چگونه یک پورتفولیو لباس عالی بسازیم؟ + فیلم آموزشی

فهرست عناوین

همین الان ببین : فیلم آموزشی پورتفولیو لباس چیست ؟ 👇🏻

چگونه یک پورتفولیو لباس عالی بسازیم؟

در دنیای مد و فشن، جایی که بسیاری از طراحان مد به سختی تلاش می کنند تا نام و شهرت خود را به دست آورند، یک پورتفولیو مد عالی به عنوان یک ابزار بسیار موثر در این حرفه عمل می کند.
همچنین طراحان مد را قادر می سازد تا آرشیوی دیجیتالی و کامل از کارهای خود را ایجاد کرده و حفظ کنند تا به این ترتیب بتوانند کار خود را به صورت منسجم و کامل به مشتریان شان ارائه دهند.
در نتیجه چه به دنبال شغل باشید و چه به دنبال جذب مشتریان آزاد، انتخاب این که چه کاری را در مجموعه مد و فشن خود بگنجانید، بسیار دشوار و بسیار مهم است.
در تمام این مسیر، مهم ترین و دشوارترین شاخصه برای یک طراح لباس این است که انتخاب کند چه کارها و مدل هایی را باید در مجموعه مد خود بگنجاند.

در خصوص انتخاب این مجموعه باید در درجه اول انتقاد پذیر بود و در نظر گرفت که در چه زمانی باید یک سبک خاص را کنار گذاشت و به جای آن گزینه های بهتری را جایگزین کرد.
با داشتن یک ارزیابی دقیق، باید در خصوص انتخاب مجموعه مد خود حساسیت به خرج داد.
این جاست که مفهومی رایج بین طراحان مد مطرح می شود که آن را با عنوان پورتفولیو طراحی لباس می شناسند.
در ادامه بیشتر با مفهوم پورتفولیو طراحی لباس چیست و اصول و نکات مربوط به آن آشنا می شویم.

پورتفولیو چیست ؟

پیش از بررسی این که پورتفولیو طراحی لباس چیست، بهتر است با مفهوم واژه پورتفولیو بیشتر آشنا شویم.
این عبارت به معنای مجموعه ای طرح ها و پروژه هاست که در یک مجموعه دسته بندی می شوند تا بتوانند اهداف یک کسب و کار را به نتیجه برسانند.
در واقع در هر تجارتی که باشید باید با مفهوم پورتفوليو آشنا باشید تا بر اساس استراتژی های بازاریابی و فروش خود را پیش ببرید.

پورتفولیوی طراحی لباس چیست؟

بر اساس تعریفی که از پورتفلیو شد، می توان گفت که پورتفوليوي طراحي لباس به چه معناست.
پورتفولیو مد یا نمونه کار مد مجموعه ای از تمام نمونه های ایجاد شده توسط یک طراح مد است.
این در واقع راهی است برای ارائه مجموعه آثار مد و فشن در برابر مشتریان بالقوه که می تواند به رشد و فروش نمونه کارها منجر شود.
هر پورتفولیو طراحی لباسی دارای چندین جز حیاتی است که باید با شناخت آنها با ماهیت و تعریف پورتفولیوي مد و فشن آشنا شد.
بردهای کانسپت یا بردهای مفهومی یکی از مهم ترین بخش های نمونه کار مد در طراحی لباس است.
این بردها به طراحان کمک می کند تا خلاقیت و منابع الهام بخش خود را از طریق :

  • نقاشی ها،
  • طرح ها،
  • پالت های رنگی،
  • نمونه های پارچه
  • و تصاویری از نمونه کارها به نمایش بگذارند.

در این بخش طراحی لباس دات کام با ما همراه باشید تا بیشتر با پورتفولیو طراحی لباس چیست؟ ، آشنا شویم.

تعریف پورتفولیو فشن Portfolio

پورتفولیوی فشن بخش مهم دیگر پورتفولیوی طراحی لباس است.
پس از توضیح مفهوم نمونه پورتفولیو در طراحی لباس ؛ طرح های مد مطرح می شوند که به صورت مجموعه ای بوده و طراحان مد از طریق آنها می توانند عکس هایی با کیفیت از آثار خود را ارائه دهند.
این تصاویر می توانند شامل مانکن ها یا مدل هایی باشند که لباس های طراحی شده توسط طراح را پوشیده اند و آنها را نمایش می دهند.
در این بخش طراحان مد می توانند طرح کلی یا نمایی مشابه از طرح ها و کارهای خود را اضافه کرده و آنها را نمایش دهند.
بهتر است این بخش چندان شلوغ نباشد و طراحان مد بیشتر آثار و کارهای برگزیده خود را در قالب پورتفولیوی مد و فشن ارائه دهند.

اهمیت پرتفولیو (  Portfolio ) طراحی لباس

پورتفولیو طراحی لباس در دنیای مد و فشن اهمیت بسیار زیادی دارد. نمونه کار مد یکی از مواردی است که به مشتریان شما ایده عادلانه ای در مورد سطح خلاقیت و تجربه کاری شما می دهد.
فرد باید هم یک نمونه کار آنلاین و هم آفلاین داشته باشد. یک نمونه کار آنلاین کار شما را برای هر کسی از هر کجای دنیا در دسترس قرار می دهد و شما را با مشتریان در همه سطوح در ارتباط نگه می دارد.
با یک نمونه کار آفلاین، می توانید در مصاحبه های فیزیکی شرکت کنید و کار خود را به طور منسجم ارائه دهید.

علاوه بر این از این نمونه کارها می توان در قالب یک نمونه کار برای معرفی نام و برند خود استفاده کرد.
در واقع مجموعه ای که در قالب پورتفولیوی مد و فشن ارائه می شود، می تواند برای معرفی کار طراحان مورد استفاده قرار بگیرد و از این رو اهمیت بسیار زیادی دارد.
به همین دلیل است که اکثر طراحان مد سعی دارند تا برجسته ترین کارهای خود را در قالب نمونه پورتفولیو طراحی لباس ارائه دهند.
کاربرد و اهمیت دیگر این مجموعه برای ارائه به عنوان رزومه کاری است.
برای ورود به پروژه های بزرگ طراحی لباس، استخدام در شرکت های بزرگ تولید کننده لباس یا شرکت های برجسته مد و فشن، ورود به رشته های تخصصی دانشگاهی و … می توان از این پورتفولیو طراحی لباس برای ارائه و معرفی خود استفاده کرد.
در نتیجه به صورت کلی در یک کلام می توان اهمیت Portfolio در طراحی لباس را در ارتقای کیفی کار طراحان، تضمین موفقیت آنها و بهبود شرایط حرفه ای شان در نظر گرفت.

اهمیت پورتفولیوی طراحی لباس برای طراحان مبتدی

جای دیگری که ارائه یک پورتفولیو طراحی لباس اهمیت می یابد، برای طراحان مبتدی است.
از آن جایی که جوانان فقط از مدرسه مد خارج می شود، یکی از مهم ترین کارهایی که یک طراح مد باید انجام دهد توسعه نمونه کارها است.

نمونه پورتفولیو طراحی لباس کارهای انجام شده توسط طراح را نمایش می دهد.
داشتن یک پورتفولیوی عالی برای شروع یک حرفه و شغل بسیار مهم است.
در دنیای رقابتی امروز، فرد باید برای خود علامتی بگذارد. طراحان مد در حال رشد هستند و یک نمونه کار خوب ابزاری برای جلب توجه است.
پورتفولیو یک ابزار مهم بصری خود تبلیغی و فروش برای هر طراح، دانشجوی مد یا فرد خلاق است.
در صورتی که در دوره های طراحی لباس دات کام شرکت کنید، بیشتر با اهمیت پورتفولیوی مد و فشن و استفاده از آن در دنیای طراحی لباس آشنا خواهید شد.

چند نوع پورتفولیو طراحی لباس وجود دارد؟

موضوع مهم دیگری که باید در بحث پورتفولیو طراحی لباس به آن توجه کرد این است که این مهم به دو نوع دسته بندی می شود.

  • دسته اول شامل نمونه کارهای شخصی است و
  • دسته دوم نیز با عنوان نمونه کارهای خاص شناخته می شود.

پورتفولیوی شخصی

دسته اول در انواع پورتفولیو طراحی لباس ، انواع نمونه کارهای شخصی است. این دسته از طرح ها، مجموعه ای است که معمولا طراحان در مصاحبه های کاری و حرفه ای شان از آنها استفاده می کنند.
یک نمونه کار شخصی برای نشان دادن مهارتی است که طراح در آن تخصص دارد.
این پورتفولیوی شخصی در واقع شامل تمام مهارت هایی است که یک طراح لباس در طول دوره کاری خود به عنوان یک طراح حرفه ای به دست آورده است.

پورتفولیوی کارهای خاص

همان طور که از نام آن پیداست، یک نمونه کار خاص برای یک مشتری خاص طراحی شده است.
این نوع پورتفولیو پس از بحث اولیه با مشتری در مورد الزامات آنها ارائه می شود.
این نمونه کارها مجموعه خاصی را به مشتری نشان می دهد تا اطمینان حاصل شود که طراح برای کار مناسب است و می تواند توقعات و نیازهای مشتری را برآورده کند.

پورتفولیو طراحی بهتر است دستی باشد یا دیجیتال

در کل اصول طراحی پورتفولیو طراحی لباس را می توان در دو حالت اجرا کرد.
این ایده ها را هم می توان در قالب یک نمونه کار دستی و فیزیکی ارائه داد و هم به صورت دیجیتالی. در کل می توان هر دو دسته را به عنوان گزینه مناسبی برای طراحان در نظر گرفت.
با این حال داشتن یک پورتفولیوی آنلاین یا دیجیتالی می تواند مزیت های بسیار زیادی برای طراحان داشته باشد. خصوصا این که در دنیای فناوری، ارتباط بیشتر افراد با هم به صورت دیجیتالی و از طریق پلتفرم های آنلاین است.

با کمک ابزارهایی مانند Behance Portfolios ، می توان بخشی از مجموعه طراحانی بود که به صورت آنلاین به هم متصل هستند و روی پروژه های خارق العاده کار می کنند.
علاوه بر این، یک نمونه کار دیجیتال به شما فرصتی می دهد تا خلاقیت خود را با استفاده از ابزارها و قالب های مختلف به نمایش بگذارید.
بنابراین، هر طراح مد باید یک نمونه کار متشکل از تمام عناصر فوق ایجاد کند. این عناصر به شما کمک می‌ کنند خودتان را بهتر معرفی کنید و در مقابل مشتریان برندسازی کنید.
یکی از این عناصر یک تابلوی مفهومی است که یکی از بخش های ضروری نمونه کار طراحان است.

استفاده از تابلوهای مفهومی یا Concept Board در ارائه پورتفولیوی مد

همان طور که پیش از این هم گفته شد، تابلوی مفهومی تابلویی است که برای ارائه ایده های خلاقانه با استفاده از تصاویر، بافت ها، متون و رنگ های مختلف استفاده می شود.
طراحان از این فضا برای ارائه ایده ها و الهامات خود در پشت یک طرح یا مجموعه خاص قبل از معرفی و نمایش به مشتری استفاده می کنند.
می توان آن را در قالب دیجیتال یا فیزیکی ایجاد کرد. یک تخته مفهومی فیزیکی بر روی مقواهای بزرگ نصب می شود تا ایده های مختلف را در خود جای دهد.
یک تابلوی مفهومی همچنین می تواند به عنوان نقطه شروع یک مجموعه در نظر گرفته شود، زیرا ایده ها و الهاماتی که منجر به آن پروژه خاص شده است را برجسته می کند.
در دنیای مد می توان با استفاده از این تابلوهای مفهومی با دیگر طراحان مد همکاری مثبتی داشت و در آن ایده ها را با استفاده از متن ها، لباس ها و پالت های رنگی به اشتراک گذاشت.

نمونه پورتفولیو طراحی لباس

اگر نگاهی سطحی نیز به دنیای مد و فشن بیاندازیم، می توان با تنوع بالایی از نمونه کارهای پورتفولیو مد و فشن مواجه شد.
نمونه کارها در اندازه ها و فرمت های مختلفی یافت می شوند.
تمام وجه مشترکی که این نمونه کارها دارند این است که باید به راحتی بتوان آنها را ارائه داد، مفهوم آنها قابل درک باشد و این که بتوانند تمام کارهای یک طراح مد را برجسته کنند.
یکی از بهترین گزینه ها برای یافتن ایده هایی در جهت ساخت یک پورتفولیوی حرفه ای طراحی لباس و بررسی نمونه کارهای موجود، وب سایت های مختلف مد و فشن مانند پینترست هستند. در سایت پویا اندیش نیز می توان به مجموعه بی نظیری از انواع پورتفولیوهای موجود آشنا شد و از بهترین ها ایده گرفت.

چگونه یک پورتفولیوی طراحی لباس داشته باشیم؟

طراحی نمونه کارها چه به صورت دستی و چه به صورت دیجیتالی یکی از حیاتی ترین کارهایی است که یک طراح مد باید در هنگام توسعه ایده ها و کارهای خود انجام دهد. در قدم اول برای ساخت یک پورتفولیوی عالی طراحی لباس باید به دنبال ایجاد یک تابلوی مفهومی بود. این برد باید در بردارنده داستان طراحی ویژه ای باشد و انواع تصاویر و عکس های مرتبط را شامل شود.

معرفی و توضیحاتی در خصوص پورتفولیوی ارائه شده

در قدم اول باید یک معرفی اولیه در خصوص پورتفولیو طراحی لباس را ارائه داد. در این جا باید به مواردی مانند هدف از ارائه طرح ها، پیام و مفهوم کالکشن ها و منابع الهام بخش در طراحی اشاره کرد.

تحقیق و بررسی

برای ارائه یک پورتفولیوی بهتر باید در درجه اول در خصوص برجسته ترین طرح ها و محبوب ترین های دنیای مد و فشن تحقیق کرد. بعد از تحقیقی کامل از نیازها و ترندهای روز، باید زمینه کاری خود را تعیین کرد. این مرحله اهمیت زیادی دارد و مشخص می کند که در ادامه باید چه مراحل و فرایندهایی را دنبال کرد.

ایده داشتن و دسته بندی نمونه کارها

در داشتن یک پورتفولیو طراحی لباس باید حتما ایده داشت و خلاقیت زیادی به خرج داد. به هیچ عنوان نباید ایده هایی تکراری و تقلیدی را به کار برد، چرا که قطعا جذابیت و موفقیت پورتفولیو را کاهش خواهد داد. در مرحله بعدی باید نمونه کارها را دسته بندی کرد و آنها را بر اساس نوع کاربرد، شاخصه هایی که دارند و گروه هدف دسته بندی کرد. برای مثال لباس های اسپرت و لباس های مجلسی باید دسته بندی های جداگانه ای داشته باشند.

آشنایی با انواع پارچه ها

قدم مهم بعدی برای ایجاد یک نمونه پورتفولیو طراحی لباس، شناخت پارچه ها و استفاده از نمونه پارچه های مختلف است. یکی از ابزارهای اصلی یک طراح مد جدا از تصویرسازی، پارچه است. طراح باید بر طیف پارچه هایی که با آنها کار کرده و امکانات طراحی با آنها تاکید کند. ایجاد کلاژهای پارچه ای زیبا و پالت های رنگی یکی از جنبه های مهم یک نمونه کار خوب است که باید در ایجاد پورتفولیو طراحی لباس به آن توجه کرد.

تصویرسازی و استفاده از مود برد

مرحله بعدی برای ساخت و ایجاد یک پورتفولیو عالی و با کیفیت طراحی لباس، اسکیس یا تصویرسازی است. تصویرسازی نیز یکی از مهارت های برجسته هر طراح مدی است که حتما باید در ساخت پورتفولیوی خود روی آن تاکید داشته باشند. این طرح ها می توانند فلت یا فیگوراتیو باشند. در این مرحله طراح مد می تواند استعداد خود را با تصویری که ایجاد کرده است، بیشتر نمایش دهد. این مجموعه تصاویر در قالب مود برد به کارفرماها و مشتریان نمایش داده می شوند.

افزودن مهارت ها و قابلیت های طراحی

برای ساخت یک پورتفولیوی حرفه ای طراحی لباس باید بیوگرافی و مهارت ها را به رزومه افزود. در این بخش باید روی دستاوردهایی که در دنیای مد به دست آورده اید، سمینارهایی که شرکت کرده اید و میزان تجربه و آموزش هایی که در این زمینه به دست آورده اید تاکید کنید. با پویا اندیش می توانید با تمامی مراحل ساخت و ایجاد یک پورتفولیوی عالی و با کیفیت طراحی لباس بیشتر آشنا شوید.

نکاتی که باید در فشن پرتفولیو رعایت کنیم

تا این جا با اهمیت پورتفولیو طراحی لباس و کاربرد آن در دنیای مد و فشن آشنا شدیم. در پایان باید به بررسی اصول طراحی پورتفولیو طراحی لباس بپردازیم. در سایت پویا اندیش می خواهیم شما را با مهم ترین نکاتی که در خصوص فشن پورتفولیو باید در نظر داشته باشید، بیشتر آشنا کنیم.

انتخاب یک الگوی مناسب

یکی از مهم ترین موارد در فشن پورتفولیو ، دنبال کردن و برجسته سازی یک الگو در تابلوی مفهومی است. در این مرحله باید اطمینان حاصل کرد که همه عناصر یک فضای مساوی دارند و در موقعیت مناسبی قرار گرفته اند. این عناصر باید حتما به وضوح روی تابلوهای مفهومی برجسته شوند تا مشتریان حتما آنها را با عنوان موضوع اصلی بشناسند.

انتخاب رنگ مناسب در ایجاد نمونه پورتفولیو طراحی لباس

یکی دیگر از موارد مهم در اصول طراحی پورتفولیو طراحی لباس، انتخاب رنگ مناسب است. رنگ نقش مهمی در ارائه ایده های طراح دارد و بنابراین در انتخاب آنها باید دقت زیادی به خرج داد. باید در این خصوص به ایده ها و مفهومی فکر کرد که طراح قصد ارائه آنها از طریق این پورتفولیو را دارد. با توجه به روانشناسی رنگ می توان رنگی را انتخاب کرد که پیام پورتفولیو را به وضوح بیان می کند.

در ساخت فشن پورتفولیو زیاده روی نکنید

یک تابلوی مفهومی باید تا حد امکان ساده باشد زیرا ایده ای که منتقل می کند نباید با هیچ ایده دیگری روی تابلو اشتباه گرفته شود. بنابراین باید از گذاشتن همه چیز در یک بشقاب پرهیز کرد. با این حال، فرض کنید یک طراح می خواهد چندین ایده را به مشتری منتقل کند. در این صورت، بهتر است تابلوهای مفهومی جداگانه طراحی کنید تا اینکه آنها را با هم ترکیب کنید تا مشتریان را تحت فشار قرار دهید.

از ابزارهای آنلاین خوب استفاده کنید

یکی دیگر از اصول مهم ایجاد پورتفولیو طراحی لباس ، استفاده از ابزارهای آنلاین است. امروزه ابزارهای مختلفی به صورت آنلاین وجود دارد که با استفاده از آنها می توان کارها را به سرعت انجام داد. اگر یک طراح در حال ساخت یک نمونه کار دیجیتال است، باید از ابزارهایی مانند Adobe Illustrator یا Canva برای ایجاد و ویرایش الگوها استفاده کند. علاوه بر این، باید وضوح تصاویر اضافه شده به نمونه کارها را نیز در نظر گرفت. این تصاویر باید واضح باشند و رزولوشن همه عکس ها باید یکسان باشد تا ظاهری یکدست ایجاد شود. اگر تصویری وضوح کمتری دارد، از ابزارهای آنلاین برای ارتقای وضوح آن استفاده کنید. در دوره های آموزشی پویا اندیش نحوه استفاده و کار با ابزارهای آنلاین حرفه ای آموزش داده می شود.

مشاهده کنید و یاد بگیرید

بسیاری از طراحان مد از تابلوهای مفهومی برای ارائه کارهای خود به مشتریان خود استفاده می کنند. می توان به همه آن تابلوهای مفهومی نگاه کرد تا ایده ای در مورد اینکه چگونه می توان آنها را به روشی بهتر ارائه کنند، یافت. مشاهده و یادگیری بخش مهمی از اصول طراحی پورتفولیو طراحی لباس را تشکیل می دهد.

از Variations استفاده کنید

یک مفهوم را می توان به چند طریق توضیح داد و ارائه کرد. پس چرا نسخه ‌های مختلف یک تابلوی مفهومی مشابه را به مشتریان ارائه ندهید تا آنها ایده را به روشی بسیار بهتر درک کنند! این مورد می تواند به موفقیت بیشتر در ارائه نمونه پورتفولیو طراحی لباس بیانجامد.

ایده خود را به صورت برجسته ارائه دهید

یکی از اشتباهات رایج طراحان مد در ارائه و معرفی پورتفولیو طراحی لباس ، ترکیب عناصر متعدد در تابلوی مفهومی است. این کار اشتباهی است، چرا که این تداخل ایده ها باعث ایجاد سردرگمی در ذهن مشتری می شود. بنابراین، یک تابلوی مفهومی باید سازگار باشد و ایده یکسانی را در هر عنصر ارائه دهد.

پورتفولیو را انعطاف پذیر کنید

نباید هیچ مرز سفت و سختی را روی ارائه نمونه کارها قرار داد. اگر مشتری بخواهد تغییرات جزئی ایجاد کند، ایده ای را انتخاب کنید که بعداً قابل تغییر باشد. اجتناب از ایده های ثابت به مفهوم شما انعطاف پذیری می دهد، که به شما کمک می کند تا با نیازهای مشتری سازگار شوید. این که تا چه میزان بتوانید رضایت و نظر مشتریان را جذب کنید از اهداف مهم پورتفولیو طراحی لباس است که باید آن را محقق سازید. برای افزایش انعطاف پذیری نیز بهتر است حتما از گزینه های مختلف کمک گرفت و از منابع الهام بخش برجسته ایده گرفت تا ایده هایی بهتر و منعطف تر را ارائه داد.

امتیاز دهید

تهیه شده توسط گروه تحقیقاتی طراحی لباس آموزشگاه پویااندیش

نوع آموزش ✅ عکس + فیلم
گروه تحقیقاتی : ✅ تیم طراحی لباس پویااندیش
نحوه یادگیری ✅ گام به گام و کاربردی
درجه بندی محتوا ⭐⭐⭐⭐⭐
نمایش ویدیو درباره بهترین آموزشگاه طراحی لباس
اساتید آموزشگاه بهترین اساتید مجرب طراحی لباس
نحوه برگزاری کلاس حضوری یا آنلاین
سطح کلاس گام به گام و ویژه بازار کار
نوع مدارک معتبر و قابل ترجمه
یادگیری با تضمین
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *