اوریگامی در طراحی پوشاک

فهرست عناوین

مُد همواره در حال تغییر است و با چشم بر هم زدنی، تحولی شگرف در این عرصه پدید می آید. گاهی، این تغییر و تحول با ورودِ پدیده هایی از فرهنگ ها و ملل مختلف صورت می گیرد، درست مثل ورودِ اوریگامی به صنعتِ مُد. اوریگامی از هنرهای سنتی کشور ژاپن به شمار می رود. این هنرِ شرقی به کارِ مشهورترین طراحان مُد نیز راه پیدا کرد و بدین ترتیب، موجب تحولی شگرف در دنیای مُد شد. امروز، هنرِ اوریگامی به صورت گسترده در طراحی انواع پوشاک و اکسسوری به کار گرفته می شود. طراحی ملهم از اوریگامی برای هر شخصی، با هر سلیقه ای، ارمغانی به همراه دارد. در این مطلب، به اوریگامی در طراحی پوشاک خواهیم پرداخت. با تصویرگران پویااندیش همراه باشید!


هنر اوریگامی و خاستگاه آن

اوریگامی از هنرهای سنتی کشور ژاپن به شمار می رود. این هنرِ سنتی، در واقع هنرِ تا کردنِ کاغذ و خلقِ آثار هنری سه بُعدی است و هنرمندانِ این رشته، کاغذهای صاف را تبدیل به شکل هایی سه بُعدی می کنند.
واژۀ اوریگامی از دو بخش تشکیل شده است: «Ori»، یعنی «تا کردن» و «Kami»، یعنی «کاغذ». این هنرِ فرهنگی و شرقی، قرن ها قدمت دارد و چندی است که وارد عرصۀ مُد شده و در همین مدت، طرفداران بسیار زیادی پیدا کرده است.

 
هنر اوریگامی و صنعت مد

همان طور که گفتیم، هنر شرقی اوریگامی، وارد صنعت مد شد و مسیر را برای خلقِ طرح های خلاقانه در زمینۀ تولیدِ انواع پوشاک و اکسسوری فراهم کرد.
بسیاری از طراحان مطرح غربی، از جمله جان گالیانو و آندره لیما، از این هنرِ شرقی برای طراحی مجموعه هایشان برای فصل های مختلف استفاده کردند و رفته رفته، باعث شدند این هنر جایگاه ویژه ای در عرصۀ مُد پیدا کند. این طراحان برجسته، از اوریگامی برای ورودِ فوتوریسم به عرصۀ مُد استفاده کردند.


اوریگامی برای انواع استایل ها

شما تقریباً هر استایلی که انتخاب کنید، می توانید پوشاک و اکسسوری های ملهم از هنر ارویگامی متناسب با آن را بیابید. اوریگامی روی انواع پارچه ها قابل اجرا است و برای انواع استایل ها و سلیقه ها نیز مناسب است؛ از استایل مجلسی گرفته تا استایل کژوال؛ از لباس های تابستانی و حریر گرفته تا ضخیم ترین پالتوهای زمستانی. در ادامه، نمونه هایی را از پوشاک ملهم از هنر اوریگامی آورده ایم.

 اوریگامی برای طراحی انواع لباس شب

از اوریگامی برای طراحی انواع لباس شب های خاص و ظریف استفاده می شود. برخی طراحان از چندین پارچۀ مختلف برای طراحی بر اساس هنر اوریگامی استفاده می کنند. این رنگارنگ بودن، اگر بر اساس چرخۀ رنگ ‌ها صورت گیرد، جلوۀ خاصی به لباس و قسمت های مختلف آن می بخشد.


این لباس ها در میان سلبریتی ها نیز بسیار پرطرفدار است و همین موضوع نیز تاثیر شگرفی بر ترویج و محبوبیتِ این نوع لباس ها در میان مردم داشته است.


 
 اوریگامی برای طراحی انواع لباس عروس

این هنرِ ژاپنی، طراحی لباس عروس را نیز متحول کرده است. از اوریگامی برای طراحی انواع لباس عروس نیز استفاده می شود.

 
اوریگامی یادآورِ لباس های دوران کودکی

 لباس های راحت و شیک


اگر لباس های راحت و در عین حال، شیک و زیبا را دوست دارید، می توانید به سراغ مُد ملهم از اوریگامی بروید. از اوریگامی برای دوختنِ انواع لباس راحت و گشاد، برای استفادۀ روزمره نیز بهره گرفته شده است.

لباس های زمستانی

 
ضخامتِ پارچه های زمستانی، به هیچ وجه مانع از کاربردِ این هنر در طراحی لباس های زمستانی نمی شود. لباس های زمستانی ملهم از هنر اوریگامی بسیار متنوع هستند.


 
استفاده از اوریگامی برای طراحی انواع اکسسوری

اکسسوری هایی که با الهام از هنر اوریگامی طراحی می شوند بسیار متفاوت و جذاب اند. برخی از این اکسسوری ها، بسیار ساده و معمولی اند و برخی دیگر، طراحی بسیار پیچیده ای دارند و مختص به اشخاص با سلیقه های خاص هستند.
برخی طراحان نیز هنر اوریگامی را با اکسسوری های قدیمی تلفیق می کنند. در ادامه، به شرحِ کاربردِ اوریگامی در طراحی اکسسوری خواهیم پرداخت.


 
اوریگامی در طراحی کیف

 
امروز، تنوعِ کیف های ملهم از هنر اوریگامی در بازار، شگفت آور است. طراحان برای طراحی انواع کیف ها از این هنر استفاده می کنند. گاهی این کیف ها آن قدر ساده و معمولی هستند که شاید در نگاه اول، متوجه کابردِ اوریگامی در آن ها نشوید؛ اما با کمی دقت، به زیبایی و ظرافتِ کاربردِ این هنر پی خواهید برد.

 
کیفی که در تصویر پایین مشاهده می کنید با الهام از هنر اوریگامی طراحی شده و برای بیشتر استایل های زنانه مناسب است. طراحِ این کیف هنگام طراحی، توازن، تقارن و جزئیات را به خوبی در نظر گرفته است.

 
 همان طور که در تصویر پایین مشاهده می کنید، طراحان از اوریگامی برای طراحی کیف کمری استفاده کرده اند و این کیف ملهم از اوریگامی برای هر دو نوع استایل مناسب است.

همان طور که در تصویر پایین مشاهده می کنید، از اوریگامی در طراحیِ کیف لپتاپ نیز استفاده می شود.


 
اوریگامی در طراحی کفش

اوریگامی در طراحی کفش نیز بسیار پرکاربرد است. از این هنر برای طراحی قسمت های مختلف کفش استفاده می شود. در ادامه، نمونه هایی از کاربردِ اوریگامی در طراحی کفش را ارائه خواهیم داد.


 
 
استفاده از اوریگامی در طراحی کفش های اسپرت


اوریگامی در طراحی کلاه

 این کلاه با الهام از کلاه رابین هود و هنر اوریگامی طراحی شده است.
کلاه های ملهم از هنرِ اوریگامی، بسیار خاص و پرطرفدار هستند. طراحان از این هنرِ شرقی برای طراحی انواع کلاه های زنانه و مردانه بهره می گیرند. برخی از کلاه های ملهم از هنر اوریگامی کاملاً نو هستند و برخی دیگر، با الهام از مدل های قدیمی طراحی شده اند.


اوریگامی در طراحی پاپیون مردانه

ورودِ اوریگامی به صنعتِ مُد، سبب طراحی و خلقِ پاپیون های جدید شده است. در ادامه، تصاویری از کاربرد اوریگامی در طراحی پاپیونِ مردانه را آورده ایم.


 
 
اوریگامی در طراحی زیورآلات

زیورآلاتِ ملهم از هنر اوریگامی، بسیار زیبا و خاص هستند. از اوریگامی در طراحی انواع زیورآلات استفاده می شود. در ادامه، نمونه هایی از زیورآلاتِ ملهم از این هنر ژاپنی را آورده ایم.

 این پست را به اشتراک بگذارید

5/5 - (15 امتیاز)

تهیه شده توسط گروه تحقیقاتی طراحی لباس آموزشگاه پویااندیش

نوع آموزش ✅ عکس + فیلم
گروه تحقیقاتی : ✅ تیم طراحی لباس پویااندیش
نحوه یادگیری ✅ گام به گام و کاربردی
درجه بندی محتوا ⭐⭐⭐⭐⭐
نمایش ویدیو درباره بهترین آموزشگاه طراحی لباس
اساتید آموزشگاه بهترین اساتید مجرب طراحی لباس
نحوه برگزاری کلاس حضوری یا آنلاین
سطح کلاس گام به گام و ویژه بازار کار
نوع مدارک معتبر و قابل ترجمه
یادگیری با تضمین
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *