طراحان مد چگونه پارچه ها را انتخاب می کنند؟

فهرست عناوین

اول اینکه طراحان برای خرید پارچه های مورد نیازشان به مغازه ها نمی روند بلکه از تولید کنندگان، عمده فروشان، یا عاملین فروش خریداری می کنند. در واقع پارچه اولین گزینۀ مورد نیاز آنها برای طراحی کلکسیون جدیدشان است و باید قبل از هر گونه طراحی یا جستجو های حرفه ای، پارچه را انتخاب کنند. شرکت های تولید پارچه مانند شرکت های مُد، کلکسیون هایی را طراحی می کنند اما یک فصل زودتر از طراحان مشغول بکار می شوند (زیرا طراحان باید یک فصل با پارچه ها کار کنند تا بتوانند لباس ها را طراحی کنند). ما فکر می کنیم نکتۀ جالبی است که طراحی مُد در واقع کاملا محدود است و طراحان فقط می توانند با پارچه هایی که موجود است کار کنند. برند های محدود مُد هستند که پارچه های مورد نیازشان را خودشان طراحی می کنند و این فقط مختصِ شرکت های بزرگ مانند نایک (Nike) است که به پارچه های مخصوص نیاز دارند. برند های لوکس می توانند طرح، ترکیب رنگ، و نقشه های دلخواه خود را سفارش دهند اما بندرت پارچه هایی که فقط برای آنها تولید شده باشد را دریافت می کنند. در اینجا به مراحلِ انتخاب و دریافت پارچه برای کلکسیون مُد می پردازیم.

گام اول: کلکسیون پارچه ها را مشاهده می کنند.

اغلب نمایشگاه های تجاری پارچه همزمان با هفته های مُد رخ می دهند. این به این معنی است که دقیقا در اواسط نمایشگاه، طراحان در حال جستجوی پارچۀ مورد نیازشان برای کلکسیون بعدی هستند. اغلبِ تولید کنندگان بزرگ پارچه در نمایشگاه های تجاری پارچه شرکت می کنند و یک غرفه دارند تا طراحان بتوانند به آنها سر بزنند و از کلکسیون های آنها بازدید نمایند. طراحان، پارچه های مورد علاقۀ خود را انتخاب می کنند و سفارش می دهند. برخی از برند ها در هر فصل با تولیدکنندگان پارچه همکاری می کنند و دیگر نیازی به بازدید از آنها در نمایشگاه های تجاری پارچه ندارند و در واقع عاملین فروش یا نمایندگان به دفاتر آنها می روند. روال کار مشابه قبل است. آنها نمونه ها را بررسی می کنند و بعد گروه طراحان طرح های مورد علاقۀ خود را انتخاب می کنند و در نهایت سفارش می دهند.

گام دوم: انتخاب را محدود می کنند.

طراحان نمونه ها را دریافت می کنند و شروع به محدود کردنِ انتخاب پارچۀ خود می کنند. بعنوان مثال یک شرکت نیاز به 15 نوع پارچه برای کلکسیون جدید خود دارد اما در ابتدا ممکن است 20 طرح را انتخاب کنند و بعد از بررسی های بیشتر از بین آنها 15 طرحِ مورد نیاز خود را انتخاب نمایند. آنها چند متر از پارچه ها را برای نمونه سفارش می دهند و چند لباس با آنها طراحی می کنند تا نوعِ پارچه را بررسی کنند. اغلب این لباس ها طراحی هایی مانند فصل قبل دارند زیرا طراحی های فصل جدید هنوز شروع نشده است. مثلا وقتی به پارچۀ پشم و نخِ راه راه نگاه می کنند، تصمیم می گیرند یک کت و شلوار پشمی مانند مدل های فصل قبل را طراحی کنند تا کیفیت این نوع پارچه را بررسی کنند. در واقع با این کار، طراحان انواع مختلف پارچه را مورد بررسی قرار می دهند. و در نهایت پارچه های دلخواه خود را برای فصل جدید انتخاب می کنند.

گام سوم: پارچه های کلکسیون را سفارش می دهند.

زمانیکه پارچه ها را انتخاب کردند، آنها را سفارش می دهند. کلکسیون در واقع یک سری از لباس هایی است که هر برندی در کت واک (catwalk) خود آنها را ارائه می دهد تا مشتریان لباس ها را ببینند. این لباس ها همچنین در نمایشگاه های فروش هم عرضه می شوند و در نهایت بعنوان مدل های جدید در مجلات و روزنامه ها به چاپ می رسند. برند های کوچک از هر کدام از لباس ها یک عدد تولید می کند در حالیکه برند های بزرگتر بین 10 تا 20 عدد از هر لباس تولید می کنند. 

گام 4: پارچه های تولید شده را سفارش می دهند.

بنابراین شرکت پارچه های کلکسیون را سفارش می دهد، کلکسیون را تولید می کند، نمایشگاه مُد را برگزار می کند، و در نهایت کلکسیون خود را بفروش می رساند. زمانیکه تمامی سفارش ها را دریافت کرد، باید برای آنها پارچه های لازم را خریداری کند و اینها همان لباس هایی هستند که در نهایت در فروشگاه ها بفروش می رسند. این سفارش ها اغلب حجم بالایی دارند و از هر پارچه هزاران متر مورد نیاز است. توپ های پارچه مستقیما به دست تولید کنندگان می رسد که بتوانند لباس ها را آماده کنند.
و این داستانِ چگونگی انتخاب پارچه توسط طراحان است. به هر حال، این فرآیندی است که برای انتخاب زیپ، دکمه، ربان، و بقیۀ جزئیات بکار می رود.

 این پست را به اشتراک بگذارید

5/5 - (15 امتیاز)

تهیه شده توسط گروه تحقیقاتی طراحی لباس آموزشگاه پویااندیش

نوع آموزش ✅ عکس + فیلم
گروه تحقیقاتی : ✅ تیم طراحی لباس پویااندیش
نحوه یادگیری ✅ گام به گام و کاربردی
درجه بندی محتوا ⭐⭐⭐⭐⭐
نمایش ویدیو درباره بهترین آموزشگاه طراحی لباس
اساتید آموزشگاه بهترین اساتید مجرب طراحی لباس
نحوه برگزاری کلاس حضوری یا آنلاین
سطح کلاس گام به گام و ویژه بازار کار
نوع مدارک معتبر و قابل ترجمه
یادگیری با تضمین
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *