آموزش دوختن زیپ مخفی با چند مرحله ساده

فهرست عناوین

یکی از چالش برانگیز ترین و سخت ترین مرحله دوخت یک لباس، دوختن زیپ است. زیپ ها می توانند برای افراد مبتدی و تازه کار بسیار ترسناک و دشوار باشند. دوخت آن ها به دقت و مهارت و ظریف کاری نیاز دارد.
یکی از کاربردی ترین و پر استفاده ترین زیپ ها، زیپ های مخفی یا نامرئی هستند. آن ها از بیرون لباس دیده نمی شوند و دوخت آن ها به قدری ظریف است که هیچ اثری از دوخت شان در بیرون لباس دیده نمی شود. این نوع دوخت زیپ مخفی کاملا در پشت لباس انجام می شود . و کاملا در محدوده درز لباس مخفی شده است.

آموزش دوختن زیپ مخفی 1

دوخت زیپ مخفی برای چه لباس هایی کاربرد دارد؟

زیپ های مخفی برای لباس های مختلفی استفاده می شوند و به نوعی می توان گفت کاربردشان بسیار زیاد و رو به افزایش است. اکثرا ترجیح می دهند با به کار گیری زیپ مخفی در لباس های شان، ظاهری شیک تر و زیباتر داشته باشند.

در انواع دامن ها، پیراهن های ساده و مجلسی زنانه، لباس های دخترانه، شلوار های زنانه، تاپ و حتی برخی از لباس های مردانه هم دوخت زیپ مخفی کاربرد دارد. علاوه بر پوشاک، در دوخت انواع روبالشتی و ملحفه و کاور روتختی نیز زیپ های مخفی کاربرد دارند.

آموزش دوختن زیپ مخفی 2

مزیت استفاده از دوخت زیپ مخفی در لباس ها

کاربرد زیپ های مخفی در لباس های مختلف مزیتی نسبی در مقایسه با انواع زیپ های معمولی دارد. با وجودی که دوخت آن ها سخت تر است، به دقت بیش تری نیاز دارد و ظرافت دوخت در آن ها اهمیت بیش تری دارد، با این حال استفاده از زیپ های مخفی نسبت به سایر مدل های زیپ ارجحیت دارد.

دلیل آن هم کیفیت بالاتر و ظاهری ظریف تر و جذاب تر است. لباس هایی که در آن ها از دوخت زیپ مخفی استفاده شده است . به دلیل دوخت های واضح کم تر و درز های مخفی، بسیار شیک تر و زیباتر هستند. زیپ های مخفی بهترین گزینه خصوصا برای لباس های مجلسی است که وجود یک زیپ معمولی می تواند استایل لباس را خراب کند. تنها چیزی که لازم است، آموزش دوخت زیپ مخفی به روشی اصولی و درست است.

آموزش دوختن زیپ مخفی 3

نکات مهم در آموزش دوخت زیپ مخفی برای لباس

نکته مهمی که در خصوص دوخت زیپ مخفی مطرح می شود، تکنیک متفاوت دوخت آن ها با دوخت زیپ های معمولی است. این زیپ های مخفی باید زمانی دوخته شوند که تمام بخش های الگوی لباس کاملا هنوز از هم جدا هستند و دوختی ندارند.

تفاوت عمده دیگری که باید به آن توجه کنید این است که دوخت آن ها بر خلاف زیپ های معمولی دیگر، کاملا به سمت راست است و باید آن ها را در سمت راست دوخت. در دوخت این نوع زیپ ها اگر دقت و ظرافت کافی نباشد، دوخت زیپ از زیر لباس ظاهر برجسته بدی را ایجاد می کند و دنده های زیپ از روی لباس مشخص می شود.

آموزش دوختن زیپ مخفی 4

روش های متفاوت دوخت زیپ مخفی

برای دوخت زیپ های مخفی، باید از آموزش های حرفه ای خیاطی به منظور دوخت این زیپ ها برای لباس های مختلف و با روش های متفاوت استفاده کرد. برای مثال آموزش دوخت زیپ مخفی پشت لباس مجلسی یا برای دامن. علاوه بر این می توان دوخت این زیپ ها را با سجاف یا با پایه مخصوص انجام داد.

در انتخاب روش های مناسب برای دوخت زیپ مخفی، باید به جنس پارچه و نوع دوخت آن زیر چرخ توجه کرد. برخی پارچه ها مانند پارچه های حریر و نازک برای دوخته شدن باید ابتدا کوک بخورند و سپس با چرخ خیاطی دوخت شوند. دستورالعمل های دوخت زیپ نامرئی را در ادامه توضیح می دهیم.

آموزش دوختن زیپ مخفی 5

مراحل آموزش دوخت زیپ مخفی

در قدم اول برای دوخت زیپ نامرئی، ابتدا باید لبه های درز لباس را آماده کنید. توجه داشته باشید که آیا لباس دارای آستر است یا خیر. در این جا مشخص می شود که آیا باید از روش دوخت با کوک زیپ مخفی را دوخت یا این که می توان با پایه مخصوص چرخ خیاطی این کار را انجام داد.

درز لباس باید تا جایی که قرار است زیپ در آن دوخته شود، زیر چرخ می رود و دوخته می شود. درز ها باید در دو طرف بالا و پایین لباس در یک سطح باشند. حال باید زیپ مخفی را روی مکانی که قرار است زیپ دوخته شود، کوک زد. در خصوص دوخت لباس و دامن نباید درز پشتی لباس دوخت زده شود.

آموزش دوختن زیپ مخفی 6

زیپ را باز کنید و آن را خوب اتو کرده تا صاف شود. این کار به دقت بیش تر دوخت زیپ و افزایش ظرافت دوخت کمک می کند. در نتیجه دوخت نهایی کار بسیار تمیز می شود. البته حرارت بیش از حد هم می تواند دندانه های زیپ را خراب کند.

دوخت زیپ مخفی

اگر جنس پارچه لیز نباشد، می توان به راحتی با نگه داشتن زیپ روی محل دوخت، آن را وصل کرد. اما در صورت لغزنده بودن پارچه بعد از علامت گذاری محل دوخت زیپ مخفی باید آن را با کوک محکم کرد و بعد از پایدار شدن، آن را با چرخ خیاطی دوخت. ابتدا یک طرف زیپ مخفی را دوخته و بعد از اطمینان از تراز بودن و درست سر جای خود قرار گرفتن زیپ، طرف دیگر زیپ را بدوزید.

آموزش دوختن زیپ مخفی 8

در نهایت باید زیپ را باز و بسته کنید تا مطمئن شوید که حتما زیپ به درستی تراز شده و به پارچه وصل شده است. برای این که لباس ظاهر بهتری داشته باشد، بعد از وصل کردن و دوخت زیپ مخفی بهتر است روی آن اتو کشی انجام شود تا سطح بیرونی کاملا صاف و بدون برجستگی شود. این کار به تمیزتر شدن دوخت زیپ مخفی کمک می کند. از همه مهم تر این که می توان تمام نقص ها و اشکالات دوخت زیپ مخفی را هم به این ترتیب متوجه شد.

آموزش دوختن زیپ مخفی 7

تمرین و آموزش خیاطی برای دوخت زیپ مخفی

دوخت زیپ مخفی همان طور که بارها و بارها هم گفتیم، به ظرافت و دقت زیادی نیاز دارد. برای این منظور قبل از دوخت زیپ مخفی روی لباس و پارچه اصلی، چند بار روی یک پارچه معمولی دوخت آن را امتحان کنید. همچنین دوخت دستی و کوک زیپ قبل از دوخت با چرخ خیاطی هم می تواند به شما برای دیدن ایرادات کار کمک کند.

در دوره های آموزش خیاطی به صورت حرفه ای تمام مراحل دوخت زیپ مخفی و تعمیر زیپ لباس به دقت و مرحله به مرحله آموزش داده می شود. در نتیجه با استفاده از این آموزش ها می توان از این دوخت های زیبای زیپ های مخفی برای انواع لباس ها استفاده کرد.

آموزش دوختن زیپ مخفی 9
امتیاز دهید

تهیه شده توسط گروه تحقیقاتی طراحی لباس آموزشگاه پویااندیش

نوع آموزش ✅ عکس + فیلم
گروه تحقیقاتی : ✅ تیم طراحی لباس پویااندیش
نحوه یادگیری ✅ گام به گام و کاربردی
درجه بندی محتوا ⭐⭐⭐⭐⭐
نمایش ویدیو درباره بهترین آموزشگاه طراحی لباس
اساتید آموزشگاه بهترین اساتید مجرب طراحی لباس
نحوه برگزاری کلاس حضوری یا آنلاین
سطح کلاس گام به گام و ویژه بازار کار
نوع مدارک معتبر و قابل ترجمه
یادگیری با تضمین
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *