آموزش جنسیت سازی خز

فهرست عناوین

با گسترش مد و فشن علاقه‌مندی افراد در زمینه‌های مختلف طراحی لباس بیشتر شده است. در این هنر جذاب شاخه‌ای به جنسیت‌سازی پارچه وجود دارد که این هنر را به چالش می‌کشاند. جنسیت‌سازی پارچه درواقع به تصویر کشیدن بافت، جنس پارچه و ضخامت آن است. در این هنر بی‌نظیر لازم است از طریق ابزاری خاص لباس‌هایی را ترسیم کنید که شخص بیننده با نگاه کردن به تصویر علاوه بر دیدن مدل لباس جنس آن را نیز تشخصی دهد. برای این‌که بتوانید این هنر فوق‌العاده را بیاموزید، بایستی دوره‌های آموزشی بگذرانید. ما در این مقاله به صورت خلاصه‌ای جنسیت سازی خز را بررسی می‌کنیم.
شما می‌توانید برای آَشنایی با این هنر، مطالب زیر را بخوانید و سپس در دوره‌ها و کلاس‌های آموزشی شرکت کنید.

ویژگی‌های پارچه خز

پارچه‌های خز که اکثرا از پوست حیوانات تهیه می‌شود . دارای رنگ‌های منحصربه‌فردی هستند . که در بین رنگ دیگر پارچه‌ها کمتر، . همچنین این پارچه‌ها فقط در فصل‌های سرد سال مورد استفاده قرار می‌گیرند و استایل شما را رسمی و خاص می‌کنند.

آموزش انواع جنسیت سازی خز

از دیگر ویژگی‌های منحصربه‌فرد خزها می‌توان به نرمی و لطافت آن‌ها اشاره کرد. اکثر خزهای مصنوعی و برخی از خزهای طبیعی بسیار سبک هستند. این پارچه‌ها بیشترین استفاده را در شهرها و کشورهایی سردسیر دارند.

اهمیت جنسیت سازی در طراحی لباس به چه صورت است؟

هنر طراحی لباس که سالیان سال وجود داشته و با گذر زمان پیشرفت‌های فوق‌العاده‌ای کرده است، با جنسیت‌سازی کامل شده و پا به دنیای جدیدی گذاشته است. به این صورت طرح ترسیم شده تمام اطلاعات  یک لباس را در اختیار شما قرار می‌دهد، بدون این‌که هیچ سوالی در مورد نوع پارچه و یا بافت به کار برده در آن سوالی پرسیده شود، به این ترتیب جنسیت‌سازی یکی از مهم‌ترین قسمت‌های طراحی لباس شناخته شده است تا شما بتوانید جلوه‌های واقعی به تصاویر خود بدهید.

توجه داشته باشید که در صورت مشخص نبودن جنس پارچه در طرح ترسیم شده، هنگام برش، پارچه نادرستی انتخاب می‌شود و به این ترتیب زیبایی طرح نمایش داده نشده و در نتیجه کلی تاثیر بدی خواهد داشت. برای یادگیری کامل این رشته لازم است در دوره‌های آموزشی شرکت کنید، آموزشگاه طراحی لباس پویا اندیش با ارائه کلاس‌های آنلاین و دوره‌های مختلف، می‌تواند آموزش‌های لازم را در آموزش جنسیت سازی خز ، لمه، گیپور، مخمل و… در اختیارتان قرار دهد.

جنسیت سازی پارچه خز

انواع پارچه خز

پارچه‌های خز در انواع مختلفی تولید می‌شوند. خزهایی که از موی حیوانات تهیه می‌شود و خزهایی که به صورت مصنوعی در کارگاه‌ها و کارخانه‌ها به تولید می‌رسند.

خزهای طبیعی      

از پوست حیواناتی مانند راسو، سگ، سمور، خرگوش، روباه، گربه، سنجاب و… برای تولید خزهای طبیعی استفاده می‌شود. با توجه به نوع پوست کیفیت پارچه‌ها متفاوت است.

انواع پارچه خز طبیعی

سمور: سبک، بادوام، مخملی و زیبا (برای دوخت لباس‌های رسمی و گران)

خرگوش: نرم، سبک وزن، ابریشمی و گرم (برای دوخت پارچه‌های اسپرت)

روباه: براق، بلند و کرکی با رنگ‌های طبیعی

انواع جنسیت سازی پارچه خز

سگ آبی: براق، بادوام، ضخیح و موهایی بلند
چینچیلا: رنگ زیبا و منحصربه‌فرد آبی-نقره‌ای، سبک، تراکم بالا (به عنوان گران‌ترین و کمیاب‌ترین خزهای دنیا شناخته می‌شود)
راکون: متراکم، نرم، بلند، گرم، کرکی
گرگ صحرایی: مقرون به صرفه و دارای رنگ‌هایی زیبا
راسو: بافتی نرم، لطیف، ماندگاری طولانی (مناسب برای کت)
برّه (نژاد‌های خاص): بلند، مجعد، سنگین و فوق‌العاده گرم
خزها با توجه به موی حیوانی که از پشمش استفاده می‌شود، بلند یا کوتاه هستند.
خزهایی با موهای بلند: در تولید این پارچه‌ها مو روباه به کار می‌رود.
خزهای متراکم: موهای حیواناتی مانند راسو، سگ آبی و چینچیلا برای تولید خزهایی متراکم استفاده می‌شوند که بسیار گرم نیز هستند.

جنسیت سازی خز

جنسیت سازی خز در طراحی لباس

از آن‌جایی که در اکثر طراحی لباس‌های زمستان از خزهای مختلف استفاده می‌شود، ب همین دلیل لازم است با نحوه جنسیت‌سازی خر در طراحی لباس آشنا شوید. مهم‌ترین کاری که لازم است یاد بگیرید، نحوه ترسیم خطوط است. زیرا خزها با استفاده از خطوط کوتاه و بلند ترسیم می‌شوند.

مراحل جنسیت سازی خز

برای این‌که پارچه خز را بتوانید روی کاغذ ترسیم کنید، لازم است مراحل زیرا را انجام دهید:
1) بعد از ترسیم مدل لباس مورد نظر خود، آن را با استفاده از پارچه مد نظرتان بپوشانید. فقط در این مرحله توجه داشته باشید که به هیچ عنوان مداد را فشار ندهید، زیرا لازم است این طرح به طور کامل حذف شود.
2) مرحله دوم که ترسیم لکه‌های پایه رنگی است، با یک مداد نرم و رنگ دلخواه خود، لکه‌هایی را در تمام پارچه ایجاد کنید. نکته مهم : لکه‌ها بایستی در یک جهت رسم و دور نباشند.

مراحل جنسیت سازی خز

3) برای ایجاد پایه‌های خز، لکه‌های ایجاد شده در مرحله قبل را با انگشتان خود پخش کنید، برای این کار انگشتتان را از قسمت بالایی به سمت قسمت پایین لباس بکشید. (در جهت‌های مختلف و یا دایره‌ای این کار را انجام ندهید).

نکته مهم برای جنسیت سازی خز

خزها پارچه‌های نرمی هستند، از این‌رو در محدوده خطوط لباس پخش کردن را به اتمام برسانید. به این صورت پخش کردن به بیرون از خطوط رفته و در نهایت لازم است خطوط اولیه پاک شود.
4) از آن‌جایی‌که خز به عنوان یک پارچه لایه لایه شناخته می‌شود، برای کشیدن لایه اول لازم است از رنگی تیره‌تر از لایه اول استفاده شود، در این حالت لکه‌های جدیدی را در اندازه‌های متفاوت پخش کنید تا حالتی طبیعی‌تر به طراحی‌تان بدهید.
5) برای کشیدن لایه دوم در جنسیت سازی خز ، لکه‌ها را در جهت موها پخش کنید و شروع به ترسیم لایه جدید نمایید. مهم‌ترین موارد در کشیدن لایه‌ها رنگ است، این لایه بایستی تیره‌تر از لایه قبلی باشد. به‌عنوان مثال رنگ‌هایی مانند خاکستری تیره و یا مشکی مناسب‌ترین گزینه برای کشیدن لایه دوم هستند. موهایی که در این لایه طراحی می‌شوند، بایستی کوچک‌تر و دورتر از هم طراحی شوند. درواقع در این مرحله جهت موها تغییر می‌کند.

جنسیت سازی خز گام به گام

6) در مرحله ششم پس از پخش دوباره رنگ‌های تیره، با استفاده از رنگ سفید، ظاهری سه بعدی و نهایی ایجاد کنید. این مرحله نیاز به دقت فراوان دارد، زیرا در صورت استفاده زیاد از این رنگ، طرح شما صاف و مصنوعی خواهد شد.
7) در مرحله نهایی لازم است از یک رنگ تیره‌تر از رنگ‌های پایه برای ایجاد خط‌هایی کوتاه استفاده کنید. این خطوط لازم است از مرز خط‌ها فراتر برود. این خط‌ها می‌تواند در جهت‌های متفاوتی کشیده شود و یا به هم برسند تا تشکیل مثلث دهند.
بعد از این مرحله جنسیت سازی به پایان می‌رسد. شما می‌توانید از اکسسوری‌هایی ماند کمربند، جواهرات و کیف برای زیبا نشان دادن طرح خود استفاده کنید.

جنسیت سازی خز با مداد رنگی

اگر بخواهید جنسیت سازی را با استفاده از مداد رنگی انجام دهید، تمام مراحل گفته شده در بالا را با استفاده از مدادهای خاکستری (مرحله 3)، خاکستری تیره (مرحله 4)، مشکی (مرحله 5) و سفید در مرحله 6 انجام دهید تا طرحی بی‌نظیر و بدون ایراد ایجاد شود.

جنسیت سازی خز با مداد رنگی

جنسیت سازی خز با آبرنگ

برای رسم پارچه خز، پس از طرح کلی لباس، در هنگام رنگ‌آمیزی از خطوط اصلی طراحی، به سمت بیرون رنگ می‌شود. یعنی رنگ شما بایستی از اندام کشیده شده، فاصله داشته باشد. این کار برای زیرسازی بوده و در مراحل بعد، پس از خشک شدن رنگ، با قلمو سه صفر بسیار نازک، رنگ‌های تیره‌تری را به کار ببرید، توجه داشته باشید که خز نیز مانند فرش دارای جهت می‌باشد. به این ترتیب با رنگ تیره در یک جهت مشخصی (به سمت پهلوها یا اریب و رو به پایین) خطوطی را ایجاد کنید. یک نکته قابل توجه : شروع نقاشی خز ، از لبه‌ها خواهد بود. قبل از ادامه کار باید طرح اولیه که با مداد ترسیم کردید را پاک کنید .

حال به صورت کاملا ظریفی و نازکی خطوط را ترسیم کنید. جهت‌ها لازم است به صورت متقارن انجام شود. یعنی در سمت راست و چپ کار، خزها به یک سو باشند تا شکلی متقارن ایجاد شود. بهتر است، رنگ کمی روی قلمو بزنید تا خطوط ظریف را به راحتی ترسیم کنید. برای این‌که طراحی شما طبیعی‌تر به نظر برسد، از قسمت تاخوردگی، قسمتی از خزها را به سمت مخالف بکشید. طراحی قسمت داخلی بسیار مهم است. در هر مرحله که پیش می‌روید، رنگ‌ استفاده شده، بایستی تیره‌تر باشد و خطوطی جزئی و ظریفی را در بین خطوط پایه ترسیم نمایید.

جنسیت سازی خز با آبرنگ

نکات کاربردی درباره جنسیت سازی خز در طراحی لباس

برای جنسیت‌سازی پارچه‌های خز نکات مهمی وجود دارند که بایستی رعایت شوند. در زیر برخی از آن‌ها را بررسی کرده‌ایم.

  1. خطوط را با فشاری مساوی ترسیم کنید . یعنی زمانی که با فشار کم شروع به رسم کرده‌اید، با هم فشار تا پایان طراحی، ادامه دهید.
  2. جهت ایجاد خطوط خز، بایستی نوک مدادرنگی تیز باشد.
  3. توجه به نور نیز بسیار مهم است . در هنگام رسم وسط خط‌ها، فشار دست را کم کنید تا روشن‌تر به نظر برسد.
  4. برای این‌که درخشش مو خز نمایان شود، قسمت‌هایی را رنگ نکنید تا تصویر یکنواخت نباشد.
  5. برای ایجاد حجم و شکل لایه‌های مو خز، برخی نقاط را تیر‌ه‌تر کنید.
  6. همان‌طور که می‌دانید مرز دور خز نباید صاف باشد، بنابراین خطوطی را به سمت بیرون از مرز بکشید.
  7. مرز خطوط را تیره‌تر کنید تا نور و سایه بیشتر و در نتیجه حجم کار بهتر مشخص شود.
  8. در جنسیت‌سازی خز می‌توان از ابزارهایی دیگر مانند مارکر و یا گواش نیز استفاده کرد.

در نهایت مهم‌ترین نکته در جنسیت سازی خز ، این است که در ابتدا با رنگ روشن شروع کرده و سپس به رنگ‌های تیره‌تر برسیم.

جنسیت سازی خز در طراحی لباس

جمع بندی

برای این‌که طراحی شما بتواند تمام موارد لازم را به بیننده بگوید، لازم است جنسیت‌سازی انجام شود. این ویژگی به بیان بافت و جنس پارچه مربوط است. جنس خز نیز به‌عنوان یکی از پرمصرف‌ترین پارچه‌ها به صورت خطوطی خارج از طرح اصلی ترسیم می‌شود. برای طراحی استایل‌های رسمی و با کلاس می‌توانید از جنسیت‌ سازی خز استفاده کنید.

در حالت کلی، جهت یادگیری کامل جنسیت‌سازی و طراحی لازم است دوره‌های یادگیری را بگذرانید تا بتوانید به صورت حرفه‌ای در این زمینه فعالیت کنید تا درآمدی فوق‌العاده نیز داشته باشید.  

نکات مهم جنسیت سازی پارچه خز

سوالات متداول

آیا می‌توان جنسیت‌سازی خز را روی کفش نیز اعمال کرد؟

کفش‌ها نیز همانند پارچه لازم است نوع پارچه‌شان مشخص شود. از این‌رو جنس‌های مختلفی مانند خز، مخمل، جیر و… را می‌توانید روی پارچه مشخص کنید. این نوع پارچه به خصوص در کفش‌ها و بوت‌های زمستانی رایج است.

برای جنسیت‌سازی خز کدام ابزار رایج‌تر است؟

شما می‌توانید با هر ابزاری که راحتی بیشتری برایتان دارد، استفاده کنید. اما استفاده از مداد رنگی‌ها رایج‌تر و راحت‌تر است.

در جنسیت‌سازی خز استفاده از رنگ‌هایی مرسوم است؟

از آن‌جایی‌که پارچه‌های خز از پوست حیوانات تهیه می‌شوند، دارای رنگ‌های متنوعی هستند و بنابه سلیقه طراح می‌تواند متفاوت باشد. اما در بیشترین طراحی‌های موجود خزهای قهوه‌ای و سفید کاربردی‌تر هستند. همچنین خزهایی که به صورت پلنگی طراحی می‌شوند، طرفداران بیشتری دارند.

4.5/5 - (2 امتیاز)

تهیه شده توسط گروه تحقیقاتی طراحی لباس آموزشگاه پویااندیش

نوع آموزش ✅ عکس + فیلم
گروه تحقیقاتی : ✅ تیم طراحی لباس پویااندیش
نحوه یادگیری ✅ گام به گام و کاربردی
درجه بندی محتوا ⭐⭐⭐⭐⭐
نمایش ویدیو درباره بهترین آموزشگاه طراحی لباس
اساتید آموزشگاه بهترین اساتید مجرب طراحی لباس
نحوه برگزاری کلاس حضوری یا آنلاین
سطح کلاس گام به گام و ویژه بازار کار
نوع مدارک معتبر و قابل ترجمه
یادگیری با تضمین
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *