طراحان لباس مفهومی چه کسانی هستند؟

فهرست عناوین

طراحان لباس مفهومی چه کسانی هستند؟ حتما درخصوص استایل آوانگارد شنیده‌اید. اما آیا کسی درخصوص لباس‌های مفهومی با شما صحبت کرده‌ است؟ باید بگوییم واژه لباس‌های مفهومی یا آوانگار در بسیاری از مواقع خصوصا در صنعت مد، دو اصطلاح قابل تعویض هستند. هر چند که این روزها بسیار کمتر از گذشته مورد استفاده قرار میگیرند. آنها به توصیف لباس‌هایی میپردازند که همواره پرسش‌هایی را به وجود می‌اورند و درک ما را از لباس بالا میبرند. طراحان لباس مفهومی عموما علاقه‌ای به تولید انبوه، مقیاس پذیری، استانداردهای متعارف زیبایی ندارند و در عوض بر ساختارشکنی، مواد جایگزین، فناوری و آزادی بیان خلاق تمرکز می‌کنند. به‌گونه‌ای که حتی استفاده از این لباس‌ها برای 95 درصد از مصرف‌کنندگان مد دشوار است.

طراحان مد مفهومی معروف

مد مفهومی

به طور کلی فاقد جذابیت یک لباسی معمولی هستند، اما در عوض طرح‌های بزرگی می سازند. و راه خود را به موزه های مهم و آرشیو مجموعه داران سخت پسند پیدا می‌کنند.

حال دانستید مد مفهومی چیست! با این حال میخواهیم با معرفی کامل استایل آوانگارد، اطلاعات کاملی را در خصوص طراحان لباس مفهومی و این صنعت خدمت شما ارائه دهیم. پس با ما همراه باشید.

طراحان مد مفهومی آوانگارد

معرفی کامل استایل آوانگارد

آوانگارد یک اصطلاح فرانسوی به معنای افراد یا آثاری‌ نوآورانه و تجربی‌ست. معمولاً به مد، سبک زندگی، هنر یا فرهنگ مربوط می‌شود. شما همیشه می توانید یک جنبش آوانگارد را در هر زمینه خلاقانه‌ای پیدا کنید، و این مسئله در صنعت مد نیز صدق می‌کند.

پاسخ به این سؤال که «مد آوانگارد چیست؟» مستلزم تشخیص این است که آوانگارد صرفاً به معنای وجود خارج از هنجارها و محدودیت‌های ثابت است. بنابراین طراحان لباس آوانگارد سعی نمی کنند با روندها هماهنگ باشند، به نوعی از آنها مصون هستند.

طراحان مد مفهومی سورئال

اعتقادات سورئالیستی طراحان لباس مفهومی

در حالی که بسیاری از طراحان ترجیح می‌دهند در محدوده‌های آشنای چیزی که به نظرشان قابل فروش است بمانند، برخی از طراحان اعتقادات سورئالیستی دارند که آنها را خارج از جریان اصلی قرار می‌دهد. اگرچه خط ضخیمی بین مد آوانگارد و لباس‌های آماده وجود دارد، برخی از طراحان لباس مفهومی ترجیح می‌دهند که لباس‌هایشان را تنها با لمسی خارق‌العاده کنار بگذارند.

وقتی لباس‌ها را به‌طور غیرعادی طراحی می‌کنید، معمولاً توجه مطبوعات و افراد مشهور را بیش از پیش به سمت شما جلب می‌شود. حتی رسانه‌ها نیز از نوشتن در مورد لباس هایی که در چارچوب هنجارها نیستند، لذت می برند. چندین طراح و برند وجود دارد که می توانید آنها را آوانگارد بدانید. در ادامه به معرفی آنها خواهیم پرداخت.

هنر مفهومی در طراحی لباس

طراحان لباس مفهومی را بشناسید

طراحان لباس مفهومی کسانی هستند که قانون طراحی لباس را زیر پا می گذارند. آنها از شر کتاب های طراحی خلاص می‌شوند و سفر انقلابی صنعت را آغاز می‌کنند. آوانگارد برای مبتدیان، ضد مد به نظر می رسد، اما مسئله اینجاست که آنها از زمان خود جلوتر هستند. طراحان آوانگارد در لیست زیر را بررسی کنید.

ریک اونز طراح مد مفهومی

طراحان آمریکایی لباس مفهومی : Rick Owens (ریک اونز)

ریک اونز طراح آمریکایی‌ست که کالج هنر و طراحی اوتیس را رها کرد تا در حرفه مد شروع به فعالیت کند. با این حال، ریک اونز در ابتدا به اندازه الان، در کانون توجهات نبود! این طراح ابتدا در مدرسه‌ای با الگوهای برش، شروع به کار کرد و سپس در طی سالها به کپی غیرقانونی لباس طراحان پرداخت! این نگرش شورشی به دنبال ریک اونز بود تا اینکه سرانجام در سال 1994 خط تولید خود را با نام خود راه اندازی نمود.

این برند به واسطه طراحی ژاکت چرمی و الهام‌بخش شگفت‌انگیزش شهرت دارد. ریک اونز طرح‌های گوتیک و پر زرق و برق را با هم ترکیب می‌کند که در نگاه اول گویی ساخت یک استایل منحصر به فرد امکانپذیر نیست!

شوی مد ریک اونز شامل جعبه‌های بلند و باریکی بود که از کت‌های چرمی که به دور کمر و ساختارهای هندسی مدل بسته شده بود، بیرون آمده بود. واضح است که یک دوز اعتماد به نفس برای پوشیدن این لباس ها ضروری است!

موگلر طراح لباس مفهومی

Thierry Mugler (تیری موگلر)

یکی دیگر از طراحان لباس مفهومی که صحبت نکردن از او در این صنعت غیرممکن است؛ تیری موگلر می‌باشد. بسیاری خانه مد تیری موگلر را به عنوان یک خانه مد جذاب و شیک تعریف می کنند. عطر امضا شده آنها با نام Alien شناخته می‌شود. Mugler همواره به طراحی‌هایی میپردازند که ظاهری قوی به بدن زن ببخشد و چه بسا به این واسطه شهرت زیادی را برای خود دست و پا کرده است.
گاهی اوقات، طرح های او ترسناک به نظر می‌رسد. با این حال، الهام بخشی بسیار زیادی در آنها وجود دارد و بر توانمندسازی متمرکز است. میتوانید به وفور اشکال زاویه‌ای و هندسی را در طرح‌های او بیابید که محبوبیت بسیار زیادی دارد. 
اکثر مردم مدل‌هایی را که لباس‌های موگلر نشان می‌دهد، نیرویی از طبیعت می‌دانند. اگرچه او در دهه 1980 محبوبیت زیادی داشت، اما با گذشت زمان هیچ چیز باعث کاهش شهرت و محبوبیت او نشده و طراحی های او امروزه به همان اندازه محبوب هستند.

یوجی یاماموتو طراح لباس

Yohji Yamamoto (یوجی یاماموتو)

یوجی یاماموتو یک طراح مد آوانگارد معروف اهل توکیو ژاپن است. او به واسطه طراحی لباس های شیک با خیاطی آوانگارد شهرت زیادی دارد. یاماموتو در ابتدا به دانشکده حقوق رفت. با این حال، پس از آن تصمیم گرفت به مادرش در مغازه خیاطی کمک کند. در ادامه، یوجی یاماموتو شرکت خود را راه اندازی نمود و شروع به طراحی لباس هایی با شبح های بزرگ کرد.

رنگ مورد علاقه او مشکی‌ست که به او اجازه می‌دهد تخصص فنی خود را به نمایش بگذارد. یاماموتو نیز اغلب در حال بازی کردن با کنتراست رنگی‌ست. او علاقه شدیدی به ترکیب پارچه‌های ابریشمی با سایر پارچه‌های soft دارد. به عقیده او؛ یک گزینه استاندارد یک سنگر تخریب شده است. از همین رو هدف طرح‌های خود را تقویت بدن و هیکل زنان نمیداند، در عوض میخواهد با طراحی‌های متفاوت و هیجان انگیز از آنها محافظت کند. او همچنین عنوان می‌کند؛ رنگ‌های فراگیر، مردم و بینندگان را مجبور می‌کند تا هنر مفهومی در طراحی لباس را واضح‌تر ببینند. 

کانسپت در طراحی لباس

و در آخر

این مسئله را به خاطر بسپارید؛ طراحان مد مفهومی در تلاش‌اند تا لباس را به عنوان یک رسانه معرفی کنند و از این طریق احساسات و صفت‌های درونی افراد را به نمایش بگذارند. درواقع شما با تماشای یک فرد بدانید ماهیت درونی او را مشاهده کرده و عکس العملی مناسب ارائه دهید.
همیشه افراد، دنیای مد و فشن را از طریق مدل‌هایی با رنگ‌های هیجان انگیز و بسیار پر زرق و برق میشناختند. اما مد مفهومی یک گام فراتر گذاشته و فلسفه را نیز در آن جای داده است. درواقع در مد مفهومی، طراحان میخواهند پیامی را به دیگران منقل کنند. حال این پیام میتواند بیانگر عواطف یا احساسات یک شخص یا حتی جامعه باشد. اکثر لباس‌هایی که در این سبک تهیه می‌شود، قابل استفاده در انظار عمومی نیستند!

5/5 - (1 امتیاز)

تهیه شده توسط گروه تحقیقاتی طراحی لباس آموزشگاه پویااندیش

نوع آموزش ✅ عکس + فیلم
گروه تحقیقاتی : ✅ تیم طراحی لباس پویااندیش
نحوه یادگیری ✅ گام به گام و کاربردی
درجه بندی محتوا ⭐⭐⭐⭐⭐
نمایش ویدیو درباره بهترین آموزشگاه طراحی لباس
اساتید آموزشگاه بهترین اساتید مجرب طراحی لباس
نحوه برگزاری کلاس حضوری یا آنلاین
سطح کلاس گام به گام و ویژه بازار کار
نوع مدارک معتبر و قابل ترجمه
یادگیری با تضمین
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *