروع کنید و خلق طرح هایی دلخواه و دیدنی دست بزنید؛ اما اگر برای هزینه کردن محدودیتی ندارید و می خواهید به صورت حرفه ای کار کنید و از آن کسب درآمد داشته باشید، جعبۀ ابزار رنگ و قلم مو و ابزار جانبی تان را کامل کنید.

قلم موهای مورد نیاز برای طراحی روی پارچه

برای نقاشی روی پارچه ، به قلم موهای متفاوتی نیاز دارید. چند مدل از مهم ترین قلم موها، عبارت اند از:
مدل قلم موی سر گرد: برای ساخت جزئیات ریز و ظریف و پرکردن حجم زیاد مناسب است.
قلم موی سر تخت : برای سایه و برجسته سازی مناسب هستند
مدل قلم موی سر کج : برای مخلوط کردن رنگ و پوشش سطح های مختلف از آن استفاده می کنند.
قلم موهای فومی: اگر مساحت زیادی برای نقاشی دارید، می توانید از این نوع قلم مو استفاده کنید.
چتری : برای ایجاد خط های نازک و شاخه ای، مانند رسم موهای گربه، برگ درختان، چمن و …، استفاده می شود.
قلم موی محو کن: برای محو کردن و ادغام رنگ ها در یکدیگر به کار می رود. البته در اکریلیک به دلیل خشک شدن سریع رنگ، زمان کوتاهی برای محو کردن وجود دارد. یادتان باشد برای آبرنگ، حتما از قلم موی نرم سرگرد استفاده کنید!

برای رنگ آمیزی پارچه از چه رنگی استفاده می شود؟

ترجیحاً باید از رنگ اکریلیک استفاده کنید؛ اما می توانید از رنگ اکریلیک دو منظوره بهره ببرید که هم تکنیک خشک و هم تکنیک خیس با آن قابل اجراست؛ یعنی رنگ هایی با پوشانندگی بالا و رنگ های با پوشش آبرنگی.
رنگ های درخشان که سبک و شفاف هستند، باعث می شوند که رنگ های اصلی، جلوۀ بیشتری داشته باشند و  برای انواع روش های رنگ آمیزی پارچه، مانند اسپری، نمکی، پاششی، محوی و اسفنجی، مناسب اند.

رنگ های اکریلیک

این نوع رنگ هاي اصلی قرمز، آبی و زرد را باید همیشه در سری رنگ های خود داشته باشید. از ترکیب این رنگ ها می توانید رنگ های متفاوتی بسازید. البته رنگ های خنثی سیاه و سفید را هم هرگز نباید فراموش کنید! این رنگ ها عصای دست شما هستند. برخی از رنگ هایی که ممکن است مجبور به خرید آن ها باشید عبارت اند از . ساب گرین، آبی اولترا مارین، اُکر و سی یِنا که برای ساختن رنگ های فرعی بسیار مورد استفاده قرار می گیرند .

پارچه مناسب برای رنگ آمیزی

بهترین پارچه برای نقاشی روی پارچه کدام است؟ شاید این اولین سوالی باشد که از خودتان پرسیده اید! باید بگوییم که پارچه های 100٪ نخیِ رنگِ روشن، با بافتی محکم، مناسب ترین نوع برای رنگ آمیزی است؛ همچنین پارچه های پنبه ای، چلوار و پلی استر هم مناسب اند؛ چراکه جاذب رنگ هستند.
البته اصلا الزامی برای محدود کردن خود ندارید و می توانید نقاشی خود را روی انواع دیگر پارچه ها، مانند ساتن، ابریشم، مخمل، جین، چرم و … نیز داشته باشید! این هنر مهیج را می توانید روی وسایل متفاوتی چون پوشاک، مبلمان، پرده، کوسن  دیوار آویز و …، امتحان کنید.
اگر قسمت های وسیعی از یک طرح را نقاشی می کنید، ترجیحا از یک پارچه با بافت شل و سبک استفاده کنید تا رنگ بیشتری به الیاف نفوذ کند؛ اما برای جزئیات کوچک و طرح های پیچیده، بافت محکم تر، بسیار مناسب تر است.  

نکتۀ مهم در مورد نقاشی روی پارچه

وقتی می خواهید پارچه ای را رنگ کنید ، پس از بار اول، نقشی کم رنگ دیده می شود و باید چند بار آن را تکرار کنید. اگر می خواهید با این مسئله روبه رو نشوید، ابتدا کل کار را یک بار رنگ سفید بزنید، پس از آنکه خشک شد،  طرح مورد علاقته تان را رنگ های دلخواهتان رنگ کنید.

مراحل انجام نقاشی روی پارچه با دست

در ادامه این بخش گام به گام با نقاشی روی پارچه آشنا می شویم :

پارچه را بشویید

این مرحله بسیار مهم است؛ به خصوص برای پارچه هایی که قرار است به صورت مرتب شسته شود. شستن پارچه، آن را آمادۀ اجرای نقاشی می کند؛ بنابراین بهتر است قبل از شست و شو انجام شود؛ اما برای نقاشی روی پارچۀ مبلمان، کیف و پارچه هایی که نمی شویید، نگران شستن الزامی نیست. پارچه ای را که می خواهید نقاشی کنید، بعد از شستن اتو کنید. چین و چروک باعث نافرم شدن طراحی و نقاشی روی پارچه می شود.


فضای کارتان را آماده کنید

ترجیحا باید روی سطح صافی که با پلاستیک پوشانده شده است شروع به کار کنید. با این روش، سطح کف یا میز کار شما لکه دار نمی شود. پارچه را به اندازۀ کافی بکشید و در مکانی تمیز قرار دهید که بتواند تا زمان خشک شدن، آن را بی دغدغه در همان مکان رها کنید.
اگر روی یک تی شرت را نقاشی می کنید، یک کاغذ ضخیم یا یک تکه پلاستیکی ساده درون آن قرار دهید. با این کار، از نفوذ رنگ به قسمت های دیگر جلوگیری خواهد شد؛ همچنین برای زمان نقاشی کردن می توانید یک صفحۀ فوم تهیه کنید و پارچه را روی آن قرار دهید تا چروک نشود. از سنجاق هم می توانید برای فیکس کردن پارچه تان استفاده کنید. سطح پارچه تان نباید چین و چروک داشته باشد.
یک نکته را در نظر داشته باشید . که رنگ اکریلیک در مجاورت با هوا به سرعت خشک می شود . از این رو سعی کنید که رنگ را به اندازه نیاز خالی کنید . یا پس از اتمام، در یک ظرف شیشه ای دردار قرار دهید . که خشک نشود؛ همچنین برای هر رنگ، از قلم موهای متفاوت استفاده کنید . و آن را با رنگ دیگری مخلوط نکنید . که رنگتان به رنگ دیگری آغشته نشود.  

نقاشی روی پارچه

روش های متفاوتی برای اجرای طرح مورد نظرتان روی پارچه وجود دارد؛ برای مثال، می توانید طرح خود را روی پارچه بکشید یا با استفاده از هر یک از روش های انتقال طرح، آن ها را به  پارچه منتقل کنید.
قلم مو را به رنگ آغشته کنید و دست به کار نقاشی شوید. بهتر است برای هر رنگ، از یک قلم موی مجزا استفاده کنید که رنگتان مات و چرک نشود و ظاهری شفاف داشته باشد.
ابتدا طرح کلی را بکشید، سپس از بیرون به داخل مشغول رنگ آمیزی شوید و طرح را پر کنید. برای پر کردن فضاهای خالی، از حرکت های کوتاه و با دقت استفاده کنید.
 

تکنیک های مختلف نقاشی روی پارچه

نقاشی روی پارچه تقریباً به همان روشی انجام می شود که روی بوم نقاشی صورت می گیرد. لایه لایه رنگ با دقت روی هم قرار می گیرند و فضا را پر می کنند. روش های دیگری هم برای  انجام این هنر وجود دارد . برای مثال ، با پاشیدن نمک روی نقاشی ، جلوه ای بلوری یا اثری ترک خلق کنید . که طرحی بی نظیر خواهد شد؛ همچنین می توانید از روش موم ذوب شده که منجر به چاپ باتیک می شود نیز استفاده کنید.
استنسیلینگ یا نقاشی با شابلون نیز یکی از پرکاربردترین روش هاست. می توانید عکس مورد علاقۀ خود را چاپ کنید، قسمت داخلی آن را با چاقوی تیز یا کاتر برش دهید و  طرح مورد علاقه تان را رنگ کنید.
ماربلینگ هم روش دیگری برای اجرای نقاشی روی پارچه است. در ابتدا، با استفاده از رنگ اکریلیک، طرحی روی سطح آب ایجاد می کنید، سپس سطح مورد نظر را به پارچه انتقال دهید. این روش به ماربلینگ معروف است. رنگ پاششی هم روش جالبی برای ایجا یک اتفاق کم نظیر روی پارچه است.

4-    مخلوط کردن رنگ

اختلاط رنگ برای خلق یک اثر، روشی جادویی است. از طیف رنگی که با مخلوط کردن یک یا دو رنگ ساده، با نسبت های مختلف به دست می آورید، حیرت خواهید کرد. قرمز، آبی و زرد، رنگ های اصلی هستند و با تلفیق این رنگ های به نسبت های مختلف می توانید رنگ های ثانویۀ بی نظیری بسازید. وقتی رنگ های ثانویه با هم مخلوط می شوند، طیف کاملی از رنگ های سوم به دست می آید؛ بنابراین می توانید از رنگ های اصلی شروع کرده و تمام نقاشی های مورد نظر خود را خلق کنید. از ترکیب رنگ های زیر، طیف زیر حاصل می شود.
–    قرمز و آبی :  طیف های بنفش
–    زرد و آبی : طیف های سبز
–    قرمز و زرد: طیف های نارنجی
بنفش ، سبز و نارنجی، رنگ های ثانویه هستند.
اختلاط رنگ های اولیه و ثانویه، رنگ های بی نظیری را برای ما می سازد. در نظر داشته باشید که به هر رنگی، سفید اضافه کنید، سبک تر می شود و سایه ای پاستیلی  به دست می آید.

 چگونه می توان ظاهری بُعد دار به نقاشی خود بدهید؟

اگر از یک رنگ، روی پارچۀ خود استفاده کنید، تصویری تخت و یک بعدی خواهید داشت. البته مواردی وجود دارد که شما ظاهر تک بعدی آن را ترجیح می دهید؛ اما اگر می خواهید یک شکل 3 بعدی داشته باشید، باید 3 تن از همان رنگ را به تصویر اضافه کنید. سایۀ تیره، سایۀ متوسط و سایۀ روشن که وقتی با هم مخلوط می شوند و حالتی سایه روشن پدید می آورند، تصویر سه بعدی و تقریباً واقعی به نظر می رسد؛  البته به نوع سایه زدن و ترکیب آن بسیار بستگی دارد!


در نظر داشته باشید که هنگام رنگ آمیزی، باید بسیار محتاط باشید؛ چرا که اگر کار، خراب یا کثیف شود، پاک کردن آن بسیار دشوار خواهد بود و شفافیت کار از بین می رود.

5-     صبر کنید

قبل از پوشیدن، شستن یا اتو کردن ، 24 ساعت صبر کنید و اطمینان به دست آورید که کار،
کاملا خشک شده است؛ چراکه اگر عجله کنید، تمام تلاش هایتان به باد خواهد رفت.  

6-    رعایت دستور العمل

در این قسمت، قبل از اتو کردن کار، به برچسب ها، دستورالعمل و درجۀ حرارت دقت کنید؛ چراکه در این بخش، میزان گرمایی که باید به پارچه بخورد، بسیار مهم است و عدم تنظیم حرارت می تواند پارچه را خراب کند؛ برای مثال، دستورالعمل اتو کردن پارچۀ حریر با پارچۀ مبلمان، بسیار متفاوت است، پس حتما به جنس و تواناتی بافت پارچه دقت کنید!
اگر پارچه ای دارید که ترجیح می دهید آن را اتو نکنید (مانند چرم یا پارچه بافته شده)، می توانید از یک سشوار ساده برای خشک کردن رنگ استفاده کرد. باید حدود 30 دقیقه آن را حرارت دهید تا کاملاً خشک شود.

7 -شستشوی ماده رنگی

تا حدود 5 روز نباید محصول رنگی را بشویید. این حداقل زمانی است که برای خشک شدن کامل رنگ لازم دارید. هنگام شستشوی لباس، آن را از داخل برگردانید. برای سالم ماندن طرح، بهتر است آن را با دست و به صورت ملایم بشویید.

آموزش نقاشی روی پارچه

این هنر می تواند به صورت بسیار اصولی و حرفه ای آموزش داده شود. کافی است به موسسه ای معتبر مراجعه کنید و زیر نظر اساتید برتر، صفر تا صد کار را بیاموزید و با دریافت مدرک معتبر، وارد دنیای کار شوید.

سخن آخر

در این مقاله از تصویرگران پویااندیش، به بررسی نقاشی روی پارچه، وسایل مورد نیاز، طرز شست وشو و غیره پرداختیم. این هنر، علاوه بر اینکه می تواند حال شما را خوب کند، می تواند به درآمدزایی شما نیز منجر شود؛ به عبارتی می توانید وارد دنیای کار شوید و لذت ببرید.

 این پست را به اشتراک بگذارید

5/5 - (16 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *