صنعت پارچه پلی استر + فیلم جذاب

فهرست عناوین

فیلم جذاب زیر با موضوع صنعت پارچه پلی استر را حتما ببینید 👇🏻

پارچه پلی استر

پلی ‌استر از جمله مشهورترین گزینه‌ های پارچه برای مد، طراحی لباس، طراحی‌ های خلاقانه و دکوراسیون فضای داخلی است. اما پلی‌استر چیست؟ از کجا به آمده و بیشتر در کجا پیدا می ‌شود؟ برای دانستن همه چیز در مورد این پارچه در طراحی لباس، با تصویرگران پویااندیش همراه باشید.
نمی‌توان انکار کرد که پلی استر ، پارچه‌ای است که ویژگی‌ های خاصی دارد که باعث  می شود انتخاب مناسبی برای تولید و طراحی لباس باشد. زیرا این نوع پارچه، مانند ابریشم، پنبه یا پشم، طبیعی نیست، بلکه یک پارچۀ ساخته شده توسط انسان است. در ادامه با ما همراه شوید تا بدانید که این پارچه چطور تولید و توسط انسان به الیاف معجزه ‌آسایی تبدیل می ‌شود که می ‌توان چندین روز بدون اتو کشیدن آن را استفاده کرد. چطور به یک صنعت بزرگ و چگونه به یک بخش جدایی ‌ناپذیر از صنعت مد تبدیل شده است !

پارچه پلی استر


پلی ‌استر چیست ؟ تاریخچه پلی‌ استر؟

پلی ‌استر نام کوتاه شده برای پلیمر مصنوعی و ساختۀ دست بشر است که بیشتر به عنوان پلی اتیلن ترفتالات (PET) شناخته می ‌شود. این پارچه با ترکیب کردن اتیلن گلیکول و ترفتالیک اسید تولید می ‌شود؛ به طور خلاصه، پارچه پلی ‌استر نوعی پلاستیک است.
پس از پلی پروپیلن (20 درصد) و پلی اتیلن (33 درصد)، پلی استر، سومین ماده پلاستیکی پرطرفدار با سهم بازار 18 درصد است. پلی استر اولین بار توسط شیمیدان‌ های انگلیسی، رکس وینفیلد و جیمز تننت دیکسون، اختراع شد. هنگامی که این فیبر در سال 1970 ، به عنوان نوعی الیاف معجزه‌ آمیز تبلیغ شد که می ‌توان آن را برای 68 روز بدون اتو پوشید، مورد توجه بسیاری از مصرف‌کنندگان قرار گرفت. طولی نکشید که این پارچه مقاوم به یک پارچه ارزان و قابل دسترس تبدیل شد و به طور گسترده‌ ای برای پوشاک، مبلمان، منسوجات و موارد دیگر مورد استفاده قرار گرفت.

تاریخچه پلی‌ استر


تولید پلی استر چگونه به یک صنعت تبدیل شد؟

برای مثال، هندوستان امروزه حدود 2 میلیون تن ظرفیت تولید پلی استر دارد و به زودی این رقم به 3 میلیون تن افزایش  می ‌یابد. صنعت پلی استر این کشور از دهه 1980 آغاز شد و تحت «مجوز راج» تولید شد. ظرفیت کارخانه مجاز 15000 تن در سال تعیین شد. کارخانه‌ های متعددی در این بازه زمانی ساخته شدند که برخی از آن ها در مناطق روستایی برای کسب مزایای مالیاتی بنا شده بودند. در اوایل دهه 1990، صنعت پلی استر با اضافه شدن دو بازیگر اصلی، صنایع Reliance Ltd. و Indorama، ظرفیت خود را به شکل قابل توجهی افزایش داد.

تولید پلی استر چگونه به یک صنعت تبدیل شد؟


Reliance تنها شرکتی در سراسر جهان بود که با نفت شروع به کار کرد و تا زنجیره ارزش فروش پارچه پیش رفت. در ادامه این روند، تولیدکنندگان خرده جدیدی را نیز تصاحب کرد و آن ها را به تولید الیاف خاص مشغول کرد. چندین تولیدکننده کوچک تر در دستگاه‌ های POY تغذیه شده با تراشه سرمایه‌گذاری کردند، به طوری که در منطقه اصلی نساجی در شمال غربی هند، سورات، مصرف تراشه تا سال 2006 نزدیک به 3،000،000 تن رسید. با چنین ظرفیت تولید پلی استری، هند به صادرکننده نخ تبدیل شد. محیط توسعه صنعت پلی استر به دلیل کاهش عوارض واردات، کاهش نرخ بهره و بیش از 100 میلیارد دلار ذخایر خارجی، بسیار مناسب و رو به رشد بود.

ارزش  پلی استر

ارزش بازار پلی استر

پارچه پلی استر سهم قابل توجهی در بازار پارچه جهانی دارد و بیش از نیمی از سهم بازار، 55 درصد را به خود اختصاص داده و پس از آن، پنبه، 27 درصد از کل سهم بازار را در اختیار دارد.
پلی استر ماده مهمی است که در سطح جهانی مورد استفاده قرار می‌گیرد و رقیب قوی پنبه است. پلی استر بر پنبه غلبه دارد؛ زیرا ارزان ‌تر، و به راحتی قابل دسترس است، از دوام خوبی برخوردار بوده، فراوری کردن آن آسان است و به سختی، چین و چروک می ‌افتد.

ارزش بازار پلی استر

 
صادرات و واردات پلی استر

در سال 2016، هند به ارزش 1.19 میلیارد دلار پلیمر وارد کرد و پس از آن، ترکیه به ارزش 1.13 میلیارد دلار پلیمر وارد کرد؛ اما در سال 2016، تراز تجاری هند منفی بود و واردات کشور بیشتر از صادرات بود. تقاضا برای این پارچه به دلیل افزایش تقاضا برای پلیمر در صنعت نساجی بود. صادرات و واردات پارچه پلی استر از سال 2012 مثبت بود؛ اما بین سال‌ های 2015 تا 2016، تراز تجاری منفی بود. بعداً تراز تجاری این ماده دوباره افزایش چشمگیری را شاهد بود. آلمان و آمریکا، بزرگ ترین صادرکننده های پلي استر در جهان هستند. چین، بزرگ ترین وارد کننده پلیمر در جهان است و به تنهایی دو برابر پلیمر از آلمان که دومین واردکننده بزرگ جهان بود، پلیمر وارد می ‌کند.

صادرات و واردات پلی استر


موارد استفاده از پلی استر

پلی استر به طور گسترده ای برای تولید انواع لباس‌ ها، به ویژه لباس‌ های ورزشی و اثاثیه منزل، مانند ملحفه، بالش، مبلمان، فرش، پرده و غیره، استفاده می ‌شود.
ویژگی‌ های این پارچه، مثلا استحکام بالا، دوام خوب، مقاوم بودن در برابر چین و چروک، شست و شوی آسان و خشک شدن سریع، باعث می ‌شود پلی استر به عنوان پارچه ای مناسب برای تولید و طراحی لباس انتخاب شود. پلی استر دارای طبیعتی آب گریز است و این باعث  می ‌شود انتخاب مناسبی برای پوشیدن لباس در شرایط مرطوب و نمدار باشد.
علاوه بر لباس، از این پارچه برای تولید محصولاتی مانند لباس‌ های کوهنوردی، کاپشن‌ های ضدآب، کیسه خواب و حتی لباس‌ های موج سواری و بسیاری دیگر از فعالیت‌ های بیرون از خانه استفاده می ‌شود.

موارد استفاده از پلی استر


جوانب مثبت و منفی پلي استر

پلی استر مانند سایر پارچه‌ های موجود در بازار، جنبه‌ های خوب و بد خود را دارد. هنگام خرید از این پارچه، آگاهی از نقاط قوت و ضعف این پارچه مفید است و به شما کمک  می ‌کند تصمیم بگیرید که آیا ارزش سرمایه‌گذاری روی آن را دارد یا خیر.

جوانب مثبت و منفی پلي استر


مزیت‌ های پلی استر

جذب سریع:

به دلیل خاصیت جذب کمتر پارچه، سریع تر از سایر پارچه‌ های محبوب، مانند پنبه، خشک می ‌شود. برای خشک کردن پارچه پلی استر در خشک کن، نسبت به سایر پارچه‌ ها، به زمان کمتری نیاز دارید؛ در نتیجه، در قبوض برق خود صرفه‌جویی خواهید داشت.

مزیت‌ های پلی استر


دوام:

پلی استر دارای استحکام بالایی است که به معنای ماندگاری بیشترِ آن است.  لباس‌ های تولید شده با این پارچه‌ ها را به طور مرتب و بعد از بارها شست و شو میتوان پوشید . و این، یکی از مهم ترین دلایلی است که باعث می ‌شود لباس‌ های ورزشی را از پلی استر بسازند. زیرا می ‌تواند حرکات روزانه، قوی و مکرر را تحمل کند و با شست و شوی زیاد خراب نشود.

پلي استر و دوام آن


وزن سبک:

پارچه پلی استر به دلیل طبیعت سبک و کم‌وزنش، در لباس‌ های ورزشی و نیازمندِ فعالیتِ زیاد، بیشتر استفاده می ‌شود.

وزن سبک


ارزان:

پارچه پلی استر بسیار ارزان است. و چون از الیاف مصنوعی ساخته شده است. از نوسانات زیادی در بازار رنج نمی ‌برد. این امر منجر به پایین آمدن هزینه تولید آن می ‌شود.
همه کاره: پلی استر را می ‌توان به راحتی با الیاف دیگر ترکیب کرد تا مزایای آن را با سایر الیاف ترکیب کرده و حتی محصولات نهایی بهتری را به دست آورد. پلی استر بیشتر با این پارچه‌ ها ترکیب می ‌شود:” پنبه و پلي استر (50/50 یا 65/35)، پلي استر-پنبه-ابریشم (50/25/25) و پلی استر-اسپندکس (85/15).”

پارچه ای ارزان


نقاط ضعف پلی ‌استر

فاقد لطافت کافی:

بر خلاف سایر پارچه‌ های طبیعی که روی پوست باعث ایجاد حس لطافت و نرمی خاصی می ‌شوند، پارچه پلی استر بافت کمی زبری دارد و گاهی اوقات روی پوست احساس راحتی ارائه نمی ‌دهد. به علاوه، این پارچه برای افرادی که دارای پوست حساس هستند، مناسب نیست.

نقاط ضعف پلی ‌استر


تنفس کمتر:

این واقعیت را نمی ‌توان انکار کرد که پلی استر یک پارچه پلاستیکی است. به این معنی که توان جریان هوای محدودی دارد و بنابراین برای ساخت آیتم‌ هایی مانند ملافه مناسب نیست.

پلی استر


حساس به دما:

لباس‌ هایی از جنس پلی استر به درجه حرارت بالا بسیار حساس هستند.

پلی استر و دمای حرارت پارچه


قابلیت اشتعال متوسط :

پارچه پلي استر قابلیت اشتعال بالایی ندارد. معمولا حین سوختن به پوست می ‌چسبد. سوختگی‌ های شدیدی ایجاد می ‌کند.

قابلیت اشتعال متوسط


غیرسازگار با محیط زیست:

پارچه polyester مقاومت بالایی در برابر تجزیه زیستی دارد. دور انداختن لباس‌ های قدیمی پلی استری باعث می ‌شود کوهی از زباله تا مدت‌ ها تجزیه نشود.
برای آشنایی بیشتر از نقاشی روی پارچه حتما بخش آن را مطالعه نمایید.

سازگاری با محیط زیست


پلی استر چگونه به محیط آسیب می ‌رساند؟

پارچه‌ ها به گونه ای بر محیط تأثیر می ‌گذارند که حتی تصورش را هم نمی ‌کنیم. صنعت مد با ارائه آخرین ترندهای مد به مصرف‌کنندگان رونق می ‌گیرد.
اما یک جنبه تاریک نیز در این میان وجود دارد که سالانه حدود 140 میلیون پوند لباس به محل دفن زباله می ‌رود. برخی از مشاوران مد پایدار و دوستدار محیط زیست تخمین می ‌زنند که تا سال 2050، صنعت مد 25 درصد از بودجه کربن جهان را مصرف می ‌کند و این یکی از آلاینده‌ ترین صنایع پس از نفت خواهد بود.

پلي استر و طبیعت


پلی استر و سایر پارچه‌ های مصنوعی از 63 درصد مواد اولیه نفتی تولید می ‌شوند. مواد رایج در این بخش، پلي استر (55 درصد) و نایلون (5 درصد) است. اگرچه پارچه‌ ها در تولید و فرآوری به زمین کشاورزی و آب نیاز ندارند؛ اما از جهات دیگر بر محیط زیست تأثیر منفی می ‌گذارند. آنها به تنهایی به محیط زیست آسیب نمیزنند.
به این معنی که این پارچه اصلی صنعت مد به استخراج سوخت‌ های فسیلی متکی است. تأثیر پلي استر بر محیط زیست در مرحله تولید نیز متوقف نمی ‌شود. هر بار که یک لباس polyester شست و شو می ‌شود، میکروفیبرها در آبراهه‌ ها رها می ‌شوند و خسارات زیادی به موجودات دریایی وارد می ‌کنند.

تاثیر پلی‌استر بر محیط زیست


COVID-19 چه تاثیری بر صنعت پلي استر گذاشت ؟

ویروس کرونا تمام صنعت مد را تحت تاثیر قرار داد. از چند سال گذشته، مد پایدار یا دوستدار محیط زیست به یک ترند تبدیل شده است. اکنون با شیوع COVID-19، بحث‌ هایی در صنعت مد در مورد چگونگی ایجاد یک مدل اخلاقی ‌تر و با آسیب‌ های کمتر به محیط زیست، به وجود آمده است. با این اوضاع انتظار می ‌رود یک میلیون شغل در بخش نساجی از بین برود.
پلی استر یک الیاف مصنوعی است و مردم در سراسر جهان این بیماری همه‌ گیر را هشدار طبیعت می ‌دانند که مطمئناً باعث تغییر در نگرش مصرف‌کنندگان نسبت به کند شدن مد فصلی و اجتناب از پارچه‌ های مصنوعی می ‌شود. جهان به سمت مد پایدار پیش خواهد رفت و این امر بیشتر به صنعت polyester ضربه خواهد زد.

 صنعت پارچه
4.6/5 - (17 امتیاز)

تهیه شده توسط گروه تحقیقاتی طراحی لباس آموزشگاه پویااندیش

نوع آموزش ✅ عکس + فیلم
گروه تحقیقاتی : ✅ تیم طراحی لباس پویااندیش
نحوه یادگیری ✅ گام به گام و کاربردی
درجه بندی محتوا ⭐⭐⭐⭐⭐
نمایش ویدیو درباره بهترین آموزشگاه طراحی لباس
اساتید آموزشگاه بهترین اساتید مجرب طراحی لباس
نحوه برگزاری کلاس حضوری یا آنلاین
سطح کلاس گام به گام و ویژه بازار کار
نوع مدارک معتبر و قابل ترجمه
یادگیری با تضمین
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *