آموزش گریت پارچه

فهرست عناوین

روش های مختلفی در خیاطی و دوخت پارچه وجود دارد که هر یک با کمی خلاقیت، آموزش و مهارت می تواند یک طرح نهایی بسیار زیبا و منحصر به فرد را خلق کند. گریت پارچه همیشه یکی از بهترین روش ها و تکنیک های طراحی و دوخت پارچه بوده است.

خود گلدوزی و دوخت روی پارچه تکنیک های زیر مجموعه متعددی دارد. یکی از این تکنیک های فوق العاده جذاب، تکنیک گریت پارچه نام دارد. یک روش بسیار خاص برای طرح دادن به پارچه که می توان از آن برای موارد مختلفی استفاده کرد. اما گریت پارچه چیست و چطور تعریف می شود؟

گریت پارچه چیست؟

گریت پارچه چیست؟

این تکنیک دوخت روی انواع پارچه با نام های دیگری مانند دوخت چروک روی پارچه یا اسموک دوزی پارچه نیز شناخته می شود. یک نوع گلدوزی به شیوه خاص است که به موجب آن چروک ها و طرح هایی به شکل های مختلف روی پارچه ایجاد می شود.

گریت پارچه در واقع از مربع های تشکیل شده که در نظم و ترتیب خاصی به هم وصل می شوند. در واقع الگوی اولیه این نوع طراحی و دوخت روی پارچه متشکل از یک سری مربع ها است که همگی سایز یکسانی دارند و در یک الگوی مشخص به هم دوخته می شوند. نتیجه نهایی کار هم یک طرح چروک و برجسته روی پارچه است که بسته به نوع، مدل و خلاقیتی که در آن به کار گرفته شده، می تواند طرح های بسیار زیبایی ارائه دهد.

گریت پارچه چیست؟

تکنیک دوخت گریت روی پارچه را می توان یک هنر منحصر به فرد در نظر گرفت. الگو ها، اشکال و طرح های بسیار مختلفی به واسطه گریت پارچه به دست خواهد آمد. از این نوع دوخت می توان روی پارچه های مختلف و برای مصارف متفاوت استفاده کرد.

موارد کاربرد دوخت گریت پارچه

برای پیاده کردن یک طرح گریت پارچه می توان از الگو های مختلفی استفاده کرد. دوخت ها می توانند ساده یا بسیار پیچیده باشند. همچنین آن ها می توانند دوخت های ریز یا دوخت های درشت تری را شامل شوند. نکته مهم تر اما در خصوص دوخت گریت روی پارچه، امکان پیاده کردن آن روی پارچه هایی با جنس های مختلف است. البته بهتر است پارچه ها تا حد امکان نرم و سبک باشند.

با این حال بهترین پارچه هایی که می توان از آن برای پیاده کردن طرح های گریت استفاده کرد، شامل پارچه های ساتن، حریر و کتان است. پارچه های ساتن براق و رنگی بهترین گزینه برای پیاده کردن طرح های متفاوت گریت روی پارچه هستند.

گریت پارچه چیست؟ 2

علاوه بر این پارچه های ابریشمی، پوپلین و ارگانزا هم می توانند برای پیاده کردن طرح های گریت گزینه خوبی باشند. برای افراد مبتدی و افرادی که در حال تمرین آموزش گریت پارچه هستند، بهترین گزینه پارچه های سبک نخی است.

از طرح های گریت و آموزش گریت پارچه می توان برای دوخت و طراحی موارد مختلفی استفاده کرد. این طرح ها بهترین گزینه برای دوخت روتختی، روبالشتی، رومبلی، رومیزی و کوسن هستند. از طرح های مختلفی می توان برای دوخت این موارد استفاده کرد و مدل های زیبایی را خلق کرد.

گزینه دیگری که از طرح و دوخت های گریت برای زیباتر کردن آن استفاده می شود، استفاده از این روش برای دوخت لباس های مجلسی است. برای طرح دادن به یقه، آستین ها، بالاتنه و دامن لباس های مختلف می توان از طرح های گریت روی پارچه استفاده کرد.

گریت پارچه چیست؟ 3

مراحل آموزش دوخت گریت روی پارچه

برای دوخت گریت پارچه یا همان اسموک دوزی اول باید ابزار و وسایل مورد نیاز را تهیه کرد. برای این کار به کاغذ چهارخانه الگو کشی، خط کش، مداد، قیچی، نخ و سوزن همرنگ پارچه، پارچه مناسب و مروارید و نگین برای تزئین کردن دوخت گریت نیاز است.

ابتدا باید روی کاغذ طرح اولیه گریت ترسیم شود. اندازه های مربع های ترسیم شده روی کاغذ باید دقیق و در یک اندازه باشد. بنا بر ایده گریتی که در ذهن دارید، نحوه قرار دادن مربع ها، اندازه آن ها و جهت کشیده شدن شان متفاوت است.

گریت پارچه چیست؟ 5

بعد از این مرحله باید طرح ترسیمی را روی پارچه انتقال داد. برای کشیدن طرح این تکنیک بهتر است از کاغذهای رنگی کاربنی یا خودکار های مخصوص پارچه استفاده کنید. در صورتی که در این کار حرفه ای تر باشید، می توان مستقیما با دوخت راس مربع ها روی پارچه، طرح را روی آن منتقل کرد.

بعد از کشیده شدن طرح روی پارچه، مرحله اصلی کار یعنی دوخت گریت پارچه آغاز می شود. از نخ و سوزن ترجیحا همرنگ با پارچه استفاده کنید و مطابق الگوی اولیه، مربع ها را دقیقا و با حوصله به هم دوخت کنید. با دوخته شدن کامل مربع ها به یکدیگر، مرحله دوخت را با کشیدن خطوط نخ ها و جمع کردن آن ها کامل کنید.

گریت پارچه چیست؟ 4

با کشیده شدن کامل دوخت ها، طرح گریت حالت چروک و برجسته خود را به دست می آورد. این چروک ها در بسیاری از الگو ها شبیه به گل های برجسته می شوند. در پایان می توان با دوختن مروارید و نگین در هر یک از این گریت ها، به طرح پیاده شده روی پارچه جلوه بیش تری بخشید.

نکات مهم در دوخت الگوی گریت روی پارچه

در آموزش این تکنیک ، مهم ترین و حساس ترین مرحله دوخت است. دوختن الگوی پیاده شده روی پارچه باید با حوصله، دقت و مهارت انجام شود. تمام مربع ها باید طبق الگو دوخته شده و به هم وصل شوند. در صورتی که الگو و ترتیب دوخت رعایت نشود، طرح اسموک نهایی فاقد شکل و ساختار مورد نظر خواهد بود.

گریت پارچه چیست؟ 6

در ابتدای هر ردیف درست مانند چیزی که روی کاغذ مشخص شده است، دوخت اولیه انجام شده و گره ها زده می شوند. سپس در همان امتداد دوخت درشت و منظم انجام می شود. بعد از این که تمام دوخت ها انجام شد و تمام مربع ها دقیقا مطابق الگو به هم وصل شدند، در پایان با کشیدن نخ ها و جمع کردن شان طرح چروک نهایی به دست می آید. برای محکم تر شدن طرح پایانی بهتر است وسط چروک ها نیز یک دوخت انجام شود. در این مرحله است که بنا به سلیقه و خلاقیت می توان این وسط را با یک مروارید یا نگین پر کرد تا علاوه بر محکم کرده طرح های چروک، شکل و جلوه زیباتری هم به آن ها بخشید. قطعا آموزش های بیش تر و دقیق در خصوص آموزش گریت پارچه می تواند به کیفیت بهتر و شکل و نمای زیباتر طرح ها ختم شود.

5/5 - (3 امتیاز)

تهیه شده توسط گروه تحقیقاتی طراحی لباس آموزشگاه پویااندیش

نوع آموزش ✅ عکس + فیلم
گروه تحقیقاتی : ✅ تیم طراحی لباس پویااندیش
نحوه یادگیری ✅ گام به گام و کاربردی
درجه بندی محتوا ⭐⭐⭐⭐⭐
نمایش ویدیو درباره بهترین آموزشگاه طراحی لباس
اساتید آموزشگاه بهترین اساتید مجرب طراحی لباس
نحوه برگزاری کلاس حضوری یا آنلاین
سطح کلاس گام به گام و ویژه بازار کار
نوع مدارک معتبر و قابل ترجمه
یادگیری با تضمین
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *