استایل خیابانی چیست؟

فهرست عناوین

استایل یا مد خیابانی (Streetwear Fashion) یک سبک پوشش کژوال مخصوص جوانان است . که از فرهنگ السنیکر و اسکیت بردسوارهای کالیفرنیا و هیپسترهای نیویورک الهام گرفته است. این استایل در دهه 1980 ظاهر و از آن زمان به یکی از متمایز ترین و خاص ترین سبک های استایل در دنیا بدل شده است.

امروزه اصطلاح مد خیابانی یک نیروی قابل توجه در دنیای مد به شمار می رود و طراحان لباس بین المللی برای خلق طرح هایی برای این سبک خاص با هم به رقابت می پردازند.

این سبک پوشش، در اصل یک پوشش در سطح پایه و در عین حال شیک و امروزی برای جوانان شهری است که ترجیحات موسیقی و ورزشی خاص خود را دارند.

استایل خیابانی چیست 2

البته تنزل استایل خیابانی به عنوان صرفا یک سبک مد، یک بی عدالتی تمام و کمال است . زیرا از زمان پیدایش این نوع پوشش، به یک جنبش بزرگ در میان جوانان شهری تبدیل شده است . که صحنه مد را دگرگون کرده است و بیراه نیست اگر آن را فرهنگ جوان ‌های شیک و راحت بنامیم. این سبک رویاها و آرزوهای جوانان شهری را در بر می گیرد و نشان دهنده بسیاری از نگرش های خاص و متمایز آنها است. همچنین، استایل خیابانی با علاقه به ورزش های خیابانی، رقص سبک آزاد، موسیقی های بدیع، مدهای بدیع و غیره همراه است.

این سبک مد مقرون‌به‌صرفه به جوانان اجازه می‌دهد تا در عین حال که بخشی از یک جامعه خاص هستند، فردیت و هویت خاص خود را نیز نشان دهند و در عین حال، لباس راحتی هم برای فعالیت های خود به تن داشته باشند.

تاریخچه استایل خیابانی

تاریخچه استایل خیابانی

لباس های خیابانی ریشه در فرهنگ اسکیت بردسواری دارند. در دهه 1980 بود که مد لباس خیابانی به یک جنبش سبکی خاص تبدیل شد. Shaun Stussy، یک موج سواری اهل لاگونا بیچ در کالیفرنیا، برای اولین بار یکی از مارک های معروف لباس خیابانی را در ابتدای دهه 1980 ایجاد کرد. آن در دهه 1990، برندهای بزرگ مد کم کم متوجهِ محبوبیت یافتن این سبک در میان جوانان شدند و اینطور بود که استایل لباس های خیابانی از حاشیه ها به سمت جریان اصلی حرکت کرد و طولی نکشید که همه مردم با این سبک آشنا شدند.

برندهای جدیدی با تخصص در این زمینه ظهور کردند. طراحان لباس خیابانی ژاپنی که به فرهنگ پاپ ژاپنی اهمیت می دادند، طرح‌ های زیادی در این حوزه ایجاد کردند و در بسیاری از طرح‌ های آتی سبک خیابانی هم تأثیر زیادی داشته‌ اند. در اواخر دهه 1990، لباس های خیابانی به عنوان یک جنبش مد در اروپا و آمریکا ظاهر شد.

بعد از فراز و نشیب های فراوان برای مد خیابانی، این سبک امروزه به یک جنبش بین‌ المللی تبدیل شد. که عناصر مد کاملاً منحصربه‌ فرد را در بر می‌گیرد و سبک‌ های مد دیگری مانند هیپ هاپ، پانک و غیره را نیز روانه صنعت مد و فشن کرده است. در این سبک لباس، کارایی و همچنین راحتی، از اهمیت ویژه ای برخوردار هستند.

سبک استایل خیابانی

سبک لباس های خیابانی از دهه 1980 تا به جایی که امروز در آن قرار دارد، راه زیادی طی کرده است. ورود برندهای لباس خیابانی “Limited Edition” انحصاری را در تب و تاب داغ این سبک خاص ایجاد کرده است. افراد مشهور در صنعت موسیقی و اینفلوئنسرهای رسانه‌ های اجتماعی هم با برندهای بزرگ همکاری می‌ کنند تا لباس‌ های سبک خیابانی را جذاب‌تر جلوه دهند.

استایل خیابانی چیست؟

استایل خیابانی به طور مداوم در حال تغییر است و از این رو تشخیص دقیق این مد دشوار است. کسانی که این سبک را برای پوشش خود انتخاب می کنند، به فردیت و هویت خاص خود اهمیت زیادی می دهند، بنابراین نمی توان به راحتی بر این سبک برچسب زد و با برشمردن یک سری ویژگی، آن را به راحتی شناسایی کرد. از این گذشته، مانند هر سبک دیگری، مد خیابانی هم نوعی پوشش خاص است . که کل آن این سبک، حول آن متمرکز است. این لباس ها را می توان به روش های مختلف کنار هم قرار داد تا سبک فردی شما را تشکیل دهد و به یک استایل خیابانی منحصر تبدیل شود. برای خانم ها، این موارد شامل تاپ ها و تنک ها هم می شود.

استایل خیابانی چیست 3

7 پوشاک و اکسسوری رایج در سبک خیابانی

تیشرت ها

نمی توان استایل خیابانی را بدون تیشرت ها تصور کرد. تی شرت ها در این سبک پوشش ممکن است ساده یا طرح دار (با طرح های چاپی) باشند. موارد چاپ شده روی این تیشرت ها دارای آثار هنری رنگی پر جنب و جوش، شعارها، گرافیتی ها و … هستند. تی‌شرت های گشاد یا حتی بگی یا تی‌شرت‌ های تنگ و چسبان زیر کت پوشیده می شوند. بسته به مد روز، تی شرت ها ممکن است کوتاه یا بلند (حتی تا زانو)  باشند. رنگ های مشکی، خاکستری و سفید برای سبک خیابانی استفاده می شوند.

تیشرت ها در استایل خیابانی

شلوار جین

این مدل شلوار جین خام آبی تیره شروع خوبی برای لباس های پایین تنه در سبک خیابانی است. شلوار جین زاپ دار، شلوار جینی که انواع مختلفی از سنگشور را پشت سر گذاشته و غیره، همگی در استایل خیابانی به کار برده می شوند. شلوارهایی که دارای جیب های کاربردی زیادی هستند برای این سبک ترجیح داده می شوند. اندام لاغر یک اصل اساسی برای کسانی است که استایل خیابانی را برای پوشش خود انتخاب کرده اند. سبک مخروطی یا لوله تفنگی شلوار جین از ابتدای این سبک مد مورد علاقه بوده است و تاکنون هم تغییری نکرده است. شلوارک جین با لبه‌های ریش ریش /حاشیه‌ دار، گاهی جایگزین این پوشش در خانم ها می شود.

شلوار جین در استایل خیابانی

شلوار گشاد فاق کوتاه یا جاگرها

شلوارهای گشاد فاق کوتاه همان چیزی است اکنون در این دسته بندی محبوبیت بالایی دارد. برای دختران، لگ به جای شلوار ورزشی مناسب تر است.

شلوار در استایل خیابانی

کت های کژوال

مد و فشن سبک کت ها را تغییر می دهد . کت های پشمی بلند برای استایل خیابانی مناسب هستند ، اما ممکن است تا چند ماه دیگر این مد هم تغییر کند. کت‌ های جین و کت‌ های پشمی، کت‌ های چرمی فیت بدن همگی برای سبک خیابانی خوب هستند. آقایان کت های سبک نظامی خود را دارند که خنک و جاودانه هستند و هرگز از مد نمی افتند. کت های خلبانی، کت های دوچرخه سواری و… همه لباس های خیابانی جذابی هستند.

کت های کژوال در استایل خیابانی

هودی های جلوبسته

هودی یکی از آیتم هایی است که نمی‌ توانید بدون آن ادعا کنید که طرفدار مد و استایل خیابانی هستید! دخترها هم می توانند هودی های نیمه پسرانه که به هودیِ دوست پسر معروف است، را استفاده کنند.

هودی جلو بسته در استایل خیابانی

اسنیکر (کفش ورزشی)

کفش های کتانی بهترین کفش برای این سبک هستند . و در میان آنها رنگ سفید ترجیح داده می شود. نیم بوت یکی دیگر از اولویت ها برای کفش در استایل خیابانی است.

پوشش سر

کلاه های نقابدار، کلاه های بیسبال، هدبند و دستمال سر، همگی می توانند از اقلام مورد استفاده برای مد خیابانی باشند.

کلاه در استایل خیابانی
5/5 - (1 امتیاز)

تهیه شده توسط گروه تحقیقاتی طراحی لباس آموزشگاه پویااندیش

نوع آموزش ✅ عکس + فیلم
گروه تحقیقاتی : ✅ تیم طراحی لباس پویااندیش
نحوه یادگیری ✅ گام به گام و کاربردی
درجه بندی محتوا ⭐⭐⭐⭐⭐
نمایش ویدیو درباره بهترین آموزشگاه طراحی لباس
اساتید آموزشگاه بهترین اساتید مجرب طراحی لباس
نحوه برگزاری کلاس حضوری یا آنلاین
سطح کلاس گام به گام و ویژه بازار کار
نوع مدارک معتبر و قابل ترجمه
یادگیری با تضمین
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *