دیدگاه طراحان مد دربارۀ خیاطیِ مد

فهرست عناوین

امروزه لباس هایی که توسط طراحانِ معروف مُد بسیار خلاقانه طراحی و دوخته شده اند به فروش می روند و به دست مشتریان می رسند.
طراحانِ این دوره دانش کافی دربارۀ دوخت و دوز مُد دارند.
خیاطیِ مُد را می توان به دو دسته تقسیم کرد:
 

1.    کوکِ خیاط
2.    کوکِ طراح

روش رایج دوخت و دوز به اینصورت است که دو طرفِ پارچه را با چند کوک به هم وصل می کنید و در نهایت آنرا با چرخ خیاطی می دوزید.
اما از دیدگاه طراحان مد، جای درزهای لباس نباید مشخص باشد و این نکته به زیبایی لباس کمک می کند و علاوه بر این مهارتِ خیاطی را با استفاده از کوک فرانسوی، بافت فرانسوی، کوک لوله ای، دوخت دستی با ماشین دوخت، و گاهی هم دوخت پنج نخ با ماشین دوخت نشان می دهد.
لباس های مد روز با استفاده از انواع مختلف دوخت توسط طراحان مد که بر تکنیک های دوخت و دوز تمرکز دارند، تولید و به فروش می رسد. برای افزایش قیمت یک لباس، دوختِ مد روز یا دوخت نامرئی مورد استفاده قرار می گیرد. لباس های برند قیمت های بالایی دارند و براحتی در دسترس هستند. مشتریان اغلب به مدل های بروزِ لباس که توسط طراحان مد طراحی شده دسترسی دارند.


در حالیکه لباس هایی که توسط خیاط ها دوخته می شوند، کاملا مناسب هستند و ظاهر خوبی هم دارند. با توجه به نکات زیر، می توانیم بین کوکِ خیاط و کوکِ طراح تفاوت قائل شویم و متوجه شویم هر کدام از این دو بر چه مواردی تمرکز دارند.

کوکِ خیاط

1. درون لباس لبه های پارچه مشخص است که بعلت کیفیت پایین پارچه می باشد.2. استفاده از نخ دو حلقه ای برای دوختِ روی لباس، نخ سه حلقه ای برای دوخت کلی، و نخ چهار حلقه ای برای کتانِ و جین. مهارت و دانشِ دوخت پایین است.3. اغلب اطراف یقه بعلت نوع پارچه لبه های مشخصی دارد.
درون بخش های مختلف لباس کوک معمولی با سه حلقه برای دوخت های رویی وجود دارد.4. چروک های حاصل از تطبیق نادرستِ محل قرار گیری سوزن، تعداد حلقه های نخ، و استفاده از دانش پارچه، در حد استاندارد نیست.5. تمرکز بر لباس های ارزان تر برای مطابقت با نیازهای اغلب مشتریان.6. اهمیت کمتری به دوختِ دستی داده می شود. استفاده از ماشین های دوخت مدرن بندرت صورت می گیرد.7. نقص های دوخت مانند چروک، بیرون زدگی، یا درز های لباس اغلب مشاهده می شود. بعلت استفاده از ماشین های ساخته شدۀ محلی و ابزارآلاتی که اغلب استفاده می شود، دوخت رویی لباس در بیشتر موارد ظریف و دقیق نیست.8. ماشین های رکابی هنوز هم مورد استفاده قرار می گیرند. برخی موارد حتی ماشین هایی با قدرت کم استفاده می شوند.9. استفاده از مواد خام مانند کرباس، استفاده از آسترهای قابل اشتعال، آستر دوزی، نخ، سوزن، دکمه، گیره ها و غیره همگی بر اساس هزینۀ پایین تر انجام می شوند.10. کوک و دوخت در حد استاندارد نمی باشد.

کوک طراح

1.    تمامی مراحل کار در نهایت دقت انجام می شود و از پارچه های با کیفیت بالا استفاده می شود تا طبق نیاز مشتریان باشد.
2.    دانشِ دوخت و دوز در حد بالایی مناسب است.
3.    برای دوخت یقه، کوک لوله ای مورد استفاده قرار می گیرد. در برخی موارد آسترکشی قابل اشتعال و فرآیند دوخت دستی مورد استفاده قرار می گیرد.
4.    گوشه های لباس اغلب به اندازه هستند، دوخت فرانسوی مورد استفاده قرار می گیرد، و ماشین های مدرن و حرفه ای دوخت توسط طراحان استفاده می شود.
5.    نخ و سوزن و پارچه با هم متناسب هستند. هدف طراحان جلبِ مشتریان از طبقۀ مرفه و بالای اجتماعی است.
6.    اهمیت بیشتری به دوخت دستی داده می شود. و ماشین های مدرن دوخت اغلب مورد استفاده قرار می گیرند.
7.    طراحان به تناسب لباس و دوختِ بی نقص برای افزایش ارزش لباس ها توجه می کنند.
8.    با توجه به استفاده از ماشین های دوخت مدرن، و ابزارآلات حرفه ای، دوخت تمیز و دقیق است. ماشین های با قدرت بالای موتور مورد استفاده قرار می گیرند تا کیفیت لباس افزایش یابد.
9.    استفاده از مواد خام مانند مانند کرباس، استفاده از آسترهای قابل اشتعال، آستر دوزی، نخ، سوزن، دکمه، گیره ها و غیره همگی از بهترین کیفیت هستند.
10.    کوک ها در حد بالای استاندارد هستند. ماشین های دوخت بمنظور افزایش کیفیت و ظاهر مورد استفاده قرار می گیرند. و هر مرحله با دقت انجام می شود تا از نقص های دوخت جلوگیری شود.

مرکز آموزش تخصصی طراحی لباس  – پویا اندیش  با امکانات عالی و اساتید برجسته اقدام به برگزاری کلاس های خیاطی کرده است. برای کسب اطلاعات بیشتر به آدرس زیر مراجعه شود. 

دوره های ما : دوره آموزش خیاطی

 این پست را به اشتراک بگذارید

5/5 - (15 امتیاز)

تهیه شده توسط گروه تحقیقاتی طراحی لباس آموزشگاه پویااندیش

نوع آموزش ✅ عکس + فیلم
گروه تحقیقاتی : ✅ تیم طراحی لباس پویااندیش
نحوه یادگیری ✅ گام به گام و کاربردی
درجه بندی محتوا ⭐⭐⭐⭐⭐
نمایش ویدیو درباره بهترین آموزشگاه طراحی لباس
اساتید آموزشگاه بهترین اساتید مجرب طراحی لباس
نحوه برگزاری کلاس حضوری یا آنلاین
سطح کلاس گام به گام و ویژه بازار کار
نوع مدارک معتبر و قابل ترجمه
یادگیری با تضمین
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *