پارچه های مناسب برای طراحی لباس کودک

فهرست عناوین

پارچه مناسب برای طراحی لباس کودک چه پارچه هایی هستند ؟ پوست لطیف و منعطف کودک به طور مسلم حساس‌تر از بزرگسالان است و در صورت قرار گرفتن در معرض پارچه‌های خشن و زمخت لباس، به راحتی آسیب می‌بیند یا حتی تحریک می شود. به همین دلیل، هنگام خرید لباس بچه‌گانه، انتخاب پارچه های صحیح ضروری است.

این روزها مجموعه وسیعی از منسوجات برای پوشاک نوزادان و کودکان در بازار موجود می‌باشد. اما برای انتخاب، ایمنی و راحتی‌ست که باید اولویت قرار داده شود. به نوعی کیفیت، موضوع مهم دیگری‌ست که در وهله دوم باید به آن فکر کرد.

انتخاب پارچه مناسب لباس کودک

نکات مهم انتخاب پارچه برای لباس کودک

به عقیده بسیاری، به تن کردن لباس‌های معمولی برای کودک با پارچه‌هایی از جنس پنبه یا پلی استر نه تنها شستشو را راحت می‌کند، بلکه از نظر ایمنی نیز در شرایط بسیار مناسبی قرار دارد. به طور مرتب اتفاق می‌افتد که والدین هنگام خرید لباس برای فزندانشان اساساً به یک سبک تمایل پیدا می‌کنند. با این حال، پارچه نیز به همین ترتیب قابل توجه است. اکثر متخصصان موافقند که کمد اتاق کودک باید دارای ویژگی های زیر باشد: گردش هوای آزاد، ظرفیت، حفظ رطوبت و عدم ایجاد حساسیت!
برای شروع طراحی لباس بچگانه و یا دوخت ، پارچه ای که انتخاب می‌کنید هر چه باشد، هرگز بدون پیش شستن مواد برای کودکان استفاده نشود! پیش شستن توسط اکثر خیاطان به عنوان یک آمادگی قبل از خیاطی انجام می‌شود، اما این مسئله در دوخت لباس برای کودکان اهمیت زیادی پیدا می‌کند. زیرا با این کار بخش اعظمی از مواد مصنوعی روی پارچه، حذف خواهد شد و کودک در سالم‌ترین و البته ایمن‌ترین شرایط، آن لباس را به تن می‌کند.

پارچه مناسب طراحی لباس کودک

آیا می توان از هر پارچه ای برای طراحی لباس کودک استفاده کرد؟

قطعا «نه»! شما نمی توانید از هر پارچه ای برای طراحی لباس کودکان استفاده کنید. طراحی لباس کودک شامل تهیه پارچه‌های مناسب، آن هم دقیقا قبل از شروع به دوخت سبک مورد نظر است.

از آنجایی که برخی از پارچه‌ها می‌توانند باعث آلرژی یا حتی خفگی شدید شوند، باید مراقب باشید چه چیزی را انتخاب می‌کنید. از همین‌رو قبل از انتخاب پارچه دخترانه و حتی پارچه پسرانه برای کودکان، باید موارد خاصی در نظر گرفته شود. در ادامه این موارد و نکات را با شما در میان میگذاریم.

پارچه ارگانیک برای طراحی لباس کودک

ارگانیک یا مصنوعی

در این مسئله هیچ شکی نیست که کودکان دارای پوستی ظریف هستند. پس به پارچه‌هایی نیاز دارند تا پوست آنها را تحریک نکند!

به طور کلی پارچه‌های ارگانیک برخلاف غیرارگانیک با پوست سازگارند! علاوه بر این، پارچه‌های مصنوعی معمولاً باعث ایجاد حساسیت می‌شوند، زیرا پوست به مواد شیمیایی مورد استفاده در ساخت آنها واکنش نشان می‌دهد.

در نتیجه پارچه‌های ارگانیک برای لباس کودکان مناسب‌ترند. به طور مشابه، پارچه های ارگانیک مانند پنبه، پشم، کتان و غیره باید بهترین گزینه برای ساخت لباس بچه ها باشند.

پارچه های سنگین مناسب برای لباس کودک

شاید برایتان جالب باشد بدانید؛ حتی نحوه بافته شدن پارچه هم میتواند در انتخاب پارچه های مناسب برای طراحی لباس کودک تاثیر داشته باشد. به عنوان مثال، پارچه های شل بافته شده به راحتی سوراخ می‌شوند زیرا توانایی مقاومت در برابر استفاده خشن را ندارند.

از سوی دیگر، پارچه‌های محکم بافته شده دوام بیشتری دارند و در هنگام بازی کودکان می‌توانند زبری را تحمل کنند. بنابراین، قبل از انتخاب پارچه باید بررسی کنید پارچه چقدر شل یا محکم است.

پارچه طبیعی مناسب لباس کودک

سبک یا سنگین بودن پارچه

وزن پارچه هنگام انتخاب پارچه های مناسب برای طراحی لباس کودک نیز اهمیت دارد. در حالی که برخی از پارچه‌ها می‌توانند مانند یک پر سبک باشند، برخی از آن‌ها سنگین هستند و این امکان وجود دارد که گردش و بازی برای بچه‌ها زمانی که این نوع لباس‌ها را به تن دارند، سخت شود!

همه می‌دانند؛ بچه‌ها تمایل زیادی به حرکت دارند، پس باید لباس‌هایی را به تن کنند که به سرعت حرکت آنها کمک کند.از همین‌رو بسیاری پارچه‌های سبک مانند ساتن را برای طراحی و دوخت لباس کودک مناسب می‌دانند.

تطبیق پذیری پارچه مناسب برای کودک

تطبیق پذیری

البته باید بگوییم؛ برخی از پارچه‌های خاص نمی‌توانند با برخی شرایط سازگار شوند. مثلا؛ لباس کودکان باید غیر قابل اشتعال باشد تا از سوختگی یا ذوب شدن پوست کودک آن هم زمانی که در نزدیکی منبع آتش قرار میگیرد، جلوگیری نماید.

بهترین لباس کودک باید با شرایط آب و هوایی مختلف سازگار باشد. با توجه به این نکته، پنبه و ساتن برای تابستان یا هوای گرم بهترین هستند، در حالی که پشم و کرک برای فصل‌های سرد گزینه بسیار مناسب‌تری به حساب می‌آیند. در نظر گرفتن این نکته خصوصا برای انتخاب پارچه نوزادی دخترانه و حتی پارچه نوزادی پسرانه بیش از آن چیزی که فکرش را می‌کنید، حائز اهمیت است.

پارچه‌هایی بادوام برای طراحی لباس کودک

ماندگاری

همه میدانیم که کودکان همواره در حال رشد هستند و لباس‌هایشان به سرعت کوچک می‌شود. پس انتخاب پارچه‌هایی بادوام برای طراحی لباس کودک بسیار مهم است. معمولا در چنین شرایطی پارچه های کشدار مانند کشباف و کش مناسب‌ترین گزینه به حساب می‌آیند.

البته جین هم به عنوان یکی از انواع پارچه که به ندرت دچار آسیب و خرابی می‌شود هم از آن انتخاب‌هایی‌ست که یک طراح هرگز از آن پشیمان نمی‌شود.

5 بهترین پارچه برای لباس کودکان

بر اساس فاکتورهایی که در بالا ذکر شد، پنج پارچه بهترین نوع پارچه برای طراحی لباس کودکان به حساب می‌آیند. این پنج پارچه عبارتند از:

پارچه جنس پنبه برای لباس کودک

پنبه

پنبه به عنوان یکی از بهترین نوع پارچه های مناسب برای طراحی لباس کودک شناخته می‌شود. زیرا نرم، محکم، سبک و ماندگار است. این یک پارچه کاملا طبیعی‌ست و به طور سنتی اولین گزینه برای طراحی و دوخت لباس کودک محسوب می‌شود.

پارچه پنبه‌ای از آن جهت برای کودکان مناسب است که اجازه می دهد هوا از آن عبور کند، رطوبت را جذب و حفظ می کند، از نظر شیمیایی بسیار مقاوم است و هیچگونه حساسیتی را هم به وجود نمی‌آورد. بیشتر اوقات، پنبه حتی حساسیت‌های پوستی را نیز تسکین داده و از آن محافظت می‌کند. از این رو برای کودکانی که پوست ظریفی دارند توصیه می شود.

پارچه کتان برای لباس کودک

کتان

یکی دیگر از پارچه‌های طبیعی، نرم، محکم بافته شده و بادوام مناسب برای لباس کودکان، پارچه کتان است. ویژگی‌های این پارچه شباهت زیادی به پنبه دارد زیرا اجازه می دهد هوا به خوبی از آن عبور کند، رطوبت را جذب و حفظ می کند و باعث ایجاد حساسیت نمی‌شود.

کتان نازک روی پوست کودکان سبک بوده و نرمی و راحتی را فراهم م‌آورد. ماندگاری بالایی دارد و حتی از پوست در برابر نور خورشید هم محافظت می‌کند. به نوعی میتوان گفت؛ این همان چیزی‌ست که کتان را به پارچه‌ای مناسب برای تابستان تبدیل می‌کند.

در این میان نباید از مقرون به مصرفه بودن کتان نیز غافل شد.

پارچه فلیس برای لباس کودک

پارچه فلیس مناسب طراحی لباس کودک

فلیس یک پارچه مصنوعی بر پایه پلی استر برای طراحی و دوخت لباس کودک است. در حالی که پارچه‌های ارگانیک برای لباس کودکان بهترین هستند، فلیس به اندازه نمونه‌های ارگانیک آن مناسب و سودمند است.

بادوام بوده، به راحتی قابل شستشوست، سریع خشک می‌شود، فرم خود را حفظ می‌کند، حساسیتی به وجود نمی‌آورد و حتی خاصیت حفظ حرارت نیز دارد.

فلیس همچنین رطوبت را جذب و حفظ می کند، قابل شستشو در ماشین لباسشویی‌ست و نرمی و لطافت را به ارمغان می‌آورد. برای فعالیت در فضای باز مناسب بوده و می‌تواند زبری را تحمل کند. این پارچه برای زمستان یا هوای سردتر مناسب است زیرا کودک را گرم نگه می‌دارد.

پارچه ساتن در طراحی لباس

ساتن

پارچه ساتن یک بافت مصنوعی‌ست که از سایر پارچه‌های طبیعی مانند ابریشم و پنبه یا مواد مصنوعی مانند پلی استر، ابریشم مصنوعی یا نایلون ساخته می‌شود. ظاهری براق و صاف دارد و اغلب آن را با ابریشم مقایسه می‌کنند زیرا دارای بافتی نرم و راحت است.

این پارچه بسیار بادوام بوده و رسانایی حرارتی کمی دارد، یعنی دمای بدن را حفظ می‌کند.

ساتن قابل شستشوست، چروک نمی‌شود و ماندگاری بالایی دارد. به نوعی میتوان ساتن را از آن دست پارچه‌هایی دانست که عمرشان پایانی ندارد. زیرا نه تنها فرم خود را حفظ می‌کند، بلکه به هیچ عنوان ظاهر زیبا و طبیعت براق خود را از دست نمی‌دهد. از طرفی به دلیل خاصیت حفظ گرما، برای فصل تابستان مناسب است.

ساتن را می توان برای لباس‌های خاص مانند روسری و حتی برای اهداف شیک و کاربردی استفاده نمود.

پارچه پشمی مناسب برای لباس کودک

پشم پارچه مناسب طراحی لباس کودک

پشم یک الیاف طبیعی‌ست که از پشم گوسفند، بره، بز و سایر پستانداران مودار به دست می‌آید. دارای بافت نرم و لطیف بوده که لمس آن را خوشایند می‌کند.

پشم به دلیل نرمی و خاصیت حفظ حرارت یکی از پارچه‌های مناسب برای طراحی لباس کودک به شمار می‌اید. برای مناسبت‌های بیرون از منزل و فصل زمستان مناسب است. بسیار بادوام بوده، چروک نمی‌شود و هیچگونه حساسیتی را هم به وجود نمی‌آورد.

انتخاب پارچه مناسب

و در آخر

آن چیزی که انتخاب پارچه های مناسب برای طراحی لباس کودک را مهم می‌کند، فصلی‌ست که طراح تصمیم به طراحی و دوخت لباس می‌کند. ما پارچه‌های مختلفی را معرفی کردیم، مسلما نمیتوان از پارچه‌های پشمی برای لباس تابستانی استفاده نمود!

آن چیزی که بیش از همه اهمیت دارد و حتی در تعیین مقدار پارچه برای لباس کودک نیز تاثیر میگذارد، موادی‌ست که در پارچه‌ها بکار رفته است. مثلا ضد آلرژیک بودن پارچه و آن لطافتی که زیباترینِ احساسات را در کودکان به وجود آورد! پس به عنوان یک طراح، همواره بهترین تصمیمات را بگیرید تا کودکان یک زندگی راحت و شاد را تجربه نمایند.

5/5 - (1 امتیاز)

تهیه شده توسط گروه تحقیقاتی طراحی لباس آموزشگاه پویااندیش

نوع آموزش ✅ عکس + فیلم
گروه تحقیقاتی : ✅ تیم طراحی لباس پویااندیش
نحوه یادگیری ✅ گام به گام و کاربردی
درجه بندی محتوا ⭐⭐⭐⭐⭐
نمایش ویدیو درباره بهترین آموزشگاه طراحی لباس
اساتید آموزشگاه بهترین اساتید مجرب طراحی لباس
نحوه برگزاری کلاس حضوری یا آنلاین
سطح کلاس گام به گام و ویژه بازار کار
نوع مدارک معتبر و قابل ترجمه
یادگیری با تضمین
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *