انواع مختلف پارچه ابریشم

فهرست عناوین

آیا می دانید تشخیص کیفیت و نوع پارچه ابریشم حتی برای متخصصان طراحی لباس نیز دشوار است؟ برای بررسی کیفیت ابریشم، به ذره بین نیاز دارید؛ بنابراین تعجبی ندارد که از تعدد کیفیت و نوع ابریشم های موجود گیج شوید و هنگام خرید پارچه برای طراحی لباس، خودتان را غرق در انواع مختلف پارچه های ابریشمی ببینید. ابریشم یک پارچه و همچنین نامِ الیافی است که از آن ساخته شده است. شما داستان ملکه چینی را شنیده اید که برای اولین بار کرم ابریشم را پیدا کرد که الیاف براق و ظریفی را به وجود می آورد که می تواند سازنده مجلل ترین پارچه روی زمین باشد.

انواع مختلف پارچه ابریشم 1

همچنین، شما باید سایر پارچه های ابریشمي ساخته از عنکبوت و صدف ها را نیز در نظر بگیرید . در واقع، ابریشمِ عنکبوت، یکی از بهترین الیافی که تاکنون کشف شده است . و پارچه ابریشمی در خیاطی بسیار پر طرفدار است به علاوه، گونه های مختلف کرم ابریشم غیر از کرم ابریشم معروف Bombyx mori وجود دارند که همگی  برای ساخت بهترین پارچه ها با هم رقابت می کنند؛ بنابراین، برای خرید بهترین پارچه ابریشم و دوخت یک لباس ابریشمی بی نظیر، مهم ترین مرحله، مرحله انتخاب نوع این نوع پارچه مورد نیاز است.

انواع مختلف پارچه ابریشم 6

اما آیا می دانید که همه ابریشم ها از لحاظ کیفیت، استحکام و کاربری با هم برابر نیستند؟ ابریشم بر اساس عوامل زیادی طبقه بندی می شود . اما ما اینجا عمدتاً در مورد ظاهر پارچه و نحوه پوشیدن آن و مناسب بودن آن برای طراحی و دوخت لباس ها/اکسسوری های مختلف صحبت خواهیم کرد.

به طور کلی، ابریشم بر اساس کرم ابریشمی که الیاف از آن به دست می آید، به شرح زیر طبقه بندی می شود:

انواع مختلف پارچه ابریشم 5

ابریشم وحشی (Tusser/Tussore)

این ابریشم از کرم ‌های ابریشم وحشی است که به جای برگ ‌های توت، روی برگ ‌های بلوط زندگی می ‌کنند. این ابریشم طبیعی، درشت تر و سنگین تر است. نام جایگزین این ابریشم، توسه / توسر است. انواع مختلفی از کرم ابریشم توسر وجود دارد (کرم ابریشم توسر هندی Antheraea mylitte Dury، کرم ابریشم چینی توسر Antherae pernyi Guerin، کرم ابریشم توسر ژاپنی Antheraea yamamai Querin) و ابریشم تولیدی آنها نیز از نظر ویژگی ها متفاوت است. ابریشم هونان (Honan) یک گونه چینی از ابریشم توسر است که کیفیت بسیار خوبی دارد.

انواع مختلف پارچه ابریشم 7

ابریشم توت (Mulberry)

این ابریشم از الیاف بافته توسط گونه های کرم ابریشم اهلی موسوم به Bombyx mori که منحصراً از برگ های توت تغذیه می کنند، ساخته می شود. ابریشم توت یک دسته عمومی از انواع ابریشم است. این دسته حدود 80 درصد از تولید ابریشم جهان را تولید می کند.

ابریشم اری (Eri)

این ابریشم از گونه‌های کرم ابریشم به نام Philosamia ricini است که از برگ ‌های گیاه روغن کرچک تغذیه می‌ کند. ابریشم به دست آمده از نوع سفید یا قرمز آجری است.

انواع مختلف پارچه ابریشم 9

ابریشم موگا (Muga)

این ابریشم به رنگ زرد طلایی است . که توسط الیاف ابریشم محکم ساخته شده از کرم ابریشم Antheraea assamensis موجود در ایالت آسام در هند تولید می شود.

ابریشم عنکبوت

گفته می شود که الیاف ابریشم که توسط عنکبوت بافته می شود، به همان اندازه قوی یا حتی قوی تر از فولاد و بسیار کشسانند. امکانات تجاری سازی و صنعتی سازی ابریشم عنکبوت هنوز به طور کامل کشف نشده است . اما در آینده نزدیک از این نوع ابریشم بیشتر خواهید شنید.

انواع مختلف پارچه ابریشم 6

ابریشم دریایی

این یک پارچه ابریشمی است . که از رشته های بلند ابریشمی که توسط صدف ها ترشح می شود ساخته شده است. گفته می شود که این نوع پارچه حتی از همه ابریشم های دیگر ظریف تر است . و شما را در هوای سرد، کاملا گرم نگه می دارد.

ابریشم خالص

این نوع ابریشم، یک پارچه ابریشمی است که با الیاف ابریشمي که از صمغ پاک شده اند ساخته می شود . اما هیچ ماده افزودنی برای جبران وزن از دست رفته در جوشاندن و تمیز کردن الیاف به آن اضافه نمی شود. این خالص ترین و مرغوب ترین نوع ابریشم است.

انواع مختلف پارچه ابریشم 4

ابریشم خام

فیبر ابریشم همان طور که از پیله می آید . با یک لایه محافظ به نام صمغ ابریشم یا سرسین که بسیار سفت است پوشیده می شود. ابریشم خام، پارچه ای است که از این الیاف ساخته می شود بدون اینکه صمغ آن را پاک کنند.

ترکیب های مختلف ابریشم

ابریشم – پنبه

این نوع ، ترکیبی از پنبه و ابریشم است. درخشندگی کمتری نسبت به ابریشم خالص دارد و در مقایسه با ابریشم بسیار ارزان است؛ همچنین مانند ابریشم، لیز نیست و سنگین تر است.

انواع مختلف پارچه ابریشم 8

پشم – ابریشم

ترکیب الیاف پشم و ابریشم، پارچه ای با بیشترین ویژگی های هر دو الیاف، مانند گرما بدون اضافه کردن وزن، قابلیت تنفس، جذب رطوبت، پارچه، مقاومت در برابر چین و چروک، انعطاف پذیری و… را ایجاد می کند. پارچه پشم – ابریشم به اندازه پشم خالص، زبر و الگودار نیست. نام دیگر این پارچه ترمه ابریشمی یا مرینوس ابریشمی است.

انواع مختلف پارچه ابریشم 2

ابریشم مصنوعی

این ابریشم مصنوعی ساخته شده از الیاف مصنوعی است که شبیه به ابریشم هستند. این نوع پارچه درخشندگی ابریشم را دارد؛ اما دارای دوام کمتری است. این پارچه یک جایگزین بسیار ارزان برای ابریشم است.

سخن آخر

شناخت پارچه ها و انواع موجود در صنعت مد می تواند به میزان زیادی کمک کند تا به یک طراح لباس موفق و منحصر تبدیل شوید. در این مقاله از تصویرگران پویااندیش به بررسی پارچۀ ابریشم و انواع آن پرداختیم.

انواع مختلف پارچه ابریشم 3
5/5 - (1 امتیاز)

تهیه شده توسط گروه تحقیقاتی طراحی لباس آموزشگاه پویااندیش

نوع آموزش ✅ عکس + فیلم
گروه تحقیقاتی : ✅ تیم طراحی لباس پویااندیش
نحوه یادگیری ✅ گام به گام و کاربردی
درجه بندی محتوا ⭐⭐⭐⭐⭐
نمایش ویدیو درباره بهترین آموزشگاه طراحی لباس
اساتید آموزشگاه بهترین اساتید مجرب طراحی لباس
نحوه برگزاری کلاس حضوری یا آنلاین
سطح کلاس گام به گام و ویژه بازار کار
نوع مدارک معتبر و قابل ترجمه
یادگیری با تضمین
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *