آموزش جنسیت سازی مخمل

فهرست عناوین

به خوبی میدانید یک طراح لباس زمانی به موفقیت میرسد که شناخت کاملی از پارچه‌ها و همچنین کیفیت‌های مختلف آنها داشته باشد. این شناخت به او کمک می‌کند تا طراحی‌های متناسب‌تر و البته خلاقانه‌تری را انجام دهد. چه بسا که تلفیق زیبایی‌شناسی و کاربردی بودن خواسته هر طراح هنرمند و باتجربه‌ای‌ست! باید خاطر نانشان کنیم؛ آشنایی با انواع پارچه و انتخاب تکنیک مناسب برای نمایش کیفیت آنها، بخشی از دانش فنی بوده که طراح طی آموزش‌های مختلف فرا خواهد گرفت. اما در این میان جنسیت سازی هم جزء مقوله‌های یادگیری‌ست که بسیار از آن صحبت می‌شود. مثلا در این مقاله قصد داریم از چگونگی و آموزش جنسیت سازی مخمل صحبت کنیم.

جنسیت سازی مخمل

منظور از جنسیت سازی، نوعی به تصویر کشیدن ویژگی‌های مختلف پارچه اعم از رنگ، بافت، نقش و همچنین جنسیت پارچه است. این ویژگی‌ها درواقع از آن جهت مورد توجه قرار میگیرد که در انتهای روند کار جهت بیان کیفیت طرح ارائه شده، استفاده خواهد شد. در حال حاضر بیشتر از 20 نوع جنسبت مختلف پارچه در بازار در دسترس است که طراح لباس باید به ساخت و پرداخت تمامی آنها مسلط شود و در این مسیر قطعا از ابزارهایی نظیر گواش، ماژیک، مداد رنگ و آبرنگ نیز بهره خواهد برد.
توصیه داریم در ادامه این مقاله همراه ما باشید تا در ابتدا نسبت به اهمیت جنسیت سازی در طراحی لباس آگاه شده و سپس چگونگی استفاده از ابزارهای مختلف را بیاموزید.

چرا جنسیت سازی در طراحی لباس اهمیت دارد؟

اگر در حوزه طراحی لباس فعال هستید حتما بارها از خود پرسیده‌اید؛ جنسیت سازی چیست و چرا تا این اندازه اهمیت دارد!

چرا جنسیت سازی در طراحی لباس اهمیت دارد؟

اجازه دهید به واضح‌ترین شکل ممکن این مسئله را توضیح دهیم؛ جنسیت سازی در طراخی لباس به طراح لباس این امکان را می‌دهد تا بافت و جنس پارچه را به ساده‌ترین و بهترین شکل ممکن بر روی کاغذ به نمایش درآورد و بدون اینکه توضیحات اضافه‌تری را به بیننده ارائه دهد، مستقیما به او بگوید که بافت و جنس پارچه چیست!
درواقع یک طراح لباس برای موفق شدن در این دنیای پر از ایده و نوآورانه باید با اصول جنسیت شناسی انواع پارچه آشنا باشد. مثلا با شناخت جنسیت سازی لباس مخمل ، بتواند در طراحی‌های خود به خوبی آن را به تصویر بکشد.

چرا پارچه مخمل در دنیای مد و طراحی پرطرفدار است؟

به راستی ویژگی‌های‌ پارچه مخمل چیست ؟ چرا به یادگیری و آموزش جنسیت سازی مخمل تاکید می‌شود؟

چرا پارچه مخمل در دنیای مد و طراحی پرطرفدار است؟

برای پاسخ به این سوالات باید بگوییم؛ بر همه طراحان حرفه‌ای لباس مشخص است که در این پارچه هیچ نوع براقیت و نقاط خیلی روشن قابل رویت نیست! درواقع این پارچه کدر بوده و نور را به خود جذب می‌کند. پس بیشتر از روشنایی، تیرگی‌ست که چشم ما را در این پارچه به خود جذب می‌کند. ی
پارچه مخمل به واسطه زیبایی منحصر به فرد، در اکثریت لباس‌ها خصوصا پیراهن‌های بلند و کوتاه، کت و شلوار، نیم تنه‌های زیبا و حتی انواع دامون مورد استفاده قرار میگیرد. این پارچه‌ها بافتی، کرک‌های بسیار ظریف و کوتاه و نازک دارند. اگر به درستی از آنها مراقبت شود، دوام و ماندگاری آن حیرت انگیز خواهد بود. از طرفی به واسطه حضور پرز و محبوس ماندن هوا بین آنها، جزء لباس‌های گرم نیز به حساب می‌آید!
حال دانستید چرا باید جنسیت سازی مخمل را بیاموزید؟

آشنایی با انواع پارچه مخمل

برای اینکه در جنسیت سازی مخمل عملکردی موفق از خود به جای بگذارید در ابتدا باید انواع مختلف پارچه مخمل موجود در بازار را بشناسید.

آشنایی با انواع پارچه مخمل
  • مخمل ابریشمی که همانطور از اسمش پیداست جزء نرم‌ترین و زیباترین نوع مخمل بوده و اغلب از آن برای لباس‌های چین دار و ریزش دار استفاده می‌شود.
  • مخمل نخی: این مخمل‌ها پرزها و حتی زمینه از پنبه تهیه شده‌اند.
  • مخمل براق: از الیاف مصنوعی بافته شده‌اند و سطح شفاف و براقی دارند.
  • مخمل کشی: حالت کشسانی موجود در این نوع پارچه مخمل به پارچه های ریون شباهت دارد که تنخور بسیار زیبایی نیز خواهد داشت.
  • مخمل سیزل: اگر به دنبال ایجاد سایه روشن در طرح‌های خود هستید باید از این نوع مخمل استفاده کنید
  • مخمل چروک: این نوع مخمل در سطح خود تیرگی و روشنی‌های بسیار زیادی دارد.
  • مخمل چکش خورده: تفاوت این مخمل با مخمل چروک در فشار وارده به سطح است که باعث کوتاه و بلند شدن کرک‌های روی پارچه میشود.
  • مخمل کوبیده: این نوع از مخمل شفافیت و درخشندگی بسیار بالایی دارد.
  • مخمل برجسته: از این مخمل اغلب برای روکش مبل و کوسن استفاده میشود.
  • مخمل کبریتی: جزء پارچه‌های باضخامت و دوام بالا به حساب می‌آید.

مراحل جنسیت سازی مخمل

یکی از مهم‌ترین آموزش‌ها در جنسیت سازی مخمل، استفاده صحیح از ابزارهایی نظیر مارکر، مدادرنگی یا گواش است. درواقع جنسیت سازی با مارکر یا حتی جنسیت سازی مخمل با مداد رنگی و گواش جزء مواردی‌ست که در طول دوره و آموزش جنسیت سازی مخمل تدریس خواهد شد.

مراحل جنسیت سازی مخمل

حال مراحل جنسیت سازی را بشناسید:

  1. در ابتدا باید آن طرح کلی که از مدل لباس در ذهن دارید را با کمک مداد طراحی، بر روی کاغذ بکشید.
  2. در مرحله دوم طرح کشیده شده با استفاده از مارکرهای مربوطه، رنگ آمیزی می‌شود. توجه داشته باشید که در این مرحله رنگ مارکر باید در تناژهای بسیار پایین باشد تا در زمان ایجاد سایه روشن‌های لباس دچار مشکل نشوید.
  3. سپس از یک مدادرنگی با تناژ تیره تر کمک گرفته و آن محل‌هایی که به سایه روشن نیاز دارد را با بهره گیری از تکنیک‌های رنگ آمیزی با مداد، سایه بزنید. حواستان باشد؛ باید تمامی محل‌های چین، تاخوردگی‌ها، گوشه و کنارها و حتی جمع شدگی‌ها، سایه زده شود.
  4. در آخرین مرحله از جنسیت سازی مخمل باید به سراغ مداد رنگی سفید بروید. درواقع این رنگ از مدادرنگی به روشن‌تر شدن قسمت‌های غیر سایه‌ای کمک می‌کند. اصلی‌ترین دلیل این کار هم این است که رنگ سفید مداد به ایجاد برق طبیعی پارچه‌های مخمل کمک کرده و قسمت‌های سایه روشن بسیار واضح‌تر و دقیق‌تر در بافت پارچه مخمل نمایش داده خواهد شد.

و در آخر

در این مسئله هیچ شکی نیست که یادگیری و آموزش جنسیت سازی مخمل یا حتی انواع پارچه‌های موجود در بازار بر یک طراح لباس حرفه‌ای لازم و ضروری است! ما در این مقاله تا حد امکان تلاش کردیم برخی از مهم‌ترین سرفصل‌های این آموزش را با شما در میان بگذاریم.

یادگیری و آموزش جنسیت سازی مخمل

اما مسئله اینجاست؛ برای جنسیت سازی انواع پارچه مخمل مثل جنسیت سازی مخمل کبریتی به اطلاعات کامل‌تری احتیاج دارید که صرفا در دوره‌ها و آموزش‌های بخصوصی ارائه خواهد شد. از طرفی برای رنگ‌امیزی صحیح طرح کشیده شده یا حتی جنسیت سازی مخمل با گواش و غیره به آموزش‌های حرفه‌ای‌تری نیاز پیدا خواهید کرد.
میتوانید برای شرکت دوره‌های مختلف جنسیت سازی پارچه و خصوصا آموزش جنسیت سازی مخمل با کارشناسان ما ارتباط برقرار کنید تا اطلاعات کامل‌تری را در اختیار شما قرار دهند.

5/5 - (2 امتیاز)

تهیه شده توسط گروه تحقیقاتی طراحی لباس آموزشگاه پویااندیش

نوع آموزش ✅ عکس + فیلم
گروه تحقیقاتی : ✅ تیم طراحی لباس پویااندیش
نحوه یادگیری ✅ گام به گام و کاربردی
درجه بندی محتوا ⭐⭐⭐⭐⭐
نمایش ویدیو درباره بهترین آموزشگاه طراحی لباس
اساتید آموزشگاه بهترین اساتید مجرب طراحی لباس
نحوه برگزاری کلاس حضوری یا آنلاین
سطح کلاس گام به گام و ویژه بازار کار
نوع مدارک معتبر و قابل ترجمه
یادگیری با تضمین
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *