انواع پارچه

فهرست عناوین

به طور کلی پارچه از مواد خام و در دسترسی که در طبیعت وجود دارند و یا از مواد مصنوعی و یا ترکیبی از این دو ساخته شده است.

منشاء پارچه الیاف آن است که باعث تولید پارچه می شود برای دوختن کت از جنس پارچه کاملا طبیعی از چرم های حیوانی، پیله کرم ابریشم و از دانه های گیاهان استفاده می شود. در واقع این الیاف از نوعی است که هیچ گاه باعث حساسیت نمیشوند زیرا به طور طبیعی ساخته شده اند. در واقع می توان گفت پارچه های طبیعی از بهترین انتخاب برای همه هستند. رنگ بندی پارچه به سادگی از بین نمیرود و تا زمانی که پارچه حالت محکم و استقامت داشته باشد گرما را در خود نگه می دارد.

پارچه های مصنوعی که ساخته دست بشر هستند از الیافی که داری مواد آلی یا معدنی و ترکیب آن ها با مواد شیمیایی ساخته شده اند. پارچه های مصنوعی با هدف کاربرد زیاد به تولید می رسند. برخی از آنها به تقلید از پارچه های طبیعی بسیار شیک ساخته شده اند.

پارچه الیاف طبیعی پنبه ای

یکی از نرم ترین و راحت ترین نوع الیاف پارچه پنبه ای است. مصرف این پارچه برای ملحفه و لباس نوزاد توصیه می شود.

یکی از ویژگی های پارچه های پنبه ای این است که در تمام فصول می توان از ان استفاده کرد. مثلا در تابستان پارچه های پنبه ای با جذب عرق ، بدن را خنک نگه میدارند.

پارچه ابریشم

ابریشم از قوی ترین پارچه های جهان محسوب می شود. از نظر زیبایی، درخشش، نرمی، شیک بودن لباس و سازگاری این پارچه با تمامی فصول و آب وهوا آن را به یکی از ارزشمندترین پارچه تبدیل کرده است. بدن را در  تابستان خنک و در زمستان گرم نگه می دارد. ابریشم در چین در سال 2640 قبل از میلاد کشف شد. امروزه انواع مختلفی از این پارچه را در بازار با نام های  پارچه ابریشمی، ژرژت، ارگانزا و .. می توان یافت. پارچه های ابریشمی در چین و لباس های ابریشمی هند در سراسر جهان محبوب هستند.

از پارچه های ابریشم عمتا برای طراحی لباس هاس شیک و مبلمان لوکس استفاده می شود. 

پارچه کتانی

پارچه کتانی به عنوان شاه پارچه ها در انواع لباس ها و لوازم منزل استفاده می شود. از پارچه ی کتانی با الیاف طبیعی، به عنوان مقام در برابر آلژی استفاده می شود. به راحتی و حتی با دست هم می توان از آن استفاده کرد، علاوه بر لباس از آن در مبلمان و پرده نیز استفاده می کنند.

پارچه پشمی

نرم و استوار با ظهری جذاب و بسیار گرم است. کسی که لباس پشمی را به تن می کند در عین حال که گرم است مانع خیس شدن ناشی از عرق کردن شود. پارچه پشمی به راحتی چروک نمیخورد و در برابر سایش مقاوم است. اما در برابر حرات نمیتوان گفت مقاوم است. پارچه پشم بالغ بر دوازده هزار سال است که مورد استفاده قرار میگیرد. امروزه در کمد لباس ها شاهد استفاده از لباس های پشمی نیز هستیم.

پارچه چرمی

ساده ، شیک و نرم است که جلوه ی خاصی به لباس ها می دهد از آن در طراحی لباس نیز استفاده می شود. در فصول مختلف از آن استفاده می شود. 

از انواع پارچه های فوق پارچه های طبیعی هستند که کاربرد هر یک از آن ها در لباس و طراحی لباس می تواند بسیار مهم ساده و شیک باشند و هر یک را بسته به نوع طرح لباس و فصول مختلف سال کاربرد متفاوتی دارد که طراح لباس از آنها استفاده می کند . 

علاوه بر این پارچه ها همانطور که در بالا توضیح داده شد پارچه های ساخته ی دست بشر یا همان پارچه های مصنوعی نیز به نام های زیر وجود دارند:

پارچه استات، چیفن، پارچه های اکریلیک، تور ارگانزا، پارچه لاستکس، پارچه نایلونی، پارچه مخملی، پارچه پلی استر، و دیگر پارچه ها است که هر کدام با توجه به طرحی که یک طراح مد نظر دارد و شرایط و سلیقه ی اکثریت مردم آن کشور مورد استفاده قرار میگیرد.

 این پست را به اشتراک بگذارید

5/5 - (15 امتیاز)

تهیه شده توسط گروه تحقیقاتی طراحی لباس آموزشگاه پویااندیش

نوع آموزش ✅ عکس + فیلم
گروه تحقیقاتی : ✅ تیم طراحی لباس پویااندیش
نحوه یادگیری ✅ گام به گام و کاربردی
درجه بندی محتوا ⭐⭐⭐⭐⭐
نمایش ویدیو درباره بهترین آموزشگاه طراحی لباس
اساتید آموزشگاه بهترین اساتید مجرب طراحی لباس
نحوه برگزاری کلاس حضوری یا آنلاین
سطح کلاس گام به گام و ویژه بازار کار
نوع مدارک معتبر و قابل ترجمه
یادگیری با تضمین
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *