متاورس و فشن پدیدآوردنده ی دنیایی جدید

فهرست عناوین

متاورس و فشن چه ارتباطی با هم دارند ؟ دنیای متاورس یک دنیای مجازی جدید است که در جنبه های مختلفی از جمله دنیای مد و فشن وارد شده و این حوزه را به شدت تحت تاثیر قرار داده است. در سال 2020، اسکارلت یانگ، طراح مد مستقر در لندن، لباسی را خلق کرد که شبیه شیشه بود، بافت آن در واکنش به دما و آب و هوا تغییر میکرد و اگر آن را در آب رها کنید، بافت لباس در آب حل می ‌شد. این یک رویا یا ترفند جادویی علمی تخیلی نبود، بلکه طرحی بود که با فناوری مدرن ممکن شد. این مفهومی بود که با عنوان مد دیجیتال در نظر گرفته می شود.
درک ایده زیر بنایی مد دیجیتال برای بسیاری دشوار است زیرا خرید یا آزمایش لباس هایی که فقط در دنیای مجازی وجود دارند در ابتدا می تواند بسیار عجیب به نظر برسد. با این حال، با توجه به این که اخیراً این بازار پر طرفدار همچنان مورد توجه قرار گرفته است، بسیاری از کارشناسان شروع به نگاه جدی‌ تری به ایده متاورس و تاثیر آن در تغییر شکل آینده مد کرده ‌اند.

طراحی لباس در متاورس جذابیت های زیادی دارد و شاید برای هر کسی محتوای این کار و نحوه ارتباطی که بین متاورس و فشن وجود دارد چندان روشن و قابل درک نباشد. به همین دلیل در این مقاله از سایت پویا اندیش می خواهیم به بررسی تاثیر متاورس در دنیای مد و فشن بپردازیم و نحوه ارتباطی که بین دو وجود دارد را بیشتر بررسی کنیم.

متاورس به زبان ساده

پیش از بررسی کامل جزئیات طراحی لباس در متاورس بهتر است کمی با مفهوم متاورس به زبانی ساده تر آشنا شویم. در یک مفهوم کلی و گسترده، متاورس به عنوان یک فضای مجازی غنی از نظر گرافیکی در نظر گرفته می شود که در آن درجه ای از واقعیت نیز درک می شود. متاورس به ترکیب دنیای فیزیکی و دیجیتالی با استفاده از فناوری واقعیت افزوده و واقعیت مجازی اشاره دارد. کاربران آواتارهایی ایجاد می کنند که به عنوان هویت دیجیتالی آنها در متاورس عمل می کند.
در این دنیای مجازی مبتنی بر واقعیت کاربران می توانند کار کنند، بازی کنند، خرید کنند، معاشرت کنند، ارتباطات اجتماعی مختلفی داشته باشند و به طور خلاصه هر کاری که در روند زندگی عادی خود انجام می دهند و هر کاری که دوست دارند را در این فضای مجازی انجام دهند.

در واقع افراد در متاورس می توانند در یک جهان مجازی با هم به شکلی واقعی زندگی کنند. از اتاق های هیئت مدیره فناوری های بزرگ گرفته تا پادکست ها، توییت ها و هر جایی این روزها می توان هیاهوی متاورس را مشاهده کرد. در پویا اندیش می توانید بیشتر با مفهوم متاورس و قابلیت های این جهان موازی آشنا شوید.

نیاز فشن در دنیای متاورس

همان طور که گفته شد متاورس یک جهان مجازی است که تقریبا می توان گفت حوزه های بسیار متنوعی را در بر می گیرد. یکی از این موارد، صنعت مد و فشن است. متاورس و فشن این روزها یکی از بحث های داغ دنیای مدرن است که در از مد دیجیتالی برای بهبود صنعت مد و فشن استفاده می شود.
در دنیای مد و فشن برای طراحی لباس ها، معرفی آنها، تبلیغ و بازاریابی برای لباس ها، ارائه یک شوی فشن و هزاران ایده مرتبط دیگر می توان از متاورس استفاده کرد. طراحی لباس با متاورس می تواند بسیاری از مراحل و فرایندهای اضافی تولید فیزیکی لباس را حذف کرده و استفاده از لباس های دیجیتالی می توان فواید بسیار زیادی داشته باشد.
برای مثال، این آیتم ‌های مجازی را می ‌توان برای مدل ‌سازی، نمونه ‌برداری و بازاریابی قبل از اینکه تکرارهای فیزیکی آنها به تولید ارسال شود، مورد استفاده قرار داد، بنابراین به صورت کلی متاورس و دنیای مد دیجیتال می تواند چرخه ای که تولید یک کالای فیزیکی در دنیای مد و فشن باید طی کند را بسیار کوتاه تر و مفیدتر کرده و بازدهی آن را نیز بیشتر کند.

در نهایت نیز، وقتی نوبت به بخش فروش می رسد، مدل های دیجیتال لباس و ارتباط متاورس و فشن می توانند به کاهش مشکلات مرتبط با تولید بیش از حد کمک کنند، چیزی که به طور گسترده به عنوان یک مانع بزرگ در صنعت مد امروزی در نظر گرفته می شود.

چطور از متاورس در صنعت مد و فشن استفاده می شود؟

طراحی لباس در متاورس تنها بخشی از کاربرد متاورس است و ارتباط متاورس و فشن بسیار گسترده تر است. در وهله اول که می توان مد دیجیتال را در این دنیای مجازی دنبال کرد و از ابزارها و گزینه هایی که در متاورس در دسترس است برای طراحی و مدل سازی لباس ها استفاده کرد. تکنولوژی های مختلف موجود در متاورس روند طراحی لباس را بسیار حرفه ای تر، با کیفیت تر، راحت تر و بهتر کرده است.
اما این تنها بخشی از کاربردهای متاورس در صنعت مد و فشن است. طراحان می توانند از یک فشن شوی آنلاین در این دنیای مجازی بهره ببرند و به صورت آنلاین و مجازی نمونه کارهای خود را به معرض نمایش بگذارند. در کنار نمایش و به اشتراک گذاری ایده ها به صورت کاملا واقع گرایانه، فروش بخش مهم دیگر کار در متاورس است.

فروش آنلاین و پرو مجازی لباس ها

در بین گزینه های بسیار زیادی که متاورس برای دنیای مد و فشن به ارمغان آورده است، شاید بتوان مهم ترین و جذاب ترین بخش آن را در فروش آنلاین و پرو مجازی لباس ها در نظر گرفت.
فروشگاه های بزرگی در دنیای پوشاک برای فروش آنلاین محصولات خود از این قابلیت بهره می برند و با کمک گرفتن از اتاق پروهای مجازی در متاورس، انتخاب سایز، مدل و بررسی تنخور لباس ها برای خریداران را راحت تر کرده اند. این گزینه تاثیر چشم گیری روی بهبود فروش آنلاین فروشگاه های مختلف شده است.
برگزاری هفته های مد در متاورس نیز یکی دیگر از جذابیت هایی است که می توان در ارتباط بین صنعت مد و فشن و دنیای مجازی متاورس آن را جست و جو کرد. در نتیجه هر کسی که به یک کامپیوتر دسترسی دارد می تواند در این شوی مد شرکت کرده، آواتار اختصاصی خود را بفرستد و از سایر نمونه کارها و برندهای برجسته حاضر در دنیای متاورس بازدید کند.

لباس آواتارها در متاورس

شاید یکی از جذابیت های بسیار بالای دنیای مد دیجیتال و طراحی لباس در متاورس، قابلیت استفاده از آواتارها در این دنیای مجازی جهت نمایش واقع گرایانه لباس ها در این دنیای مجازی باشد.

متاورس در فشن

در واقع در ارتباط بین متاورس و دنیای مد و فشن یکی از حالت ها مد دیجیتالی است که کاملا به صورت مجازی ارائه می شود.
در این حالت لباس ها به صورت کاملا مجازی و دیجیتالی در متاورس طراحی و مدل سازی میشوند . و در نهایت آنها به یک سری آواتار فروخته می شود. با شبیه سازی آواتارها در این دنیای مجازی می توان دنیای مد را به شکل دیگری ارائه داد. به این ترتیب طراحان می توانند ایده های خود را به صورت مجازی و بدون نیاز به تولید فیزیکی آنها نمایش دهند. این گزینه می تواند نیاز به تولید فیزیکی و انبوه لباس ها را کاهش دهد . و یک راه بسیار عالی برای نمایش دنیای مد و فشن به طیف گسترده ای از کاربران است.

متاورس و دنیای بازی

یکی دیگر از جنبه های کاربرد متاورس در دنیای واقعی، ارتباط آن را دنیای بازی است. حتی به نوعی طراحی لباس در متاورس را نیز می توان در قالب یک بازی مجازی انجام داد . که جذابیت های این فناوری جدید را دو چندان می کند. در واقع ظهور متاورس فرصت هایی را برای حرفه ای های مد فراهم می کند . تا با صنعت بازی سازی متحد شوند و مهارت های خلاقانه خود را به کار بگیرند.

بازی در متاورس تجربیات اجتماعی و مجازی همه جانبه ای را به کاربران ارائه می دهد. آنها در این جا دارای یک دنیای مجازی دائمی و مبتنی بر واقعیت اند . که در آن می توانند با بازیکنانی از سراسر جهان به صورت همزمان و در زمان واقعی تعامل داشته و بازی کنند. حال این چطور به دنیای مد و فشن ربط پیدا می کند؟

در حالی که متاورس بیشتر شبیه یک مفهوم صنعت بازی به نظر می رسد . طراحان مد راه های خلاقانه ای برای استفاده از آن پیدا کرده اند. برخی به کاربران اجازه می ‌دهند لباس‌ ها را به صورت دیجیتالی امتحان کنند . در حالی که برخی دیگر لباس‌ های دیجیتالی را می‌ فروشند که آواتارها می ‌توانند آنها را بپوشند.

پوشیدن خیال هایتان در دنیایی دیگر

یکی از گزینه های جذاب طراحی لباس در متاورس، امکان طراحی لباس هایی کاملا مجازی و دیجیتالی است. لباس هایی که شاید هیچ وقت امکان طراحی و آنها در دنیای واقعی وجود نداشته باشد. در قلمروی دیجیتالی متاورس آزادی خلاقانه تری برای طراحی لباس وجود دارد و در این دنیای مجازی هیچ محدودیتی وجود ندارد.

در این دنیای کاملا دیجیتالی می توان طرح ها را به راحتی تغییر داد، آنها را بر اساس مدل های واقعی مدل سازی کرد، برخی گزینه های پیچیده تر را به لباس ها افزود و ایده های جذاب تر و حتی خیال پردازانه تری را کشف کرد. برای مثال یک لباس نیمه شفاف یا یک لباس زیست تخریب پذیر را در متاورس طراحی کرد.

برای مثال می توان به ایده ها و سبک طراحی لباس در متاورس خانه های مدی مانند Dress X . و The Fabricant در دنیای متاورس اشاره کرد. آنها هیچ لباس فیزیکی را در متاورس به نمایش نمی گذارند و چیزی برای لمس کردن یا امتحان کردن وجود ندارد. در عوض، این فروشگاه ‌ها در مورد چیزهای نا مشهود تخصص دارند. با مرور اجناس آن‌ها، می‌ توان لباس ‌های پف‌ کرده یاسی را پیدا کرد که بدون وزن در اطراف بدن شناورند.
بسته به طرح و ایده مشتریان می توانند برای داشتن تصویری خیال پردازانه از خود در آن لباس هزینه ای را بپردازند . تا خود را در یکی از این لباس ها ببینند. حتی می توان با استفاده از فیلترهای AR، ویدئوهایی از خود را با این لباس ها ببینند.

همکاری برندهای فشن در دنیای متاورس

شاید هنوز طراحی لباس در متاورس گستردگی و فراگیری مد نظر را نداشته باشد . و راه درازی تا بهره مندی تمامی برندها از این فناوری در پیش باشد . اما تا همین جا پیشروهای صنعت مد و فشن و برندهای بسیار بزرگ دنیا از جمله برند دولچه اند گابانا از جمله برندهایی است . که از متاورس برای نمایش فشن شوهای خود استفاده می کند. دولچه و گابانا در هفته مد میلان، نمایش کت واک واقعی خود را با مجموعه ‌ای الهام‌ گرفته از متاورس و مدل ‌های مجازی روی پرده ترکیب کردند.

برند گوچی نیز برند شناخته شده بزرگ دیگری است . که در همکاری با متاورس، از قابلیت های طراحی لباس و ارتباط متاورس و فشن برای پیشبرد اهداف مد و فشن خود استفاده می کند.
علاوه بر این، برندهای دیگری مانند Balenciaga و Lacoste نیز از دیگر برندهای فشنی هستند که در دنیای متاورس حضور دارند. برای مثال Balenciaga از جمله برندهایی است . که با استفاده از قابلیت طراحی لباس در متاورس، برای بازی آنلاین خود و آواتارهای بازی یک سری لباس های اختصاصی را طراحی کرد.

NFT در دنیای مد و فشن

NFT در واقع واحد تبادل مالی در متاورس است و آن را به عنوان ارز دیجیتالی رایج در دنیای متاورس می شناسند. این واحد ارزی مجازی در حوزه های مختلف از جمله دنیای مد و فشن نیز وارد شده . و در طراحی لباس با متاورس از NFT به عنوان واحد رد و بدل کردن مالی استفاده می شود. اساس NFT ها، ارزهای مبتنی بر تکنولوژی بلاک چین است . و امنیت بسیار بالایی نیز دارد، چرا که اطلاعات ذخیره شده در آن امکان دستکاری کردن را ندارد.

در دنیای مد و فشن کاربران و طراحان می توانند خرید و فروش های مجازی خود را با استفاده از NFT انجام دهند. برای مثال، مشتریان می ‌توانند لباس‌ ها را در زمان و مکان مناسب خود امتحان کنند، لباس ‌ها را از یک فروشگاه مجازی در قالب فیزیکی یا به ‌صورت NFT سفارش دهند، تحویل فیزیکی را از هر نقطه‌ای در جهان دریافت کنند و برای همیشه مالکیت خود را بر روی بلاک چین حفظ کنند.

متاورس در دانشگاه های فشن

اما همین طور که صنعت مد بیش از همیشه به سمت واقعیت مجازی حرکت می کند و هدف آن بیشتر مصرف کنندگان جوان است . دانشجویان طراحی لباس در دانشگاه های مد و فشن از خود می پرسند که آیا امکان استفاده از این دنیای واقعیت مجازی در آموزش آنها نیز وجود دارد ؟ و چطور می توان متاورس و فشن را در دانشگاه های فشن نیز به هم ربط داد.
اما از آن جایی که داستان سرایی بصری و ایده پردازی خلاقانه بخش مهمی از کار طراحی لباس است . طراحان می توانند تمامی جنبه های طراحی لباس در متاورس را مد نظر و با استناد و تکیه به آن،از ارتباط متاورس و دنیای مد و فشن . برای درک بهتر نیاز مخاطبان خود استفاده کنند.

برنامه های توسعه مد در متاورس می تواند به دانشجویان صنعت مد و فشن بیاموزد که چطور باید محصولاتی را طراحی و توسعه دهند . که برای یک برند یا مشتریان هدف شان مناسب باشد. آنها می توانند به صورت دقیق تر روندهای فعلی را تجزیه و تحلیل کنند . نقشه های فنی برای طراحی لباس در متاورس را ایجاد کرد، مواد و منابع موجود را شناسایی کنند و از تمام این ها برای تولید مجموعه های فصلی خود استفاده نمایند.

سخن آخر

متاورژن نحوه درک ما از مد را تغییر می دهد. با کمک واقعیت مجازی و افزوده می ‌توانیم آزادانه بین جهان‌ ها و جوامع سه بعدی مختلف حرکت کنیم. در حال حاضر از آن به ‌عنوان یک اصطلاح مهم برای توصیف همه چیز استفاده می ‌شود . از همکاری برچسب‌ های لوکس با توسعه‌ دهندگان بازی گرفته تا طراحان برجسته لباس و دنیای مد و انواع برندهای آرایشی و … که همگی توسط این دنیای دیجیتالی ارائه می شوند.

شاید طراحی لباس در متاورس و این طراحی های دیجیتالی هنوز در مقایسه با لباس های فیزیکی درآمد بسیار بالایی نداشته باشند . اما دنیای مد مطمئنا متاورس را به عنوان یک گزینه سودآور بالقوه در نظر می گیرد . در حال حاضر در اکثر موارد ارتباط متاورس و فشن به عنوان یک راه حل کاربردی بازاریابی توسط برندهای بزرگ صنعت مد مورد استفاده قرار می گیرد.
با این حال شاید هنوز درک کامل ارتباط متاورس و فشن و نحوه اتصال این دو به هم برای بسیاری سخت باشد. زمان بیشتری نیاز است تا بتوان به جنبه های مختلف طراحی لباس در متاورس و کاربرد آن در دنیای مد و فشن پی برد. همچنین هنوز زود است تا به صورت فراگیر و جهانی تمامی طراحان مد و فشن، برندها، فروشگاه ها و حتی مشتریان بتوانند از گزینه ها و قابلیت های متاورس در صنعت مد بهره ببرند. در پویا اندیش می توانید به اطلاعات بیشتری در خصوص طراحی لباس، پیشرفت های صنعت مد و فشن، تکنیک ها و ایده های مبتنی بر فناوری های مدرن در این حوزه دست یابید.

سوالات متداول

مد دیجیتال چیست؟

مد دیجیتال یک لباس سه بعدی مجازی است که هم با انسان و هم آواتارهای دیجیتال طراحی شده است. به جای استفاده از پارچه و منسوجات، لباس‌های دیجیتال با برنامه ‌های رایانه ‌ای سه بعدی مانند Blender و CLO3D ساخته می ‌شوند.

مد دیجیتال چه مزیت هایی دارد؟

نسبت به تولید پوشاک سنتی، مد دیجیتال ارزان و بسیار پایدار است. مهم تر از آن، محدودیت های خلاقانه یا محدودیت های تولید صفر است. اینجاست که زیبایی واقعی مد دیجیتال می درخشد. تنها محدودیت ها تصورات ماست. ما نیازی نداریم که همان افرادی باشیم که در زندگی واقعی آنلاین هستیم. ما می توانیم با طراحی لباس در متاورس و دنیای مد دیجیتال، هر کسی که می خواهیم باشیم. مد دیجیتال می تواند امکان ایجاد یک رسانه جدید برای بیان فردی را فراهم کند.

دانشجویان طراحی مد با متاورس چه مفاهیمی را یاد می گیرند؟

به صورت کلی متاورس و برنامه های مجازی طراحی مد به دانشجویان این حوزه درک عمیقی از فرایند طراحی مد از ابتدا تا انتها را می دهد. آنها یاد می گیرند که چطور تحقیقات بصری خود در زمینه مد و فشن را انجام دهند و ایده های طراحی خود را چطور پیاده کنند. از طرفی این برنامه ها برای بازاریابی مد و مدیریت برند نیز به دانشجویان دانشگاه های فشن کمک زیادی می کند. مدیریت استراتژیک برند، بازاریابی رسانه های اجتماعی و استراتژی ارتباطات را از طریق ارتباط متاورس و فشن یاد می گیرند. با امکانات استاندارد صنعتی، دانشجویان مد به آزمایشگاه الگوسازی سه بعدی، استودیو بافندگی و موارد دیگر دسترسی دارند که تجربیات یادگیری عملی را ارائه می‌ دهند. دانشجویان می توانند این تجربه را برای هر پروژه یا کاری که ممکن است در متاورس انجام دهند، اعمال کنند.

5/5 - (1 امتیاز)

تهیه شده توسط گروه تحقیقاتی طراحی لباس آموزشگاه پویااندیش

نوع آموزش ✅ عکس + فیلم
گروه تحقیقاتی : ✅ تیم طراحی لباس پویااندیش
نحوه یادگیری ✅ گام به گام و کاربردی
درجه بندی محتوا ⭐⭐⭐⭐⭐
نمایش ویدیو درباره بهترین آموزشگاه طراحی لباس
اساتید آموزشگاه بهترین اساتید مجرب طراحی لباس
نحوه برگزاری کلاس حضوری یا آنلاین
سطح کلاس گام به گام و ویژه بازار کار
نوع مدارک معتبر و قابل ترجمه
یادگیری با تضمین
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *