همه چیز درباره نقاشی روی پارچه جین

فهرست عناوین

نقاشی روی پارچه جین به واسطه استفاده از تکنیک‌های متفاوت و مهارت‌های اختصاصی بیش از پیش مورد اهمیت قرار گرفته است . و دنیای مد و فشن را به سمت و سویی دیگر کشانده است!نقاشی پرطرفدارترین هنری‌ست که افراد از گذشته تا کنون مجذوب آن هستند و تجارت‌های گسترده‌ای را انجام می‌دهند! به آثار داوینچی نگاه کنید! چه رمز و رازهایی را در آثار خود جای داده که متخصصان هنوز در کشف آن عاجزند! نقاشی هنر خلاقیت و جان بخشیدن است. هنر انرژی‌های مثبت و احساسات خوب! هیچ اهمیتی هم ندارد تمامی آن خلاقیت‌ها را بر روی بوم نقاشی پیاده می‌کنید یا روی پارچه، در هر صورت زیبایی شگفت انگیز را خلق خواهید کرد که چشم از آن برداشتن ممکن نیست!

آموزش نقاشی روی شلوار جین

اما تعریف درست نقاشی روی پارچه چیست؟ با توجه به سوالات و ابهامات بسیار زیادی که درخصوص این مسئله در ذهن بسیاری از افراد وجود دارد. درنظر داریم در ادامه این مقاله توضیح کاملی را در خصوص بایدها و نبایدهای نقاشی روی پارچه و نقاشی روی پارچه جین و موارد مرتبط با آن ارائه دهیم. پس با ما همراه باشید.

تعریفی کامل از نقاشی روی پارچه

نقاشی روی پارچه جین همانطور که از اسمش پیداست . هنر استفاده از رنگ‌های تخصصی روی پارچه . و خلق و به تصویر کشیدن طراحی‌های جذاب و چشم نواز است! این روزها تقریبا نقاشی بر روی هر پارچه‌ای امکان‌پذیر است. اما کار بر روی پارچه‌هایی از جنس پنبه و ابریشم بسیار راحت‌تر از آن چیزی‌ست که فکر می‌کنید. رایج‌ترین سبک طراحی و نقاشی بر روی پارچه هم استفاده از قلم مو برای اعمال طرح شناخته می‌شود.

تکنیک های نقاشی روی جین

درواقع شما همانند نقاشی روی کاغذ یا بوم . که پس از کشیدن طرح منتظر خشک شدن آن می‌مانید. در کشیدن طرحهای نقاشی روی پارچه نیز باید به همین صورت عمل کنید. هر چند برخی افراد برای زیباتر شدن طرح به سراغ شابلون می‌روند . که خب معمولا برای پیاده سازی طرح‌های پیچیده گزینه بسیار مناسبی‌ست.

نقاشی روی چه پارچه هایی امکانپذیر است؟

آیا نقاشی روی پارچه جین یا حتی نقاشی روی پارچه ساده امکانپذیر است؟ پاسخ دادن به این سوال میتواند بسیاری از مسائل را حل کند . و شما در این مسیر چندین گام به جلو سوق دهد

بهترین نوع پارچه برای نقاشی

اجازه دهید مسئله مهمی را بگوییم؛ وقتی صحبت از یادگیری نحوه نقاشی روی پارچه جین یا هر نوع پارچه دیگری به میان می‌آید؛ مهم‌ترین مسئله موجود، شناخت کامل پارچه و همچنین نوع رنگ سازگار با پارچه است! نقاشی روی لباس، بالش، کفش و غیره اغلب توسط صنعتگران و هنرمندان چیره دست قرار میگیرد و اگر که شما میخواهید در زمره این افراد قرار گیرید، باید اطلاعات خود را در این زمینه افزایش دهید. شاید نکاتی را طی آموزش‌های آکادمیک در ذهن داشته باشید، اما مسلما بدون تمرین و هدایت شدن از جانب استادی باتجربه و کاربلد محقق شدن آن امکانپذیر نیست!

طراجی روی پارچه جین

توصیه ما حضور در دوره‌های نقاشی روی پارچه پویااندیش است که به شما برای حضوری قدرتمند در این صنعت کمک شایانی می‌کند.

با تمامی این تفاسیر بیایید به سراغ شناخت پارچه‌ها برویم.

شناخت پارچه برای نقاشی

پارچه‌ها را نباید همچون کاغذ، سطوحی معمولی برای نقاشی بدانید. آنها دارای الیاف و بافت بوده . و با توجه به مواد و کیفیت مواد به کار رفته در آنها در مواجهه با رنگ‌ها واکنش متفاوتی از خود بروز می‌دهند. این مسئله که قبل از شروع نقاشی روی پارچه به خوبی درباره آنها تحقیق کنید، خصوصا اگر جزء تازه واردان این حرفه به حساب می‌آیید، بیشتر از آن چیزی که فکرش را می‌کنید اهمیت دارد! پس از آن غافل نشوید.

آموزش طراحی و نقاشی روی پارچه

میتوانید با سوالاتی از قبیل؛ «آیا رنگ اکریلیک برای نقاشی روی پارچه مناسب است؟» یا «چگونه روی پارچه جین نقاشی کنیم؟» شروع کنید! در جواب باید بگوییم؛ این روزها نقاشی روی اکثر پارچه‌ها امکانپذیر است. آنها از ویژگی‌ها، دوام و انعطاف پذیری خاصی برخوردارند که در ادامه میخواهیم به معرفی آنها بپردازیم.

پارچه های طبیعی

پارچه‌های از جنس ابریشم، پشم، کتان و پنبه را در دسته پارچه‌های طبیعی برای نقاشی روی پارچه قرار می‌دهند و یکی از بهترین گزینه‌ها در این راستا به حساب می‌آیند.

سبک های مختلف نقاشی روی پارچه

هر چند رنگ‌ها گاها در سطح مواد پخش خواهند شد، اما نیازی به نگرانی نیست، تکنیک‌های هنر نقاشی روی پارچه جین در این مسیر به شما کمک خواهد کرد تا این پخش شدگی را کنترل نمائید.

نکته مثبت درخصوص پارچه‌های طبیعی اینجاست که به واسطه الیاف طبیعی‌شان با اکثر رنگ‌ها سازگاری نشان می‌دهند که این مسئله به پیاده‌سازی طرح نهایی شما بسیار کمک خواهد کرد.

پارچه های مصنوعی

منظور از پارچه‌های مصنوعی، همان پارچه‌هایی‌ست که برای طراحی آنها به سراغ موادی مانند نایلون، پللی استر، جین و همچنین مواد شیمیایی می‌روند. درواقع این مواد برای کنار هم نگه داشتن الیاف پارچه ضروری است.

نقاشی بر روی پارچه جین

گاها دیده میشود که این مواد شیمیایی اجازه چسبیدن . و پخش شدن رنگ روی سطوح پارچه و رنگ‌آمیزی طرح را نمی‌دهند. از همین‌رو توصیه می‌شود . برای از بین بردن آنها حتما قبل از شروع طراحی و نقاشی، پارچه را شستشو دهید. البته در این میان پارچه جین را باید جزء پارچه‌هایی با انعطاف پذیری بالا بدانید که اکثرا واکنشی به رنگ نشان نمی‌دهد.

برای نقاشی روی پارچه از چه نوع رنگی می توان استفاده کرد؟

در ابتدا باید بگوییم؛ تمامی رنگ‌ها را نمیتوان بر روی تمامی پارچه‌ها استفاده نمود. به خوبی آگاهیم رنگ‌ها شور و هیجانی تازه به پارچه و طرح شما می‌بخشند . اما قبل از انتخاب رنگ، توجه به مواد به کار رفته. در پارچه و همچنین نوع رنگ حائز اهمیت است.

رنگ مناسب نقاشی روی پارچه جین

درواقع پس از انتخاب پارچه‌ست که انتخاب رنگ ایده‌آل امکانپذیر می‌شود. بهترین انواع رنگی که می‌توانید برای نقاشی روی پارچه جین یا هر پارچه دیگری استفاده کنید، رنگ‌های اکریلیک، رنگدانه‌ها و جوهرها و انواع دیگر رنگ‌هاست. 

شرکت در دوره‌های نقاشی روی پارچه پویا اندیش شما را با انواع رنگ و نحوه بکارگیری آنها بر روی پارچه آشنا خواهد کرد. برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید به بخش تماس با ما مراجعه کنید.

وسایل مورد نیاز برای نقاشی روی پارچه

مسلما برای پیاده سازی انواع تکنیک های نقاشی روی پارچه به ابزار احتیاج دارید! ابزارهای نقاشی روی پارچه کدام‌اند؟

  • انواع قلم مو. برای طراحی جزئیات و خطوط بسیار ریز باید به سراغ قلم موی نازک بروید و مسلما برای ترسیم طرح‌های بزرگ قلم موی پهن گزینه مناسب‌تری است.
وسایل مورد نیاز نقاشی روی پارچه جین
  • دورگیر. همانطور که از اسمش پیداست با دورگیری طرح احتمال تداخل رنگ‌ها را به صفر میرسانید. این دورگیرها انواع مختلفی دارند که با توجه به نیاز خودمیتوانید مدل رنگی، بی رنگ، پفکی و صدفی آن را انتخاب کنید.
  • انتخاب پارچه. جنس پارچه انتخابی تاثیر بسزایی در چگونگی کشیدن نقاشی روی پارچه جین یا حتی نقاشی روی پارچه فانتزی دارد! به عقیده بسیاری پارچه 100 درصد نخی با بافتی محکم بهترین گزینه است. هرچند که اجباری در استفاده از آنها وجود ندارد. با این حال توصیه میشود در انتخاب پارچه نهایت دقت را بکار گیرید.
  • ماژیک و رنگ مخصوص نقاشی روی پارچه. پس از انتخاب پارچه مدنظرتان باید به سراغ انتخاب رنگ بروید.
    مدیوم پارچه؛ طرف و پالت. هرکدام از این وسایل به شما در طراحی و نقاشی روی پارچه کمک خواهد کرد. مثلا برای ترکیب رنگ‌ها به پالت نیاز پیدا می‌کنید. مدیوم پارچه به مایعی ژل مانند میگویند که برای نرم و معطف کردن پارچه احتیاج است و ظرف هم برای شستشوی قلم موها.
آماده کردن پارچه جین برای نقاشی

تاکنون برای نقاشی روی پارچه هیچ تلاشی از خود نشان داده‌اید یا اینکه جسارت این کار را ندارید؟ ببینید مسئله نقاشی روی پارچه جین بسیار فراتر از آن چیزی‌ست فکرش را می‌کنید.

آماده کردن پارچه برای نقاشی

برای نقاشی روی پارچه و استفاده از تکنیک نقاشی روی پارچه در ابتدا باید آن را برای انجام این کار آماده کنید. به عبارت ساده‌تر؛ نقاشی روی پارچه جین، مقدماتی دارد که باید نسبت به آنها مطلع باشید. هر چند که باز هم تاکید می‌کنیم . برای انتخاب پارچه به خوبی تحقیق کنید . مراحل آن به شرح زیر است:

نقاشی روی جین

پارچه را بشویید

اگر تصمیم گرفتید طرحی را روی لباسی که از قبل دارید نقاشی کنید، یا اگر لباس جدیدی خریداری کرده اید، همیشه توصیه می شود که لباس‌تان را بشویید! شستن لباس قدیمی یا حتی جدید به از بین بردن مواد شیمیایی و مصنوعی . و همچنین بازگرداندن آنها به اندازه نهایی کمک می‌کند.

پیش شستشو اساساً به پارچه اجازه می‌دهد تا به اندازه نهایی خود بازگردد و هنگام اعمال رنگ عملکرد بهتری از خود نشان دهد. توصیه می شود پارچه‌ها را با دست یا در ماشین لباسشویی در دمای ولرم بشویید.

اتو کردن در نقاشی روی پارچه جین

پارچه را اتو کنید

این مرحله ارتباط مستقیمی با جنس پارچه شما دارد. اگر پارچه طبیعی مانند نخی یا کتان را انتخاب کرده باشید، متوجه خواهید شد که قسمت‌هایی از آن چروک و سفت می شود. برای صاف و تمیز کردن فرآیند رنگ آمیزی، توصیه می شود روی پارچه اتو بکشید تا صاف شود. پارچه‌هایی مانند جین مستعد چروک شدن نیستند، از همین‌رو نیازی هم به اتو ندارند.

پارچه را ثابت نگه دارید

برای نقاشی روی پارچه جین باید یک مانع بین لایه‌های پارچه ایجاد کنید . تا از چسبیدن و پخش شدن رنگ به سایر قسمت‌ها جلوگیری کنید .

ثابت نگه داشتن پارچه جین


این مانع میتواند یک کاغذ مقوایی یا یک تخت چوب یا حتی چند گیره لباسشویی برای کشش و محکم کردن پارچه به تخته باشد!

پارچه را کمی مرطوب کنید

می توانید قبل از رنگ آمیزی طرح خود، یکم آب به سطح پارچه اسپری نمائید. این کار چسبندگی پارچه با رنگ را تا حد زیادی بهبود می بخشد.

مرطوب کردن پارچه برای نقاشی روی پارچه جین

مراقب میزان استفاده از آب باشید و آب زیادی به آن اضافه نکنید زیرا ممکن است طرح روی پارچه در زمان شروع خشک شدن، منبسط و تار شود.

6 مرحله ساده نقاشی روی پارچه

در این بخش میخواهیم اصول رنگ‌آمیزی روی پارچه با رنگ اکریلیک را بگوییم. همچنان این شش مرحله با هدف ایجاد طرحی چشمگیر . و خارق العاده بر روی یک کت جین شرح داده می‌شود. میتوانید تمامی این مراحل را همراه من پیش ببرید.

آموزش نقاشی روی پارچه جین

در ابتدا فضایی را برای انجام کار خود در نظر بگیرید. تمامی ابزار و مواد مورد نیاز رنگ آمیزی را در نزدیکی خود قرار دهید. حال مراحل زیر را پیش ببرید:

  • پارچه را با گیره محکم کنید
  • کمی سطح پارچه را مرطوب نمائید
  • طرح ذهنی‌تان را با مداد بر روی پارچه بکشید
  • طرح خود را رنگ آمیزی نمائید
  • اجازه دهید رنگ خشک شود
  • رنگ را با اتو فیکس کنید

چگونه اشتباهات ناخواسته هنگام رنگ آمیزی لباس را حذف کنیم؟

اگر در مراحل ابتدایی نقاشی روی پارچه اشتباهی در رنگ‌آمیزی پیش آمد. اصلا نگرانی به خود راه ندهید. زیرا میتوانید با استفاده از سفیدکننده‌ و قلم مو بر روی ناحیه‌ای که میخواهید بزنید و آن اشتباه را حذف کنید.

نقاشی روی کت های جین

و در آخر

در این مقاله تلاش کردیم نکات بسیار مهم نقاشی روی پارچه جین را بگوییم. حال برای شروع در این مسیر اطلاعات اولیه‌ای را بدست آورده‌اید و میتوانید استارت کار را بزنید.

اما با این حال توصیه می‌شود برای حرفه‌ای شدن در مسیر طراحی لباس و خصوصا نقاشی روی پارچه زیر نظر اساتید باتجربه و کاربلد این مفاهیم را یاد بگیرید و خود را به صنعت مد و فشن معرفی نمائید. برای کسب اطلاعات بیشتر از دوره های نقاشی روی پارچه پویا اندیش به بخش تماس با ما بروید.

5/5 - (1 امتیاز)

تهیه شده توسط گروه تحقیقاتی طراحی لباس آموزشگاه پویااندیش

نوع آموزش ✅ عکس + فیلم
گروه تحقیقاتی : ✅ تیم طراحی لباس پویااندیش
نحوه یادگیری ✅ گام به گام و کاربردی
درجه بندی محتوا ⭐⭐⭐⭐⭐
نمایش ویدیو درباره بهترین آموزشگاه طراحی لباس
اساتید آموزشگاه بهترین اساتید مجرب طراحی لباس
نحوه برگزاری کلاس حضوری یا آنلاین
سطح کلاس گام به گام و ویژه بازار کار
نوع مدارک معتبر و قابل ترجمه
یادگیری با تضمین
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *