نحوه انتخاب و خرید پارچه

فهرست عناوین

راهنمای پارچه ها
پارچه ها به روش تار و پود یا کشبافت بافته می شوند، و می توانند از الیاف حیوانی(پشم و ابریشم)، الیاف گیاهی(مانند پنبه و کتان) و یا الیاف مصنوعی(مانند نایلون) ساخته شوند. پارچه های نساجی بیشتر به روش تار و پود بافته می گردند.
در اینجا فضای کافی برای صحبت درباره تمام پارچه ها وجود ندارد، بنابراین تنها چند نوع اصلی آنها را به شما معرفی می کنیم:
-پنبه : متنوع ترین پارچه ها از نخ پنبه ای که به روش تارو پودی بافته شده است، بوجود می آیند که دارای وزن های مختلفی از دستمال های سبک تا پارچه های سنگین برزنتی هستند. این نوع پارچه ها اغلب برای پیراهن، دامن، شلوار، شلوار جین و کیف استفاده می گردند و اغلب ارزان قیمت هستند.

-پارچه کشباف نخی : این نوع پارچه توسط ماشین و از نخ پنبه خوب بافته می شود و از آن برای ساخت تی شرت ها استفاده می گردد. این نوع پارچه کششی بوده و برای پوشیدن راحت است، اما دوخت آن به آسانی پارچه پنبه ای تار و پودی نمی باشد.
– کتان : پارچه های کتانی به راحتی دوخته می شوند و دارای وزن های مختلفی هستند. این نوع از پارچه ها زیاد چروک می شوند، به همین دلیل معمولا آنها را با پنبه مخلوط می کنند. استفاده اصلی آنها برای تولید لباس های تابستانی است. ممکن است بسیار گران باشند.


-ابریشم : این نوع پارچه براق، اغلب برای لباس زیرهای لوکس، بلوز و لباس استفاده می شود. این پارچه ها گران هستند و دوختن آنها سخت است.
-پشم : می تواند هم به صورت تار و پودی و هم بصورت کشبافت بافته شود. پارچه های پشمی اغلب برای ایجاد لباس، کت و دامن و شلوارهای شیک استفاده می شود. این نوع پارچه ها اغلب گران هستند و باید توسط خشکشویی شسته شوند.
-پلی استر و پلی پنبه : پارچه های تار و پودی مصنوعی، به طور کلی سبک وزن هستند و در برابر چین و چروک مقاوم می باشند. پلی پنبه ترکیبی از پلی استر و پنبه است. این نوع از پارچه ها اغلب بسیار ارزان قیمت هستند.


پارچه های خوب برای مبتدیان
برای شروع، بهتر است پارچه ای را خریداری کنید که دوخت آن آسان بوده و خیلی گران نباشد. خیلی از فکر اشتباهاتی که ممکن است انجام دهید، نترسید، شما در نهایت کار خود را با خراب کردن نقاطی از پارچه به پایان خواهید رساند! با این حال، برای اینکه خراب کردن پارچه را تا جایی که ممکن به حداقل برسانید .
1- به دنبال پارچه ای با تار و پودی که در زمان دوختن لغزش و کشش بیش از حدی ندارد، بگردید. در واقع شما باید پارچه ای پنبه ای، کتانی و یا ترکیب پنبه و کتان را انتخاب کنید. از خرید پارچه های ابریشمی، ریون، پلی استر و پارچه کشباف نخی و دیگر پارچه های کشباف اجتناب کنید. 


2- پارچه هایی با رنگ ها و طرح های کوچک و ساده را انتخاب کنید. از خرید پارچه های راه راه و پارچه هایی با طرح های بزرگ اجتناب نمایید.
3- پارچه هایی با وزن سبک تا متوسط را انتخاب کنید. در ابتدای کارتان، از پارچه های سنگین وزن مانند جین استفاده نکنید؛ زیرا دوختن آنها مشکل تر خواهد بود. 

چگونه پارچه بخریم؟

به نظر شما کدام یک را باید اول خریداری کرد، الگوی دوخت یا پارچه؟ من فکر می کنم که خرید الگوی دوخت و سپس پارچه آسانتر باشد. هنگامی که الگوی خود را پیدا کردید، می دانید که به دنبال چه نوع پارچه ای هستید و چقدر پارچه باید خریداری کنید. شما همچنین می توانید نخ، زیپ، دکمه و سایر لوازم مورد نیازتان را برای مطابقت با پارچه، در همان زمان خرید پارچه تهیه کنید.
البته ممکن است که شما قبل از خرید الگو، پارچه ای فوق العاده پیدا کنید و نتوانید در مقابل آن مقاومت نمایید. در چنین موقعیت هایی بهتر است 3 متر از آن پارچه را خریداری کرده و آن را جزو گزینه های خود برای دوخت در نظر داشته باشید تا زمانیکه آماده دوختن لباسی جدید گردید.

 زمانیکه در مغازه ها به دنبال پارچه می گردید :
– بررسی کنید که کدام یک از پارچه ها برای الگوی دوخت مورد نظرتان توصیه شده است.
– اندکی پارچه را باز کنید و به چگونگی آویزان شدن آن نگاه کنید. آیا از آن خوشتان می آید؟ آیا این پارچه برای دوخت لباس مورد نظرتان مناسب است؟
– نگاهی به برچسب آن بیاندازید. باید اطلاعاتی درباره نوع نخ و دستورالعمل های مراقبت از آن وجود داشته باشد. آیا می توان آن را داخل ماشین لباسشویی انداخت یا تنها باید در خشکشویی شسته شود؟ اگر به نظرتان می رسد که نگهداری از این پارچه بیش از حد دشوار است، از آن بگذرید.
– تصور کنید که طرح مورد نظرتان بوسیله پارچه دوخته شده است. آیا خوب به نظر می آید؟ شما آن را دوست دارید؟ آیا رنگ پارچه برای شما مناسب است؟

– عرض پارچه را بررسی کنید. پارچه ها در عرض های مختلفی تولید می شوند. برای پیدا کردن طول پارچه مورد نظرتان، به الگوی خود نگاه کنید. مطمئن شوید که به انداز کافی پارچه خریداری می کنید و حدود 10% جمع شدن پارچه به دلیل شستشو را نیز در نظر بگیرید.
-برای خرید پارچه وقت بگذارید. هنگامی که پارچه از رول بریده شود، قطعا نمی توانید آن را پس بدهید. پس برای خرید پارچه عجله نکنید.  
مغازه های پارچه فروشی و فروشگاه های آنلاین
در صورت امکان، به مغازه های پارچه فروشی بروید و انواع مختلف پارچه ها را از نزدیک ببینید. اگر شما خرید از فروشگاه های آنلاین را ترجیح می دهید، برای جلوگیری از اشتباه در انتخاب پارچه بهتر است پارچه هایی قابل اطمینان مانند پنبه ای را خریداری کنید.

آماده سازی پارچه برای برش
زمانیکه با پارچه خریداری شده به خانه بازگشتید، سعی کنید تا از برش سریع آن خودداری نمایید. این ممکن است کار خسته کننده ای باشد، اما همیشه اول پارچه را شسته و اتو زده و سپس آن را برش دهید. مانند سایر لباس هایتان پارچه ر ا بشویید؛ زیرا اگر آن آب برود بهتر است همین الان پارچه دیگری را برای دوخت انتخاب کنید، به جای آنکه پس از صرف وقت زیادی برای دوخت آن متوجه آب رفتن آن شوید. وقتی پارچه خشک شد، باید آن را اتو بزنید.
الگوی دوخت شما شامل دستورالعمل های لازم برای برش های مختلف پارچه است. الگوی خود را بر روی پارچه قرار دهید. بهتر است که تمام الگوها را قبل از شروع برش، بچرخانید تا مطمئن شوید که همه چیز درست است. قطعات الگو را به پارچه وصل کنید، و دوباره کار خود را بررسی کنید. در نهایت، یک نفس عمیق بکشید، قیچی خود را بردارید و برش دهید!

 این پست را به اشتراک بگذارید

5/5 - (16 امتیاز)

تهیه شده توسط گروه تحقیقاتی طراحی لباس آموزشگاه پویااندیش

نوع آموزش ✅ عکس + فیلم
گروه تحقیقاتی : ✅ تیم طراحی لباس پویااندیش
نحوه یادگیری ✅ گام به گام و کاربردی
درجه بندی محتوا ⭐⭐⭐⭐⭐
نمایش ویدیو درباره بهترین آموزشگاه طراحی لباس
اساتید آموزشگاه بهترین اساتید مجرب طراحی لباس
نحوه برگزاری کلاس حضوری یا آنلاین
سطح کلاس گام به گام و ویژه بازار کار
نوع مدارک معتبر و قابل ترجمه
یادگیری با تضمین
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *