عناصر اصلی در طراحی لباس

فهرست عناوین

در هنگام خرید، دوخت و همچنین طراحی لباس، علاوه بر رنگ و جنس پارچه، به عناصر و جزئیات دیگری نیز توجه می شود؛ جزئیاتی اصلی و اساسی که سبک لباس را مشخص می کنند. در این مقاله از تصویرگران پویااندیش، به بررسی این عناصر و جزئیات اصلی در طراحی لباس می پردازیم که با آگاهی از آن ها به راحتی می توانید لباس هایی در سبک های مختلف طراحی کنید. با ما همراه باشید.

عناصر طراحی

از جمله عناصری که برای تشخیص سبک، مورد توجه قرار می گیرند عبارت اند از:
1-    فرم گردن و شکل یقه
2-    شکل، قد و پُرچین بودن آستین
3-    شکل، قد و پر چین بودن دامن
4-     قد و شکل کلی بلوز یا تاپ

   
  
با ترکیب کردن  و مطابقت دادن عناصر فوق با یکدیگر، سبک های مختلف بلوز و تاپ را می توانید طراحی کنید.
از جمله سبک های پایه در طراحی بلوز و تاپ عبارت ند از: یقه پهن و باز با آستین کوتاه و بلوز با یقه V ، که طرح آن را در شکل های زیر مشاهده می کنید.


علاوه بر این عناصر، درزها و سجاف های مختلف روی لباس ها نیز می توانند به عنوان عناصر طراحی به کار برده شوند، که بسیار در فرم و تناسب لباس تاثیرگذار هستند. برش ها نیز باعث ایجاد فرم های مختلف روی لباس و تناسب آن روی بدن می شوند.
همچنین چین ها در لباس ها، با ایجاد سایه روشن های مختلف، باعث حرکت و رقص لباس می شوند.
در نظر داشته باشید، با توجه به انتخاب عناصر و جزییات مختلف برای سبک خود، می توانید لباس هایی با پایه یکسان را نیز در طرح های مختلف ارائه کنید؛ به عنوان مثال، در شکل زیر، هر دو لباس دارای شبح یکسان هستند و سبک طراحی ابتدایی هر دو، ساده با فرم متناسب کمر طبیعی است؛ اما طراح با به کارگیری جزئیات متنوع، از جمله تنوع در رنگ، طرح چاپ ها روی پارچه و به کارگیری سجاف های مختلف در کنار یقه و دامن، تفاوت در قد آستین و ایجاد سایه روشن ها با کمک چین های کم، دو طرح کاملا متفاوت را ارائه کرده است.

شما نیز می توانید با به کارگیری انواع آستین ها و همچنین انواع برش در دامن ها، انواع مختلفی از تاپ ها و بلوزها  یا دامن و شلوار ها را با توجه به مد طراحی کنید؛ بنابراین، به طور کلی می توان گفت که طراحی لباس، ترکیب همین عناصر ساده با یکدیگر است که می تواند سبک های مختلفی را ایجاد کند.

الهام گرفتن در طراحی لباس

ساده ترین روش الهام گرفتن برای طراحی لباس، نگاه به فرهنگ های مختلف و همچنین بررسی و مشاهده مدهای روز است، فقط در نظر داشته باشید که جز به جز طرح ها را کپی نکنید؛ به خصوص اگر می خواهید آن ها را با نام خودتان به فروش برسانید! از طرفی هم می توانید جزئیاتی را که برایتان بیشتر جلب توجه می کند، بنابر سلیقه و علاقه شخصی طراحی کنید که مختص شماست؛ به طور مثال امکان دارد شما به لباس های قومی و بومی علاقه داشته باشید؛ بنابراین، لازم نیست دقیقا از آن طرح ها کپی کنید، بلکه کافی است در طراحی لباستان از برخی جزئیات آن لباس های قومی و بومی بهره ببرید؛ به طور مثال، تصویر زیر، یک لباس ۲ تکه است که از سبک لباس های ۱۹۲۰ الهام گرفته، اما با اضافه کردن پلیسه و کمربند به آن، طرح جدید و به¬روزتری طراحی شده است.


 یا تصویر زیر، یک کورتای هندی است، با یقۀ ایستاده و آستین معمولی، اما با اضافه شدن پلیسه ها در کنارۀ آن و همچنین سجاف های نانتقارن، مطابق با سبک مدرن و مد روز، شده است.


همان طور که در دو تصویر بالا مشاهده کردید، با اضافه کردن جزئیات به آن ها، ۲ استایل و سبک متفاوت از گذشته طراحی شده است. حتی یک لباس هندی مردانه، به یک طرح ظریف زنانه تبدیل  شده است.


 همچنین در تصویر بالا، ۲ تونیک با طرح های متفاوت و جدید طراحی شده که از لباس های بومی الهام گرفته شده است.
 همان طور که در مثال های فوق مشاهده کردید، به راحتی می توان با ترکیب عناصر، طرح های مختلف لباس را طراحی کرد. در این قسمت از مقالۀ عناصر اصلی در طراحی لباس، به نحوۀ شروع طراحی لباس می پردازیم.

چگونه طراحی لباس های خود را انجام دهیم؟

قدم اول در طراحی لباس این است که شروع کنید به دیدن و بررسی کردن! برای این کار، مجلات مختلف در حوزۀ لباس و فشن و لباس های افراد محبوب خود را بررسی کنید، هنگام دیدن برنامه های مد یا فیلم هایی با تنوع لباسی، جزییات مورد علاقه و جالب توجه را یادداشت و بعد از آن سعی کنید این جزییات را در طرح های خود به کار ببرید.
آزمون و خطا را روتین برنامۀ طراحی خود قرار دهید. هنگام ترکیب عناصر و جزییات مختلف، این احتمال وجود دارد که در برخی از طراحی هایتان، عناصر به زیبایی در کنار یکدیگر قرار گیرند و از طرفی هم امکان دارد این عناصر به کاربرده شده، به هیچ وجه با یکدیگر تطابق نداشته باشند؛ در این صورت نیز به کار خود ادامه دهید و طرح های مختلف دیگر را امتحان کنید.
طرح های مختلف را ترسیم و عناصر و جزییات مختلف را در کنار یکدیگر ترکیب کنید تا در نهایت، به طرح مورد علاقه تان دست یابید.
شما می توانید از کتاب های مختلف در این زمینه، برای آگاهی از چگونگی ترکیب عناصر و جزییات در طراحی لباس نیز استفاده کنید.

قدم دوم در طراحی لباس، استفاده از رنگ هاست. رنگ ها قابلیت این را دارند که یک طرح زیبا را خراب کنند یا طرحی زیبا و شگفت انگیز را به وجود آورند؛ همچنین با استفاده از ترکیبات رنگی مختلف می توان سبک های مختلفی را برای یک شبح ثابت ایجاد کرد.
کتاب های رنگ آمیزی می تواند یک روش ابتدایی و در عین حال بسیار کاربردی برای پی بردن به چگونگی استفاده از رنگ ها باشد.
با کمک این کتاب ها که معمولا الهام گرفته شده از دنیای مد و لباس هستند و استفاده از چند مداد رنگی، می توان بدون نگرانی از نتیجه کار، ترکیب های رنگی مختلف را امتحان کرد. در ادامۀ رنگ آمیزی، به نتایج و تجربه های جالبی از ترکیب رنگ ها در عناصر لباس دست خواهید یافت که برایتان بسیار مفید خواهد بود.

قدم سوم در طراحی لباس این است که شروع به طراحی دامن ها و بلوزهای مختلف کنید. برای این کار می توانید از الگوهای آماده با سایزهای مختلف شروع، یا اینکه لباسی متناسب با فرم و سایز بدن خودتان طراحی کنید و به این طریق، بلوک یا الگوی مناسب خود را بسازید.

پس از دستیابی و استفاده از الگو مناسب خود، با آموزش های لازم در زمینۀ طراحی لباس ویژه مبتدیان، می توانید به بی نهایت طرح های مختلف برای لباس دست یابید. نکتۀ حتئز اهمیت اینکه حتما در انتخاب آموزشگاه خود، نهایت دقت و بررسی را به عمل آورید تا با هزینه هنگفتی پرداخت نکنید و در انتها، نتیجۀ مورد دلخواهتان را نیز نگیرید؛ چرا که دانش و اعتبار یک آموزشگاه و استفاده از اساتید برتر، در کنار تلاش و پشتکار خودتان، یکی از مهم ترین المان های پیشرفت شما در این هنر بی نظیر است!

سخن آخر

در این مقاله سعی شد با یک نگاه کلی به چگونگی طراحی لباس، به زبانی ساده، شیوه های مختلف طراحی را بیان کنیم. کافی است شما به عنوان طراحان مبتدی، عناصر اساسی و جزییات اصلی در لباس را بشناسید و بعد از آن، با ترکیب این عناصر به طراحی های متنوع در لباس بپردازید و از هنر خود لذت ببرید.

 این پست را به اشتراک بگذارید

5/5 - (15 امتیاز)

تهیه شده توسط گروه تحقیقاتی طراحی لباس آموزشگاه پویااندیش

نوع آموزش ✅ عکس + فیلم
گروه تحقیقاتی : ✅ تیم طراحی لباس پویااندیش
نحوه یادگیری ✅ گام به گام و کاربردی
درجه بندی محتوا ⭐⭐⭐⭐⭐
نمایش ویدیو درباره بهترین آموزشگاه طراحی لباس
اساتید آموزشگاه بهترین اساتید مجرب طراحی لباس
نحوه برگزاری کلاس حضوری یا آنلاین
سطح کلاس گام به گام و ویژه بازار کار
نوع مدارک معتبر و قابل ترجمه
یادگیری با تضمین
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *