فرق بین طراح مد و طراح فنی چیست؟

فهرست عناوین

طراح مُد و طراح فنی هر دو در زمینۀ صنعت مُد فعالیت و همکاری می کنند تا لباس ها و زیورآلات منحصر بفرد و زیبایی را تولید کنند. کارِ طراحان مُد و فنی، خاص و در مواقعی حتی غیر عادی است. بنابراین تفاوت های بین این دو زمینۀ کاری چیست؟

طراح مُد

طراحان مد، مسئول تصویرسازی و خلقِ لباس، کیف دستی، کفش، یا بقیۀ لوازم هستند.
 طراحان مُد اغلب طرح های اولیه را می کشند، موارد رایج در مُد را بررسی می کنند، تغییرات در صنعت مد را مشاهده می کنند، و جستجوی کاملی در این زمینه انجام می دهند.
علاوه بر این، طراحان مُد در نماشیگاه های مُد مختلف شرکت می کنند تا الهام بگیرند.
آنها یک تم یا مفهوم کلی را برای کلکسیون خود انتخاب می کنند. و به این صورت آنها باید برای کلکسیون خود کارهای خلاقانه ای در صنعت مُد انجام دهند.
زمانیکه طرح اولیه ای روی کاغذ یا روی کامپیوتر با استفاده از ابزار طراحی شکل می گیرد، این طرح برای طراح فنی فرستاده می شود تا آنرا برای تولید بفرستد. در طول این زمان، طراح مُد پارچهیا تزئینات لازم برای لباس ها را انتخاب می کند.
اصلاحات و پرو لباس هم بخشی از مسئولیت های طراح مُد است تا بتواند لباسی با کیفیت و خوش دوخت تولید کند.

بعد از اینکه کلکسیون لباس ها تولید شد، طراح مد باید نمایشگاهی برای نشان دادن کارهای خود برگزار کند.
جمع آوری مدل ها و آماده سازی آنها برای این نمایشگاه از ضروریات است. هماهنگی با آرایشگران صورت و مو هم برای رسیدن به مفهوم اولیۀ کلکسیون امری مهم است.
برای پیدا کردنِ بهترین مکان در طول فصل مُد، یک طراح مد باید به جستجوی مکان های مختلف بپردازد و با بخش هایی مانند نور، موسیقی، و اعضای روی صحنه هم هماهنگی کند.
مکان صحیح برای برگزاری یک نمایشگاه موفق، ضروری است.
وقتی که تمامی لباس ها آماده شد، تزئینات به آنها متصل شد، و اعضای گروه تعیین شدند، طراح مُد می تواند کار خود را به دنیای مُد ارائه کند. ویراستاران مجله ها، طراحان، و تولید کنندگان بزرگ در این نمایشگاه ها شرکت می کنند تا دربارۀ طراحان مستقل اطلاعات بیشتری کسب کنند و علاوه بر این، بتوانند محصولات جدید را برای تولید انبوه و یا چاپ در مجلات خود انتخاب کنند.

یک طراح مُد، برای اینکه یک طراح مُد کارکشته شود باید مدرک تحصیلی لیسانس را در رشتۀ طراحی مد یا تجارت مد کسب کند.
دروس دانشگاهی شامل تکنیک های دوخت، طراحی مُد برای اندام های مختلف، مُد رایج، و خیاطی می باشند.
علاوه بر این، دروس دانشگاهی شامل موضوعاتی مانند ساخت لباس، نظریه های رنگ، بافت پارچه، تاریخچۀ مُد، فروش مجازی، ساخت برند، و طراحی لباس است.
تکنیک های کامپیوتری طراحی، تکنیک های نقاشی، نظریه های فروش و بازاریابی هم در این دروس قرار دارند.
البته یک طراح مُد باید مدت زمانی هم به کارآموزی بپردازد. کارآموزی در خانه های مُد کوچک و بزرگ می توند به طراح در درک بهتر تولید لباس، گروه های اصلی، و دید بهتر به این صنعت کمک کند.
این کارآموزی های به طراح مُد کمک می کند تا مهارت های با ارزشِ دوخت و تولید را فرابگیرد، به شبکۀ بزرگتری از طراحان متصل شود، و درک بهتری از صنعتِ بسرعت در حال رشد مُد کسب کند.


طراح فنی

طراحان فنی در واقع مهندسان صنعت مُد هستند.
زمانیکه طراح مُد طرح یک لباس را می کشد، طراح فنی این طرح را بررسی می کند تا ببیند این طرح چگونه می تواند تولید شود. طراحان فنی واسطه هایی بین طراحان مُد و بخش تولید هستند. یک طراح مُد طرح یا مفهوم مورد نظر خود را برای طراح فنی می فرستند تا آنرا مورد بررسی قرار دهد.
طراح فنی با طراح مُد همکاری می کند تا از صحتِ تمامی نکات و جزئیات اطمینان حاصل کند. این جزئیات شامل رنگ نخ، دکمه ها، و زیپ ها می باشد.
در صنعت مُد، یک طراح فنی کارهای مربوط به طراحی فنی را انجام می دهد و یک بستۀ فنی آماده می کند. این بسته شاملِ جزئیات مختلف دربارۀ گروه تولید مانند هزینه های مواد، طرح نهایی لباس ها، دستورالعمل های روی بسته بندی کالا، بر چسب و محل قرارگیری آن، توضیحات مربوط به شستشو، جزئیات دوخت، و نکاتی دربارۀ اندازه می باشد. اطلاعاتِ این بسته ها برای گروه تولید ضروری هستند و تمامی اطلاعات باید دقیق و صحیح باشند.
زمانیکه طراح فنی این بسته را تمام کرد، آنرا بهمراه طرح لباس برای گروه تولید می فرستد.
گروه تولید یک نمونه از لباس را آماده می کند. زمانیکه نمونه تولید شد، جزئیاتِ آن مورد بررسی قرار می گیرد و سپس به طراح نشان داده می شود.


 

اصلاحات و پرو لباس در این زمان انجام می شود.
در نهایت که تمامی اصلاحات انجام شد، طراح فنی این نظرات را برای تهیه کنندۀ الگو، طراح، و کارخانه می فرستد.
زمانیکه این اصلاحات تایید شدند، این بستۀ فنی برای گروه تولید فرستاده می شود تا بصورت انبوه تولید شود.
علاوه بر این، طراح فنی مشئول محاسبۀ آبرفتگی لباس، کمک به گروه طراحی، و تهیه کنندۀ الگو می باشد.
یک طراح فنی برای اینکه بتواند موفق باشد باید مدرک تحصیلی لیسانس در زمینۀ طراحی مُد یا طراحی فنی کسب کند. دروس دانشگاهی شامل تولید لباس، دوخت، تهیۀ الگو، و نظریه های رنگ می باشد. حجم زیاد دروس دانشگاهی این رشته مربوط به مهارت های طراحی کامپیوتری با استفاده از نرم افزار Adobe Illustrator و فتوشاپ است. علاوه بر این، یک طراح فنی از نرم افزار های مدیریت چرخۀ محصول (PLM) و مدیریت اطلاعات محصول (PDM) برای ارتباط با تمامی اعضای گروه تولید مُد استفاده می کند. نرم افزار های PLM و PDM مخصوصِ صنعت مُد هستند و بنابراین برای یک طراح فنی آشنایی کامل با این نرم افزارها از ضروریات است.


علاوه بر این، سفر علمی یک طراح فنی شامل فراگیری چگونگی تولید بسته های فنی، بررسی میزان تحمل دوخت در نمونه ها، الگوهای دیجیتالی و سنتی صحیح، و طراحی کلی لباس می باشد. در عین حال، طراحان فنی دربارۀ صنعت مُد، اصول اولیۀ پارچه، اصول طراحی، و فرآیند طراحی هم مسائلی را فرا می گیرند.
قبل از فارغ التحصیلی از رشتۀ طراحی فنی، آنها باید دوره های کارآموزی را هم بگذرانند. این دوره ها در شرکت های کوچک و بزرگ تولید لباس بشدت برای آنها مفید خواهد بود. یک کارآموز طراحی فنی می تواند با چگونگی ارسال اطلاعات برای فروشندگان و کارخانه ها، بسته های بروز نمونه، تولید بسته های فنی، و تغییران لازم در این بسته ها آشنا شود.
 

 این پست را به اشتراک بگذارید

5/5 - (16 امتیاز)

تهیه شده توسط گروه تحقیقاتی طراحی لباس آموزشگاه پویااندیش

نوع آموزش ✅ عکس + فیلم
گروه تحقیقاتی : ✅ تیم طراحی لباس پویااندیش
نحوه یادگیری ✅ گام به گام و کاربردی
درجه بندی محتوا ⭐⭐⭐⭐⭐
نمایش ویدیو درباره بهترین آموزشگاه طراحی لباس
اساتید آموزشگاه بهترین اساتید مجرب طراحی لباس
نحوه برگزاری کلاس حضوری یا آنلاین
سطح کلاس گام به گام و ویژه بازار کار
نوع مدارک معتبر و قابل ترجمه
یادگیری با تضمین
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *