35 تا از اصطلاحات مهم دنیای مد و لباس که نمی‌دانید!

فهرست عناوین

اگر دوره‌های تخصصی مربوط به مد و فشن را نگذرانده باشید، چیزهای زیادی وجود دارند که باید به صورت خودآموز یاد بگیرید. یکی از آن‌ها، اصطلاحات مورد استفاده در صنعت مد است. دانستن معنای رایج‌ترین کلمات مورد استفاده در این صنعت به شما کمک می‌کند تا تسلط بیشتری بر کار خود داشته باشید و با خریداران، تولیدکنندگان و شرکا بهتر ارتباط برقرار کنید.
با مطالعه این مقاله، یک قدم به تبدیل شدن به یک متخصص مد و فشن نزدیک‌تر می‌شوید. بنابراین، در ادامه با ما همراه باشید تا مهم‌ترین اصطلاحات دنیای مد و فشن را بهتر بشناسید.

دانستن اصطلاحات مد و فشن چه ضرورتی دارد؟

به عنوان یک فرد علاقه‌مند به صنعت مد و لباس، باید با اصطلاحات مد و فشن آشنایی داشته باشید تا بتوانید در مقابل خریداران، همکاران و سایر افراد حرفه‌ای‌تر به نظر برسید.

اصطلاحات فشن و مد

با دانستن این اصطلاحات، نه تنها می‌توانید گزارش‌ها و اخبار این صنعت را به راحتی دنبال کنید، بلکه راحت‌تر مفاهیم را درک کرده و خود را به‌روز نگه خواهید داشت.
البته لازم به ذکر است که تنها دانستن این اصطلاحات برای شروع یک حرفه در زمینه مد و فشن کافی نیست و باید مهارت‌های مربوطه را نیز به دست آورید. اگر نمی‌دانید باید از کجا شروع کنید، دوره طراحی لباس و دوره خیاطی آکادمی پویا اندیش گزینه‌های بسیار خوب و مفیدی به شمار می‌روند. 

آموزش اصطلاحات مد و لباس

در صنعت مد، خیاطان، طراحان و هر کسی که کار طراحی، دوخت و فروش لباس را انجام می‌دهد، از اصطلاحات زیر به وفور استفاده می‌کند:

ترند (trend)

در صنعت مد، به سبک‌های محبوب پوشاک و لوازم جانبی در یک بازه زمانی خاص، ترند میگویند .

اصطلاحات ترند در مد

کلمه ترند دارای دو زیرمجموعه به نام میکرو ترند (Microtrend-ترندهایی که زود از مد می‌افتند) و ماکرو ترند (Macrotrend-ترندهایی که طول عمر بیشتری دارند) می‌باشد.

اکسسوری (accessory)

اکسسوری (شامل دستبند، پابند، کمربند، سنجاق، گوشواره و …) در دنیای فشن به معنای چیزی است که فرد در کنار لباسی که می‌پوشد، به عنوان یک وسیله جانبی برای تکمیل استایل یا ظاهر خود از آن استفاده می‌کند.

آنتی فشن (anti-fashion)

آنتی فشن یکی از اصطلاحات مد و فشن رایج برای سبک‌های مختلف لباس است که به صراحت با مد روز مغایرت دارند. لباس‌های آنتی فشن ممکن است نشان‌دهنده بی‌تفاوتی باشند یا از اهداف سیاسی یا عملی ناشی شوند.

اصطلاحات مد : نیو کالکشن (new-collection)

نیو کالکشن مجموعه‌ای از لباس‌ها است که طراحان مد در هر فصل گردآوری می‌کنند.

اصطلاح نیو کالکشن در مد

نیو کالکشن نشان‌دهنده پیش‌بینی‌های ترندهای آینده (شامل رنگ‌ها، برش‌ها و غیره) می‌باشد.

اکسنت (accent)

اصطلاح اکسنت بر ویژگی خاص و بارز یک لباس تأکید دارد. اکسنت همچنین در رابطه با رنگ‌های مکملی استفاده می‌شود که به تکمیل یک رنگ اصلی یا ایجاد تضاد با آن کمک می‌کنند.

کت واک (cat walk)

کت واک، اصطلاحی برگرفته از نحوه راه رفتن مدل‌هاست که شبیه گربه‌ها راه می‌روند. معمولاً توسط مدل‌ها روی سکوی مرتفعی به نام رمپ (ramp) انجام می‌شود تا لباس‌ها و اکسسوری‌ها را در یک فشن شو به نمایش بگذارند.

کاستوم (costume)

کاستوم چیزی است که شما می‌پوشید تا خود را شبیه به یک کاراکتر یا شخص دیگر نشان دهید. برای مثال می‌توان به کاستوم‌های هالووین اشاره کرد.

اصطلاح های فشن در دنیای مد

اصطلاحات مد : های فشن (high-fashion)

های فشن یکی دیگر از اصطلاحات مد و فشن است که برای توصیف شیک‌ترین و گران‌ترین نوع لباس‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. این نوع لباس‌ها اغلب توسط افراد مشهور و دیگر افراد ثروتمند پوشیده می‌شوند.

اتود (etude)

طراحان لباس جهت پیاده کردن افکار و ایده‌های خود روی کاغذ، طرح‌های اولیه‌ای رسم می‌کنند که به آن‌ها اتود می‌گویند.

دراپینگ (dropping)

دراپینگ لباس در دنیای مد و فشن به عرضه محدود لباس‌ها گفته می‌شود که اغلب به عنوان یک تکنیک بازاریابی توسط برندهای مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اصطلاح دراپینگ در دنیای مد

سیلوئت (silhouette)

سیلوئت، شکل کلی است که یک لباس هنگام نشستن بر روی بدن شما ایجاد می کند. به عبارت دیگر، سیلوئت به جای نشان دادن جزئیات، یک طرح کلی از لباس را به تصویر می‌کشد.

استوری برد (story board)

استوری بورد شامل تصاویر کلی و ساده به علاوه متریال اضافی (مانند عکس‌های برداشته‌شده از اینترنت یا مجلات، نمونه‌های پارچه، الگوها و غیره) است که به بیان بهتر ایده طراح کمک می‌کنند.

اصطلاحات مد : مولاژ (moulage)

مولاژ یکی دیگر از اصطلاحات مد و فشن با ریشه فرانسوی است که به معنای ساختار یا قالب کلی لباس بوده و طراحان به کمک آن، ایده خود را با در نظر گرفتن تکنیک‌های الگو و دوخت روی پارچه متقال و بلا استفاده پیاده‌سازی می‌کنند.

اصطلاحات مد : درفتینگ

درافتینگ (drafting) یکی از اصطلاحات مد و فشن

درافتینگ، فرآیند ایجاد یک الگو با اندازه‌گیری از یک شخص، فرم یا مدل است تا یک پایه و اساس کلی از طرح ایجاد شود. این الگو به عنوان پایه‌ای برای طراحی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اسکچ (sketch)

اسکچ طراحی لباس طرح‌هایی هستند که توسط طراحان روی کاغذ ترسیم می‌شوند تا یک ایده جدید لباس را به یک طرح واقعی تبدیل کنند. با طراحی فرم بدن آغاز شده و سپس لباس روی این فرم ترسیم می‌گردد.

لاین (line)

لاین به تمام لباس‌هایی گفته می‌شود که توسط یک طراح یا شرکت مد برای یک گروه خاص تولید می‌گردد، مثلاً لاین لباس‌های مردانه، لباس‌های زنانه، لباس‌های ورزشی، لباس کودکان و غیره.

اصطلاحات مد : اسید شور

اسید شور (acid wash)

اسید شور فرآیندی است که در آن لباس جین را همراه با محلول سفیدکننده، سنگ پومیک (سنگ پا) و کلر به داخل ماشین‌های لباسشویی صنعتی می‌اندازند تا رنگ آن محو شده و پارچه نرم‌تر شود.

شیک (chic)

اصطلاح شیک در دنیای فشن به افرادی گفته می‌شود که استایل مطابق مد روز، زیبا و سطح بالایی دارند.

کلاسیک (classic)

مد کلاسیک به سبکی گفته می‌شود که برای چندین فصل و گاهی حتی سال‌ها دوام می‌آورد و مورد قبول طیف وسیعی از افراد قرار می‌گیرد.

طراحی لباس سفارشی

لباس های سفارشی (bespoke)

لباس سفارشی همانطور که از اسم آن مشخص است . به لباس‌هایی اشاره دارد که به طور خاص مطابق اندازه‌‌ها و فرم بدن یک فرد ساخته شده‌اند.

وینتج (vintage)

وینتج یکی دیگر از اصطلاحات مد و فشن است که به تمام سبک‌های قدیمی لباس اشاره دارد. طبق استاندارد صنعت مد، لباس‌ بین ۲۰ تا ۱۰۰ سال پیش را وینتج در نظر میگیرند .

اصطلاحات مد : کنتراست (contrast)

اصطلاح کنتراست یا تضاد، در صنعت مد زمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد که از دو نوع پارچه یا رنگ متضاد استفاده شود.

لیبل (label)

لیبل در دنیای فشن به معنای یک شرکت کوچک است که معمولاً توسط یک فرد اداره می‌شود و یک طراح و یک تیم کوچک از متخصصان مد و فشن برای او کار می‌کنند.

اصطلاحات مد : مونوکروم

Monochrome یکی از اصطلاحات مد و فشن

مونوکروم به معنای یک استایل کامل (ترکیبی از لباس، اکسسوری، کیف و کفش) است که فقط از طیف‌های مختلف یک رنگ استفاده می‌کند.

Color coordination

Color coordination یا هماهنگی رنگ، به معنی به کار بردن تئوری رنگ‌ها و استفاده از رنگ‌های هماهنگ در تمام اجزای یک استایل است.

گلدوزی (embroidery)

گلدوزی، تکنیک ماهرانه آراستن و تزیین لباس با دست، با دوختن ابریشم و نخ و گاهی پولک، مهره، پر و مروارید در لباس است.

اصطلاحات مد : گلدوزی

BIB AND TUCKER یکی از اصطلاحات مد و فشن

این یکی از اصطلاحات مد و فشن بامزه است که به معنی فاخرترین لباس‌ها (یا به اصطلاح عامیانه فارسی، لباس پلوخوری) یک شخص می‌باشد.

BLING

بلینگ در دنیای مد و فشن به جواهرات پر زرق و برقی گفته می‌شود که افراد معمولاً برای به نشان دادن ثروت یا موقعیت مهم خود از آن استفاده می‌کنند.

Plus size یکی دیگر از اصطلاحات مد

لباس پلاس سایز به لباسی گفته می‌شود که برای افراد بزرگ‌تر از سایز متوسط مناسب بوده و اندازه 1X به بالا را در بر می‌گیرد.

اصطلاحات مد : پلاس سایز

سجاف (hems)

سجاف یکی از روش‌های دوخت و تکمیل لباس است که طبق آن، لبه پارچه را تا زده و می‌دوزند تا درز آن باز نشود.

کریز (craze)

کریز به معنای یک فعالیت، استایل یا مد است که معمولاً برای مدت کوتاهی به محبوبیت بسیار زیادی دست پیدا می‌کند.

بدل (imitation)

این اصطلاح که به معنای تقلید نیز می‌باشد، به «الهام‌ گرفتن» برندها از یکدیگر و فراگیر شدن یک ترند اشاره دارد.

اصطلاحات مد : ناک آف (knock off)

ناک آف به یک کپی بدون مجوز از لباس‌های تولیدشده توسط یک طراح گفته می‌شود که قرار است با قیمتی کمتر از نسخه اصل آن فروخته شود.

اصطلاحات مد : اسلیم فیت

اسلیم فیت (slim fit)

لباس های اسلیم فیت به گونه‌ای طراحی شده‌اند که پارچه آن‌ها به بدن بچسبد. این کار معمولاً با باریک کردن برش در قسمت کمر انجام می‌شود.

دیگر اصطلاحات مد که کاربردی هستند

علاوه بر اصطلاحات مد و فشن که در بالا معرفی کردیم، اصطلاحات دیگری نیز هستند که در این صنعت کاربردهای بسیاری دارند. از جمله این اصطلاحات لباس می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • باروک (Broque): یک سبک اغراق‌آمیز که در آن آیتم‌ها به صورت باورنکردنی بزرگ هستند.
  • Dress code : به تم مخصوص مهمانی می گویند . (مثلاً سیاه و سفید) که مهمانان باید مطابق آن لباس بپوشند.
  • Off the rack: لباس‌هایی که به صورت انبوه و در سایز‌های استاندارد برای فروش در خرده‌فروشی‌ها تولید می‌شوند.
اصطلاح تم مهمانی

جمع بندی

در این مقاله به بررسی پرکاربردترین و مهم‌ترین اصطلاحات دنیای مد و فشن پرداختیم. این اصطلاحات به شما کمک می‌کنند . در حوزه کاری خود حرفه‌ای‌تر ظاهر شوید . و به صورت تخصصی، ظاهر یک لباس یا سبک لباس افراد را توصیف کنید. جهت کسب مهارت‌های بیشتر در این زمینه می‌توانید سری به دوره‌های حضوری و آنلاین طراحی لباس پویا اندیش بزنید.

سوالات متداول

5/5 - (3 امتیاز)

تهیه شده توسط گروه تحقیقاتی طراحی لباس آموزشگاه پویااندیش

نوع آموزش ✅ عکس + فیلم
گروه تحقیقاتی : ✅ تیم طراحی لباس پویااندیش
نحوه یادگیری ✅ گام به گام و کاربردی
درجه بندی محتوا ⭐⭐⭐⭐⭐
نمایش ویدیو درباره بهترین آموزشگاه طراحی لباس
اساتید آموزشگاه بهترین اساتید مجرب طراحی لباس
نحوه برگزاری کلاس حضوری یا آنلاین
سطح کلاس گام به گام و ویژه بازار کار
نوع مدارک معتبر و قابل ترجمه
یادگیری با تضمین
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *