انواع دکمه در طراحی مد

فهرست عناوین

شما به عنوان یک طراح لباس، باید با انواع دکمه ها که در اندازه ها، شکل ها، مواد و حتی تعداد سوراخ های متفاوت عرضه می شوند، آشنا باشید.
شناسایی نوع دکمه‌ های استفاده شده روی لباس‌ های مختلف می‌تواند چشم‌ اندازی تازه نسیت به لباس ‌های روزمره به شما بدهد . همچنین قوه خلاقیتتان را برای خلق طرح های جدیدتر و بدیع تر، تقویت کند.

اولین دکمه های ساخت بشر صرفا کاربرد زینتی داشتند . از استخوان، شاخ، برنز و چوب ساخته می شدند. قدیمی ترین دکمه زینتی از صدف ساخته شده که قدمت آن 5000 سال تخمین زده می شود و در پاکستان کشف شده است.
رومیان باستان از دکمه‌ ها برای بستن لباس‌ ها استفاده می‌ کردند، اما تا دوره قرون وسطی، بسیاری از آن‌ها از فلزات گرانبها و پارچه ‌های گران‌قیمت ساخته می ‌شدند. بنابراین فقط افراد ثروتمند توانایی استفاده از این دکمه ها را داشتند.

انواع مختلف دکمه ها

انقلاب صنعتی انواع دکمه ها را در دسترس افراد معموملی و غیر ثروتمند هم قرار داد. دکمه های چهار سوراخ تخت در ابتدا معرفی شدند و مدتی بعد از آن دکمه های برنجی محبوبیت پیدا کردند. در اواخر قرن نوزدهم، دکمه ‌های مشکی شیشه ‌ای رایج بود . همچنین توسط ملکه ویکتوریا که پس از مرگ شاهزاده آلبرت آن‌ها را استفاده می کرد، محبوبیت یافت. در قرن بیستم، دکمه های مدرن هم تزئینی و هم کاربردی بودند. آنها حتی بعد از اختراع زیپ هم پابرجا ماندند و کاربردشان را از دست ندادند.

دکمه های چهار سوراخ

دسته بندی انواع دکمه ها

انواع دکمه های تخت یا مسطح

دکمه های تخت رایج ترین انواع دکمه ها هستند و معمولاً بسیار صاف و دارای دو یا چهار سوراخ در مرکز هستند.
می توانید به راحتی آنها را با دست یا چرخ خیاطی روی لباس مورد نظر نصب کنید. مخصوصاً هنگامی که از نخ ظریف روی پارچه‌ های نه چندان ضخیم استفاده می کنید. این دکمه ها را می توان از چوب، فلز، شیشه و حتی سرامیک ساخت.

در واقع، یکی از مزایای متعدد انتخاب دکمه های تخت این است که آنقدر همه کاره هستند که روی هر لباسی که می پوشید. از پیراهن تا لباس مجلسی و شلوار یا دامن، زیبا به نظر می رسند.

دکمه های تخت در طراحی مد

علاوه بر این، از آنجایی که دکمه های تخت در مواد، اندازه ‌ها و رنگ‌ های مختلف عرضه می شوند . اگر بتوانید در مورد دکمه ‌های تختی که در طراحی مد خاص خود می‌خواهید ایده‌ای در ذهن داشته باشید، احتمالاً شرکتی وجود دارد که آن دکمه خاص را می‌ فروشد و پیدا کردنش برایتان چندان سخت نخواهد بود. کار کردن با دکمه های تخت نیز آسان و بادوام است که همین امر هم محبوبیت آنها را به طرق مختلف بیشتر می کند.

دکمه‌های تخت همچنین می‌ توانند دارای لبه ‌ها یا کناره ‌های فانتزی باشند، به این معنی که همیشه کاملاً صاف نیستند و ممکن است بخشی از آنها برجسته باشد. اینجاست که جذابیت یک دکمه فانتزی و کاربردی بودن یک دکمه تخت را درک می کنید.

دکمه قزن قفلی

قلاب و حلقه یا قزن قفلی

قلاب و حلقه معمولاً به عنوان یک نوع دکمه در نظر گرفته می شوند . زیرا کاربرد آنها بسیار شبیه به دکمه است. قزن قفلی از یک قلاب کوچک در یک طرف و یک وسیله چشم مانند در طرف دیگر تشکیل شده اند . که سوراخ کوچکی است که قلاب در آن قرار می گیرد.
استفاده از این گیره ها که به قزن قفلی هم مشهورند، بسیار ساده است .
پس از دوخت به لباسی که از آن‌ها استفاده می‌کنید، در دو قسمت لباس قرار می‌گیرند.

یکی از بزرگترین مزایای بست های قلاب و حلقه این واقعیت است که آنها بسیار ارزان هستند . در اندازه ها و شکل های زیادی در دسترس قرار دارند؛ به این ترتیب با کمی جستجو می توانید دقیقا آنچه که برای طراحی لباس خود نیاز دارید را پیدا کنید.
می ‌توانید این نوع دکمه ‌ها را با هزینه کمی خریداری کنید، بنابراین اگر کارتان تولید لباس باشد و بخواهید تعداد زیادی لباس بدوزید، این پروژه برایتتان ارزان تمام خواهد شد.

قزن قفلی

همچنین دوخت آنها حتی برای علاقه مندان بی تجربه خیاطی آسان است . برای هر نوع لباسی از کوچکترین هدبند تا بزرگ ترین کت مناسب هستند.

علاوه بر این، یافت بست های قلاب و حلقه بسیار ساده است . زیرا امروزه می توان آنها را در فروشگاه های بزرگ، فروشگاه های صنایع دستی، فروشگاه های نوآوری، و فروشگاه های تخصصی و حتی فروشگاه های رفاه یافت .

انواع دکمه سنجاقی

انواع دکمه های سنجاقی

برخلاف دکمه‌ هایی که لباس‌ ها را به آن‌ها می ‌دوزید . این دکمه‌ها معمولاً از نوعی فلز نازک ساخته می ‌شوند. آرم یا مواد تبلیغاتی روی آن‌ها وجود دارد. معمولا این دکمه ها را به صورت شخصی و سفارشی تولید می کنند . مثلا در میان نامزدهای سیاسی که برای یک منصب خاص نامزد می شوند بسیار محبوب هستند.

انواع دکمه های سنجاقی معمولاً یا با یک جسم کوچک، نازک و نوک تیز که به لباس شما وصل می شود . دکمه های سنجاقی یک تکه دوم پشتی هم دارند . روی آن محکم و به یقه چسبانده می شود . که به آن چسبندگی دائمی می دهد.

دکمه سنجاقی چیست ؟

دکمه های سنجاقی در همه اندازه ها موجود هستند . از قطر کمتر از یک اینچ تا قطر سه اینچی یا بیشتر. و اگرچه اکثر آنها گرد هستند، اما در اشکال دیگر نیز وجود دارند.

خوبی دکمه‌ های سنجاقی به این است که بسیار ارزان هستند . اکثر شرکت‌ هایی که آنها را سفارشی سازی می‌ کنند برای ارائه قیمت‌ های بسیار رقابتی سخت کار می کنند . تا حدی به این دلیل که متوجه می ‌شوند اکثر افرادی که طرفدار دکمه های سنجاقی هستند، آنها را به صورت عمده سفارش می ‌دهند. انواع دکمه سردست هم از این نوع هستند. دکمه های سنجاقی یا یقه ای چشم نواز، رنگارنگ و بسیار منحصر به فرد هستند. اگر بتوانید طرحی را در ذهن خود بسازید، شرکت هایی که این دکمه ها را ارائه می دهند احتمالاً می توانند آن را برای شما بسازند. سپس می توانید از این دکمه های منحصر به فرد در طراحی لباس خود بهره بگیرید.

انواع شانکی

دکمه شنکی

دکمه شنکی به دکمه‌ ای میگویند که پشت آن به جای سوراخ‌ هایی در مرکز، حلقه یا سوراخ کوچکی دارد.
این حلقه همان چیزی است که باید سوزن را هنگام دوخت دکمه روی لباس یا وسایل دیگر، از آن رد کنید.
این دکمه ها همچنین می‌ توانند قسمت برجسته ‌ای در پشت خود داشته باشند که دارای یک سوراخ است . برای زمانی که می‌ خواهید دکمه ‌هایتان کمی برآمده به نظر برسد، مناسب هستند. به عبارت دیگر، این دکمه ‌ها روی لباس قرار نمی ‌گیرند، بلکه کمی بالاتر از لباس قرار می‌ گیرند و ظاهر بسیار زیبایی به آن می ‌دهند.
دوخت روی دکمه شنک کمی با دوخت روی دکمه های تخت تفاوت دارد. با کمی تحقیق و تمرین می توان این کار را بسیار ساده کرد.

شنکی و انواع آن

دکمه‌ های شنک را می ‌توان از هر ماده‌ای ساخت و این محصول در ده ‌ها رنگ و اندازه موجود است. اما وجه مشترک همه آن‌ها این است که به جای اینکه صاف روی پارچه قرار بگیرند، کمی بالاتر از پارچه قرار می‌ گیرند و به لباس کمی فضا و زیبایی خاص می‌ بخشند.

علاوه بر این، دکمه‌ های شنک با کیفیت بسیار خوب درست می‌ شوند. دلیلش هم این است که حلقه ای که نخ دوخت باید از آن عبور کند باید محکم باشد. بنابراین معمولاً از مواد بسیار محکم و بادوام درست می ‌شوند.
در مجموع، خرید دکمه های شنکی به دلایل متعددی انتخاب هوشمندانه ای است.که مهم ترین آنها این است که چقدر روی لباس شما عالی به نظر می رسند.

دکمه قابلمه ای و انواع آن

دکمه های قابلمه ای یا فشاری

دکمه های فشاری یا قابلمه ای شبیه به بست های قلاب و حلقه یا قرن قفلی هستند که دو قسمت دارند. همچنین هر دو قسمت به لباس مورد نظر دوخته شده و برای بستن و نگه داشتن آن در جای خود استفاده می شود.
دکمه های قابلمه ای معمولا گرد هستند و یک قسمت نر و ماده دارند که یکی به دیگری چسبیده است. یکی از بهترین چیزها در مورد استفاده از دکمه های قابلمه ای این است که آنها هم با جنس فلز به رنگ های نقره ای  و مسی و … و هم با جنس پلاستیکی در رنگ های متنوع و زیبا ساخته می شوند.

البته گول پلاستیکی بودنِ این دکمه ها را نخورید! این دکمه ها از پلاستیک ساخته می شوند . به همان اندازه فلزی محکم و قابل اعتماد هستند و تنوع رنگ ها می تواند هر لباسی را که به عنوان یک طراح مد در ذهن شما قرار دارد، بسیار جذاب تر کنند.

دکمه های فشاری بدون توجه به نوع و جنس لباسی که می دوزید . نیز عالی عمل می کنند . زیرا اگر به درستی روی لباس دوخته شوند، به اندازه سایر انواع دکمه ها ی محکم و قوی هستند. حتی اگر در هنر خیاطی و طراحی لباس مبتدی باشید.

کاربرد پرچی

انواع دکمه های پرچی مخصوص جین

دکمه‌ های پرچی معمولاً با شلوار جین در ارتباط هستند. اگرچه می‌ توانید از آن‌ها برای سایر لباس‌ های جین از جمله کت و دامن نیز استفاده کنید. دکمه های گل میخی یا پرچی دارای دو قسمت هستند که یکی به دیگری متصل می شود.
با این حال، بر خلاف بست های قلاب و حلقه که در دو مکان مختلف دوخت می شوند . دکمه های پرچی پس از قرار گرفتن در سوراخ دکمه، با یک دستگاه مخصوص به روی هم فشار داده می شوند . تا سر جایشان محکم بمانند.

دکمه های مخصوص جین توسط یک ابزار مخصوص به هم فشرده می شوند . که آنها را با نیروی بسیار زیادی به هم فشار می دهد. بنابراین پس از نصب، خارج کردن آنها از سوراخ دکمه غیرممکن است.

دکمه پرچی مخصوص جین

برخی از این دکمه ها را می توان با استفاده از نخ بسیار ضخیم هم دوخت.

دکمه های پرچی نیز در اندازه های مختلفی تولید می شوند و تنها برای شلوار جین استفاده نمی شوند. آنها را می توان به عنوان اقلام تزئینی روی جیب های لباس های جین و حتی در کناره های خود شلوار جین نیز استفاده کرد. آنها معمولا گرد هستند و در رنگ ‌های نقره‌ای، مسی و طلایی عرضه می‌ شوند، اگرچه برخی از آن‌ها در ده ‌ها رنگ دیگر قابل عرضه هستند و برای تزئین شلوار جین، کیف، ژاکت و سایر وسایل لی استفاده می ‌شوند.
اگر دقت لازم را انجام دهید، در واقع، می توانید ده ها دکمه پرچی را در ده ها اندازه و رنگ پیدا کنید، و این واقعیت که این دکمه ها بسیار محکم و ماندگار هستند، یکی دیگر از مزایای انتخاب این نوع دکمه است.

تاگل

دکمه های دوکی یا تاگل ها

دکمه های دوکی دکمه‌ های بلند و باریکی هستند که معمولاً استوانه ای شکل هستند و بیشتر در کنار سوراخ‌ دکمه یا همراه با یک حلقه استفاده می ‌شوند.
به دلیل طول زیادی که دکمه های دوکی دارند، راحت تر از یک دکمه گرد یا مربعی از سوراخ های کوچکتر عبور می کنند، و همچنین انتخاب بسیار مطمئنی برای لباس های شما هستند.

البته، دکمه های دوکی اغلب به عنوان قطعات تزئینی استفاده می شوند، بنابراین اگر می خواهید یک دکمه منحصر به فرد، جذاب و چشم نواز برای لباس خود داشته باشید، این دکمه ها انتخاب بسیار خوبی هستند.

بسیاری از دکمه های تاگل دارای دو سوراخ در مرکز و از موادی مانند چوب درست شده‌ اند.

حلقه دوکی

دکمه های دوکی معمولاً از چوب یا پلاستیک درست می شوند و در رنگ ها و طرح های مختلفی تولید می شوند.
دکمه های دوکی جذاب، با کاربرد آسان و همه کاره بودن، انتخابی عالی برای اکثر پروژه‌ های خیاطی و طراحی لباس شما هستند . همچنین دیگر لازم نیست فقط برای لباس استفاده شوند، زیرا اکنون می‌ توانید از آن‌ها برای انواع پروژه‌ های هنری، صنایع دستی و تولید و طراحی اکسسوری نیز استفاده کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

تهیه شده توسط گروه تحقیقاتی طراحی لباس آموزشگاه پویااندیش

نوع آموزش ✅ عکس + فیلم
گروه تحقیقاتی : ✅ تیم طراحی لباس پویااندیش
نحوه یادگیری ✅ گام به گام و کاربردی
درجه بندی محتوا ⭐⭐⭐⭐⭐
نمایش ویدیو درباره بهترین آموزشگاه طراحی لباس
اساتید آموزشگاه بهترین اساتید مجرب طراحی لباس
نحوه برگزاری کلاس حضوری یا آنلاین
سطح کلاس گام به گام و ویژه بازار کار
نوع مدارک معتبر و قابل ترجمه
یادگیری با تضمین
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *