اصول باتیک

فهرست عناوین

باتیک فرآیندی مقاوم برای ایجاد طرح بر روی پارچه است. هنرمند از موم استفاده می کند تا مانع نفوذ رنگ به پارچه و ایجاد فضای خالی در پارچه رنگ آمیزی شده، شود. این فرآیند می تواند بارها و بارها تکرار شود تا طرح های چند رنگ پیچیده را ایجاد نماید.

باتیک به دلیل روش خاصی که موم در آن ترک می خورد و خطوط رنگی را بر روی نواحی مقاوم شده ایجاد می نماید، خاص است.

باتیک با انواع رنگ یا موم بر روی کتان، ابریشم یا سایر پارچه های طبیعی انجام شود. آنهایی که وزن بیشتری دارند بهتر می شوند زیرا موم به درون پارچه به خوبی نفوذ می کند اما پارچه های سبک تر برای کارهای جزئی مناسب تر هستند. ما از کتاب استفاده کرده ایم اما شما می توانید از هر آنچه که می خواهید استفاده کنید. کار با ابریشم کمی مشکل تر است زیرا ویژگی های خاصی دارد.

متخصصان باتیک با تکرار روند موم گذاری و لول رنگ آمیزی به نتیجه نهایی شان می رسند. این روش نیازمند مهارت در ترکیب رنگ هاست، زیرا هر لایه از رنگ بر روی رنگ جدید بکار می رود. با این حال نیاز نیست که شما در این زمینه استاد باشید تا به نتایج جالب برسید.

روش اصلی موم و سطل رنگ

(رنگ سطلی رنگی جامد است. روش رنگ سطلی با جزئیات در این قسمت توضیح داده شده است)

این روش از لایه های مکرر موم و رنگ بر روی پارچه استفاده می کند و به طراحی رنگی چندلایه دست می یابد. اگر قصد دارید که لایه های چندگانه را ایجاد کنید بهتر است که از روشن ترین تا تیره ترین رنگ ها را انتخاب نمایید.

گام 1: پارچه تان را بشویید تا هر گونه آلودگی که در فرآیند رنگ آمیزی مشکل ایجاد می کند، از بین برود. توصیه می کنیم که برای اینکار از Synthrapol استفاده نمایید

گام 2: پارچه تان را در رنگ های اصلی مختلف از قبل رنگ آمیزیکنید، ما این کار را با شماره 3 رنگ زرد طلایی و 25 رنگ فیروزه ای انجام دادیم.

گام 3: با آب کردن موم باتیک از قبل ترکیب شده در یک ظرف کوچک شروع کنید یا برای پروژه های بزرگتر در یک شیرجوش بزرگ، یا ظرف موم الکتریکی یا ظرف قدیمی شروع کنید.

گام 4: پارچه را بر روی قالب یا حلقه بکشید به طوری که صاف و به صورت افقی بماند و شما بتوانید بر روی آن کار می کنید می توانید از یک تخته هم استفاده کنید. اینکار برای قطعات بزرگتر پارچه مناسبتر است.

گام 5: از موم با ابزارهای مورد نظرتان استفاده کنید.

می توانید از ابزارهای Tjanting برای ایجاد خطوط و جزئیات استفاده کنید. ما از تک دهانه Tjanting برای ایجاد الگوی برگ استفاده کردیم.

Tjanting دو دهانه می تواند خطوط موازی و زیبایی را ایجاد کند. ما از آن برای ایجاد امواح بر روی پارچه مان استفاده کردیم.

در طرح های بزرگ استفاده از بورس ها بسیار آسان است و روش خوبی محسوب می شود. طرح های برجسته را مانند دایره، راه راه و نقطه ها ایجاد کنید.

در اندونزی طراحی های موم بر روی پارچه با مهرهای فلزی ساخته شده از روی که به آنها Tjaps یا Caps گفته می شود، صورت می گیرد اما برای آغاز نیاز به اینکار نیست. ما این پارچه را با ابزار موجود در تصویر کوبیدیم.

ترفند:

می توانید برجستگی های جذابی را در مورد هر چیزی در مرکز موم ایجاد کنید: لبه های انواع سبزیجات مانند کرفس و فلفل دلمه ای ببرید و از آنها استفاده کنید. به اطرافتان نگاه کنید و امتحان کنید.

بخاطر داشته باشید:
زمان استفاده از موم، بدون توجه به هر روشی که استفاده می کنید، لازم است که دما به نحوی تنظیم شود که به پارچه نفوذ کند، نه زیاد سرد که آنرا زرد کند و نه زیاد داغ که فاصله خطوط را از هم زیاد نماید. موم باید ظاهر شفافی داشته باشد و این نشان میدهد که به آنسوی پارچه نفوذ خواهد کرد. پارچه را برگردانید و از موم در هر جایی که نرفته استفاده کنید. لایه های نازک موم داغ معمولا باعث می شود که رنگ زیر موم باقی بماند در حالیکه لایه های ضخیم تر موم را از بین می برد.

گام 6: پارچه را رنگ آمیزی کنید، ابتدا از روشن ترین رنگ استفاده کرده و سپس با رنگ های مناسب دیگر مانند زرد ترکیب کنید، در ادامه رنگ بعدی می تواند فیروزه ای باشد که در واقع ترکیب آن با زرد رنگ سبز را ایجاد می کند. بخاطر داشته باشید که پس از افزودن سدیم کربنات به سطل رنگ، پارچه را بیش از 30 دقیقه در آن رها نکنید زیرا سدیم در نهایت موم را می خورد و رنگ های نامتناسبی برجای می گذارد.

گام 7: پارچه را آبکشی کرد و با دست بشویید و اجازه دهید تا خشک شود. از آب ولرم استفاده کنید

گام 8: مراحل 2 تا 6 بالا را برای هر رنگی که می خواهید تکرار کنید و یکبار دیگر قسمت هایی که با سدیم کربنات کمرنگ شده اند را موم گذاری نمایید. قسمت های تیره را در آخر رنگ امیزی کنید

گام 9: موم را با استفاده از یکی از روش های زیر بردارید:

جوشاندن موم:

از یک ظرف برای جوشاندن موم استفاده کنید تا در اثر حرارت با اب پر شده و با تاثیر ماده شوینده از پارچه جدا شود. پارچه را به خوبی در آب بچرخانید. پس از چند دقیقه موم آب شده و پارچه بر روی سطح شناور می شود. وقتی موم کاملا از میان رفت، پارچه را بیرون آورده و اجازه دهید تا اب سرد شود. مطمئن شوید که پارچه در زیر ظرف است و پس مانده های موم به آن نمی رسند. می توانید بر روی سنگ یا چیز سنگینی قرار دهید. صبر کنید تا سرد شود، سپس موم سفت شده بر روی سطح را برداشته و پارچه را خارج کنید.

ترفند: می توانید از این موم در کارهای بعدی هم استفاده کنید.

اتوکشی موم:

پارچه را در میان لایه های کاغذ پیچیده و اتو کنید تا موم آب شود. این کار پس مانده موم را مانند روغن دفع می کند اما بیرون نخواهد آمد بنابراین زیاد مناسب نیست.

گام 10: پارچه را حداقل یکبار در ماشین لباسشویی بشویید تا هر گونه رنگ باقی مانده که با دست دفع نشده از بین بروید. پارچه را خشک کنید.

حالا می توانید آنرا بدوزید، ببافید، جلد بگیرید یا آویزانش کنید زیرا آنچنان زیبا شده که حیفتان می اید نبینیدش.

نکته:
 

مراقب باشید. اگر موم بیش از حد داغ شود باعث تولید بخار سمی یا شعله های آتش خواهد شد. با موم داغ در مکان هایی که تهویه دارد کار کنید و هرگز آنرا رها نکنید. در صورت آتش سوزی، با اب موم را خاموش نکنید. می توانید شعله ها را با نوشابه یا کپسول آتش نشانی خاموش نمایید. با اینحال اگر از وسایل توصیه شده در بالا استفاده می کنید لازم است که حرارت موم را در درجه مناسب تنظیم کنید. ما هرگز توصیه نمی کنیم که از ظرف ها مستقیما بر روی اجاق گاز استفده کنید. بعضی افراد که از موم سویا استفاده می کنند از آنجا که زودتر از سایر موم ها آب می شود فرصت حرارت بیش از حد را از بین می برد. البته به محکمی سایر موم ها نیست اما افراد با توجه به محدودیت هایی که دارد از آن استفاده می کنند زیرا منبع تجدیدپذیر و غیر رسمی است.

 این پست را به اشتراک بگذارید

5/5 - (16 امتیاز)

تهیه شده توسط گروه تحقیقاتی طراحی لباس آموزشگاه پویااندیش

نوع آموزش ✅ عکس + فیلم
گروه تحقیقاتی : ✅ تیم طراحی لباس پویااندیش
نحوه یادگیری ✅ گام به گام و کاربردی
درجه بندی محتوا ⭐⭐⭐⭐⭐
نمایش ویدیو درباره بهترین آموزشگاه طراحی لباس
اساتید آموزشگاه بهترین اساتید مجرب طراحی لباس
نحوه برگزاری کلاس حضوری یا آنلاین
سطح کلاس گام به گام و ویژه بازار کار
نوع مدارک معتبر و قابل ترجمه
یادگیری با تضمین
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *