کاربرد فناوری اطلاعات در طراحی لباس چیست؟

فهرست عناوین

این روزها یکی از داغ‌ترین موضوعات مورد بحث در صنعت مد و فشن، کاربرد فناوری اطلاعات در طراحی لباس است! درواقع همه میدانیم تکنولوژی جهان بشریت را تحت تاثیر قرار داده است . و به طرق مختلف به تمامی بخش‌های زندگی‌شان اعم از غذا، هوا و حتی پوشاک نفوذ کرده است. شاید همین نفود باعث شده تا نقش فناوری اطلاعات در طراحی لباس بیشتر از آن چیزی که فکرش را می‌کنیم اهمیت پیدا کند.
به خوبی میدانیم؛ پوشاک همواره از نظر تمدن بشری یک ضرورت بوده و از طرفی به عنوان ابزاری برای نمایش فرهنگ، عقیده یا علایق مورد استفاده قرار گرفته است. همین مسئله منجر شده تا شاهد طیف بسیار وسیعی از سبک‌های مختلف لباس باشیم .که با کمک فناوری های جدید رشته طراحی دوخت، به ابزاری قدرتمند برای بیان ایده‌های خلاقانه طراحان پارچه تبدیل شده‌اند.

فناوری در طراحی لباس

با توجه به اهمیت این موضوع، این مقاله را به کاربرد فناوری اطلاعات در طراحی لباس اختصاص داده‌ایم و هر آن چیزی که در این راستا میتواند به شما برای قرارگیری در مسیری درست کمک کند را شرح می‌دهیم. پس با ما همراه باشید.

اهمیت فناوری و تکنولوژی برای طراحان پارچه و لباس

در این مسئله هیچ شکی نیست که طراحان همواره به دنبال ایده‌ها و فرصت‌های خلاقانه جدید هستند تا پارچه‌ای معمولی را به اثری هنری تبدیل نمایند. از همین رو ظهور فناوری های جدید در طراحی لباس یک فرصت استثنائی برای آنهاست تا خلاقیت خود را به نمایش بگذارند. در این راستا البته نباید از ابزارهای کاربردی مثل اسکن سه بعدی بدن، فتوشاپ، ایلاستریتور و غیره غافل شد! ابزارهایی که هر کدام نقش بسزایی در دنیای پر رمز و راز امروز ایفا می‌کنند و به عنوان یک کاربرد فناوری اطلاعات در طراحی لباس شناخته می‌شوند.

اهمیت فناوری در طراحی لباس

امروزه به راحتی میتوان گفت که تکنولوژی و مد تقریبا یکی شده‌اند. زیرا انسان کاملاً به فناوری وابسته‌ست و به نوعی جدایی از آن برایش ممکن نیست! این مسئله را میتوان به استفاده مداوم از تلفن‎های هوشمند و اتوماسیون موجود در آن ارتباط داد. پس با این تفاسیر؛ فناوری نقشی ماندگار در دنیای مد ایفا می‌کند!
از آنجایی که فناوری به نمایش گرایش های مد برندهای مختلف کمک می کند . تا مشتریان و همچنین طراحان سود بیشتری و مزایای دیگری را کسب نمایند. میخواهیم در ادامه از چگونگی حضور فناوری در صنعت مد برای شما بگوییم. یا به عبارتی کشف کنیم؛ کاربرد فناوری اطلاعات در طراحی لباس چیست!

تاثیر فناوری اطلاعات بر عملکرد طراحان لباس

انسان همواره در طول زندگی خود تلاش کرده تا با محیط سازگار شود و این روزها با نقش قابل لمس تکنولوژی در لباس میتوان به این موضوع ایمان آورد!

فناوری های جدید در طراحی لباس

از طرفی صنعت مد از گذشته تاکنون در حال تغییر بوده است . و این روزها با وجود فناوری اطلاعات و تکنولوژی‌های جدید و نوین، شاهد تحقق رویاها و خلاقیت‌هایی هستیم . که بسیاری از طراحان در اجرای آنها تردید داشتند یا جامعه را برای قبول آن ایده و طرح آماده نمیدانستند!
مثلا یکی از آشناترین و دوست داشتنی‌ترین کاربرد فناوری اطلاعات در طراحی لباس شبکه‌های اجتماعی‌ست. در ادامه بیشتر از نقش و تاثیر پررنگ این شبکه اجتماعی در خلق ایده‌های جدید صحبت میکنیم.

شبکه های اجتماعی

چه میزان از روزتان را صرف گشت و گذار در شبکه‌های اجتماعی می‌کنید؟ باید بگوییم؛ شبکه‌های اجتماعی مثل اینستاگرام یکی از قدرتمندترین و صحیح‌ترین راه‌های موجود برای کشف ایده‌ها و خلاقیت‌هایی‌ست که افراد خصوصا طراحان لباس به دنبالش هستند. شبکه‌های اجتماعی اجازه می‌دهند تا طراحان به راحتی با مخاطبین خود ارتباط برقرار کنند، سلایق آنها را بشناسند و از همه مهم‌تر محصولات‌شان را برای تبلیغ و فروش به نمایش بگذارند.

تکنولوژی در لباس

به عبارت ساده‎‌تر؛ فناوری اطلاعات و رسانه‌های اجتماعی به عنوان منبعی عجیب و غریب برای طراحی‌های مدرن شناخته می‌شود و بهترین فرصت‌ها را در اختیار آنان قرار می‌دهند.

با توجه به این توضیحات؛ یکی از مهم‌ترین کاربرد فناوری اطلاعات در طراحی لباس را، منبع الهام بودن طراحان مد خصوصا آن دسته از طراحانی که به دنبال خلق ایده‌های جدید و نوآورانه هستند، دانست!

تجارت الکترونیکی

خرید یا فروش کالا از طریق اینترنت را تجارت الکترونیکی (Electronic Commerce) می گویند. تجارت الکترونیک یکی دیگر از تلاقی‌های خوب خدمات و فناوری‌ست که بسیاری از صنایع مد و طراحان از طریق آن با مشتریان خود سروکار دارند. تنها با مراجعه به وب سایت، می‌توانید محصولات مدنظرتان را بدون هیچ گونه تعامل شخصی خریداری نمائید. طراحان نیز می‌توانند با کمک رسانه‌های اجتماعی و تجارت الکترونیک، محصول خود را در مکان‌های داخلی یا بین المللی بفروشند.

کاربرد فناوری اطلاعات در طراحی لباس

این روزها اکثر کسب و کارهای سنتی به فروشگاه‌های آنلاین تبدیل شده‌اند و به دلیل استفاده از تجارت الکترونیک، استراتژی‌های بازاریابی خود را بهبود بخشیده‌اند.
حتی بسیاری از برندهای معتبر خدمات خود را از طریق برخی اپلیکیشن‌ها مانند آمازون، فلیپ‌کارت، و ماینترا و غیره ارائه می‌کنند که از طریق آن مشتریان می‌توانند لباس‌ها، برندها و محصولات مختلف مورد علاقه‌شان را از آنجا خریداری کنند. بنابراین، تجارت الکترونیک واقعاً یکی از بهترین مزیت‌های‌ فناوری‌ست که طراحان میتوانند به طور بالقوه با کمک آن طراحی‌هایشان را به فروش برسانند.

پرداخت آنلاین

امروزه به دلیل وجود سیستم پرداخت هوشمند و آنلاین، ضریب هک کارت‌های نقدی و اعتباری کاهش یافته است. تراکنش‌های پرداخت به صورت آنلاین و از طریق نرم افزارهایی مانند Paytm و Google-pay انجام میگیرد. این روش به بسیاری از خریداران و کسب و کارهای سنتی برای پرداخت آسان و سریع کمک کرده است.

فناوری‌های بکار رفته در لباس ها

این مسئله یکی از روش‌های عالی‌ست که جزء کاربرد فناوری اطلاعات در طراحی لباس قرار میگیرد. زیرا طراحان مد پس از فروش محصولات‌شان میتوانند مبلغ مدنظرشان را به صورت آنلاین دریافت نمایند.

فناوری در طراحی لباس

تا اینجای مقاله از تاثیر فناوری اطلاعات در عملکرد طراحان گفتیم. آیا تاکنون از فناوری‌های در لباس‌ها چیزی شنیده‌اید؟ از آخرین فناوری های جهان در رشته طراحی دوخت چیزی میدانید؟ میخواهیم چند نمونه از کاربرد فناوری اطلاعات در طراحی لباس موجود در بازار را برای شما معرفی کنیم.

لباس‌های سخنگو! تقریبا نزدیک سال 2017 بود که برای اولین‌بار طراحان لباس با کمک فناوری نانو، الیاف و پارچه‌های هوشمندتری را طراحی نمودند و از آن برای طراحی لباس هوشمندتر استفاده کردند.

لباس سخنگو

بهره‌گیری از نخ‌ها و پارچه‌های رسانا به انسان‌ها این امکان را می‌دهد تا امروز در نزدیکی سال 2023 بتوانند با لباس‌های خود سخن بگویند! اتفاقی که تنها در فیلم‌هایی مثل Iron-man امکانپذیر بود!

خیاطی هوشمند

به خوبی میدانیم؛ خیاطی و دوخت لباس از گذشته تاکنون دستخوش تغییرات بسیار زیادی شده است. اما فناوری اطلاعات چه تاثیری بر روی این صنعت داشته است؟ تغییرات در فناوری خیاطی چه بوده است؟

درواقع این روزها دستگاه‌های بافندی برقی و آسیاب‌های پنبه مکانیزه‌ای تولید شده که کمک می‌کند پارچه‌ها با سازگاری بیشتر و کیفیت بالاتری دوخته شوند.

تاثیر تکنولوژی در طراحی لباس

تخلیه گرما و عرق

یکی دیگر از کاربرد فناوری اطلاعات در طراحی لباس، طراحی پوشاک ورزشی پیشرفته بوده که به قهرمانان ورزشی کمک می‌کند تا شانس موفقیت‌شان افزایش یابد. درواقع این روزها البسه‌هایی تولید شده که به تخلیه گرما و عرق کمک کرده. و با ثبت علائم حیاتی ورزشکاران، به آنها در بهبود عملکردشان کمک خواهد کرد. این لباس‌ها در طی چند سال گذشته با استقبال بی نظیری چه از جانب ورزشکاران و چه از جانب مردم عادی روبرو بوده است.

نتیجه گیری

کاربرد فناوری اطلاعات در طراحی لباس گستره‌ای وسیع‌تر از آن چیزی دارد که فکرش را می‌کنید!

خیاطی هوشمند

این مسئله به ما نشان می‌دهد، تمامی افراد فعال در صنعت مد و فشن چه کسانی که به عنوان طراح فعالیت می‌کنند . و چه کسانی که خود را خیاطی ماهر یا نقاش پارچه میدانند . باید با فناوری اطلاعات همسو شوند . زیرا پیشرفت‌ شان وابسته به استفاده درست از فناوری است .
میتوانید برای دریافت اطلاعت بیشتر در این زمینه با کارشناسان و متخصصان پویا اندیش ارتباط برقرار کنید. آنها راهنمایی‌های کامل و دقیقی را در این راستا در اختیار شما قرار و مسیر درست حرکت آن هم موازی رشد و پیشرفت فناوری اطلاعات در طراحی لباس را به شما نشان می‌دهند.

1/5 - (1 امتیاز)

تهیه شده توسط گروه تحقیقاتی طراحی لباس آموزشگاه پویااندیش

نوع آموزش ✅ عکس + فیلم
گروه تحقیقاتی : ✅ تیم طراحی لباس پویااندیش
نحوه یادگیری ✅ گام به گام و کاربردی
درجه بندی محتوا ⭐⭐⭐⭐⭐
نمایش ویدیو درباره بهترین آموزشگاه طراحی لباس
اساتید آموزشگاه بهترین اساتید مجرب طراحی لباس
نحوه برگزاری کلاس حضوری یا آنلاین
سطح کلاس گام به گام و ویژه بازار کار
نوع مدارک معتبر و قابل ترجمه
یادگیری با تضمین
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *