ژوژمان طراحی لباس چیست؟

فهرست عناوین

اگر شما هم درست مثل بقیه‌ی دانشجویان رشته‌های هنری از کلمه‌ی « ژوژمان طراحی لباس » وحشت دارید . و با شنیدنش تن و بدنتان به رعشه می‌افتد، باید بگویم سخت در اشتباه هستید! گاه حتی سال اولی‌هایی مشاهده شده‌اند که بدون آنکه ایده‌ای از مفهوم ژوژمان داشته باشند، از استرس و اضطراب این بخش، از تحصیل خود می‌گویند . و معتقدند که هیچ‌کدام از رشته‌های تجربی و ریاضی دردی که دانشجویان هنر می‌کشند را، تا آخر عمر نمی‌چشند! اما سوال اینجاست که ژوژمان اصلا چیست و چرا اینقدر ترسناک بنظر می‌رسد؟

در ادامه‌ی این مقاله بیش‌تر مفاهیم مرتبط با «ژوژمان» را برایتان توضیح میدهیم . و نکاتی تکمیلی راجع به « ژوژمان طراحی لباس » را برایتان بازگو کنیم. پس در ادامه‌ی این متن با ما همراه باشید.*

ریشه‌ی لغوی ژوژمان

ترس از ژوژمان آنقدر‌ها هم بیراهه نیست. کلمه‌ی ژوژمان ریشه در لغت فرانسوی «jugement»و لغت انگلیسی «judgment» دارد که هر دو معنی «داوری» و «قضاوت کردن» می‌دهند. این در خلقت همه‌ی ماست که از قضاوت شدن بترسیم. اما سوال اصلی آنجاست که اصلا دلیل انتخاب این اسم چه بوده و ژوژمان دانشجویان رشته‌ی هنر چیست؟

ژوژمان چیست؟

بنا به تصور خیلی ها ژوژمان شبیه به امتحان پایا‌ن‌ترم دوران تحصیل در دبیرستان است . و زمان ورود به دانشگاه درست مشابه با همان دوران درگیر حفظ و هایلایت ریز به ریز جملات کتاب‌ها و جزوات اساتید خود می‌شوند . تا در زمان برگزاری ژوژمان، نمره‌ی ۲۰ کلاس باشند! اما این تصور کاملا اشتباه است.

در واقع ژوژمان هم درست مشابه با امتحان پایان‌ترم ، به جهت ارزیابی و آزمایش «مهارت‌هایی» که دانشجویان در طول دوره و بعد از اتمام کلاس‌های کسب کرده‌اند انجام میشود و میزان دانش آن‌ها در رابطه با رشته‌ی مورد نظر سنجیده می‌شود. با این تفاوت ژوژمان که با هر امتحانی که تا به حال در گذشته گذرانده بوديد متفاوت است و در آن باید بر‌عکس آزمون‌های تستی و تشریحی، پروژه‌ی عملی و نه چندان ساده‌ای به اساتید و دبیران منتخب برای داوری در ژوژمان ارائه شود. در واقع طرح و پروژه شما تحت یک «ژوژه» که اصطلاحی رایج بین دانشجویان هنر است مورد بررسی اساتید قرار می‌گیرد.

ژوژمان با برنامه ریزی کامل انجام می‌شود. اساتید هر بار زمان خاصی را برای ارایه‌ی ژوژمان تعیین میکنند . و در آن بازه‌ی نه چندان طولانی، دانشجو باید هر آنچه را که یاد گرفته با بیش‌ترین کیفیت در قالب پروژه آماده کند.

ژوژمان طراحی لباس

با یک مثال ساده این مفهوم را کامل برایتان شفاف و روشن می‌کنم. یکی از اصلی‌ترین شاخه‌های هنر، رشته‌ی طراحی لباس است . که هر ساله دانشجویان و علاقه‌مندان زیادی را به خود جذب کرده و درست شبیه به سایر رشته‌های هنری عکاسی و معماری ژوژمان دارد. در ژوژمان طراحی لباس هنرجو موظف است آلبومی از نمونه کار‌ها و طراحی‌های خود در طول ترم را، به اساتید خود ارایه دهد. در طول جلسه‌ی ژوژمان که اغلب زمان زیادی طول می‌کشد، آلبوم‌ های نهایی هنرجویان به دقت بررسی میشوند . و نقاط ضعف و قدرت آن‌ها بیان می‌گردد.

چگونه ژوژمان طراحی لباس خود را بهتر ارائه کنیم؟

  • در آلبوم ارائه شده در کنار طراحی ها، بشدت روی مفاهیم رنگ شناسی تمرکز کنید تا طرح شما تاثیر‌گذاری بیش‌تری داشته باشد.
  • تلاش کنید در طراحی‌های خود از مفاهیم و تکنیک‌هایی که اساتید در کلاس‌های خود تدریس کرده و به کار گرفته‌اند استفاده کنید.
  • تلاش کنید تا جدای از محتوای اصلی طراحی، آلبوم شما شکل و ظاهر استاندارد و دیزاین ویژه و چشم نوازی داشته باشد.

  • زمانی که دارید خود را برای ژوژمان آماده می‌کنید استرس و اضطراب را از خود دور کنید چرا که این عامل در بعضی موارد می‌تواند برای شما در روند ارائه مشکل‌ساز شود. در صورتی که دانشگاه و آموزشگاه و اساتید شما در کار خود حرفه‌ای باشند و خود نیز وقت و انرژی کافی را در طول یادگیری روی رشته‌ی مورد نظر گذاشته باشید، می‌توانید به بهترین شیوه ژوژمان را انجام داده و بهترین بازخورد را از اساتید بگیرید. ژوژمان هم مانند هر امتحان دیگری خارج از دانسته‌های شما نیست! پس زیادی به خود سخت نگیرید.
  • اگر حس می‌کنید به هر دلیلی هنوز مهارت کافی در این رشته را کسب نکرده و یا با برخی از تکنیک‌ها و جزییات مشکل دارید و نیازمند آموزش‌های بیش‌تر هستید، از سال‌بالایی‌های دانشگاه کمک بگیرید و یا با ثبت‌نام در آموزشگاه‌های معتبر و شرکت‌ در کلاس‌های طراحی لباس نقص‌ها و کمبود‌های خود را جبران کنید.

تصمیم گرفتم برای خاتمه‌ی صحبت‌هایم به نکته‌ای بسیار مهم اشاره کنم که ممکن است برای هر کدام از شما اتفاق بیفتد و وسوسه‌تان کند! در چند روز اخیر حین گشت و گذار در اینترنت، در برخی از سایت‌های به ظاهر معتبر به چنین پیام‌هایی برخورد کردم :

انجام ژوژمان هنر توسط کارشناسان مجرب و تحصیل کرده با کیفیت عالی!

فقط کافی بود که روی لینک مرتبط کلید کرده و با پرداخت هزینه‌های گزاف (و گاه نه چندان گزاف!) پروسه‌ی انجام ژوژمان خود را به فرد دیگه‌ای بسپرم! اما سوال من از شما این است که:

چرا نباید اجرای ژوژمان خود را به فرد دیگری بسپرم؟

  • تضمین میزان تجربه، مهارت، دانش و تخصص فردی که به جای شما ژوژمان را انجام می‌دهد عملا امکان ناپذیر است، حتی اگر آن فرد مدرک به ظاهر معتبری به شما ارائه کرده و ادعا کند که تجربه‌ی زیادی در این فعالیت دارد.( هنرمندی که خود ارزش و اهمیت چنین پروژه‌ی سرنوشت‌سازی را نادیده گرفته و حاضر به ارتکاب همچین تقلب بزرگی می‌شود، ممکن است خود، ژوژمان پایان تحصیل خود را به فرد دیگری سپرده و یا مدرک و گواهینامه خود را از فرد دیگری خریده باشد!) شاید در انتهای کار، پروژه‌ای که توسط افراد دیگر برای شما انجام می‌شود از نظر ظاهری قابل قبول بنظر برسد اما کیفیت واقعی ژوژمان اجرا شده مشخص نخواهد بود و تشخیص درستی ساختار و محتوای ژوژمان کار بسیار سختی خواهد بود.
ژوژمان چیست ؟
  • دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی هنری معتبر، به روز‌ترین اساتید را برای آموزش به شما به کار می‌گیرند که در حوزه‌ی خود سالیان سال تجربه‌ی مرتبط و تخصصی دارند؛ از جدید‌ترین علوم و تکتنیک‌ها برای آموزش به شما استفاده می‌کنند. با این حال خیلی از کسانی که وظیفه‌ی اجرای ژوژمان شما را در ازای پول به عهده می‌گیرند اغلب از جدید‌ترین علوم و تکنیک‌های روز دنیا بی‌خبر‌اند و روش‌های قدیمی و منسوخ شده را برای اجرای پروژه شما بکار می‌گیرند. در این صورت شاید بتوانند پروژه‌ی شما را به نتیجه برسانند ولی آن ژوژمان به هیچ وجه ارزشمند نبوده و مورد تایید اساتید شما قرار نخواهند گرفت!

تایید صلاحیت دانشجویان توسط استاتید در ژوژمان

  • استادانی که برای تایید صلاحیت ژوژمان دانشجویان در دانشگاه‌ها و آموزشگاه‌ها انتخاب می‌شوند، بهترین در کار خود هستند و بخاطر سال‌ها تجربه در تدریس و ارتباط با دانشجویان در شناسایی تقلب و کپی‌کاری خبره‌اند!
ژوژمان طراحی لباس
  • مخصوصا در آزمونی که تستی و تشریحی نیست و و مهارت و خلاقیت و تخصص منحصر به فرد دانشجویان در آن سنجیده می‌شود. (شاید شما بتوانید چند مسیله‌ی ریاضی را از بغل دستی خود کپ بزنید ولی مطمئن باشید در ارایه‌ی ژوژمان باید به دنبال راه‌حل بهتری بگردید!) مسیله‌ی دیگری هم که وجود دارد این است که اکثر اساتید در روز ژوژمان شما را با توجه به پیشینه‌ای که داشتید و ساعت‌ها آموزشی که در حضور وی گذرانده‌اید قضاوت می‌کنند و شک نکنید که اگر این وظیفه را به کس دیگری محول کرده باشید در یک چشم بر هم زدن مچ شما را می‌گیرند! آن وقت است که دیگر همان نمره‌ی ناچیزی که می‌توانستید با دانش و مهارت خود بدست آورید هم شامل شما نخواهد شد!
5/5 - (2 امتیاز)

تهیه شده توسط گروه تحقیقاتی طراحی لباس آموزشگاه پویااندیش

نوع آموزش ✅ عکس + فیلم
گروه تحقیقاتی : ✅ تیم طراحی لباس پویااندیش
نحوه یادگیری ✅ گام به گام و کاربردی
درجه بندی محتوا ⭐⭐⭐⭐⭐
نمایش ویدیو درباره بهترین آموزشگاه طراحی لباس
اساتید آموزشگاه بهترین اساتید مجرب طراحی لباس
نحوه برگزاری کلاس حضوری یا آنلاین
سطح کلاس گام به گام و ویژه بازار کار
نوع مدارک معتبر و قابل ترجمه
یادگیری با تضمین
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *