موتیف در طراحی پارچه چیست؟

فهرست عناوین

اگر میخواهید درباره موتیف در طراحی پارچه بدانید باید بگوییم؛ عنصری که به صورت مداوم تکرار شود را موتیف میگویند. تاکنون به نقش‌ و نگارهای بر روی پارچه توجه کرده‌اید؟ اغلب ما براساس این نقش و نگارهاست که تصمیم به خرید یک پارچه یا لباس میگیریم! شاید جالب باشد بدانید همین فرم‌های روی پارچه‌ را در دنیای طراحی موتیف می‌نامند! البته این امکان نیز وجود دارد که موتیف هیچ هماهنگی و نظم خاصی نداشته باشد.

موتیف چیست ؟

موتیف در طراحی پارچه

اجازه دهید مثالی بزنیم؛ به پارچه‌های با طرح پلنگی نگاه کنید؛ چه ذهنیتی از آن پارچه یا پیراهن دارید؟ دقیقا درست است، طرح پوست پلنگ در ذهن شما نقش می‌بندد. اما دو نکته بسیار مهم در اینجا نهفته‌ست. اول اینکه در طرح پلنگی شاهد هیچگونه هماهنگی و نظم خاصی نیستم و دوم اینکه با وجود این عدم هماهنگی، مردم به آسانی میتوانند الگوی پلنگی را درک کنند!

این دقیقا همان چیزی‌ست که به آن موتیف در طراحی پارچه میگویند. طرح پلنگی نوعی موتیف حیوانی‌ است . که از طرح آن برای طراحی پارچه الهام گرفتند. اگر که میخواهید درخصوص راپورت بندی در طراحی پارچه و موتیف اطلاعات کامل تری بدست آورید، توصیه داریم در ادامه این مقاله همراه ما باشید.

طراحی پارچه با موتیف پلنگی

راپورت بندی چیست؟

مهم‌ترین سوال این مقاله را میتوان این پرسش که راپورت بندی چیست یا راپورت چیست دانست.

در این مسئله هیچ شکی نیست که با تحصیل در رشته طراحی پارچه با دنیای بسیار بزرگ و البته جذابی از پارچه‌ها، بافت‌ها و دوخت و انواع چاپ‌ الگوهای پارچه آشنا خواهید شد. حتی دانش آموزان در این مسیر آموزش‌هایی را مبنی بر چگونگی طراحی بر روی پارچه بافته شده نیز خواهند آموخت! به نوعی میتوان گفت؛ آنها با مقوله راپورت بندی یا همان موتیف در طراحی پارچه در همینجا آشنا خواهند شد.

راپورت بندی در طراجی موتیف پارچه

موتیف چیست؟

اما موتیف دقیقا چیست؟ درواقع طرحی که طراح بر روی پارچه می‌کشد، آن هم بگونه‌ای که هیچ آزاری را به چشم بیننده وارد نکند، راپورت بندی یا همان موتیف نام دارد.

در این راستا طراح به مسائل مختلفی مثل رنگ، میزان پذیرش رنگ، نوع و جنس پارچه و همچنین تراکم تار و پود نیز توجه کرده و تطابق‌هایی را در آنها به وجود می‌آورد تا زیباترین جلوه یک پارچه را ارائه دهد.

فراموش نکنید؛ طراحان لباس طیف مشتریان بسیار گسترده‌ای دارند، مسلما پوشش دادن تمامی این طیف سلایق امکان پذیر نیست! به همین دلیل است که اغلب متخصصان و طراحان بر روی یک سبک یا زمینه‌ای تمرکز می‌کنند و در حال پوشش دادن یک طیف از سلایق هستند. پس اگر در ابتدای مسیر تبدیل شدن به یک طراح لباس هستید، حتما زمینه طراحی خود را براساس خلاقیت، ایده‌ها، علایق و وابستگی‌هایتان مشخص کنید تا مسیر هموارتری را طی نمائید.

موتیف چیست

انواع موتیف را بشناسید

موتیف در طراحی پارچه به سه دسته تقسیم بندی می‌شود. از جمله:

  • موتیف هندسی
  • موتیف جدید
  • موتیف گلدار

موتیف‌ها در پارچه‌ها همچون یک پیام رسان عمل می‌کنند. یعنی هویت پارچه را به بیننده نشان بگذارند. درواقع افرادی که به دنبال رساندن یک مفهوم از طریق لباس‌شان هستند، استفاده از این نوع پارچه‌ها بسیار مناسب است. بیایید کمی بیشتر از این موتیف‌ها و انواع راپورت بندی پارچه بدانید.

طراحی موتیف هندسی

موتیف هندسی در طراحی پارچه

همانطور که از اسمش پیداست این نوع پارچه‌ها طرح‌هایی براساس اشکال هندسی دارند. یعنی شما اشکال، خطوط و زوایای مختلفی را در آن خواهید دید. نگاه به تاریخ به ما نشان می‌دهد اشکال هندسی همواره نقش بسیار مهم و پررنگی در دنیای طراحی پارچه داشته‌اند. هرچند که نیازی به استفاده پیچیده از آنها نیست، ساده‌ترین اشکال هم میتوانند لباسی زیبا را خاص نمایند.

موتیف های هندسی متنوع ترین و جهانی ترین موتیف ها هستند.

طراحی موتیف خاص

موتیف جدید

پارچه‌هایی با طرح‌های پوست حیوانات، طرح ساده و حتی پیچیده که در برخی زمان‌ها بسیار مد و دربرخی دیگر از زمان‌ها اصلا مورد توجه قرار نمیگیرند، در دسته موتیف‌های جدید قرار دارند. البته باید بدانید یکی از پرطرفدارترین موتیف در طراحی پارچه، پوست حیوانات است. مطمئنا دیده‌اید که طراحان با الهام گرفتن از پوست مار، ببر، پلنگ، گورخر و غیره، چه پارچه‌ها و لباس‌های فاخری را طراحی کرده و روانه بازار می‌کنند.

طراحی پارچه گلدار

موتیف گلدار در طراحی پارچه

این نوع موتیف در طراحی پارچه به شکل انواع گل استفاده می‌شود. این نوع موتیف را باید از آن دست انواع موتیف دانست که هرگز از مد نمی‌افتد و در هر سن و سالی و در هر زمانی مورد توجه قرار میگیرد. پارچه‌ای را تصور کنید که طرح گل رز به ظریف‌ترین شکل ممکن در آن دیده می‌شود، واقعا زیباست نه؟! این طرح‌ها خصوصا برای لباس‌های کودکان بسیار جذاب است و آنها را معصوم‌تر و زیباتر نشان می‌دهد.

الگوهای گل بزرگ با رنگ‌های شاد و زنده نیز برای هر مدل پارچه‌ای مناسب بوده و مورد استقبال قرار میگیرد. معمولا اغلب افراد ترجیح می‌دهند این طرح‌های سراسر گرما و طراوت را خصوصا در فضای داخلی خانه خود ببینند.

راپورت بندی پارچه در فتوشاپ

و در آخر

با توجه به توضیحات ارائه شده در این مقاله میتوان نتیجه گرفت موتیف در طراحی پارچه همانند یک الگو عمل می‌کند که اغلب منشا متفاوتی دارد. اما مشخصا هر اندازه که الگوهای در نظر گرفته شده، هدفمندتر باشد و طراحان از الگوهای طبیعی بیشتر پیروی کنند، طرح نهایی بر روی پارچه نیز زیباتر خواهد بود.

حال اگر در نظر دارید راپورت بندی در فتوشاپ را تجربه کنید؛ توصیه ما مراجعه به آموزشگاه پویااندیش است. دوره‌های حرفه‌ای و بخصوصی برای علاقمندان به این حرفه در نظر گرفته شده که اساتید باتجربه و کاربلد در آن مشغول به تدریس هستند و میتوانند شما را برای حضوری قدرتمند در این فضا آماده کنند.

میتوانید برای کسب اطلاعات بیشتر درخصوص این دوره‌ها به بخش تماس با ما سایت پویا اندیش مراجعه کنید.

1/5 - (1 امتیاز)

تهیه شده توسط گروه تحقیقاتی طراحی لباس آموزشگاه پویااندیش

نوع آموزش ✅ عکس + فیلم
گروه تحقیقاتی : ✅ تیم طراحی لباس پویااندیش
نحوه یادگیری ✅ گام به گام و کاربردی
درجه بندی محتوا ⭐⭐⭐⭐⭐
نمایش ویدیو درباره بهترین آموزشگاه طراحی لباس
اساتید آموزشگاه بهترین اساتید مجرب طراحی لباس
نحوه برگزاری کلاس حضوری یا آنلاین
سطح کلاس گام به گام و ویژه بازار کار
نوع مدارک معتبر و قابل ترجمه
یادگیری با تضمین
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *