دوخت چرم با دست

فهرست عناوین

دوخت چرم با دست چیزی شبیه به چالش است. به دلیل ضخامت چرم، دوخت کوک ها که قطعات چرمی را به هم متصل می کنند، مستلزم تلاش و زحمت بسیار سخت تری است.
همچنین، این کار همیشه نسبت به پارچه ساده زمان بیشتری می برد. اما چرم جذابیت بی نظیری دارد به همین دلیل است که اکثر طراحان لباس این نوع ماده اولیه را بر هر پارچه دیگری برای طراحی لباس های شیک و جذاب ترجیح می دهند.

آموزش دوختن چرم

مشکلات دوخت چرم

نکته هایی در مورد دوختن چرم با چرخ خیاطی وجود دارد .

اگر چرخ خیاطی قدرتمندی دارید که می تواند پارچه های ضخیم را به راحتی بدوزد، می تواند از اکثر چرم های سبک و مناسب برای تولید لباس (نه کیف) را هم بدوزد.

اما مشکلاتی در این داستان وجود دارد؛ برای نمونه، تکه های چرم شما به احتمال زیاد در اکثر مواقع برای چرخ خیاطی شما خیلی ضخیم هستند. به این ترتیب، ممکن است به شما کوک های نصفه و نیمه و رد شده بدهد یا بدتر از آن.

حتی ممکن است چرم شما زیر پایه دوختِ چرخ خیاطی معمولی خانگی جا نگیرد، چه برسد به اینکه بخواهید آن را هنگام دوختن جلو ببرید و درزهای چرمی را بدوزید.
در ادامه این بخش چند مرحله ساده برای دوخت چرم با دست آورده شده است که برای شما به عنوان یک طراح لباس بسیار کارآمد خواهد بود

لوازم مورد نیاز

مراحل دوخت چرم با دست

مرحله اول : لوازم موردنیاز را آماده کنید

ساخت اقلام مختلف با استفاده از چرم یک سرگرمی بسیار لذت بخش است که برای انجامش نیاز به ابزارهایی خواهید داشت که ممکن است بسیار پیچیده و گران باشند. اما می‌توانید با حداقل ابزارهای اولیه، چند کار چرمی خوب نیز بسازید.

ابزار

  • کاتر چرخشی تیز یا یک چاقوی تیز و محکم.
  • ابزار علامت گذاری (ابزار علامت گذاری چرمی خاص به شکل چنگال یا چرخ دوخت –وسیله دسته قرمز در بالا) – برای علامت گذاری سوراخ های دوخت به طور مساوی و با فاصله یکسان روی چرم. شما به یک ابزار علامت گذاری نیاز دارید که علامت ها را با فاصله دقیقی که می خواهید بین کوک ها به شما نشان دهد. اعداد روی برخی ابزار به صورت 5 بخیه در هر اینچ و غیره نشان داده می شوند.
  • درفش برای ایجاد سوراخ (پیش پانچ) برای دوخت.
  • سوزن چرمی صاف (2 شماره مختلف) اگر قبل از دوخت سوراخ ایجاد می کنید، می توانید از سوزن های معمولی خیاطی نیز استفاده کنید. در غیر این صورت می توانید از سوزن های چرمی با نوک های مثلثی تیز برای نفوذ به چرم استفاده کنید.
ساخت اقلام مختلف با استفاده از چرم
  • بند کتانی مومی بهترین گزینه برای دوخت چرم است. یکی از گزینه های جایگزین ، نخ پنبه ‌ای ضخیم است که می توانید آن را خودتان در خانه واکس بزنید (نخ پنبه را با عبور از موم زنبور عسل چرب کنید) یا نخ پنبه ‌ای که از قبل واکس زده شده است. اما نخ کتانی توسط همه کارشناسان برای دوخت چرم توصیه می شود.
  • واکس زدن نخ با استفاده از موم زنبور عسل برای دوخت چرم با دست ، عمر نخ شما را طوولانی تر می کند. همچنین از ساییدگی نخ در هنگام دوخت جلوگیری می کند.
  • یک گیره چرمی برای قرار دادن داخل آن هنگام دوخت چرم با دست . این گزینه اختیاری است اما برای سهولت در دوخت بسیار توصیه می شود.
  • چرم با کیفیت خوب که مهمترین ابزار مورد نیاز شما برای این کار به شمار می رود.
آماده کردن سوزن برای دوحت چرم با دست

مرحله 2: آماده کردن سوزن و نخ برای دوخت چرم با دست

ناحیه مورد نظر را اندازه بگیرید و سپس آن را ضرب در 3 کنید. این مقدار نخی است که باید روی هر سوزن خود در نظر بگیرید. اما مراقب باشید که طول نخ بیش از 60 سانتیمتر اینچ نباشد، زیرا مدیریت کردن نخ های طولانی تر از این مقدار، دشوار می شود. می توانید برای دوخت چرم با دست نخ را به موم زنبور عسل بمالید تا کاملا چرب شود و هم کوک زدن با آن راحت شود و هم ماندگاری اش بالا برود.
هر دو سوزن خود را با انتهای یک نخ یکسان نخ کنید. به جای اینکه فقط نخ را از سوراخ سوزن وارد کنید، می توانید با وارد کردن سوزن از نخ مانند تصویر زیر یک گره ایجاد کنید. حالا آن را بالا بیاورید و لبه نخ را در نزدیکی سوراخ سوزن قرار دهید. حالا دیگر نخ از سوزن شما لیز نمی خورد. البته این تکنیک فقط با سوزن های نازک امکان پذیر است.

درفش برای آماده کردن دوختن چرم

مرحله سوم دوخت چرم با دست ، چرم را آماده کنید .

چرم ضخیم باید برای دوخت آماده شود. اگر خیلی ضخیم است، حتی ممکن است مجبور شوید برای سهولت در دوخت، ابتدا سوراخ ها یا گودی هایی روی آن ایجاد کنید. این کار ضخامت لایه های چرمی شما را کاهش می دهد. ابزارهای سوراخ کاری مخصوصی برای این کار وجود دارد یا می توانید از چاقوهای اگزاکتو برای ایجاد آنها استفاده کنید.

سوراخ‌ ها را برای دوخت علامت بزنید: برای ایجاد کوک ها، ایده خوبی است که علامت ‌هایی با فاصله یکسان روی خط دوخت ایجاد کنید. می توانید از چرخ دوخت برای ایجاد علائم یکنواخت استفاده کنید که می توانید سوزن های خود را از درون آنها عبور دهید.

مرحله دوم کوک زنی

روی این علامت ها می توانید سوراخ های بیشتری ایجاد کنید . اما این سوراخ ها زمانی ایجاد می شوند که در حال دوختن چرم هستید و سوزن را از آن عبور می دهید. بعد از اینکه هر کوک را با دست را زدید، می ‌توانید با استفاده از یک درفش سوراخ ‌هایی در امتداد نقطه هایی که علامت زده ‌اید ایجاد کنید. اطمینان حاصل کنید که سوراخ هایی با اندازه یکنواخت ایجاد می کنید که برای عبور سوزن شما کافی است – نه بیشتر و نه کمتر.

مرحله چهارم: کوک زدن را شروع کنید

مرحله اول دوخت زینی

بهترین دوخت دستی برای چرم، کوک زینی (saddle) است. همچنین می توانید کوک های شلاقی نزدیک به هم را برای دوخت چرم به کار ببرید. توجه داشته باشید که کوک های شما باید محکم و مرتب باشند و به طور مساوی توزیع شده باشند.

کوک زینی

مرحله 1 روی خط دوخت خود، اولین سوراخ را با یک درفش تیز ایجاد کنید. سوزن شماره 1 را از این سوراخ رد کنید تا به صورت تصویر زیر درآید.

مرحله سوم دوحت چرم با دست

مرحله 2

حالا سوراخ بعدی را ایجاد کنید. سوزن اول (سوزن A) را از دومین سوراخ، از پشت چرم به بیرون، عبور دهید.

گام به گام آموزش دوخت چرم با دست

مرحله 3

حالا سوزن دوم (سوزن B) را از همان سوراخ  عبور دهید و به پشت ببرید.

(در اینجا شما هر دو سوزن خود را از یک سوراخ وارد کرده اید، یکی به سمت بیرون و دیگری به سمت پشت چرم رفته است؛ این عمل برای ایجاد کوک های سبک زینی تکرار می شود) 

همانطور که کوک را سفت می کنید، یک کوک زینی ایجاد می شود.

یادگیری دوخت چرم با دست

مرحله 4

حالا سومین سوراخ را ایجاد کنید. سوزن A را از درون همین سوراخ به پشت چرم ببرید.

مراحل دوخت چرم با دست

مرحله 5

سوزن B را از همان سوراخ به جلوی چرم بیاورید.

کوک زدن چرم با دست

کوک زدن را به همین شیوه ادامه دهید

دوخت شلاقی چرم با دست

پس از دوخت، هرگز نخ را خیلی محکم نکشید. با این کار چرم را مخدوش می‌کنید یا بدتر از آن، ممکن است پاره شود. اما باید نخ را آنقدر بکشید که کوک محکم شود.

در انتهای کوک ها به یاد داشته باشید که به سوراخ قبلی کوک بزنید، یک گره بزنید و نخ را از انتهای آن ببرید. برای صاف کوک ها می توانید از یک چکش نرم استفاده کنید.

دوخت لبه های چرم با دست

کوک شلاقی

این کوک ها را در گوشه های زاویه دار چرم استفاده می کنند. لایه های لبه های چرم با استفاده از یک کوک شلاقی به هم متصل می شوند.

برای ایجاد این کوک های شلاقی، شما باید از یک سوزن منحنی خاص استفاده کنید. دوخت لبه های چرم به هم در اکثر مواقع فقط با کمک سوزن های منحنی امکان پذیر است.

دوخت چرم با پرچ

دوخت چرم با استفاده از پرچ

برخی از چرم های بسیار ضخیم را می توان با استفاده از پرچ نیز به هم وصل کرد. این پرچ ها پس از ایجاد سوراخ های مناسب با یک پانچر وارد چرم می شوند و سپس دو طرف پرچ ها به هم متصل می شوند – این یک روش اتصال بسیار محکم برای درزهای چرمی ضخیم است.

5/5 - (1 امتیاز)

تهیه شده توسط گروه تحقیقاتی طراحی لباس آموزشگاه پویااندیش

نوع آموزش ✅ عکس + فیلم
گروه تحقیقاتی : ✅ تیم طراحی لباس پویااندیش
نحوه یادگیری ✅ گام به گام و کاربردی
درجه بندی محتوا ⭐⭐⭐⭐⭐
نمایش ویدیو درباره بهترین آموزشگاه طراحی لباس
اساتید آموزشگاه بهترین اساتید مجرب طراحی لباس
نحوه برگزاری کلاس حضوری یا آنلاین
سطح کلاس گام به گام و ویژه بازار کار
نوع مدارک معتبر و قابل ترجمه
یادگیری با تضمین
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *