فهرست عناوین

هرم فشن برندها یک هرم تقسیم بندی بازار است که برندها را براساس قیمت؛ کیفیت و سایر ویژگی‌ها از یکدیگر متمایز می‌کند. هرچقدر هم که برندها در سطوح بالاتری از این تقسیم‌بندی قرار گیرد، اعتبار و کیفیت‌شان نیز بالاتر است. همانطور که از رفتار یک هرم انتظار میرود، برندهای گرانقیمت در بالاترین سطح آن قرار میگیرند و برندهای ارزان‌تر، سطوح پایین‌تر را اشغال می‌کنند. هرم فشن برندها یک هرم تقسیم بندی بازار است که برندها را براساس قیمت؛ کیفیت و سایر ویژگی‌ها از یکدیگر متمایز می‌کند. هرچقدر هم که برندها در سطوح بالاتری از این تقسیم‌بندی قرار گیرد، اعتبار و کیفیت‌شان نیز بالاتر است. همانطور که از رفتار یک هرم انتظار میرود، برندهای گرانقیمت در بالاترین سطح آن قرار میگیرند و برندهای ارزان‌تر، سطوح پایین‌تر را اشغال می‌کنند.

 برندهای گرانقیمت لباس


اما چه دلیلی باعث می‌شود تا یک برند در سطوح بالا قرار بگیرد؟ ببینید این مسئله ارتباط مستقیمی با کیفیت انواع پارچه ، خدمات ارائه شده به مشتری، تعداد لباس‌های سفارشی و سایر عوامل دارد. در اکثر موارد لباس‌های طراحی و تولید شده توسط برندهای سطوح بالا از کیفیت ظاهری بهتری برخوردارند و چه بسا مدت زمان طولانی‌تری ظاهر زیبای خود را حفظ می‌کنند. استفاده از قطعات دست‌ساز نیز در این برندها کاملا نرمالیزه شده و همین عوامل به ارتقا جایگاهشان کمک می‌کند. حواستان باشد؛ در یک هرم فشن خوب ، خدمات مشتری از جایگاه بسیار بالایی برخوردار است و هزینه زیادی را صرف تبلیغات می‌کنند.
حال تقریبا با هرم فشن و عوامل تاثیرگذار در آن آشنا شده‌اید. با این حال قصد داریم در ادامه توضیحات کامل‌تری را در این خصوص خدمت شما شرح دهیم. با ما همراه باشید.

موقعیت برندها در هرم فشن

هر کسی که به صنعت و فشن علاقه داشته داشته احتمالا یک تصور هر چند مبهم درخصوص موقعیت برندها در هرم فشن در ذهن دارد. از طرفی کاملا واضح است که برندهای هرمس و اچ اند ام نمیتوانند در موقعیتی یکسان در این هرم قرار گیرند! با این حال به عنوان یک فعال و طراح لباس حرفه ای باید بدانید چه چیزهایی جایگاه برند را در هرم فشن مشخص می‌کند.

موقعیت برندها در هرم فشن


در ادامه بطور مفصل در این خصوص صحبت خواهیم کرد:

کیفیت پارچه ها

یک برند لوکس همواره از پارچه‌های باکیفیت برای طراحی و حتی تولید در بازار انبوه استفاده می‌کند. همین مسئله باعث شده تا عمر طولانی‌تری داشته باشند و بتوان در مدت زمان طولانی با حفظ ظاهر زیبای‌شان از آنها استفاده نمود.

استفاده از قطعات دست ساز

در ابتدای مقاله گفتیم؛ استفاده از قطعات دست ساز در بین برندهای معتبر و دقیقا آن برندهایی که در سطوح بالای هرم فشن قرار دارند کاملا نرمالیزه شده و اغلب تلاش می‌کنند با تکیه بر استادکارانی ماهر و زبردست با طراحی قطعات دست ساز به لباس خود شکوهی ماندگار ببخشند.

استفاده از قطعات دست ساز

خدمات مشتری باکیفیت

فرض کنید به فروشگاه برند پرادا یا شنل یا لویی ویتون رفته‌اید؛ بدون هیچ اغراقی، بهترین نوع خدمات مشتری که میتوانید در ذهن متصور شوید را در این فروشگا‌ه‌ها دریافت خواهید کرد. درواقع حضور در بازار انبوه هم باعث نمی‌شود که توجه به مشتریان نادیده گرفته شود و حتی برندهای لوکس نیز برای جلب نظر مشتریان در فروشگاه‌ها تمامی اقدامات لازم را انجام می‌دهند.

پیشرفت جایگاه در هرم فشن با تبلیغات گسترده

تمامی برندها خصوصا برندهای سطح بالای هرم فشن ، برای قرار گرفتن در جایگاه بالاتر با وجود اینکه همواره از آنها به عنوان برندی لوکس نام برده می‌شود، به سراغ تبلیغات آن هم با هزینه‌های سنگین میروند.

تبلیغات گسترده

استفاده از رسانه های اجتماعی برای پیشرفت جایگاه در هرم فشن

این روزها تقریبا اکثر اوقاتمان را در شبکه‌های اجتماعی میگذرانیم، کمی فکر کنید؛ چند بار در روز پست‌های برندهای معتبر برای شما نمایان می‌شود؟ درواقع برندها برای تبلیغ محصولات خود در اینستاگرام و سایر پلتفرم‌های اجتماعی هزینه سنگینی را متقبل می‌شوند و چه بسا که حتی فریلنسرها را نیز با خود همراه کرده و از آنها برای تبلیغات در سطوح گسترده استفاده می‌کنند. و به این ترتیب خود را به بخش‌های بالاتر هرم فشن میرسانند.

استفاده از رسانه های اجتماعی برای پیشرفت جایگاه در هرم فشن

سطوح مختلف مد و فشن

وقتی صحبت از هرم فشن برندها می شود، پنج سطح مختلف وجود دارد که هر برند و موقعیت آن را در هرم متمایز می کند. در اینجا پنج سطح اصلی وجود دارد که باید از آنها آگاه باشید. برندهایی که در این سطوح هستند عبارتند از:

برندهای مد لباس اوت کوتور

این سطح از برندها صرفا بر روی قطعات منحصر به فرد و ساخته‌ شده‌ای فعالیت می‌کنند که بسیار دقیق و زیرکانه توجه خود را بر روی جزئیات معطوف کرده‌اند. انها تعداد بسیار اندکی از مشتریان را مورد هدف قرار داده‌اند و طراحی‌هایشان همچون آثار هنری بزرگ، بی‌مثال است. میتوان گفت؛ این برندها برای افراد ثروتمند، افراد مشهور، کارآفرینان و سایر افراد برجسته جذاب هستند و در تلاش‌اند تا نظر آنها را به خود جلب کنند.
این سطح را باید بالاترین سطح لوکس بودن دانست.
برندهایی که معمولا در این بخش یافت می شوند عبارتند از: Chanel، Hermes، Dior، Prada، Bvlgari، Ralph Lauren ، Dolce & Gabbana. و …

برندهای لوکس آماده

برندهای لوکس آماده معمولا در اندازه‌های استاندارد تولید می‌شوند و تفاوت‌شان در آماده بودن لباس‌هاست. درواقع سفارشی دوزی در این برندها دیده نمی‌شود. آن دسته از افرادی که به پوشیدن لباس‌های باکیفیت بالا بدون هزینه زیادی متمایل هستند، میتوانند بر سراغ برندهای این سطح بروند.
این سطح از هرم فشن را به عنوان سطح لوکس آرزوها می‌شناسند.
برندهایی که معمولاً در این بخش یافت می شوند عبارتند از: Versace ، Donna Karan، Burberry، Louis Vuitton ، YSL و Fendi.

برندهای مد دیفیوژن

این برندها برای طراحی لباس از لباس‌های آماده (RTW) الهام میگیرند و محصولات‌شان را در حجم بالا تولید می‌کنند. اکثر مخاطبان این برندها جوان‌ها هستند و همین باعث شده تا خرده فروشی محصولات این برندها افزایش یابد. چه بسا که این امر به گسترش مخاطبان هدف طراحان نیز کمک کرده است.
برندهایی که معمولا در این بخش یافت می شوند عبارتند از: Paul Smith، Stella McCartney، Dsquared2 ، Ralph Lauren و… برندهایی که معمولا در این بخش یافت می شوند عبارتند از: Paul Smith، Stella McCartney، Dsquared2 ، Ralph Lauren و…

برندهای مد ممتاز

مد ممتاز اساساً شکاف بین سطح بالا و بازار انبوه را پر می کند. آنها افرادی را هدف قرار می دهند که آماده اند برای سطح مناسبی از کیفیت، هزینه بیشتری بپردازند.
این سطح از برندها را سطح ممتاز و صرفا لوکس نام گذاری میکنند. هر چند که در سطح بالایی قرار دارند و برای پر کردن شکاف بین این دو ایجاد شده اند.
برندهایی که معمولا در این بخش یافت می شوند عبارتند از Guess، Hugo Boss، Calvin Klein، Diesel، DKNY و Michael Kors.

برند های مد بازار انبوه

بازار انبوه بخشی است درست در پایین هرم مد. این بخش قصد دارد با ارائه مد با قیمت های مقرون به صرفه، تا حد امکان به افراد بیشتری دسترسی پیدا کند. اغلب اوقات، برندهای بازار انبوه از برندهای لوکس الهام می گیرند اما لباس هایی تولید می کنند که برای مصرف کننده معمولی مقرون به صرفه تر باشد.
در نهایت، مردم را قادر می‌سازند تا بدون پرداخت هزینه‌های بالا در جریان ترندها باقی بمانند. تنها نقطه ضعف این برندها عدم کیفیت بالای آنهاست. از طرفی آنها سفارشی‌سازی نشده‌اند و اندازه‌گیری دقیقی برای دوخت آنها انجام نشده است. درواقع اندازه‌های استاندارد دارند.
این سطح از هرم فشن را ترکیبی از مد های خیابانی و فست مد میدانند.
برندهایی که معمولاً در این بخش یافت می شوند عبارتند از: Zara، H&M، Forever21، GAP، American Eagle، Mango، Bershka و Stradivarius.

پیشرفت در هرم فشن

برای پیشرفت در این محیط بسیار رقابتی، برندها باید روی خط خاصی از محصولات یا دسته بندی ها تمرکز کنند. به عنوان مثال، باید با عینک یا عطر خود از برندی دیگر پیشی بگیرند. درواقع آنها باید تلاش کنند تا برند خود را به عنوان بهترین گزینه برای رسیدن به استایل مدنظر معرفی نمایند.
اغلب، احساسات در مورد برندها نیز در طول زمان تغییر می کند. به عنوان مثال، مایکل کورس زمانی یک برند مد سطح بالا بود که ثروتمندان از آن استفاده میکردند. اما در طول سال ها، پس از گسترش فروشگاه های بزرگ، اعتبار خود را به عنوان یک برند لوکس از دست داد! زمانی که Tiffany and Co شروع به فروش جواهرات نقره به جای طلا و الماس کرد نیز همین وضعیت رخ داد.


لویی ویتون یک مثال خوب دیگر است. جایی که زمانی یک برند لوکس برتر معرفی میشد، اکنون به یک برند لوکس آماده تبدیل شده است. این مسئله ارتباط مستقیمی با شهرت برند دارد. درواقع لویی ویتون به گونه‌ای پیش رفت که محصولات آن در همه جا دیده شد و به مرور از انحصار خارج شد که در نتیجه شهرت این برند لوکس عالی را تضعیف کرد.
عوامل متعددی می تواند بر قرار گرفتن یک برند در هرم تأثیر بگذارد، به همین دلیل است که برای برندها حفظ کیفیت، خدمات مشتری و سایر عناصر بیشتر از آن چیزی که فکرش را می‌کنید حائز اهمیت است. البته برای برخی از برندها، تغییر استراتژی آنها از روی عمد و با هدف افزایش فروش انجام میگیرد.
با این حال هرم فشن چیزی‌ست که باعث شده هر مصرف‌کننده‌ای که به صنعت مد و فشن و ترندهای روز دنیا علاقه دارد، بخشی برای بهره برداری داشته باشد.

5/5 - (2 امتیاز)

تهیه شده توسط گروه تحقیقاتی طراحی لباس آموزشگاه پویااندیش

نوع آموزش ✅ عکس + فیلم
گروه تحقیقاتی : ✅ تیم طراحی لباس پویااندیش
نحوه یادگیری ✅ گام به گام و کاربردی
درجه بندی محتوا ⭐⭐⭐⭐⭐
نمایش ویدیو درباره بهترین آموزشگاه طراحی لباس
اساتید آموزشگاه بهترین اساتید مجرب طراحی لباس
نحوه برگزاری کلاس حضوری یا آنلاین
سطح کلاس گام به گام و ویژه بازار کار
نوع مدارک معتبر و قابل ترجمه
یادگیری با تضمین
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *