منظور از شخصی دوزی چیست؟

فهرست عناوین

شخصی دوزی چیست ؟دنیای مد و لباس بسیار بزرگ‌تر از آن چیزی‌ست که فکرش را می‌کنید و از قضا هر روز بر پیچیدگی و گستردگی آن افزوده می‌شود. همین هم باعث شده است . تا در کنار تمامی اصطلاحات قدیمی که در آن وجود دارد، هزاران اصطلاح دیگر هم به آن اضافه و بسیاری را سردرگم کند. مثلا یکی از شاخص‌ترینِ این اصطلاحات شخصی دوزی است. درباره شخصی دوزی چیزی شنیده‌اید؟ اصلا این شخصی دوزی چیست که همه به دنبال آن هستند؟

شخصی دوزی چیست ؟
شخصی دوزی چست ؟

چه تفاوتی میان لباس‌های شخصی دوزی با لباس‌های فروشگاهی وجود دارد ؟ اگر بخواهیم یک تعریف درست از شخصی دوزی بیاوریم باید اینچنین بگوییم؛ فرآیندی که در آن بهترین طراحان لباس و همچنین خیاطان متخصص، برای ایجاد یک الگوی دقیق و متناسب با سایز یک فرد و همچنین دوخت روی پارچه از روش‌های مختلفی استفاده می‌کنند.
بهره‌گیری از این فرآیند برای طراحی و دوخت لباس اغلب به سفارش شخصی افراد انجام میگیرد زیرا انجام آن به صورت انبوه هزینه زیادی را به دنبال دارد که اصلا به صرفه نیست. درواقع وقتی صحبت از شخصی دوزی به میان می‌آید، صحبت از لباسی منحصر به فرد و باکیفیت است!

اندازه گیری برای شخصی دوزی

هر چند که میتوان به آن به چشم یک هدف تجاری هم نگاه کرد. اما بهرحال اتفاقی نیست که در هر فروشگاهی رخ دهد! مثلا نمونه بارز دوخت شخصی در ایران را میتوان به انواع لباس شب زنانه و کت و شلوارها اختصاص داد.
با توجه به این موارد ، میخواهیم در ادامه این مقاله توضیحات کامل‌تری را در خصوص این روش از دوخت ارائه دهیم. با ما همراه باشید.

شخصی دوزی چطور انجام میگیرد؟

این روش یا میتواند به صورت دستی یا از طریق ابزارهای کامپیوتری انجام گیرد. درواقع منظورمان همان نرم افزارهایی‌ست که به طراحان لباس در طراحی لباس کمک می‌کند! در اولین مرحله از شخصی دوزی، طراح، نمونه اولیه‌ را در اختیار علاقمندان قرار می‌دهد.
به خوبی میدانید که این کار بسیار فشرده و زمانبر خواهد بود . به این ترتیب نیست که طراح امروز بنشیند و طرح ذهنی‌اش را بر روی کاغذ بیاورد و فردا همه چیز تمام شده باشد!

ویژگی های لباس شخصی دوزی

مشخصا آن طرح به بازبینی و ویرایش احتیاج دارد. در مرحله دوم انتخاب پارچه‌ست که اهمیت پیدا می‌کند. درواقع میگویی شخصی دوزی چیست ؟ و به آن علاقمند هستید؛ باید بدانید که مسیر طولانی را در پیش دارید. خصوصا اگر قرار باشد طرح مدنظر به صورت دستی با چرخ خیاطی پیاده سازی شود!

میخواهیم سوال مهمی را بپرسیم؛ درخصوص سری دوزی چیزی شنیده‌اید؟ میدانیدکه وقتی پای شخصی دوزی به میان باشد دیگر نباید حرفی از سری دوزی بزنید؟ خب اجازه دهید درخصوص سری دوزی توضیحات کاملی را شرح دهیم.

سری دوزی چیست؟

مسلما شنیده‌اید که افراد در کارگاه‌های تولیدی به عنوان سری دوز مشغول به کار هستند! آنها دقیقا چه کاری انجام می‌دهند؟

سری دوزی چیست ؟
کارگاه های سری دوزی

ببینید سری دوزی همان دوخت قطعات مختلف پارچه به یکدیگر برای تهیه لباس، اثاثیه یا حتی لوازم دیگر است که با کمک چرخ خیاطی صنعتی انجام میگیرد. هیچ اهمیتی هم ندارد که پارچه از جنس چرم، ابریشم، حریر یا غیره باشد، در هر صورت در روش دوخت شخصی با کمک چرخ‌های خیاطی میتوان عملیات دوخت را به راحتی انجام داد.

افراد سری دوز باید تمامی بخش‌های یک لباس را آماده سازی نمایند. از توانایی لازم جهت انجام تصحیحات در حین دوخت برخوردار باشند، بتوانند تنظیمات چرخ‌ها و اتوهای متناسب با نوع پارچه را انجام دهند و از همه مهم‌ترین روغن کاری صحیح و نحوه تمیز کردن دستگاه‌ها را بدانند.

سری دوزی یا شخصی دوزی

حال دانستید سری دوزی چه تفاوتی با شخصی دوزی دارد؟ سری دوزی بسیار سریع‌تر از شخصی دوزی بوده و وقتی میپرسیم شخصی دوزی چیست، یعنی درخصوص مسئله بسیار زمانبرتری صحبت می‌کنیم.

شخصی دوزی بهتر است یا تولیدی

تاکنون از خودتان پرسیده‌اید که آیا «شخصی دوزی بهتره یا تولیدی»؟ برای اینکه به تفاوت میان این دو نوع لباس پی ببرید در ابتدا باید بدانید که به چه لباس‌هایی تولیدی یا همان آماده اطلاق می‌شود. حتما کت واک و فشن شوها بسیار زیادی را دیده‌اید. مثلا ویکتوریاسکرت تا چند سال گذشته برای برگزاری فشن شوهای خود سروصدای بسیار زیادی به پا میکرد و همه منتظر آن بودند! در این کت واک‌ها لباس‌ها از جنبه مفهومی برخوردارند و خط مشی و طراحی روز را مشخص کرده و در تلاش‌اند تا یک ترند تازه را در میان اقشار جامعه جای بیاندازند.

خیاطی به سبک شخصی دوزی

این لباس‌ها همانطور که از اسمشان پیداست، همان لباس‌هایی هستند که در اغلب فروشگاه‌ها وجود دارند و میتوانید به صورت مستقیم از فروشگاه‌های معتبر خریداری نمائید.

دوخت لباس شب

این درحالی‌ست که لباس دوخت شخصی ، به جای داشتن سایزهای استاندارد، همان سایزبندی‌هایی که با توجه به اندام خود باید خریداری کنیم، در اندازه هر شخص گرفته شده و مدل لباس به صورت منحصرا صرفا برای همان شخص دوخته و آماده خواهد شد.
کمی به لباس‌های شب مجالس نگاه کنید! زمانی که طرح لباسی در دست دارید و به خیاطی برای دوخت لباس شب مدنظرتان مراجعه می‌کنید؛ باید بدانید که خیاط لباس شما را شخصی دوزی می‌کند.
حال فکر می‌کنید کدام یک از گزینه بهتری به شمار می‌آید؟ بزرگ‌ترین و مهم‌ترین برتری لباس دوخت شخصی نسبت به لباس تولیدی و آماده، فیت و اندازه بودن آن است.

دوخت لباس مجلسی شخصی دوزی شده

درواقع لباس به عالی‌ترین شکل ممکن در تن‌تان قرار میگیرد. هیچ چروک اضافه‌ای به وجود نمی‌آید و هیچ ناراحتی در زمانی که آن را به تن کرده‌اید در شما وجود ندارد. پوشیدن این لباس‌ها کاملا به شما نشان می‌دهد؛ نرمی دوخت انجام شده توسط یک خیاط تا چه اندازه با سری دوزی و لباس‌های سایزبندی شده متفاوت است.

با این تفاسیر ترجیح شما چیست؟ پاسخ به این سوال شما را در مسیر متفاوتی قرار میدهد.

مثال دیگری از شخصی دوزی

در ابتدای مقاله گفتیم؛ کت و شلوار یک نمونه بارز از دوخت شخصی‌ست که بسیاری از مردان و حتی زنان ترجیح‌شان بر آن است. درواقع کت و شلوار لباسی نیست بتوان خیلی راحت آن را یافت. اغلب کت و شلوارهای سری دوزی شده برای سایزهای متداول هستند . و افراد ریز جثه و حتی درشت اندام در حین خرید دچار مشکل می‌شوند.

شخصی دوزی یعنی چه

اینجاست که مقوله‌ای به نام شخصی دوزی در ذهن‌شان جرقه میزند و با علم به اینکه این روش چیست یا غافل از آن به سراغ خیاطی ماهر رفته تا کت و شلواری فیت تن‌شان دوخته شوند. دقت داشته باشید دوخت کت و شلوار بسیار حساس‌تر از آن چیزی‌ست که فکرش را می‌کنید. خیاط یا حتی طراح لباس باید به نکات بسیار ریزی توجه داشته باشد و در اندازه‌گیری‌ها بسیار دقت کند. در واقع اندازه گیری سرشانه که به شیک شدن لباس و استایل جذاب افراد کمک می‌کند باید به بهترین شکل انجام گیرد.

خیاطی به شیوه شخصی دوزی

نه آنقدر بلند و نه آنقدر کوتاه باشد که حالتی زشت را به وجود آورد. در این میان نباید از اندازه گیری دقیق کمر و شلوار نیز غافل شد.  

تاکنون برای شخصی دوزی کت و شلوار به خیاط مراجعه کرده‌اید؟ آیا از نتیجه کار احساس رضایت داشتید؟

نتیجه گیری

ما در این مقاله قصد نداریم خرید لباس‌های آماده یا تولیدی را زیر سوال ببریم. هدف ما ارائه پاسخی کامل به پرسش شخصی دوزی چیست بود. هر چند که در این میان توضیحات تکمیلی بسیار مفصلی را نیز شرح دادیم.

در واقع حال همه چیز به شما برمیگردد. اینکه در صورت نیاز به یک لباسی خاص به سراغ دوخت‌های تولیدی بروید یا برای شخصی دوزی لباس‌تان اقدام کنید. ما درخصوص مزیت‌های هرکدام گفتیم.

تصمیم شما چیست؟

5/5 - (2 امتیاز)

تهیه شده توسط گروه تحقیقاتی طراحی لباس آموزشگاه پویااندیش

نوع آموزش ✅ عکس + فیلم
گروه تحقیقاتی : ✅ تیم طراحی لباس پویااندیش
نحوه یادگیری ✅ گام به گام و کاربردی
درجه بندی محتوا ⭐⭐⭐⭐⭐
نمایش ویدیو درباره بهترین آموزشگاه طراحی لباس
اساتید آموزشگاه بهترین اساتید مجرب طراحی لباس
نحوه برگزاری کلاس حضوری یا آنلاین
سطح کلاس گام به گام و ویژه بازار کار
نوع مدارک معتبر و قابل ترجمه
یادگیری با تضمین
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *