نکته هایی در مورد دوختن چرم با چرخ خیاطی

فهرست عناوین

دوختن چرم نیاز به مهارت دارد . شما نمی توانید چرم را اتو کنید و به آن سنجاق یا پین بزنید، سوزن معمولی شما هم از چرم رد نمی شود و هر قدر هم پای خود را روی پدال  فشار دهید، چرخ خیاطی شما از حرکت کردن امتناع می ورزد. اگر این یک وضعیت فاجعه آمیز برای یک خیاط و طراح مد نیست، پس چیست؟ اما اگر فقط برخی از اقدامات احتیاطی اولیه را رعایت کنید، می توانید به راحتی چرم را هم مانند هر پارچه دیگری بدوزید. (البته نه کاملا مانند هر پارچه دیگری!) اگر قصد دارید با چرم های سبک خیاطی کنید، می توانید با چرخ خیاطی معمولی خود چرم را هم بدوزید.

دوختن چرم با چرخ خیاطی 1

توجه داشته باشید که اگر دستگاه شما پارچه های سنگین و ضخیم را به راحتی می دوزد . پس می تواند بیشتر چرم هایی  را که وزن زیادی ندارند و ضخامتشان معمولی است، بدوزد . اما اگر قصد طراحی لباس با چرم ضخیم را دارید . و چرخ خیاطی ساده شما نمی تواند از لایه های ضخیم پارچه هایی مانند پارچه جین یا سایر پارچه های ضخیم عبور کند . ادامه این مطلب را نخوانید، چراکه باید این کار را با کمک چرم خیاطی دستی انجام دهید!

برش زدن چرم

برش زد چرم

اگر می خواهید محصولی با ظاهر حرفه ای چرمی دوخته شده باشد، باید روی ابزارهای برش با کیفیت بالا سرمایه گذاری کنید و همیشه آنها را تیز نگه دارید. از تیزترین ابزارهای برش خود برای برش چرم استفاده کنید. یک برش تمیز و مرتب برای یک کار چرم حرفه ای ضروری است.  مثلا می توانید از چاقوی Exacto برای بریدن چرم نرم و تیغ های چرخشی برای بریدن سایر چرم های ضخیم تر استفاده کنید . اما اگر در مورد استفاده از برش‌ های چرخشی و دوار کمی شک دارید، از قیچی استفاده کنید . اما تیزترین قیچی موجود را برای این کار انتخاب کنید.

بایدها و نبایدهای دوختن چرم با چرخ خیاطی

بایدها و نبایدهای دوخت چرم با چرخ خیاطی

  • برای بریدن چرم از تیزترین قیچی هایی که در دسترس دارید استفاده کنید؛ همچنین می توانید از تیغ های دارای لبه های چرخشی استفاده کنید. چرم نازک نیز با تیغه ای بسیار تیز به راحتی برش می خورد.
  • از تیزترین سوزن چرخ خیاطی خود برای دوخت چرم استفاده کنید. می توانید سوزن های چرخ خیاطی مخصوص چرمی را در فروشگاه لوازم خیاطی تهیه کنید و بدانید که واقعا ارزشش را دارد. سوزن مخصوص چرم برای چرخ خیاطی دارای یک حالت مثلث مانندِ کوچک در نوک خود است که سوراخ کردن مواد ضخیم و لایه های متعدد را آسان تر می کند. می توانید یک سوزن چرمی سایز 90/14 را از فروشنده بخواهید. این سوزن از پارگی نیز جلوگیری می کند و می توان گفت که یکی از ابزارهای مهم برای یک طراح مد حرفه ای به شمار می رود.
نخ مناسب دوخت چرم
  • برای دوخت چرم از محکم ترین نخ استفاده کنید. نخ های نایلونی یا 100% پلی استر قوی تر و مناسب تر از نخ های پنبه ای معمولی هستند که برای دوخت پارچه های دیگر استفاده می کنیم. حتی گفته می شود که نخ پنبه ای به دلیل روغن های موجود در چرم، به مرور زمان خراب می شود و از بین می رود.
  • از پایه زیرسوزنی متحرک یا نچسب تفلونی یا پایه دوگانه در چرخ خیاطی خود استفاده کنید. هنگام دوخت چرم یکی از ترفندهایی که می توانید به کار بگیرید این است که اگر پایه های گفته شده در بالا را ندارید، از چسب در قسمت زیرین پایه معمولی چرخ خیاطی استفاده کنید تا آن را نچسب کنید. پایه تفلونی همان چیزی است که تمام متخصصان دوخت چرم آن را توصیه می کنند.
  • خیلی آهسته بدوزید. این می تواند تا حدی از رد کردن کوک ها توسط چرخ خیاطی جلوگیری کند.
دوخت چرم با چرخ خیاطی خانگی

مشکلات دوختن چرم با چرخ خیاطی

  • یکی از مشکلاتی که با آن روبه رو خواهید شد این است که جای درز باز نمی شود و صاف نمی شود. جای درز را باز کنید و با اتوی خشک و داغ روی آن فشار دهید و یک پارچه دیگر در بین آن نگه دارید؛ اما این کار خطرناک است. از چیزی با گوشه گرد برای فشار دادن جای درزهای باز استفاده کنید. همچنین می‌توانید جای درز را از سمت راست در دو طرف درز به صورت صاف کوک بزنید. گزینه دیگر این است که جای درز را تا 1/4 اینچ کوتاه کنید و آن را به همان شکلی که هست رها کنید.
  • برای دوخت چرم با چرخ خیاطی خانگی خود از چرم نرم با وزن سبک استفاده کنید. چرخ خیاطی شما توان این را ندارد که چرم های سنگین را بدوزد.
  • اگر به فکر دوخت منظم چرم هستید و می خواهید با چرم های ضخیم این کار را انجام دهید، یک چرخ خیاطی صنعتی تهیه کنید. دوخت ضخامت چرم با چرخ خیاطی خانگی حتی با سوزن مخصوص دوخت چرم هم غیرممکن خواهد بود.
راه های جایگزین برای دوخت چرم با چرخ خیاطی

دوخت سجاف روی لباس‌ های چرمی

  • هنگام دوخت یا برش چرم، از گیره های کلاسور یا گیره های قوی برای نگه داشتن لبه ها در کنار هم استفاده کنید. هنگام دوخت با چرم از سنجاق زدن آن خودداری کنید؛ زیرا سوراخ های ایجاد شده توسط سنجاق بسیار نمایان است و چرم را خراب می کند. اگر چرم نازک دارید می توانید از گیره های کاغذ نیز استفاده کنید.
  • هنگام دوخت سجاف روی لباس‌ های چرمی، باید از قیچی به راحتی استفاده کنید، یعنی که در کار پیرایش و حذف کردن قسمت های اضافی سخاوتمند باشید. این کار از حجیم شدن لباس جلوگیری می کند. برای کاهش حجم در لبه ها، فضای درز را به نصف برش دهید. اگر لبه تاشده صاف نیست، از گیره برای صاف کردن آن استفاده کنید.
  • روی چرم یک سجاف دوبل دوخته شده نمایان واقعا زیبا به نظر می رسد. دوخت نمایان با فاصله دوخت 3-4 میلی متر بسیار زیبا خواهد شد.
آموزش دوخت چرم با چرخ خیاطی

راه های جایگزین برای دوختن چرم با چرخ خیاطی

در جایی که خیاطی با چرخ خیاطی برای شما غیرممکن بود . (مثلا اگر چرخ خیاطی شما ضعیف بود یا چرم مورد نظر بیش از حد ضخیم بود) می توانید آن را با دست بدوزید. ابزارهای خیاطی دستی متعددی برای دوخت چرم وجود دارد و شیوه های متفاوتی هم برای دوخت این نوع پارچه در دسترس قرار دارد.

می توانید با استفاده از مته سوراخ های کوچکی را برای این پرچ ها ایجاد کنید . و سپس آنها را با یک پرس محکم یا یک ابزار تنظیم دستی برای پرچ ها سر جای خود محکم کنید.

یا اگر نمی توانید به هیچ وجه سوزن یا مته را از لایه های چرم عبور دهید می توانید سجاف را با چسب به هم متصل کنید. البته این کار برای تولید یک لباس کامل کافی نیست و می توانید از آن در ترکیب با سایر روش ها استفاده کنید.

شیوه های متفاوت دوختن چرم

دوختن چرم با استفاده از چرخ خیاطی ممکن است آسیب هایی را به دستگاه شما وارد که بهتر است پیش از شروع کار، با این آسیب ها و روش های جلوگیری از آن آشنا شوید.

سخن آخر

چرم از آن دست پارچه هایی است که خواهان بسیاری دارد و تقریبا می توان گفت که بیشتر مردم حداقل یک لباس از آن (طبیعی یا مصنوعی) را دارند یا مایل اند که داشته باشند. در این مقاله از تصویرگران پویااندیش به نکاتی در مورد دوخت پارچۀ چرم پرداختیم . که امیدواریم برایتان مفید بوده باشد!

شیوه های متفاوت دوخت چرم
2.7/5 - (3 امتیاز)

تهیه شده توسط گروه تحقیقاتی طراحی لباس آموزشگاه پویااندیش

نوع آموزش ✅ عکس + فیلم
گروه تحقیقاتی : ✅ تیم طراحی لباس پویااندیش
نحوه یادگیری ✅ گام به گام و کاربردی
درجه بندی محتوا ⭐⭐⭐⭐⭐
نمایش ویدیو درباره بهترین آموزشگاه طراحی لباس
اساتید آموزشگاه بهترین اساتید مجرب طراحی لباس
نحوه برگزاری کلاس حضوری یا آنلاین
سطح کلاس گام به گام و ویژه بازار کار
نوع مدارک معتبر و قابل ترجمه
یادگیری با تضمین
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *