خلاقیت بیشتر با تکنیک اسکمپر در طراحی لباس

فهرست عناوین

از تکنیک اسکمپر در طراحی لباس چه میدانید؟ اجازه دهید برای شرح این تکنیک مثالی بزنیم؛ تاکنون خواسته‌اید برای ایجاد تغییر در یک محصول و برای بهبود آن؛ از ایده‌های نو استفاده کنید و موفق نشده باشید؟ درواقع باید بگوییم؛ تکنیک اسکمپر از همین تکنیک‌هایی‌ست که ارزش خلاقیت و طوفان فکری را نشان‌مان می‌دهد. تکنیک رنگ آمیزی در طراحی لباس هم مانند این تکنیک نیازمند هر طراح لباس است. تکنیکی که منجر به ترغیب کردن شما برای یافتن راهی جهت بهبود محصول یا خدمات فعلی، مسیر تفکرتان را به جایی میرساند که ایده‌هایی نو بیابد و این مسئله در طراحی لباس بیش از آن چیزی که فکرش را می‌کنید اهمیت دارد.پ

در طراحی لباس باید عناصر شناخته شده با روش‌های نوین و هیجان انگیز ترکیب کرد تا به ترکیب‌هایی تازه، دلپذیر، نوآورانه و البته چشم نواز خلق نمود. زمانی میتوان گفت؛ یک طراح، طراحی خوب و موفقی انجام داده که با توجه به اصول آموزش طراحیف تمامی عناصر را به‌گونه‌ای در کنار هم بچیند که نه تنها تمامی جزئیات کنار هم لحاظ شوند، بلکه مُدهایی کاملا جدید را خلق نماید. به خوبی میدانید مُدهای تکراری از فروش خوبی برخوردار نیستند.

تکنیک اسکمپر در طراحی لباس

حال دانستید یادگیری تکنیک اسکمپر در طراحی لباس تا چه اندازه حائز اهمیت است؟ میخواهیم در این مقاله کمی بیشتر درباره این تکنیک صحبت کنیم. پس با ما همراه باشید.

معرفی کامل تکنیک اسکمپر

این تکنیک از حروف اول انگلیسی زیر تشکیل شده است:

  • جایزگزینی (Substitute)
  • ترکیب ( Combine)
  • تطبیق دادن یا سازگار کردن برای یک هدف دیگر (Adapt)
  • اصلاح (Modify)
  • کاربرد دیگر (Put to another Use)
  • حذف (Eliminate)
  • وارونه کردن (Reverse)
معرفی کامل تکنیک اسکمپر

درواقع جهت استفاده تکنیک اسکمپر در طراحی لباس باید هفت نوع سوال مختلف با موضوعات بالا درخصوص محصول یا خدمات خود طراحی کنید. این سوالات نه تنها به وضع محصول فعلی کمک کرده و آن را بهبود می‌بخشند بلکه منجر به خلق ایده‌های جدید و ارائه محصولات و خدمات خلاقانه نیز خواهد شد.

شاید جالب باشد بدانید؛ اولین کسی که با استفاده از سوالات مختلف تکنیک اسکمپر را ابداع کرد، الکس آزبورنی بود که بسیاری او را مبدع طوفان فکری هم میدانند.

چگونگی استفاده از تکنیک اسکمپر

اگر که میخواهید از تکنیک اسکمپر در طراحی لباس استفاده نموده و یک طراحی خلاقانه و جدید را ارائه دهید؛ در ابتدا باید نحوه بهره گیری از این تکنیک را بیاموزید. در ادامه تمامی بخش‌های تکنیک را شرح می‌دهیم:

جایگزینی در اسکمپر چیست

به خوبی میدانید برای استفاده از تکنیک اسکمپر باید سوالات مختلفی را طرح نمائید. سوالاتی که باید پاسخ مناسبی داشته باشند و منجر به ایجاد تغییر یا حتی جایگزینی در محصول، مشکل یا فرآیندهای موجود شود.

جایگزینی در اسکمپر چیست

در بخش جایگزینی، باید به جایگزینی بخش‌هایی از طراحی خود با چیز دیگری فکر کنید.

مثال:

  • چطور میتوانم با تغییر رنگ‌ها، تا لباس چشم نوازتر به نظر آید؟
  • آیا استفاده از پارچه‌های مخمل به جای پارچه ساتن گزینه مناسب‌تری نیست؟

و سوالاتی از این قبیل که در نهایت شما را به تصمیم گیری‌های جدید وامیدارد.

ترکیب در تکنیک اسکمپر

اصلی‌ترین هدف در تکنیک ترکیب کردن خصوصا در طراحی لباس، تحلیل کردن امکان ادغام دو ایده، دو مرحله فرآیند یا دو محصول، در یک خروجی کارآمدتر است! گاها ترکیب دو ایده، طراحی‌های بسیار نوآورانه و خلاقانه‌ای را به همراه داشته که اگر بهره‌گیری از تکنیک اسکمپر در طراحی لباس نبود، امکان دسترسی به آن نبود!

ترکیب در تکنیک اسکمپر

مثال:

  • آیا میتوانم از پارچه‌های غیریکسان برای بخش آستین و بدن لباس استفاده کنم؟
  • آیا ترکیب دو رنگ در نهایت نتیجه قابل قبولی به همراه دارد؟

حواستان باشد که سوالات باید کاملا با ادغام دو ایده همراه باشد و پاسخی مناسب برای آنها ارائه شود. تنها در این صورت است که به نتیجه مطلوب دست پیدا خواهید کرد.

اقتباس در اسکمپر چیست

بسیاری میپرسند؛ اقتباس در اسکمپر چیست؟ باید بگوییم؛ سازگاری دقیقا به طوفان فکری اشاره دارد. هدف از این بخش در تکنیک اسکمپر در طراحی لباس، اصلاح یا بهبود دادن آن برای دستیابی به خروجی بهتر است. این اصلاح، میتواند از ایجاد تغییرات کوچک تا تغییراتی اساسی در کل پروژه را شامل شود. درواقع شما اقتباس را باید از جمله کارآمدترین تکنیک‌های حل مشکل در اسکمپر بدانید!

اقتباس در اسکمپر چیست

تقویت در این تکنیک

اصلاح کردن به همان فرآیندی اشاره دارد که قابلیت‌های نوآورانه بیشتری را در طراح لباس به عرضه میگذارد و او را قادر به حل مشکلات موجود می‌کند. این تغییر البته به نظر بسیاری از متخصصان چیزی فراتر از اصلاح صِرف است. زیرا میتواند بر کل فرآیند اثر بگذارد.

استفاده در دیگر کاربردها

در این تکنیک چگونگی استفاده از محصول یا فرآیند فعلی برای هدفی دیگر مورد بررسی قرار خواهد گرفت. درواقع این موضوع که چطور میتوان از محصول فعلی برای حل سایر مشکلات استفاده نمود مورد بحث است. یک مقوله مهم در بخش طراحی لباس، اهمیت به محیط زیست است! میتوانید سوالات و دغدغه خود را به این سمت ببرید.

استفاده در دیگر کاربردها در تکنیک اسکمپر

حذف نمودن در این تکنیک

حذف نمودن در تکنیک اسکمپر در طراحی لباس کاملا از نامش پیداست. هدف در این بخش شناسایی آن بخش‌هایی‌ ناکارآمد است. این تکنیک دقیقا همان بخش‌های غیرضروری را حذف خواهد کرد. چه بسا که گاها همین بخش‌های اضافی همچون یک بار اضافه برای رسیدن به ایده‌های جدید، نوآورانه و خلاقانه ختم خواهد شد. حذف کردن این منابع موجب افزایش توانایی جهت رسیدن به نوآوری شده و موجب تخصیص منابع بیشتر برای خلاقیت های درون سازمانی نیز خواهد شد.

معکوس نمودن در اسکمپر چیست؟

هدف از بکارگیری تکنیک معکوس کردن، بررسی پتانسیل‌های ابتکاری در زمان تغییر ترتیب مراحل فرآیند خصوصا در خط تولید است. این تکنیک مشکلات بسیاری را از بین برده و طرحی خلاقانه‌تر را روانه بازار خواهد کرد.

و در آخر

همواره به خاطر بسپارید؛ این امکان وجود دارد؛ برخی از ایده‌هایی که به کمک این سوالات در ذهن‌تان ایجاد می‌شود، اصلا عملی نباشد و یا اینکه در شرایط کنونی عملی نشود. از همین‌رو نباید نگران این مسئله نباشید. اصلی‌ترین هدف تکنیک اسکمپر در طراحی لباس این است که تا جایی که میتوانید ایده‌های جدید خلق کنید تا بهترین نتیجه حاصل شود.

البته که ما در این مسیر شما را تنها نگذاشته و همواره با رهنمایی‌ها و مشورت‌های آگاهانه، مسیر جدید و نوینی را پیش روی شما قرار خواهیم داد. میتوانید برای دریافت مشاوره به بخش تماس با ما بروید. کارشناسان ما اطلاعات کامل تری را در این زمینه در اختیار شما قرار خواهند داد.

امتیاز دهید

تهیه شده توسط گروه تحقیقاتی طراحی لباس آموزشگاه پویااندیش

نوع آموزش ✅ عکس + فیلم
گروه تحقیقاتی : ✅ تیم طراحی لباس پویااندیش
نحوه یادگیری ✅ گام به گام و کاربردی
درجه بندی محتوا ⭐⭐⭐⭐⭐
نمایش ویدیو درباره بهترین آموزشگاه طراحی لباس
اساتید آموزشگاه بهترین اساتید مجرب طراحی لباس
نحوه برگزاری کلاس حضوری یا آنلاین
سطح کلاس گام به گام و ویژه بازار کار
نوع مدارک معتبر و قابل ترجمه
یادگیری با تضمین
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *