راهنمای اولیه استفاده از چرخ خیاطی

فهرست عناوین

بسیاری از افرادی که قصد دارند در آینده طراح لباس شوند، به دنبال خرید چرخ خیاطی هستند. البته تا زمانی که نحوه استفاده از چرخ خیاطی را بلد نباشید، هر قدر هم که دستگاه گران و کاملی در اختیار داشته باشید، نمی توانید آنطور که باید از آن استفاده کنید. این مقاله برای آن طراحان لباس مبتدی در نظر گرفته شده است  که یک چرخ خیاطی جدید دارند اما نمی دانند باید چکار کنند.

راهنمای استفاده از چرخ خیاطی

دفترچه راهنمای چرخ خیاطی

هنگام خرید چرخ خیاطی، یک دفترچه راهنمای چرخ خیاطی به همراه آن ارائه می شود. اگر بتوانید آن را به طور کامل بخوانید، تقریبا تمام نیازتان برای یادگیری نحوه کار با آن چرخ خیاطی را خواهید آموخت. شما می توانید این کتابچه ها را به صورت آنلاین هم از سایت فروشنده چرخ خیاطی دریافت کنید. اما گاهی ممکن است چنین چیزی در دسترس شما نباشد و اینجاست که این مقاله به کارتان می آید.

پس چگونه از چرخ خیاطی خود استفاده کنیم؟

خارج کردن چرخ خیاطی از جعبه

خارج کردن چرخ خیاطی از جعبه

اولین کار این است که چرخ خیاطی خود را از جعبه خارج کنید.
در همان ابتدای کار چک کنید که همه چیز در جعبه موجود باشد. خودِ چرخ خیاطي، کنترلر یا پدال پایی به همراه سیم دست نخورده که باید آن را به دستگاه وصل کنید و بررسی کنید که کار می کند یا خیر. دستگاه شما معمولاً چند پایه دوخت اضافی (به غیر از پایه همه منظوره که قبلاً روی دستگاه سوار شده است) هم دارد؛ مانند پایه دوخت مستقیم، پایه دوخت زیپ، پایه دوخت سوراخ دکمه و…. پایه دوخت همه منظوره معمولاً برای دوخت تقریباً همه چیز استفاده می شود – دوخت مستقیم، دوخت زیگ زاگی، دوخت تزئینی و…

استفاده از پایه های دوخت مختلف

استفاده از پایه های دوخت مختلف

با تغییر پایه های دوخت می توانید کارهای زیادی انجام دهید. البته بسیاری از طراحان لباس از این پایه های اضافی آنچنان که باید استفاده نمی‌کنند؛ مقاله های مختلفی هستند که به تشریح انواع مختلف پایه های دوخت پرداخته اند که می توانید با مطالعه آنها، از این پایه ها بیشتر کار بکشید. البته شما می توانید با پایه های دوخت ساده ای که به صورت رایگان همراه چرخ خیاطی خود تحویل می گیرید، کارهای زیادی انجام دهید. هنگام تعویض پایه های دوخت، کافی است پایه را بالا بیاورید و با چرخاندن دکمه روی آن به سمت خودتان و در جهت خلاف جهت عقربه های ساعت، سوزن را بالا ببرید.

پیچیدن ماسوره در چرخ خیاطی

برداشتن و تعویض پایه های دوخت

البته شما ممکن است چرخ خیاطي روش متفاوتی برای برداشتن و تعویض پایه های دوخت داشته باشد. برخی چرخ خیاطی ها یک سوئیچ کوچک در پشت برای جدا کردن آن و یک مکانیسم مغناطیسی و یک شکاف دارند که پایه دوخت را می گیرد.
بعد از تعویض پایه، مطمئن شوید که سوزن به درستی در چرخ خیاطی شما وارد شده است. با چرخاندن آهسته چرخ دستی، بررسی کنید که سوزن به پای فشاری برخورد نمی کند. معمولاً سوزن طوری وارد می‌شود که طرف صاف سوزن به سمت پشت باشد و طرف گرد آن به سمت شما باشد.

پدال چرخ خیاطی

پدال چرخ خیاطی

چرخ خیاطی مدرن توسط پدال و با کمک پا کنترل می شود. شما با پای خود پدال را فشار می دهید ، و بسته به نیازتان و بسته به سرعت مورد نیاز برای دوخت، پدال را بیشتر فشار می دهید. بنابراین حتی اگر کلید اصلی چرخ خیاطی خاموش باشد، چرخ خیاطی روشن نمی شود مگر اینکه پای خود را روی آن پدال قرار دهید و فشار کافی وارد کنید. اگر کنترلر را خیلی محکم فشار دهید، دستگاه با سرعت زیادی کار می کند. اما در بیشتر اوقات کافی است فشار متوسطی وارد کنید تا بتوانید کار خیاطی خود را انجام دهید.

دکمه انتخاب حالت کوک

دکمه انتخاب حالت کوک

از دکمه انتخاب حالت دوخت یا نوع کوک استفاده کنید. با این کار می توانید نوع دوخت چرخ خیاطی را تغییر دهید؛ دوخت مستقیم و صاف یا زیگ زاگی یا هر نوع کوک دیگری که چرخ خیاطی توانایی دوختنش را دارد، از این قسمت تنظیم می شود. وقتی شروع به خیاطی می کنید، متوجه می شوید که می توانید با همین دوخت مستقیم خیلی خوب کار کنید. اما دوخت زیگ زاگ یک دوخت بسیار پرکاربرد است که عملکردهای زیادی دارد. 
بررسی کنید که طول و عرض دوخت به درستی تنظیم شده باشند. اما قبل از آن اطمینان حاصل کنید که سوزن از پارچه بالاتر قرار گرفته است. هنگامی که طول و عرض دوخت را تغییر می دهید این نکته بسیار مهم است

مدل های مختلف کوک زدن

تغییر عرض دوخت

عرض دوخت فقط برای دوخت زیگ زاگ و دوخت های تزئینی باید تغییر کند. برای دوخت مستقیم، عرض دوخت 0 نگه داشته می شود. اگر کوک زیگزاگی می خواهید، عرض دوخت مطابق میل شما افزایش می یابد. برای طول کوک، هر چه عدد بالاتر باشد، کوک ها طولانی تر می شود. اگر در حال دوخت مستقیم هستید، طول دوخت مستقیم معمولاً 2 یا 2.5 تنظیم می شود. زمانی که می خواهید در یک محل به صورت ثابت بدوزید، پارچه شما اصلا تکان نمی خورد و از طول 0 دوخت استفاده می شود. برای دوخت پارچه های با وزن متوسط ​​مانند پنبه لحافی، ابریشم با وزن متوسط و…، می توانید طول دوخت را از 2.2 تا 2.5 تنظیم کنید.

دوخت زیگ زاگ

دوخت پارچه های سنگین

حتی یک ابریشم سنگین هم با این طول دوخت خوب دوخته می شود. اما برای دوخت پارچه های ضخیم تر، طول دوخت را از 2.5 تا حتی 3 افزایش دهید. کرباس سنگین، جین و غیره نیاز به طول دوخت 3 دارند. برای پارچه های ضخیم تر از 3.5 استفاده کنید.
تکنیک های مختلف خیاطی، به طول و عرض دوخت متفاوتی نیاز دارند. مثلا چسباندن دو تکه پارچه به هم، به کوک های طولانی تری نیاز دارد در حالی که دوخت در امتداد منحنی ها و درزها به دوخت کوچکتری نیاز دارد. دوخت سوراخ دکمه نیاز به یک کوک زیگزاگی نزدیک دارد، در حالی که جمع کردن یک تکه پارچه (مثلا برای چین دادن) نیاز به دوخت زیگ زاگی شل تر دارد. دوخت پارچه های ظریف و نازک هم نیاز به کوک های کوتاه دارد در حالی که پارچه های سنگین را باید با کوک های بلندتر دوخت.

نخ کردن سوزن چرخ خیاطی

نخ کردن سوزن چرخ خیاطی

ماسوره را با نخ مناسب بپیچید. معمولاً در کارتن چرخ خیاطی دو عدد ماسوره هم وجود دارد که معمولاً کافی نیست؛ به همین دلیل می ‌توانید آنها را از خرازی ها بخرید. البته معمولا در دفترچه راهنمای چرخ خیاطی آمیده است که فقط باید از همان ماسوره هایی استفاده کنید که شرکت مشخص کرده است، بنابراین باید این نکته را حین خرید ماسوره در نظر داشته باشید.

مراحل نخ کردن سوزن

دفترچه راهنمای چرخ خیاطی شما دستورالعمل های تصویری را برای پیچیدن ماسوره ارائه می دهد. مثلا برخی چرخ خیاطی ها با یک سنجاق قرقره مخصوص برای نگه داشتن ماسوره دارند و روش خاصی برای پیچاندن ماسوره وجود دارد. شما باید سوئیچ سیم پیچ ماسوره را در حالت روشن قرار دهید، در غیر این صورت هیچ اتفاقی نمی افتد.

نخ را دور ماسوره خود بپیچانید و سپس آن را در جعبه ماسوره قرار دهید. ماسوره در یک جهت خاص نگه داشته می شود . این جهت روی چرخ خیاطی نشان داده می شود یا در دفترچه راهنما مشخص شده است. انتهای نخ هم باید از شکاف روی کیس وارد شود؛ اگر این کار به درستی انجام نشود، قادر نخواهید بود چیزی بدوزید.  

دفترچه راهنمای چرخ خیاطی

نخ کردن ماسوره

چرخ خیاطی را مطابق دفترچه راهنمای آن یا مطابق تصویری که روی دستگاه وجود دارد، به درستی نخ کنید. برای اطمینان از اینکه به طور تصادفی چرخ شروع به کار کنند، بهتر است هنگام نخ زدن دستگاه را از برق بکشید.  برخی از چرخ­ها دارای یک سوزن نخ­کن سرخود هستند. در غیر این صورت، شما باید پس از انجام مرحله نخ کردن ماسوره، نخ را به پشت سوزن چرخ خیاطی بیاورید و از سوراخ آن رد کنید.

پس از این کار، با چرخاندن آهسته چرخ دستی به سمت خود، نخ ماسوره را درگیر کنید. با این کار نخ ماسوره کمی کشیده می شود. وقتی نخ را از روی ماسوره بلند کردید، این نخ و نخ بالایی را به پشت پایه دوخت بیاورید.

مشکلات احتمالی حین کار با چرخ خیاطی

مشکلات احتمالی حین کار با چرخ خیاطی

اگر در هر لحظه ای هنگام دوختن، نخ در ناحیه ماسوره گیر کرد، هرگز نخ را نکشید. از پیچ گوشتی استفاده کنید و صفحه سوزن را بردارید و با احتیاط نخ را به آرامی جدا کنید. سپس صفحه سوزن را سر جایش بگذارید. اگر نخ را بکشید، قطعات داخل دستگاه جابجا می شود و آسیب می بیند. و مجبور خواهید شد آن را تعمیر کنید.

مشکلات جدی تری مانند شکستن مکرر سوزن و غیره هم ممکن است رخ دهد. این مشکلات بخشی از کار شما هستند. پس آنها را با اراده و محکم برطرف کنید و ناامید نشوید و دست از کار نکشید. اگر مشکلات دائمی دارید به جای اینکه خیاطی را به طور کلی کنار بگذارید، یک دستگاه جدید تهیه کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

تهیه شده توسط گروه تحقیقاتی طراحی لباس آموزشگاه پویااندیش

نوع آموزش ✅ عکس + فیلم
گروه تحقیقاتی : ✅ تیم طراحی لباس پویااندیش
نحوه یادگیری ✅ گام به گام و کاربردی
درجه بندی محتوا ⭐⭐⭐⭐⭐
نمایش ویدیو درباره بهترین آموزشگاه طراحی لباس
اساتید آموزشگاه بهترین اساتید مجرب طراحی لباس
نحوه برگزاری کلاس حضوری یا آنلاین
سطح کلاس گام به گام و ویژه بازار کار
نوع مدارک معتبر و قابل ترجمه
یادگیری با تضمین
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *