نکاتی برای طراحی لباس محلی کردستان

فهرست عناوین

ایران کشوری پهناور با فرهنگی غنی که تمدن‌های گوناگونی را در گستره خود جای داده و همه به نیکی و آرامش در کنار هم زندگی می‌کنند. حتما کردستان را می‌شناسید؛ آن مردمان غیور دلاور که در برابر دشمن از جان گذشتند و ذره‌ای از این خاک را تقدیم نکردند. مردمانی که نه تنها گویش‌شان، بلکه لباس‌هایشان نیز در تاریخ ایران جاودانه‌ است. تاکنون به لباس محلی کردستان توجه کرده‌اید؟ کافیست به مناطق کردنشین سری بزنید؛ لباس آنها به عنوان بخشی از فرهنگ‌شان همواره حفظ شده با آن رنگ‌آمیزی چشم نواز، پولک دوزی خیره کننده و شلال دوزی اصالت زنان کرد را نشان می‌دهد. طراحی لباس محلی کردستان کار آسانی نیست! شما در ابتدا باید با فرهنگ و آداب و رسوم این مردمان آشنا شده و سپس در این مسیر گام بردارید.

آموزش طراحی لباس کردی

چه بسا که همین مسئله عاملی بوده تا دانشگاه سنندج به عنوان تنها دانشگاه کشور مفتخر شود تا به تدریس این مسئله بپردازد و حتی به زنان و مردان اجازه دهد با لباس محلی خود به دانشگاه ورود کرده و اصالت و فرهنگ خود را به سایرین نشان دهند. اگر چه پویا اندیش با فراهم آوردن دوره‌های مختلف به افراد علاقمند به طراحی لباس محلی کردستان کمک می‌کند تا قدرتمندتر از هر زمان دیگری در این مسیر گام بردارند.

مروری به تاریخچه لباس زنان و مردان کردستان

شاید برایتان جالب باشد بدانید؛ توریست‌های اروپایی اولین کسانی بودند که لباس کردی را به تصویر کشیدند. آنها 500 سال پیش به منطقه کردنشین سفر کردند و مجذوب آن رنگ آمیزی زیبای لباس زنان و لباس کردی سورانی شدند و حتی در سفرنامه خود از آن صحبت کردند.

طراحی لباس زنانه و مردانه کردی

براساس گفته‌های پیشینیان؛ حضور کردها در ایران به دوران مادها برمیگردد و لباسشان نیز قدمتی به وسعت تاریخ ایران دارد. چه بسا که آثاری از مردمان کرد در برجسته‌های هخامنشی نیز دیده می‌شود. با این حال دقیق نمیدانیم لباس امروز کردها به چه دوره‌ای مربوط می‌شود.

با این حال؛ فارغ از تمامی مباحث تاریخی، آن چیزی که بیش از همه اهمیت دارد، زیبایی و تنوع بالا و همچنین رنگ آمیزی پوشش آنهاست که چشم هر توریستی را به خود جلب می‌کند. چه بسا که همین عوامل باعث شده تا لباس کردها در چندین جشنواره بین المللی نیز مقام اول را کسب نماید.

نکته اینجاست؛ برای طراحی لباس محلی کردستان باید به مناطق آنها نیز توجه داشته باشید. زیرا هر منطقه لباس مخصوص به خود را دارد. مثلا لباس کردی بانه با لباس کردی سنندج متفاوت است. حتی لباس کردی کرمانشاهی با سقز و مریوان نیز فرق دارد.

لازم نیست نگران عدم درک این تفاوت‌ها شوید، ما در دوره‌های پویا اندیش به طور مفصل دراین خصوص صحبت خواهیم کرد. برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید به بخش تماس با ما بروید.

طراحی لباس محلی کردستان

برای طراحی لباس محلی کردستان باید بدانید

زمانی که تصمیم به طراحی لباس محلی کردستان میگیرید؛ آن چیزی که در ابتدا باید بیش از هر چیزی به آن اهمیت دهید؛ بخش تن پوش یا همان بدنه اصلی لباس است. هر چند که سرپوش نیز جزء بخش‌های بسیار مهم لباس محلی کرمانجی و سایر مناطق به حساب می‌آید و نمیتوان آن را نادیده گرفت.

مسئله مهم بعدی که در طراحی لباس محلی کردستان باید به آن توجه کنید؛ تفاوت بودن ریزجزئیات در طراحی لباس کردی مردانه و زنانه است. در ادامه این تفاوت‌ها و نکاتی که در این راستا باید به آن توجه داشته باشید را شرح می‌دهیم.

چطور زیباترین لباس زنانه کردی را طراحی کنیم؟

برای طراحی لباس محلی کردستان زنانه استفاده از پارچه‌هایی از جنس تور، ساتن یا حتی حریر بسیار رایج است. از طرفی نباید از پولک دوزی و سرمه دوزی آنان غافل شد. بارزترین شاخصه لباس کردی زنانه البته به تنوع رنگی در آنهاست که به چشم نواز بودن آن می‌افزاید. این ویژگی حتی باعث شده تا بسیاری از طراحان در حین انتخاب پارچه برای دوخت لباس‌های مجلسی به سراغ پارچه‌های کردی بروند.

طراحی لباس محلی کورد

اما اگر طراحی لباس محلی کردستان زنانه را در سر دارید؛ در ابتدا باید نوع آن را مشخص کنید. درواقع باید بدانید؛ آیا میخواهید لباس از نوع جافی، کراس یا کلنجه باشد. وجود شال هم که بخشی جدایی ناپذیر از لباس کردها به حساب می‌آید. در نظر گرفتن همین نکات ساده به شما کمک می‌کند تا زیباترین لباس محلی زنان کردستان را طراحی نمائید.

انواع لباس های زنانه کردستان

جافی

جافی را باید یک نوع شلوار گشاد به مانند شلوارهای کردی مردانه بدانید که زنان نیز در برخی مواقع آن را به تن میکنند. جنس این پارچه این نوع شلوارها در مقایسه با جنس شلوار مردانه سبک‌تر و بطور کلی لطیف‌تر است.

کراس

کراس مهم‌ترین نوع لباس محلی کردستان است که تاریخچه‌ای دراز داشته و زنان با به تن کردن آن، در تلاشند تا فرهنگ و آداب و رسوم‌شان را حفظ کرده و ترویج دهند. از لحاظ دوخت نیز بسیار ساده‌ست.

طراحی انواع لباس کردستان

درواقع پیراهنی  ساده‌ست که از قسمت پایین تنه گشاد می‌شود. هر چند که برای دوخت آنها باید به سراغ پارچه‌هایی نفیس و گران قیمت بروید.

کلنجه

کلنجه را باید همان جلیقه معنی کرد. جلیقه‌ای که برخی از زنان کرد بر روی پیراهن خود میپوشند. هر چند که این نوع از پوشش مختص به تمامی کردنشینان نیست. به همین دلیل است که تا این اندازه به مطالعه و آشنایی با فرهنگ و نوع لباس‌های هرکدام تاکید می‌شود. معمولا هم در حین طراحی لباس محلی کردستان برای کلنجه‌ از پارچه‌هایی براق استفاده می‌کنند.

انواع لباس کردستان

زیورآلات در طراحی لباس کردستان

زیورآلات نیز بخشی جدانشدنی از پوشش زنان کرد به حساب می‌اید. پس اگر قصد طراحی لباسی بسیار زیبا را دارید، باید به تناسب میان رنگ لباس، نوع پوشش و همچنین زیورآلات مناسب نیز توجه داشته باشید.

طراحی بهترین لباس کردی مردانه

برای طراحی لباس محلی کردستان چه زنانه و چه مردانه باید به موارد خاص و ویژه‌ای توجه داشته باشید. مثلا برای طراحی لباس کردی مردانه، مواردی که در این قسمت شرح می‌دهیم را باید مدنظر داشته باشید؛

سبک چوخه در طراحی لباس کردستان

اگر قصد طراحی لباس محلی کردستان برای مردان در فصل زمستان را دارید، چوخه بهترین گزینه‌ای‌ست که پیش روی شما قرار دارد. برای تهیه این لباس از پشم حیوانات استفاده می‌شود تا در هوای بسیار سرد این مناطق، به حفظ گرمای بدن مردان کمک کند.

طراحی لباس مردانه کردستان

اینکه چه طرحی را بر روی پارچه‌ها به کار میگیرید کاملا به سلیقه شما به عنوان طراح برمیگردد. اما توصیه ما این است که از طبیعت همان مناطق الهام گرفته و بهترین طراحی را داشته باشید.

رانک

اگر کسی واژه پانتول را به زبان آورد نیز متعجب نشوید، زیرا رانک به این نام نیز شناخته می‌شود. رانک از نظر ظاهری بسیار شبیه به شلوار کردی بوده و اغلب آن را به همراه چوخه به تن می‌کنند. نکته مهم و قابل توجه که اکثر اساتید در حین آموزش به طراحان به آن تاکید دارند، رنگ یکسانی را برای چوخه و رانک انتخاب کنند تا ظاهری بسیار زیبا و چشم نواز را تشکیل دهند.

انواع سبک های طراحی لباس محلی

ملکی

ملکی به نیم تنه بدون یقه جلو بازی گفته می‌شود که از دکمه برای بستن آن استفاده شده است. استفاده از ملکی تنها در برخی از مناطق کردستان رایج است و اغلب عشایر و مناطق بسیار سردسیر از آن بهره میگیرند.

دستار

دستار نیز همان سربند مردانه کردهاست که به دور سر خود میبندند تا در برابر سرمای کوهستان از خود مراقبت کنند. بستن شال به دور کمر نیز دلیل مشابهی دارد. درواقع شال دور کمر مردان اغلب پارچه‌هایی گران قیمت است و بیشتر جنبه تزئینی دارد.

انواع لباس مردانه کردستان

کلاش

برای طراحی لباس محلی کردستان باید بدانید که به پاپوش مردان کرد، کلاش میگویند. این پاپوش برای فصول بهار و تابستان مناسب است و به هیچ عنوان در بارندگی و سرما استفاده نمی‌شود.  

و در نهایت:

در این مقاله تا حد امکان تلاش کردیم از فرهنگ غنی و آداب و رسوم مردم کردستان و از همه مهم‌تر پوشش آنها صحبت کنیم. حال برای طراحی لباس محلی کردستان به خوبی آگاهید که رعایت چه مواردی میتواند در این مسیر به شما کمک کند.

طراحی لباس سبک های محلی کردستان

با این حال فراموش نکنید؛، برای طراحی لباس محلی کردستان با توجه به هر منطقه، ریزجزئیاتی وجود دارد که تنها از طریق آموزش و گذراندن دوره‌های مختلف میتوانید نسبت به آنها آگاه شوید. همین مسئله باعث شده تا پویا اندیش دوره‌های مختلفی را در این راستا تشکیل دهد که علاقمندان به طراحی لباس محلی کردستان با علم به تمامی موارد، در این مسیر قدم بردارند.

میتوانید برای کسب اطلاعات بیشتر به بخش تماس با ما مراجعه کنید و با کارشناسان و مشاوران پویا اندیش مشورت‌هایی را صورت دهید. آنها با صبر و حوصله مشاوره کاملی را به شما ارائه خواهند داد.

امتیاز دهید

تهیه شده توسط گروه تحقیقاتی طراحی لباس آموزشگاه پویااندیش

نوع آموزش ✅ عکس + فیلم
گروه تحقیقاتی : ✅ تیم طراحی لباس پویااندیش
نحوه یادگیری ✅ گام به گام و کاربردی
درجه بندی محتوا ⭐⭐⭐⭐⭐
نمایش ویدیو درباره بهترین آموزشگاه طراحی لباس
اساتید آموزشگاه بهترین اساتید مجرب طراحی لباس
نحوه برگزاری کلاس حضوری یا آنلاین
سطح کلاس گام به گام و ویژه بازار کار
نوع مدارک معتبر و قابل ترجمه
یادگیری با تضمین
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه

2 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *