همه چیز در مورد high fashion

فهرست عناوین

همین الان ببین : فیلم آموزش high fashion 👇🏻

دنیای مد و فشن تنوع زیادی دارد و هر چه می گذرد بر این تنوع و گستردگی نیز افزوده می شود. از همه مهم تر این که عبارات و مفاهیم جدیدی دائما در حال اضافه شدن به صنعت مد و فشن است و هر کسی که کمی با این دنیای پر از رنگ و مدل آشنا باشد، قطعا با طیف گسترده ای از مفاهیم و اصطلاحات در این حوزه مواجه شده است.

یکی از این مفاهیم، high fashion است. اما high fashion چیست و چطور می توان دقیقا آن را تعریف کرد. در این مقاله از سایت پویا اندیش با ما همراه باشید تا به صورت کامل با ابعاد مختلف تعریف های فشن و مثال های آن آشنا شویم.

High fashion چیست؟

های فشن اصطلاحی است که برای توصیف مجلل ترین و منحصر به فردترین نوع مد استفاده می شود. این اصطلاح عموما با برندهای رده بالایی دنیای مد که انواع مختلف لباس ها و لوازم جانبی بسیار گران قیمت را تولید می کنند مرتبط است.

های فشن معمولا با طراحی های بسیار پیچیده مشخص می شود که اغلب از مواد گران قیمت و کمیاب برای تولید و طراحی آنها استفاده شده است. اکثر لباس هایی که در دسته مد بالا دسته بندی می شوند، جزو لباس های مد روز بسیار منحصر به فرد و تک بوده به نحوی که معمولا تعداد و مقادیر بسیار زیادی از آنها در دسترس نیست و اغلب فقط در تعداد محدود تولید می شوند.

لباس هایی که در دسته high fashion قرار می گیرند به طراحان این امکان را می دهند تا جدیدترین خلاقیت های خود را به موثرترین واسطه ها معرفی کنند. در نتیجه می توانند از این طریق برترین مدل ها را به خریداران بالقوه در جهان عرضه کرده و آنها را به نمایش بگذارند.

چه چیزی مد بالا محسوب می شود؟

پاسخ به این سوال دشوار است زیرا نظرات مختلفی در این مورد وجود دارد. برخی از افراد ممکن است مد بالا را لباسی بسیار آراسته و پیچیده بدانند، در حالی که برخی دیگر ممکن است آن را به عنوان لباسی که بسیار گران است تعریف کنند.

به طور کلی، high fashion به لباس ‌هایی اطلاق می ‌شود که برای نمایش‌ های اختصاصی مد طراحی شده‌ اند و قرار نیست برای افراد عادی عرضه شده و توسط آنها پوشیده شوند. این نوع لباس ها اغلب بسیار پیچیده اند و دارای طرح های منحصر به فردی است که در لباس های معمولی دیده نمی شود. لباس ‌های مد روز نیز اغلب بسیار گران هستند و بیشتر لباس ‌ها صدها یا حتی هزاران دلار قیمت دارند.

تاریخچه high fashion

اگر بخواهیم به صورت مختصر نیم نگاهی نیز به تاریخچه مفهوم های فشن بیاندازیم، باید به طراحی انگلیسی به نام فردریک ورث بکار اشاره کنیم که اولین بار در اواسط قرن نوزدهم در پاریس مجموعه لباس های خود را با عنوان مجموعه مد روز عرضه کرد. او را می توان به عنوان اولین بنیان گذار خانه مد در نظر گرفت. این لباس ها به صورت سفارشی و برای یک سری افراد خاص با سلیقه های به خصوص طراحی شده بودند. تاثیری که این هنرمند انگلیسی در صنعت مد داشته بسیار زیاد است.

جوانب مختلف high fashion

لباس های مد سطح بالا اغلب با مواد بسیار با کیفیت ساخته شده اند و طراحی پیچیده ای دارند. آنها خاص و منحصر به فردند و نمی توان مشابه شان را در بازار مشاهده کرد. اغلب لباس هایی که با عنوان high fashion عرضه می شوند دارای برش ها و شکل های منحصر به فردند و ساختار و شکلی غیر متعارف دارند. رنگ ها و الگوهای جسورانه و چشم نواز از دیگر شاخصه های این لباس هاست. گران قیمت بودن، مجلل بودن و اختصاصی بودن از دیگر جنبه های لباس های مد روز است. این لباس ها توسط برندهای معروف دنیا عرضه می شوند و به صورت رایج افراد بسیار مشهور و برجسته مانند سلبریتی ها این لباس ها را خریداری کرده و می پوشند. نکته قابل توجه دیگر در خصوص این لباس ها این است که معمولا طراحی و تولید آنها روندی طولانی داشته و ممکن است روزها، هفته ها و حتی ماه ها طول بکشد. به صورت معمول تیمی از افراد ماهر و حرفه ای در زمینه تولید و طراحی لباس برای تولید لباس های مد روز با هم همکاری می کنند. این لباس ها معمولا جزئیات بسیار پیچیده ای دارند و معمولا با اندازه گیری های به خصوصی تولید می شوند.

چه لباس هایی در high fashion وجود دارد؟

لباس ها و اقلامی که در دسته مد سطح بالا قرار می گیرند تنوع بالایی دارند و در کلی ترین مفهوم تمامی لباس ها، زیورآلات، لوازم جانبی و اکسسوری هایی که همراه آنها هستند را می توان در این دسته ها یافت. به صورت کلی هر چیزی که توسط طراحان مد و فشن طراحی و ساخته شده باشد و ساختاری لوکس و گران قیمت داشته باشد را می توان در این دسته جست و جو کرد.

برندهای مطرح

همان طور که گفته شد به صورت کلی اصطلاح با مفهوم مد سطح بالا به برندهای برجسته، گران قیمت و لوکس مرتبط می شود. از این رو برندهای بسیار مطرحی را می توان در این زمینه دنبال کرد. برخی از محبوب ترین و شناخته شده ترین برندهای فعال در زمینه مد سطح بالا، برندهای دیور (Dior)، شنل، برند پرادا، برند دولچه اند گابانا و برند گوچی هستند.

این برندها اغلب چندین بار در سال مجموعه های جدیدی را منتشر می کنند و لباس ها معمولا فقط برای مدت زمانی محدود در دسترس اند. کسانی که به دنبال خرید این لباس ها هستند باید ساعت ها در صف انتظار بمانند و هزینه بسیار بالایی را نیز برای خرید این لباس ها صرف کنند.

در کنار این برندهای بسیار گران قیمت که دسترسی و خرید محصولات high fashion را برای افراد معمولی دور از دسترس کرده است، برخی برندها مانند زارا و اچ اند ام نیز وجود دارند که محصولاتی مقرون به صرفه تر را با عنوان مد سطح بالا عرضه می کنند. در پویا اندیش می توانید بیشتر با برندهای مطرح دنیا و مشخصات و مجموعه های آنها آشنا شوید.

گران ترین برند

اگر بخواهیم به صورت کلی برندهای مطرح در زمینه high fashion را در نظر بگیریم، اغلب آنها جزو برندهای بسیار گران قیمت اند. با این حال در بین این برندها، مارک های گوچی، پرادا و لویی ویتون به دلیل طراحی های بسیار مجلل و لوکسی که دارند، شناخته می شوند در حالی که برندهایی مانند شنل، دیور و والنتینو به خاطر لباس های گران قیمت و اغلب دست ساز شان مشهورند. این لباس ها م

عمولا فقط در اختیار افراد بسیار مشهور و ثروتمند جهان قرار می گیرد.

چه چیزی یک برند را مد روز می کند؟

هیچ پاسخ قطعی برای این سوال وجود ندارد زیرا آن چه که یک برند را مد روز می کند ذهنی است. با این حال، برخی از ویژگی های کلیدی وجود دارد که اغلب با مارک های مد سطح بالا مرتبط است.

اولاً، برندهای مد روز معمولاً زیبایی شناسی بسیار متمایز و قابل تشخیصی دارند. طرح های آنها اغلب بسیار مفهومی و متناسب با یک بازار خاص طراحی شده است. آنها همچنین اغلب دارای قیمت بسیار بالایی هستند، زیرا لباس های آنها معمولاً از مواد لوکس ساخته می شود و از بالاترین کیفیت برخوردار است.

علاوه بر این، برندهای high fashion معمولاً با فروشنده های سطح بالایی مانند Saks Fifth Avenue و Neiman Marcus مرتبط هستند. عکس و طرح لباس ‌های آنها اغلب در مجلاتی مانند Vogue و Elle منتشر می ‌شود. علاوه بر این معمولا برای این که این مجموعه لباس ها به عنوان یک برند مدل بالا طبقه بندی شوند، طراح باید مجموعه خود را در یکی از چهار هفته مد سالانه بزرگ دنیا در پاریس، میلان، لندن و نیویورک به نمایش بگذارد.

تمام این ویژگی ها معمولا از شاخصه های کلیدی است که می توان با تکیه به آنها یک برند را high fashion در نظر گرفت. در پویا اندیش می توانید بیشتر با شاخصه های یک برند های فشن آشنا شوید.

چطور یک برند می تواند از اصطلاح high fashion برای مجموعه لباس های خود استفاده کند؟

سوال مهم دیگری که در خصوص این مفهوم مطرح می شود این است که آیا تمامی برندها به رغم معروف بودن می توانند از اصطلاح های فشن برای مجموعه لباس های خود استفاده کنند؟ در پاسخ باید گفت خیر، در واقع استفاده از این مفهوم قوانین خاصی دارد و تنها در صورتی که یک سری شاخصه ها در خصوص برند و مجموعه لباس های تولید شده رعایت شده باشد، می تواند از مفهوم high fashion برای خود استفاده کند.

برای به دست آوردن حق انجام این کار، برخی از الزامات انجمن مد باید برآورده شود. اولاً، شرکت مد باید حداقل 20 کارمند تمام وقت داشته باشد و در کلان شهر مد پاریس واقع شده باشد. علاوه بر این، حداقل 35 مدل طراحی شده باید دو بار در سال ارائه شود که همگی قطعات منحصر به فرد، سفارشی و دست ساز هستند.

عکاسی مد سطح بالا چیست؟

در کنار مفهوم high fashion در صنعت مد، عکاسی مد سطح بالا نیز وجود دارد که یک ژانر برجسته و منحصر به فرد از عکاسی است. این سبک از عکاسی برای به تصویر کشیدن زیبایی و ظرافت لباس ها و مدل های مد روز استفاده می شود. اغلب عکس ها با نورپردازی های چشم گیر و خلاقانه و ژست های منحصر به فرد و سایر عناصر برجسته و متمایز همراه هستند تا به خوبی بتوانند لباس ها و مجموعه های های فشن را به نمایش بگذارند. عکاسان این ژانر باید بسیار حرفه ای باشند و به خوبی بتوانند با تکیه به اصول عکاسی حرفه ای، تصاویری برجسته را ثبت کنند. نکته مهم این که سبک و نکات این ژانر عکاسی با سایر تکنیک های معمول عکاسی متفاوت است و ظاهر و شاخصه های عکس ها برجسته تر و بالاتر است. در سایت پویا اندیش می توانید به بیشتر با اصول عکاسی حرفه ای و جنبه های مختلف آن آشنا شوید.

سخن آخر

به طور خلاصه، high fashion اصطلاحی است که برای توصیف لوکس ترین، پیچیده ترین و منحصر به فرد ترین نوع مد استفاده می شود. اغلب با برندهای مد رده بالایی که لباس و لوازم جانبی بسیار گران قیمت تولید می کنند مرتبط است. با این حال هنوز هم نمی توان به صورت دقیق برند یا محصول به خصوصی را به عنوان مد سطح بالا در نظر گرفت، چرا که تعریف high fashion یک مفهوم ذهنی و سلیقه ای است و هیچ پاسخ دقیقی برای همه آنها وجود ندارد. از نظر برخی از افراد شاید مجموعه لباس های H&M به عنوان لباس های مد روز تعریف شود، در حالی که برخی دیگر ممکن است لباس های برند Chanel را مد بالا در نظر بگیرند. این موضوع تماما به سلیقه و ترجیحات شخصی افراد بستگی دارد.

سوالات متداول

آیا تمام لباس های مد سطح بالا گران قیمت اند؟

اگر چه مفهوم مد سطح بالا اغلب با تجمل و لوکس بودن همراه است، اما هنوز هم می توان در بین مدل های مختلف موجود تعدادی از مارک های نسبتا مقرون به صرفه تر را مشاهده کرد که در بین محصولات مختلف خود، تعدادی لباس گران قیمت و برجسته را نیز تولید می کنند. این برندها معمولا اغلب شبکه توزیع انحصاری تری دارند، به این معنی که محصولات آنها فقط در تعداد کمی از فروشگاه ها در دسترس است.

برندهای مطرح در high fashion محصولات خود را به چه صورتی عرضه می کنند؟

بسیاری از برندهای مطرح در زمینه مد سطح بالا تنها از طریق بوتیک های انحصاری خود لباس و لوازم جانبی شان را به فروش می رسانند. بنابراین حضور در فروشگاه های اختصاصی آنها تنها راه برای خرید اجناس این برندهاست. با این حال ممکن است برخی از برندها نیز محصولات خود را راحت تر و از طریق برخی دیگر از واسطه ها یا فروشگاه ها عرضه کرده تا مشتریان بتوانند آنها را خریداری کنند.

معایب خرید لباس های مد سطح بالا چیست؟

با وجود این که قطعا خرید لباس هایی با عنوان high fashion جذابیت های بسیار زیادی دارد، اما این امر با محدودیت ها و معایبی نیز همراه است. در درجه اول اقلامی با عنوان مد سطح بالا بسیار گران قیمت اند. دوم این که دسترسی به آنها محدود است و زمان عرضه بسیار محدودی دارند. برای خریدشان اغلب باید به بوتیک های اختصاصی برندها مراجعه کرد و مدت ها برای خرید منتظر ماند. نکته مهم بعدی این که این محصولات غالبا حساس ترند و به مراقبت و نگهداری بیشتری نیاز دارند. در نهایت اینکه تمام آیتم های مد روز همیشه در هر اندازه و شکلی در دسترس نیستند.

5/5 - (2 امتیاز)

تهیه شده توسط گروه تحقیقاتی طراحی لباس آموزشگاه پویااندیش

نوع آموزش ✅ عکس + فیلم
گروه تحقیقاتی : ✅ تیم طراحی لباس پویااندیش
نحوه یادگیری ✅ گام به گام و کاربردی
درجه بندی محتوا ⭐⭐⭐⭐⭐
نمایش ویدیو درباره بهترین آموزشگاه طراحی لباس
اساتید آموزشگاه بهترین اساتید مجرب طراحی لباس
نحوه برگزاری کلاس حضوری یا آنلاین
سطح کلاس گام به گام و ویژه بازار کار
نوع مدارک معتبر و قابل ترجمه
یادگیری با تضمین
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *