طراحی مد سازگار با محیط زیست + فیلم جذاب

فهرست عناوین

فیلم جذاب زیر با موضوع طراحی مد سازگار با محیط زیست یا طراحی مد پایدار را حتما ببینید 👇🏻

طراحی مد پایدار

طراحی مد پایدار چیست ؟ تاحالا به این سوال فکر کردین ؟
و این سبک طراحی، چه کمکی به طبیعت می کند ؟
مد پایدار یک جنبش و مرحله ای است که در طی آن ، طراحی و تولید لباس با روش های طبیعی و دوست دار طبیعت تولید می‌شود که کمکی بزرگی به طبیعت می‌کند.
مد پایدار یک جنبش و فرایند است که در طی آن، طراحی و تولید لباس با روش‌های دوستدار طبیعت و با در نظر گرفتن عدالت اجتماعی انجام می‌شود.
چرخه‌ای که از نخ‌های تولید شدۀ محلی شروع می‌شود و تا بافته‌های دست ساز و در نهایت پوشاکی که بسیار نرم و لطیف است و هنگام پوشیدن احساس راحتی را به فرد عرضه میکند، تداوم دارد. در این بخش از آموزشگاه طراحی لباس، به‌ مبحث مد پایدار و سازگار با محیط زیست پرداخته ایم تا برایتان در طراحی لباس، الهام بخش باشد. و بتوانید گامی در حفظ محیط زیست داشته باشید.

طراحی مد سازگار با محیط زیست

تاریخچه مد پایدار

در دهه ۱۹۶۰، با مفهوم جهانی‌شدن و پیشرفت‌های تکنولوژی، مد به شکلی از صنعت سرگرمی تبدیل شد و تقاضا برای تولید انبوه لباس‌های مد روز به‌طور چشمگیری افزایش یافت.
به‌گفته آنجانا بارگاو، طراح مد هندی و موسس DHI: طراحی مد پایدار یا سازگار با محیط زیست به‌مثابه رشته نخ‌های اخلاقی‌در دنیای پوشاک است.


برند DHI

DHI که توسط طراحان لباس و مد هندی، آنجانا بارگاو و آنکیتا بارگاوا میاتل، تاسیس شده است. یک برند مد پایدار و سازگار با محیط زیست است که شیوه‌های قدیمی تولید پوشاک هندی را با ترندهای جهانی مد ترکیب می کند. تا جدیدترین آیتم های مد معاصر را که می توان برای مناسبت های خاص و همچنین لباس های شیک روزمره استفاده کرد، ترکیب می کند.
مد پایدار بحث داغ تمام دنیاست! اما برای درک ماهیت واقعی پایداری و سازگاری با محیط زیست در دنیای مد و فشن، مهم است که اهمیت و ارتباط آن را در فرهنگ مد، مهمانی و لباس روزمره و شیوه زندگی بدانیم. بنابراین، طراحان مد هندی در DHI در مورد فلسفه خود و تلاش برای رسیدن به مد پايدار در عصر همگام با مدِ امروز، صحبت هایی را ارائه کرده اند.

برند DHI


مد پایدار یا مد سازگار با محیط زیست چیست؟

هنگامی که ما لباسی را بدون ایجاد اختلال در چرخه‌محیط زیست و با ادغام شیوه‌های محترمانه نسبت‌به افرادی که در تولید لباس درگیر هستند. تولید می‌کنیم، در واقع مد پايداري را در مد به اجرا گذاشته ایم.
طراحان لباس توضیح میدهند که این روند به همین جا ختم نمی‌شود، بلکه دامنۀ مد پایدار به فردی که از آن لباس استفاده می‌کند و آن را می‌پوشد نیز کشیده می‌شود. زیرا این پارچه ها و لباس ها طول عمر زیادی دارند و مصرف کننده باید آن را بپوشد. از آن استفاده‌های مختلفی کند، آن را به دیگران بدهد تا بپوشند و تا‌زمان تجزیه‌کامل لباس و بازگشتش به‌طبیعت، آن را مصرف کند.
به گفته طراح مد هندی، آنکیتا بهارگاوا (Ankita Bhargava ) :
« پایداری در زمینه مد می تواند به طرق مختلف به دست آید. و ما درDHI ازموادطبیعی دستباف مانند پنبه، خادی و ابریشم به‌همراه الگوهایی استفاده می‌کنیم که ضایعات و پسماند آن نزدیک به صفر است. مواد طبیعی مورد استفاده در طراحی لباس ها، پایدار هستند؛ زیرا از الیاف طبیعی ساخته شده اند که برخلاف مواد مصنوعی تجزیه پذیر هستند.»

مد پایدار یا مد سازگار با محیط زیست چیست؟


آیا می توان لباس های مد پایدار را هر روز پوشید یا فقط برای موارد خاص طراحی شده اند؟

یک تصور غلط رایج که مردم دارند این است که شیوه های تولید لباس پایدار را نمی توان با زندگی روزمره ادغام کرد و استفاده از لباس های سازگار با محیط زیست فقط به روزهای خاصی محدود می شود. با این حال، این امر به هیچ وجه واقعیت ندارد!
بر خلاف تصور بسیاری از مردم، پوشیدن لباس های سازگار با محیط زیست، کاری آسان و راحت است. شستن و پوشیدن بسیاری از پارچه های پنبه ای دست ساز، آسان تر از سایر لباس هاست.  آنجانا برگاو عنوان می کند: « لباس های پایدار را هم می توان به صورت روزمره پوشید و هم می توان در روزهای خاص استفاده کرد. این لباس‌ها از پارچه‌هایی مانند پنبه دستباف یا خادی تولید می‌شوند که  همه اینها را می‌توان بارها و بارها پوشید، شست و مجددا استفاده کرد. پارچه های این لباس ها سازگار با محیط زیست هستند و می توان به راحتی آنها را در دنیای مد امروزی گنجاند.»
او در ادامه توضیح میدهد: سبک‌ها و لباس‌های پایدار مد ، یک انتخاب عاقلانه و هوشمندانه برای طراحی لباس است. زیرا میتوان آنها را چندین بار برای مدت طولانی پوشید و حتی از نسلی به نسل دیگر منتقل کرد. همچنین، می توان این لباس ها را به عنوان یک آیتم ارزشمند استفاده کرد. (آن را کنار گذاشت و فقط در موارد خاص پوشید) یا با هر نوع لباس دیگری ست کرد و با مد روز همگام شد.»

مد پایدار قرن 20

مد پایدار در قرن بیستم، هنگامی که تولید انبوه و ماشین آلات، منجر به افزایش چشمگیر رد پای کربن انسان شد، شتاب بیشتری گرفت. با اینحال، این شیوه های مد پایدار مدت هاست که در برخی از صنایع دیگر هند مانند صنعت پارچه های دستباف، لباس های دست دوم، لباس های یک مایلی (لباس های راحتی که برای شعاع یک کیلومتری منزل مناسب هستند)، بازیافت پارچه ها و غیره وجود داشته است.
طراحان مد هندی و بنیانگذاران DHI، برند خود را در سال 2019 تاسیس کردند. و فلسفه اصلی آنها ترویج مد پایدار در دنیای مد امروز بود و قصد داشتند این لباس ها و پارچه های دارای پسماند صفر را برای زنانی که به این پارچه های تمام ناشدنی باور داشتند، وارد دنیای مد و فشن روز کنند. از آن زمان،طراحان مد مشهور هندی در حال صعود از نردبان فرهنگ مد پایدار هستند. باورهای کهنه و غلطی که در مورد پايداري در مد و لباس در زندگی مدرن وجود داشت را شکستند.

قرن 20 و مد پایداری


طراحان DHI و شکستن باورهای غلط و افسانه ها در مورد مد پایدار 


1. هر چیزی که روی دستگاه نخ ریسی دستی ساخته می شود، مد پایدار است!

به‌گفته آنجانا بارگاو: درست است که پارچه‌های دستباف از جنس پنبه خالص یا هر ماده خالص دیگری و بدون مخلوط کردن پلی استر هستند. دستباف بودنِ صرف، منجر به حذف رد پای کربن و به صفر رسیدن پسماند نمی شود. بنابراین میتوان گفت که پارچه‌های خالص که ارزش‌های تجاری اخلاق مدار و منصفانه در طول فرایند ساخت و فروش پارچه دارند، جزو لباس و مد پایدار محسوب میشوند.

نخ ریسی


2. تولیدهای مد پایدار فقط برای موقعیت های خاص هستند!

«این یک باور غلط است که مد پایدار قابل پوشیدن در هر موقعیتی نیست. شما می توانید لباس های تولید شده در فرایند مد پایدار را به صورت روزانه بپوشید. این واقعیت که این پارچه‌ها با مسئولیت پذیری و بدون استفاده از مواد شیمیایی ساخته شده اند، باعث راحتی پوشیدن آنها می شود. ما در DHI، هم به مشتریانی که می خواهند برای موارد خاص و موقعیت های ویژه این لباس ها را استفاده کنند توجه داریم، و هم آنها را مد نظر می گیریم که می خواهند از آنها در لباس های روزمره خود بهره ببرند. از اینرو، ما مجموعه‌ای را به مشتریان خود ارائه می‌دهیم که قدرت انتخاب آنها را بالا میبرد و تمام سلیقه‌ها و موقعیت‌ها را حین طراحی مد نظر میگیرند.

تولید مد پایداری


3. لباس های تولید شده بر اساس مد پایدار گران هستند!

«لباس های تولیدی مد پایدار گران نیستند، بلکه یک سرمایه گذاری هوشمندانه هستند. این پارچه ها به راحتی پاره نمی شوند، لک نمی گیرند و آسیب نمی بینند! از این رو، تمام پارچه‌ها و لباس‌های تولیدی دارای برچسب طول عمر هستند و با خرید آنها، شما یک بار  سرمایه‌گذاری میکنید . بعد می توانید برای مدت طولانی تری آنها را بپوشید. این امر تضمین این است که شما تمام مبلغ سرمایه گذاری شده در خرید این لباس ها را استفاده خواهید کرد.»

لباس های تولید شد در محیط زیست


4. مد پایدار کسل کننده است و فقط مناسب افراد مسن است!

«اگر کسی واقعاً چنین فکری می کند، من احساس می کنم که دیدن چند مورد ار طراحی های لباس ما می تواند این باور غلط را در ذهن او از بین ببرد، زیرا محصولات تولیدی ما از سبک و مد روز جهان پیروی می کنند. مد پایدار کسل کننده یا غیرشیک نیست. مردم فقط به این دلیل آن را خسته کننده می دانند که اصطلاحات مختلفی در ارتباط با آن به کار برده می شود: مانند مد سازگار با محیط زیست، تجارت اخلاقی، تجارت منصفانه و غیره. قشر اعظم مشتریان ما را زنان جوان تشکیل می دهند. آنها DHI را به دلیل نوآوری‌ها و خلافیت‌های روز در طراحی، طرح‌های هوشمند و جهانی که با جدیدترین فرهنگ مد هماهنگ هستند و تنوع رنگی انتخاب میکنند.

مد پایداری برای افراد مسن


 
5. نمی توان مد پایدار را به طور کامل در زندگی روزمره ادغام کرد!

«همه ما این توانایی را داریم که شیوه‌های پایدار را در زندگی روزمره خود ترکیب و با این کار به حفظ محیط زیست کمک کنیم.

  • پوشیدن لباس های خواهر و برادرمان
  • بریدن یک شلوار جین و درست کردن شلوارک
  • هدیه دادن لباس های قدیمی مان به بچه ها و نوه ها

انتخاب برندهای مد پایدار و غیره، تنها تعدادی از کارهایی است که می توانیم در راستای ترویج مد پایدار انجام دهیم.
اگر تصمیم دارید لباس هایی انتخاب کنید که محدودیت پوشیدن در فصل های خاص را نداشته باشند و بتوان آنها را در هر آب و هوایی پوشید، یا لباس های کلاسیک و بدون تاریخ انقضا را انتخاب کنید.

مد پایدار در استایل روزمره


درباره برند و طراحان  DHI   

DHI که در سانسکریت به “اندیشه” ترجمه میشود، یک برند مد پایدار است که سنت پایدار باستانی هند را در سیلوته‌های کاربردی خود حفظ میکند. طراحان مد هندی در حال ایجاد فرهنگ مد از طریق تکنیک‌های پایدار هستند و چشم اندازی کاملاً متفاوت نسبت به دوران جدید مد اخلاقی دارند.
برند DHI که توسط طراح پیشکسوت، آنجانا بارگاو و دخترش آنکیتا بارگاو ، در سال 2019 تأسیس شد. نام تجاری پايدار است که لباس‌های روزمره و لباس‌های مخصوص جشن و موقعیت‌های خاص را به یک تجربه زیبا و پایدار برای مشتری‌ها تبدیل می‌کند. این مادر و دختر ترکیبی کامل از مجموعه های کلاسیک و مدرن را طراحی می کنند که با دیدگاه های همه نسل ها سازگاری دارد.

درباره برند و طراحان  DHI   


آنجانه بارگاو

او یک طراح مد هندی است که مدرک رسمی خود در زمینه‌طراحی لباس و پارچه و دوره طراحی استایل را در از کالج مارتینز لندن گذرانده است. او اولین مجموعه خود را در سال 1994 راه اندازی کرد، و سپس چندین نمایش در نیویورک، لندن، آلمان، هنگ کنگ، کاتماندو، دهلی، بمبئی و برجسته ترین آنها در سالن یونسکو در پاریس برگزار کرد.
خانم بارگاو ترکیبی منحصر بفرد و حیرت‌انگیز از هنرهای باستانی هند را در سیلوته‌های روز جهانی ارائه می‌دهد که نشان هویت و قدرت زنان دارد.

آنجانه بارگاو


آنکیتا بارگاوا میاتل

آنکیتا بارگاوا میاتل، طراح مد هندی و یکی از بنیانگذاران DHI، دوره طراحی مد را در کالج مد لندن گذراند. سپس مدرکی از Cass School Of Business کسب کرد. او یک مدیر قدرتمند در DHI است که به طور خستگی ناپذیری با طراحان، هنرمندان و صنعتگران برای توسعه برند DHI همکاری می کند.
برای آشنایی آموزش جنسیت سازی خز را مطالعه نمایید.

آنکیتا بارگاوا میاتل


سخن آخر

در این بخش از تصویرگران پویااندیش، به مبحث مد پایدار پرداختیم که به شدت می تواند به طبیعت و چرخۀ زیست محیطی کمک کند. در دنیای مد و فشن، استفاده بهینه از منسوجات می تواند کمک بسیار بزرگی به هزینه های اجتماعی و پایداری محیط زیست کند. پس آگاهی از چگونگی بهره وری از این تکنیک و خلق آثاری باکیفیت و کم ضرر می تواند شما را به طراحی منحصر مبدل سازد!  

5/5 - (17 امتیاز)

تهیه شده توسط گروه تحقیقاتی طراحی لباس آموزشگاه پویااندیش

نوع آموزش ✅ عکس + فیلم
گروه تحقیقاتی : ✅ تیم طراحی لباس پویااندیش
نحوه یادگیری ✅ گام به گام و کاربردی
درجه بندی محتوا ⭐⭐⭐⭐⭐
نمایش ویدیو درباره بهترین آموزشگاه طراحی لباس
اساتید آموزشگاه بهترین اساتید مجرب طراحی لباس
نحوه برگزاری کلاس حضوری یا آنلاین
سطح کلاس گام به گام و ویژه بازار کار
نوع مدارک معتبر و قابل ترجمه
یادگیری با تضمین
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *