چطور ابریشم بخریم؟

فهرست عناوین

سوالاتی باید هنگام خرید ابریشم بپرسید تا مطمئن شوید ابریشم اصل می خرید…

حتما برای شما هم پیش آمده باشد که هنگام خرید ابریشم، توسط یک فروشنده متقلب گول خورده باشید و پارچه ابریشمی تقلبی را به قیمت ابریشم اصل خریده باشید.

خرید ابریشم اصلی

خرید ابریشم اصل

این روزها ابریشم مصنوعی آنقدر شبیه به ابریشم واقعی ساخته می شود که خیلی ها این دو را با هم اشتباه می گیرند. اما در اصل، ابریشم مصنوعی از الیاف نسبتاً ضعیفی مانند ابریشم مصنوعی، پلی استر و نایلون ساخته شده است و ویژگی های ابریشم اصل را ندارد.
حال اگر دانش کافی در مورد نحوه خرید ابریشم داشته باشید، می توانید به راحتی ابریشم اصل را از تقلبی تشخیص بدهید و دیگر سرتان کلاه نرود.

الیاف ابریشم

اصلا آیا ما برای طراحی لباس، به ابریشم واقعی نیاز داریم؟

شما می توانید ابریشم 100٪ خالص واقعی را تهیه کنید؛ اما آیا این واقعا همان چیزی است که می خواهید و به دردتان می خورد؟ انواع مختلف پارچه ابریشم وجود دارد که ممکن است همین ابریشم مصنوعی یا ابریشم تقلبی که شباهت زیادی هم به ابریشم خالص و واقعی دارد، کارتان را راه بیندازد؛ دلیل اصلی اش هم پایین آمدن هزینه هاست.

خرید ابریشم مصنوعی

می توانید ابریشم مصنوعی را با یک دهم هزینه ابریشم 100٪ خالص اصلی خریداری کنید و این را بدانید از نظر ظاهری، بسیار شبیه به ابریشم واقعی هستند. ابریشم واقعی بسیار گران قیمت است؛ با توجه به اینکه برای تولید حدود 5 متر پارچه ابریشمی حدود 10 هزار پیله لازم است و سایر هزینه های تولید، ظاهر منحصر به فرد و مجلل پارچه، و… گرانی ابریشم قابل توجیه است.

خرید ابریشم اصل

البته دغدغه های اخلاقی فرآیند تولید ابریشم هم باید مد نظر گرفت که فراتر از اینهاست.
اگر می خواهید حس و ظاهر مشابهی از ابریشم را بدون هزینه زیاد داشته باشید، امروزه پارچه های زیادی با الیاف پلی استر و ابریشم در دسترس هستند که می توان آنها به عنوان ابریشم در نظر گرفت و به جز افراد حرفه ای، کسی متوجه مصنوعی بودنِ انها نمی شود.

اما اگر ابریشم واقعی می خواهید، باید چکار کنید؟

اولین و مهمترین نکته این است که از تولیدکنندگان و خرده فروشان معتبر ابریشم بخرید. آنها فرایندهای کنترل های کیفیت خود را خواهند داشت و شهرت خود را در فروش ابریشم تقلبی به شما، به خطر نمی اندازند.

خرید ابریشم مصنوعی

10 سوال برای تشخیص ابریشم واقعی از ابریشم تقلبی

آیا نرم و لطیف است؟ آیا آن شُل و افتاده است؟

انواع مختلفی از ابریشم وجود دارد، اما ابریشم توت خالص با کیفیت برتر ساخته شده با الیاف بلند، بسیار نرم و افتاده خواهد بود. یک تکه پارچه ابریشمی سبک و نرم، زیر دستان شما واقعا نرم و لطیف احساس می شود.
حس پارچه را با لمس سطح آن با دست امتحان کنید، پارچه در برابر دست شما کمی حس مومی بودن دارد و آن احساس لطیفِ ابریشمین را خواهد شد و کمی دست روی آن کشیده می شود. وقتی هنگام خرید پارچه ابریشم خالص را لمس می کنید، احساس خواهید کرد که گویی دست خود را روی برف نرم و تازه نگه داشته اید.

خرید ابریشم مصنوعی

به نخ های لبه های بریده پارچه نگاه کنید؛ الیاف باید نرم یا فنری باشند. آن را لمس کنید و ببینید، اگر نرم است، می تواند ابریشم واقعی باشد. ابریشم تقلبی ممکن است شبیه ابریشم واقعی باشد، اما الیاف آن سفت خواهد بود. الیاف ابریشم نرم و انعطاف پذیر هستند.
البته این تست لمس، یک تست قطعی برای تعیین اصالت ابریشم نیست، زیرا تمام ابریشم ها اینقدر نرم نیستند. ابریشم خام به هر نخ یا پارچه ابریشمی گفته می‌شود که هنوز سریسین (صمغی در الیاف ابریشم) روی آن باشد. این صمغ ابریشم را سفت و کدر می کند و همچنین ممکن است کثیفی را به خود جذب کند. Silk Shantung یک حس سفت و نیمه ترد به هنگام لمس دارد. اما ابریشم درجه پایین ممکن است مانند پنبه زبر و خشن باشد.

خلوص ابریشم

خرید ابریشم توسه

در ابریشم توسه (ابریشم به دست آمده از کرم ابریشم وحشی) الیاف به جای اینکه بلند و براق باشند، کوتاه و درشتند. در نتیجه پارچه درشت تر و سنگین تر می شود. Silk Noil، Silk Shantung پارچه هایی هستند که با ابریشم توسه (که ابریشم وحشی نیز نامیده می شود) ساخته می شوند. از سوی دیگر، ابریشم دست ساز ممکن است هنگام لمس آن ایراداتی و نقص هایی داشته باشد.
ممکن است در طول فرآیند رنگرزی، مواد فلزی به ابریشم اضافه شود. در واقع ابریشمی که اینطور پرداخت شده (ابریشم وزن دار) باشد، به اندازه ابریشم واقعی خالص نیست و عمر پارچه هم کاهش پیدا می کند. پس باید دقت داشته باشید که این زبری فلزمانند در هنگام لمس پارچه وجود نداشته باشد.

رنگ ابریشم خالص

شما باید به دنبال ابریشم با رنگ های خالص باشید. ابریشم رنگ خالص ابریشمی است که ابتدا رنگ می شود و گاهی اوقات ممکن است با مواد محلول در آب مانند نشاسته، چسب، شکر یا ژلاتین پرداخت کاری شود. ابریشم رنگ خالص برتر از ابریشم وزن دار در نظر گرفته می شود.

پارچه ابریشمی را روی بازوی خود نگه دارید، آیا پارچه‌ای نازک و انعطاف‌پذیر است؟ ابریشم مصنوعی کمی سفت خواهد بود.

در ضمن، وقتی پارچه ابریشم را به هم می مالید، یک حس ترد و تیز خاص خواهد داشت.

ابریشم ترد

آیا هنگام خرید ابریشم پارچه براق به نظر می رسد؟

بیشتر پارچه های ابریشمی براق به نظر می رسند. اگر یک ابریشم مصنوعی/ابریشم تقلبی باشد، ظاهر چند بُعدی ابریشم را نخواهد داشت، پارچه های مصنوعی صاف و مسطح به نظر می رسند. پارچه ابریشمی که با کیفیت بالا و از الیاف بلند ساخته شده باشد، براق تر از ابریشم ساخته شده از الیاف کوتاه خواهد بود. الیاف ابریشم به دلیل ساختاری که دارد، توانایی بازتاب نور را دارد و از این رو می درخشد. وقتی از زوایای/جهات مختلف به ابریشم نگاه می کنید، الیاف تغییر رنگ می دهند.

تقاوت ابریشم اصل و فیک

آیا پارچه به آرامی می سوزد و خاکستر پودری باقی می گذارد؟

تست سوزاندن برای آزمایش ابریشم واقعی در مقابل ابریشم تقلبی، تستی است که کارشناسان ابریشم همیشه از آن هنگام خرید ابریشم برای بررسی اصالت ابریشم استفاده می کنند. هنگامی که برای خرید ابریشم (روسری، شال، شنل یا ساری) می روید، اگر در مورد اصل بودن پارچه شک دارید، از درخواست این تست دریغ نکنید.

تست اصالت هنگام خرید ابریشم

می توانید یک فندک همراه خود ببرید و از مغازه دار بخواهید این تست را انجام دهد و شما با دقت نگاه کنید. به جای سوزاندن کل تکه ابریشم، باید چند رشته نخ از پارچه ابریشم بیرون بیاورید. اگر می توانید نخ های تار و پود را بیرون بیاورید تا از هر دو جهت پارچه را تست کنید.

الیاف ابریشم واقعی مانند سایر الیاف طبیعی به راحتی آتش نمی گیرند. وقتی آتش می گیرند با دود کم یا بدون دود و با بوی سوختن مو می سوزند. بعد از سوختن، یک مهره مانند تیره رنگ و کوچک از آن باقی می‌ماند که به راحتی می‌توان آن را بین دو انگشت فشار داد و به شکل پودر ریزی در آورد. پارچه ابریشم خالص به آرامی می سوزد و به خودی خود نمی سوزد، یعنی اگر شعله نزدیک ابریشم نباشد، شعله خود به خود خاموش می شود.

ابریشم تقلبی

ابریشم مصنوعی در واقع از الیاف ریون ساخته شده است که ساخته دست بشر است. ریون شعله ور می شود و با رسیدن شعله، نخ ها ذوب می شوند. ابریشم مصنوعی بععد از سوختن هیچ باقی مانده ای از خود باقی نمی گذارد. معمولاً بی بو می سوزد یا بوی کاغذ سوخته نمی دهد، زیرا از فیبر سلولزی ساخته شده است.

خرید ابریشم های تقلبی

سایر ابریشم های تقلبی ممکن است مصنوعی (پلی استر/نایلون) و بر پایه فرآورده های نفتی باشند؛ آنها به سرعت و با شعله های شدید می سوزند یا ذوب می شوند و بوی پلاستیک در حال سوختن می دهند و دود سیاهی بیرون می دهند. بقایای ابریشم مصنوعیِ سوخته، یک مهره سفت و چسبنده است که مانند باقی مانده ابریشم واقعی خرد نمی شود. اگر چنین شیوه سوختی دیدید، باید گفت پارچه مورد نظر شما پلی استر یا نایلون است، نه ابریشم.

خرید ابریشم واقعی

آیا پارچه ابریشم بعد از چین خورد به حالت اولش برمی گردد؟

اگر الیاف ابریشم را در دستان خود مچاله کنید، به محض اینکه آن را صاف کنید، چین و چروک های ایجاد شده صاف می شوند. ابریشم تقلبی نمی تواند به راحتی چین ها را محو کند و چین و چروک ها تا مدتی روی پارچه باقی می مانند.

 آیا پارچه ابریشم قیمت بالایی دارد؟

ابریشم مصنوعی از ویسکوز یا پلی استر ساخته می شود؛ آنها در یک کارخانه با مواد اولیه ارزان قیمت و با ماشین های خردکن سریع و کم هزینه ساخته می شوند.

قیمن خرید ابریشم

از سوی دیگر، ابریشم با زمان و تلاش زیادی ساخته می شود؛ بافت آن هم چه با ماشین آلات باشد و چه با دست، زحمت زیادی دارد. نوغانداری، پرورش کرم ابریشم برای تولید ابریشم، یک تجارت پرهزینه است. به این ترتیب طبیعی است که پارچه ابریشم گران باشد.

اگر به دنبال ابریشم زیبا با قیمت های بسیار ارزان هستید، باید بپرسید چرا؟ به قول معروف، هر گرانی حکمتی دارد و هر ارزانی، علتی!

ضخامت الیاف ابریشم

الیاف یا رشته های پارچه و نوع بافتش چطور است؟

پارچه ابریشمی از نخ های بسیار ظریفی ساخته شده است، اما این الیاف بسیار محکم و قوی هستند. اما اگر الیاف ابریشم مصنوعی را با الیاف ابریشم با همان ضخامت مقایسه کنید، متوجه خواهید شد که این الیاف مصنوعی بسیار ضعیف هستند.

الیاف ابریشم ممکن است ضخامت های مختلفی داشته باشد. گفته می شود که نرم ترین ابریشم حتی از یک سوراخ کوچک هم به راحتی عبور می کند، اما پارچه های ابریشمی ضخیم نیز محبوب هستند.

نخ های ابریشمی ظریف

ضخامت پارچه را می توانید با جستجوی اطلاعاتی در مورد لایه بندی پارچه بدانید. لایه بندی نخ نشان دهنده وزن نخ است. معمولاً به تعداد نخ های استفاده شده برای تشکیل نخ اشاره دارد. در مورد نخ 3 لا، 3 رشته نخ به هم می پیچند تا یک نخ ابریشمی درست شود. این نخ ها در پارچه بافته می شوند. هرچه لایه بندی ها بیشتر باشد، پارچه سنگین تر است. مثلا پارچه بافته شده با الیاف 2 لا، نسبت به پارچه دارای الیاف 3 لایه ظریف تر و نرم تر خواهد بود.

ابریشم سه لایه یک ابریشم سنگین است. بافت آن بیشتر خواهد بود و از پارچه 2 لایه سنگین تر خواهد بود. پارچه های ابریشمی 4 لا نیز وجود دارد و گفته می شود که بهترین ابریشم است. اما لایه بندی ابریشم هر چه که باشد، ابریشم همیشه به خوبی روی بدن می نشیند.

حرید ابریشم طرح دار

آیا موقع خرید ابریشم طرح کلی الگو را در پشت پارچه می بینید؟

اگر به پشت ابریشم چاپ شده نگاه کنید، می توانید طرح کلی کم رنگ چاپ را ببینید. با پارچه مصنوعی، قسمت پشتی به رنگ ساده و یکدست خواهد بود.

درجه و وزن ابریشم شما چقدر است؟

ابریشم بر اساس استحکام، یکنواختی، ظاهر تمیز و مرتب، اندازه و غیره طبقه بندی می شود. سپس به آنها درجات مختلفی داده می شود: A، B و C. ابریشم توت درجه AAA دارای بهترین کیفیت در نظر گرفته می شود.

وزن ابریشم

ابریشم در وزن‌های مختلف وجود دارد؛ حتی یک نوع مشخص از ابریشم هم می توان وزن بندی های مختلفی داشته باشد. وزن مام (MOMME)  ابریشم یک روش استاندارد برای اندازه گیری وزن ابریشم و معیار دیگری از کیفیت است. یک مام برابر است با4.340 گرم در متر مربع. پارچه های ابریشمی مختلف وزن مام متفاوتی دارند. هرچه وزن مام بیشتر باشد، ابریشم کیفیت بهتری خواهد داشت، زیرا بافت بادوام تر، ماندگاری بیشتر و مناسب برای استفاده های مختلف خواهد بود و پارچه بعد از چروک شدن، به راحتی صاف می شود. اما وزن مام بالاتر به معنای شفافیت و درخشندگی کمتر هم هست. بنابراین اگر ابریشم شفاف می خواهید، به سراغ ابریشم با وزن مام کمتر بروید.

خرید ابریشم مرغوب

هنگام خرید ابریشم روی مارک پارچه چه چیزی نوشته شده است؟

آیا به برچسب پارچه نگاه کرده‌اید؟ اغلب هنگام خرید ابریشم روی این برچسب ها، جزئیات و مشخصات پارچه نوشته شده است. روی برچسب پارچه ابریشم شما ممکن است درجه ابریشم و همچنین کشور مبدا، تعداد لایه بندی نخ و غیره نوشته شده باشد. برخی ابریشم ها حتی گواهی های اصالت هم دارند تا خیال خریدار را از بابت یک خرید مطمئن، راحت کنند.

پارچه ابریشمی با نخ های طلایی

آیا نخ طلایی موجود در ابریشم شما اصل است؟

نخ طلایی یا زری به نقوش زیبایی اشاره دارد که روی پارچه ابریشمی با نخ های طلایی رنگ به نام زری بافته می شود. زری اصل با نخ نقره با روکش طلای 22 عیار ساخته شده است. این کار با پوشاندن نخ قرمز در نقره و سپس فرو بردن آن در طلای 22 عیار ساخته می شود. اما زری های تقلبی زیادی در بازار وجود دارد. پس باید هنگام خرید ابریشم محتاط بود. زری تقلبی زود رنگ می بازد و سیاه و زشت می شود.

اگر می خواهید هنگام خرید پارچه ابریشم بدانید زری کار روی ابریشم شما اصل است یا خیر، یک نخ زری از لبه آن بردارید و با ناخن لایه رویی نخ را خراش دهید. در صورتی که نخ قرمزی دیده می شود زری اصلی است. و اگر نخ سفید یا رنگ دیگری به نظر برسد، زری تقلبی است.

3.7/5 - (3 امتیاز)

تهیه شده توسط گروه تحقیقاتی طراحی لباس آموزشگاه پویااندیش

نوع آموزش ✅ عکس + فیلم
گروه تحقیقاتی : ✅ تیم طراحی لباس پویااندیش
نحوه یادگیری ✅ گام به گام و کاربردی
درجه بندی محتوا ⭐⭐⭐⭐⭐
نمایش ویدیو درباره بهترین آموزشگاه طراحی لباس
اساتید آموزشگاه بهترین اساتید مجرب طراحی لباس
نحوه برگزاری کلاس حضوری یا آنلاین
سطح کلاس گام به گام و ویژه بازار کار
نوع مدارک معتبر و قابل ترجمه
یادگیری با تضمین
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *